ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι πιέσεις που άσκησε το προηγούμενο διάστημα ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος φαίνεται ότι απέδωσαν, καθώς χθες ανακοινώθηκε ότι τα σούπερ μάρκετ θα προχωρήσουν οι μειώσεις τιμών από τις 15 Οκτωβρίου σε σειρά βασικών καταναλωτικών αγαθών.
Στόχος του υπουργείου είναι να υπάρξει μείωση σε τουλάχιστον 1.000 κωδικούς χωρίς να προσδιορίζεται το ποσοστό μείωσης αλλά πέρυσι στην αντίστοιχη πρωτοβουλία του υπουργείου οι μειώσεις σε περισσότερα από 700 προϊόντα ξεκίνησαν από 5% και έφτασαν στο 24%.
Στόχος η διατήρηση μειωμένων τιμών και μέσα στο 2026
Ο κ. Θεοδωρικάκος είχε εξασφαλίσει τη συναίνεση και της βιομηχανίας τροφίμων για την υιοθέτηση του μέτρου, καθώς όλο το προηγούμενο διάστημα τα σούπερ μάρκετ δήλωναν ότι πρέπει να συμμετέχουν και οι προμηθευτές και ότι χωρίς τη συμβολή της βιομηχανίας δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Στις επιδιώξεις του υπουργείου είναι η «εθελοντική» αυτή κίνηση να διατηρηθεί για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Το μέτρο θα εφαρμοστεί έως το τέλος της χρονιάς και στόχος είναι από την πλευρά της κυβέρνησης να παραταθεί και το 2026.
Αλλωστε και η δήλωση του υπουργού Ανάπτυξης μετά το τέλος της συνάντησης χθες με τους εκπροσώπους της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας ήταν σε αυτήν την κατεύθυνση:
«Η πρωτοβουλία μείωσης τιμών σε 1.000 κωδικούς στα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι αναμφίβολα θετική και αναγκαία. Αλλά, ας μειώσουν και οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ το μεσοσταθμικό τους κέρδος, για να μειωθούν οι τιμές σε ακόμα περισσότερους κωδικούς, για ακόμα μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, με όσο το δυνατόν μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης, ώστε να διευκολυνθούν και τα νοικοκυριά που δυσκολεύονται». Δήλωση που υποδηλώνει ότι το υπουργείο Ανάπτυξης θα συνεχίσει να ασκεί πιέσεις προς πάσα κατεύθυνση για τη μείωση των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ αλλά και την «πολεμική» ατμόσφαιρα που έχει δημιουργηθεί μεταξύ αγοράς και κυβέρνησης με φόντο την ακρίβεια και ποιος φταίει για αυτήν.
ΙΕΛΚΑ: Τι δείχνουν τα στοιχεία της Εurostat για τον πληθωρισμό
Την ίδια ώρα με βάση τα στοιχεία της Eurostat που επεξεργάστηκε το ΙΕΛΚΑ και έδωσε χθες στη δημοσιότητα ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα τον Αύγουστο καταγράφεται στο 2,6% σύμφωνα με τον εναρμονισμένο δείκτη καταναλωτή της Eurostat, ο οποίος αντικατοπτρίζει τη μεταβολή ανάμεσα στον Αύγουστο 2025 και τον Αύγουστο 2024. Συνολικά η Ευρωπαϊκή Ένωση καταγράφει πληθωρισμό τροφίμων 3,9%. Η Ελλάδα καταγράφει τον συγκεκριμένο μήνα την 4η χαμηλότερη τιμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η υψηλότερη τιμή καταγράφεται στη Ρουμανία με 9,1% (η οποία υλοποίησε το προηγούμενο διάστημα αυξήσεις στους συντελεστές ΦΠΑ) και η χαμηλότερη στην Κύπρο με αποπληθωρισμό -2,3% η οποία εφαρμόζει το 2025 μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ σε αρκετά βασικά είδη
Πάντως, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία στην Ελλάδα η τιμή του νωπού κρέατος και η τιμή του νωπού βόειου κρέατος, έχει πληθωρισμό 7,5% για το νωπό κρέας και 15,7% για το νωπό βόειο κρέας. Ενώ αναφορικά με τις υπόλοιπες υποκατηγορίες τροφίμων, η Ελλάδα καταγράφει χαμηλότερο πληθωρισμό από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο ψωμί και τα δημητριακά 1,0% έναντι 1,9%, στα γαλακτοκομικά 0,2% έναντι 4,6%, στα λίπη και έλαια -20,3% έναντι 6,0%, στα γλυκά 6,5% έναντι 7,5% στα λοιπά τρόφιμα 1,2% έναντι 1,3% και στα μη αλκοολούχα ποτά 6,4% έναντι 8,5%, ενώ καταγράφει υψηλότερο πληθωρισμό από την Ευρωπαϊκή Ένωση στα φρούτα 19,2% έναντι 9,5% και στα λαχανικά 0,4% έναντι 0,3%.
