ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αυστηρό μήνυμα στέλνει ο Κωστής Χατζηδάκης στην Κύπρο με αφορμή την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ, έργο που είναι «ενταγμένο στον ευρωπαϊκό ενεργειακό σχεδιασμό», μετά την στάση αποστασιοποίησης της Λευκωσία που επιμένει ότι τα γεωπολιτικά ζητήματα που συνοδεύουν την υλοποίηση του έργου δεν επιτρέπουν βεβιασμένες κινήσεις.
Συγκεκριμένα ο Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στην ΕΡΤ είπε πως από το έργο αυτό «κυρίως ωφελημένη θα είναι η Κύπρος για προφανείς λόγους, καθώς αίρει την ενεργειακή της απομόνωση». Διευκρίνισε, επίσης, ότι «το έργο δεν μπορεί να πληρωθεί μόνο από τους Έλληνες φορολογούμενους, πρέπει να υπάρχει διαμοιρασμός όπως γίνεται με όλα τα διασυνοριακά έργα».
Τόνισε, δε, ότι «η δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης είναι συγκεκριμένη και έχει εκφραστεί όχι μόνο με δηλώσεις, αλλά και με συγκεκριμένες κινήσεις από υπουργεία και φορείς» ενώ για την κυβέρνηση της Κύπρου είπε ότι «θα πρέπει να αποσαφηνίσει τη στάση της».
Από την άλλη πλευρά η Λευκωσία, φαίνεται πως χρησιμοποιεί το ζήτημα των πληρωμών ως μοχλό πίεσης στο ευρύτερο γεωπολιτικό παζλ της Ανατολικής Μεσογείου.
Ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης, σε συνέντευξη που παραχώρησε πρόσφατα άφησε να εννοηθεί ότι η Κύπρος δεν πρόκειται να κινηθεί χωρίς να δει απτά δείγματα συνέπειας και υλοποίησης δεσμεύσεων από τον φορέα υλοποίησης που είναι ο ΑΔΜΗΕ.
Παράλληλα, επιχείρησε να στείλει μήνυμα ισορροπίας, τονίζοντας ότι υπάρχει κοινή κατανόηση με τον Κυριάκο Μητσοτάκη ως προς την ευρωπαϊκή σημασία του έργου. Όμως η πραγματικότητα δείχνει ότι Αθήνα και Λευκωσία δεν βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος.
Παράλληλα, το πρωί της Τετάρτης ο Υπ. Οικονομικών της Κύπρου, Μάκης Κεραυνός, ανέφερε ότι το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, δεν είναι βιώσιμο με τους συγκεκριμένους όρους, επικαλούμενος τις δύο ανεξάρτητες μελέτες που έχει ενώπιον του.
«Εχω ενώπιόν μου δύο μελέτες από ανεξάρτητους και σοβαρούς οργανισμούς, οι οποίες καταλήγουν στο ότι αυτό το έργο δεν είναι βιώσιμο, με τους συγκεκριμένους όρους», είπε χαρακτηριστικά.
Σε ερώτηση γιατί γίνεται συζήτηση ακόμη για το εάν το έργο είναι βιώσιμο ή όχι, ο υπουργός τόνισε πως «η συζήτηση γίνεται γιατί το έργο είναι πολύπλοκο με οικονομική, τεχνική και γεωπολιτική πτυχή. Θα ήθελα επίσης να σημειώσω και κάτι άλλο. Έχει από το 2010 που συζητείται αυτό το έργο και χαρακτηρίζεται ευρωπαϊκό, καθώς η Κομισιόν αποφάσισε να το χρηματοδοτήσει με 650 εκατομμύρια. Το ερώτημα που θέτω είναι γιατί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που διαθέτει κονδύλια υπό αυστηρούς όρους και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, μετά από τόσα χρόνια δεν διερωτάται γιατί δεν έγινε αυτό το έργο;».
Αναφορικά με τις πληρωμές και τα 25 εκατ. ευρώ για τα οποία άναψε και το πράσινο φως το προηγούμενο διάστημα η ΡΑΕΚ, ο κ. Κεραυνός υπογράμμισε ότι «με τα σημερινά οικονομικά, τεχνικά και γεωπολιτικά δεδομένα που χαρακτηρίζουν το έργο, η πληρωμή του ποσού των 25 εκατ. δεν είναι μια απλή υπόθεση. Χρειάζεται πρώτα η διασφάλιση κάποιων σοβαρών παραμέτρων».
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Επανέρχεται από τη Δευτέρα ο Δακτύλιος στο κέντρο της Αθήνας
- Νέο Ηράκλειο: Συνελήφθη ο πατέρας 16χρονης που λιποθύμησε από το πολύ ακλοόλ στην πλατεία
- Χειροτονήθηκε ο νέος Αρχιεπίσκοπος Σινά Συμεών – Ικανοποίηση Γεραπετρίτη για την πορεία των συνομιλιών με την Αίγυπτο
- Ληστεία στο Λούβρο: Εντοπίστηκε ένα από τα κλεμμένα κοσμήματα – Πώς έγινε η κινηματογραφική διάρρηξη
