ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δεκάδες φορτηγά και επιβάτες παραμένουν στα λιμάνια Πάτρας και Ηγουμενίτσας από την απεργία των ναυτών
Μόνο με τρία επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, οι Μινωϊκές Γραμμές, είχαν κύκλο εργασιών κατά το προηγούμενο έτος, που προσέγγισε τα 110,4 εκατ. ευρώ, αλλά ήταν μειωμένος κατά 2,7 εκατ. ευρώ, σε σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο έτος. (113 εκατ. της χρήσης του 2023).
Η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στην επιβράδυνση της τουριστικής κίνησης κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους και στα μειωμένα έσοδα από τη διακοπή εκμετάλλευσης της γραμμής των Κυκλάδων, σύμφωνα με την εκτίμηση της εταιρείας.
Τα τρία πλοία ήταν δρομολογημένα στην ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς–Ηράκλειο, ενώ από τον Φεβρουάριο του 2024 εκτελεί το εν λόγω δρομολόγιο με ενδιάμεσο σταθμό το λιμάνι της Μήλου.
Η εταιρεία συνέχισε τη δραστηριοποίησή της στο εξωτερικό στη γραμμή Ηγουμενίτσα – Μπρίντιζι.
Από την δραστηριοποίηση στις παραπάνω γραμμές το 2024 διακινήθηκαν με τα πλοία της εταιρείας 933.000 επιβάτες, 165.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 105.000 φορτηγά.
Τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου, σύμφωνα με τα στοιχεία της XRTC, από συνεχιζόμενες δραστηριότητες έχουν ως εξής:
· Το Κόστος Πωληθέντων αυξήθηκε κατά € 2.7 εκατ. και διαμορφώθηκε σε € 91.8 εκατ. έναντι € 89 εκατ. της αντίστοιχης προηγούμενης χρήσης. Η μεταβολή αυτή οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην αύξηση των τιμών των καυσίμων, σύμφωνα με την εταιρία.
· Τα Έξοδα Διοίκησης και Διάθεσης παρουσίασαν μείωση για τη χρήση 2024 ύψους € 1.3 εκατ. γεγονός που οφείλεται κατά μέρος από τον περιορισμό των προμηθειών αλλά και των ενεργειών που γίνονται για την περιστολή γενικότερα των εν λόγω λειτουργικών εξόδων. Τα έξοδα αυτά διαμορφώθηκαν στα € 18.2 εκατ. έναντι € 19.52 εκατ. της χρήσης του 2023.
· Τα αποτελέσματα προ Φόρων, Χρηματοδοτικών & Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA) από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της χρήσης 2024 παρουσιάζουν μείωση κατά € 6.6 εκατ. και διαμορφώθηκαν στο ποσό των € 19.56 εκατ.
· Τα Καθαρά μετά από φόρους Αποτελέσματα της χρήσης από συνεχιζόμενες δραστηριότητες τα οποία διαμορφώθηκαν σε κέρδη €0,8 εκατ. έναντι €5.044 εκατ. το 2023.
“Οι χρηματοοικονομικές καταστάσεις έχουν συνταχθεί με βάση την αρχή της συνεχιζόμενης δραστηριότητας (going concern) γεγονός που υποδηλώνει ότι ο όμιλος λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα και προβαίνει στις αναγκαίες κινήσεις ώστε να διαθέτει επαρκείς χρηματοοικονομικούς πόρους για να ανταποκρίνεται στις χρηματοοικονομικές και λειτουργικές του υποχρεώσεις για το προβλεπτό μέλλον”, τονίζει στην ανάλυση της η XRTC.
Τόσο τα προηγούμενα έτη όσο και στην τρέχουσα χρήση, ο όμιλος συνεχίζει να εμφανίζει κερδοφόρα αποτελέσματα προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA), και συνεχίζει απρόσκοπτα τις δραστηριότητές του, αναπτύσσοντας νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες στα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου. Επιπροσθέτως η τοποθέτηση scrubbers στα πλοία του ομίλου, δημιουργεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα λόγω της εξασφάλισης χαμηλότερου κόστους καυσίμων.
Επίσης, στην ετήσια ανάλυση της XRTC, για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, επισημαίνεται ότι κατόπιν της εξόφλησης των δανειακών υποχρεώσεων του ομίλου εντός του 2018 η έκθεση στον κίνδυνο επιτοκίων έχει σχεδόν εξαλειφθεί και υφίσταται μόνο για τα Ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα που διαθέτει.