Συνεχίζονται οι έλεγχοι στην αγορά
Πάντως ταυτόχρονα με τις πιέσεις για μειώσεις τιμών προς το λιανεμπόριο και τη βιομηχανία το υπουργείο συνεχίζει τους εντατικούς ελέγχους στην αγορά ενώ επεξεργάζεται το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής, που θα παρουσιαστεί στο τέλος του μήνα με στόχο να λειτουργήσει τον Απρίλιο του 2026.
Παράλληλα η ηγεσία του υπουργείου παρουσίασε τις νομοθετικές ρυθμίσεις που προωθεί για τον Κώδικα Προστασίας του Καταναλωτή με στόχο να μπει τέλος στην στο δαιδαλώδες νομοθετικό πλαίσιο που καλυπτει θέματα προστασίας των καταναλωτών στις διάφορες συναλλαγές τους .
Η κωδικοποίηση και η αναμόρφωση του δικαίου αποτελούν θεμελιώδεις πρακτικές καλής νομοθέτησης, που ενισχύουν την ασφάλεια δικαίου ως έκφανση της αρχής του κράτους δικαίου και συμβάλλουν στην απλούστευση της καθημερινότητας πολιτών και επιχειρήσεων.Με τη νομοθετική κωδικοποίηση του δικαίου προστασίας καταναλωτή την οποία ολοκλήρωσε η Κεντρική Επιτροπή Κωδικοποίησης επιδιώκονται όπως ανέφερε ο υπουργός: η αναδιάρθρωση των υφιστάμενων διατάξεων, η απαλοιφή καταργημένων ή ανενεργών μεταβατικών διατάξεων, η αναδιατύπωση του κειμένου σε σαφή και εύληπτη γλώσσα, η προσαρμογή των διατάξεων περί αρμοδιοτήτων διοικητικών οργάνων στο ισχύον οργανωτικό πλαίσιο των κρατικών υπηρεσιών, η διόρθωση λαθών και εσφαλμένων παραπομπών και η γλωσσική και νοηματική ενοποίηση όλων των κωδικοποιούμενων νομοθετημάτων.
Σε ενωσιακό επίπεδο, Κώδικα Προστασίας Καταναλωτή διαθέτουν ήδη η Γαλλία, η Ιταλία και το Λουξεμβούργο. Στη σειρά αυτή προστίθεται πλέον και η Ελλάδα, με έναν εκτεταμένο και πλήρη Κώδικα, που καλύπτει ευρύ φάσμα ρυθμίσεων. Συνολικά κωδικοποιούνται 16 νομοθετήματα για την προστασία του καταναλωτή, όπως οι διατάξεις για τις συμβάσεις καταναλωτικής πίστης, για τις συμβάσεις ενυπόθηκης πίστης, για τους λογαριασμούς πληρωμών και για τα οργανωμένα ταξίδια κ.τ.λ.
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- UEFA Champions League: Ήττα «εντός προγράμματος» για τον μαχητικότατο και πολλά υποσχόμενο Ολυμπιακό
- Φαρμακευτική αλλεργία: Πότε οδηγεί στον θάνατο, εξηγεί η αν. καθηγήτρια Κατερίνα Συρίγου
- Louis Vuitton: Πώς κέρδισε αποζημίωση – μαμούθ 584 εκατ. σε υπόθεση με «μαϊμού» τσάντες
- Ευρώπη Holdings: Συμμαχία Κόκκαλη-Βαρδινογιάννη για επέκταση στα Βαλκάνια