Επιπρόσθετα υφίστανται μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις προς τον όμιλο Grimaldi ύψους €42 εκατ. που εμφανίζονται στις οικονομικές καταστάσεις κατά την 31/12/2024, με σταθερό επιτόκιο. Τα εν λόγω δύο δάνεια (εκ των οποίων το ένα ομολογιακό) έχουν ημερομηνία λήξης 31/12/2031 και 28/02/2031. Εντός Φεβρουαρίου του 2024, ελήφθη ομολογιακό δάνειο ύψους €15 εκατ. από τον Όμιλο Grimaldi, με σταθερό επιτόκιο, που όπως προαναφέρθηκε λήγει το 2031.
Κατά την 31/12/2024 είχε ήδη αποπληρωθεί ποσό ύψους €5 εκατ. εκ του συνόλου και το υπόλοιπο περιλαμβάνεται στις οικονομικές καταστάσεις, ταξινομημένο ως μακροπρόθεσμη υποχρέωση.
Η εταιρία ως ναυτιλιακή βάσει Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας, από 01/01/2024 πλέον συμπεριλαμβάνεται στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών διοξειδίων του άνθρακα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η εταιρεία να υποχρεούται στην αγορά δικαιωμάτων για τις εκπομπές αερίων που παράγονται από τη κατανάλωση καυσίμων από τα πλοία. Επισημαίνεται ότι η Κρήτη, νησί που δραστηριοποιείται η εταιρεία στο εσωτερικό, αποτελεί τη μόνη κύρια γραμμή της ακτοπλοΐας η οποία επιβαρύνεται με το αντίστοιχο τέλος.
Για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου από τον Φεβρουάριου του 2024 αποφασίστηκε η εκτέλεση των δρομολογίων της γραμμής που καλύπτεται από την εταιρία (Πειραιάς-Ηράκλειο) να εκτελείται με ενδιάμεσο σταθμό τη Μήλο.
Αυτή η απόφαση, αν και επιβαρύνει λόγω παράκαμψης με επιπλέον κόστος καυσίμου, εντούτοις ταυτόχρονα περιορίζει σημαντικά τις επιπτώσεις από την επιβολή του τέλους αυτού.
Παράλληλα εξυπηρετεί με απευθείας σύνδεση με τον Πειραιά για όλο το χρόνο ένα σημαντικό νησί των Κυκλάδων, συμβάλλοντας στην ανάπτυξή του, ενώ βελτιώνει ταυτόχρονα τον κύκλο εργασιών της εταιρείας.
Για την γραμμή του εξωτερικού που δραστηριοποιείται η εταιρία και για την κάλυψη του εν λόγω κόστους έχει επιβληθεί επίναυλος στα εισιτήρια του πλοίου που εξυπηρετεί αυτή τη γραμμή.
Εξάλλου, οι Μινωικές Γραμμές, στην χρήση 2024 η εταιρία ναύλωσε το ιδιόκτητο ταχύπλοο (catamaran) «Santorini Palace» στην εταιρεία Seajets για διάρκεια 5 ετών με υποχρέωση αγοράς στο τέλος της.
Υπενθυμίζεται επίσης ότι ο όμιλος Grimaldi συμμετέχοντας σε σχήμα εταιριών απέκτησε το 67% του λιμανιού στο Ηράκλειο Κρήτης μέσω του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ με προσφορά €80 εκατ.
Ο ιταλικός όμιλος που είχε αποκτήσει και το λιμάνι Ηγουμενίτσας προσφέροντας €84 εκατ., διαχειρίζεται ήδη πάνω από 20 λιμάνια παγκοσμίως και έχει επιδείξει μεγάλη ανάπτυξη σε όσα από αυτά ασχολείται και σε όλες τις δραστηριότητες που μπορούν να προσφέρουν.
Παράλληλα έχει τεθεί σε ισχύ το νέο ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου, ύψους €1 δις που θα αφορά 9 συνολικά Ro-Pax εκ των οποίων τέσσερα προορίζονται για τον όμιλο Grimaldi, τρία για την Finnlines και δύο για τις Μινωικές Γραμμές.
Διαβάστε επίσης
Euroseas (Αριστείδης Πίττας): Με κέρδη 55, 4 εκατ. δολάρια στο εξάμηνο
Diana Shipping (Σεμίραμις Παληού): Εξασφάλισε έσοδα 3,28 εκατ. δολάρια
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- UBS και Deutsche Bank για ελληνικές τράπεζες: Νέες τιμές στόχοι και συστάσεις
- Ζελένσκι: Οι τρέχουσες γραμμές του μετώπου πρέπει να αποτελέσουν τη βάση για ειρηνευτικές συνομιλίες
- Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας: 33 τα «κόκκινα» κτίρια στην Αχαΐα, 12 σε Πρέβεζα και Αρτα
- Για μεγάλη πρόοδο με τη Ρωσία μιλάει ο Τραμπ – Tι έγραψε την ώρα της συνέντευξης τύπου Ζελένσκι και Φον ντερ Λάιεν
