«Η εκτόξευση των κρατικών δαπανών για τις άγονες γραμμές στην ελληνική ακτοπλοΐα δεν είναι συγκυριακό φαινόμενο. Είναι αποτέλεσμα μιας συνειδητής πολιτικής στρατηγικής. Η Νέα Δημοκρατία, από το 2019 και μετά, έχει μετατρέψει τις άγονες γραμμές από εργαλείο κοινωνικής συνοχής και επιβίωσης των νησιωτών σε μηχανισμό κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος, εξυπηρετώντας πολιτικά και επιχειρηματικά συμφέροντα.»

Το τμήμα Ναυτιλίας του Κινήματος Δημοκρατίας, επισημαίνει ότι σύμφωνα με την τελευταία Έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού (Ιούλιος 2024), αποκαλύπτεται ότι το κόστος των άγονων γραμμών αυξήθηκε κατά 1400% από το 2001 έως το 2024 και προσθέτει:

1

«Η αύξηση αυτή δεν οφείλεται σε αλματώδη μεταβολή του κόστους χρήσης, ούτε η χώρα απέκτησε νέα νησιά. Με νομοθετικές παρεμβάσεις, τεχνητές τροποποιήσεις και προσθήκη δεκάδων νέων δρομολογίων, «αγονοποίηση» εμπορικά βιώσιμων γραμμών και φωτογραφικούς διαγωνισμούς, κατασπαταλείται δημόσιο χρήμα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η επιδότηση του δρομολογίου Θεσσαλονίκη–Σποράδες με 4,2 εκατομμύρια ευρώ, τη στιγμή που το ίδιο δρομολόγιο εξυπηρετείται και από Βόλο χωρίς κρατική επιδότηση. Ο επιβάτης πληρώνει έως και 110 ευρώ με επιστροφή, χωρίς να γνωρίζει ότι το κράτος επιδοτεί την ίδια διαδρομή με εκατομμύρια. Αποτέλεσμα: το εισιτήριο να κοστίζει συνολικά περίπου 200 ευρώ.

Πέραν των τουλάχιστον 70 σταθερών γραμμών, από το 2019 έως σήμερα έχουν γίνει περισσότερες από 80 “έκτακτες” προκηρύξεις – κυρίως τους θερινούς μήνες – είτε για εξυπηρέτηση αφηγημάτων τοπικών πολιτευτών της Ν.Δ., είτε για εξυπηρέτηση αδρανών πλοίων. Σχεδόν το σύνολο των διαγωνισμών προσελκύει μία μόνο προσφορά, με προδιαγραφές κομμένες και ραμμένες στα μέτρα συγκεκριμένων πλοίων.

Οι επιδοτήσεις παραμένουν αόρατες για τον πολίτη. Δεν αναγράφονται στα εισιτήρια, ούτε εμφανίζονται σε καμία ηλεκτρονική πλατφόρμα. Ο ταξιδιώτης αγνοεί τι πληρώνει πραγματικά και πόσο επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός.

Η κυβέρνηση κρατά την ακτοπλοΐα σε ομηρία, επιδοτώντας μια τελματωμένη αγορά απηρχαιωμένων πλοίων, χωρίς κίνητρα ανανέωσης.

Το Κίνημα Δημοκρατίας δηλώνει ξεκάθαρα:

Όχι άλλη κομματική εκμετάλλευση της νησιωτικότητας

Όχι άλλη σπατάλη δημόσιου χρήματος χωρίς ανταποδοτικότητα

Προτείνουμε άμεσα:

Επανασχεδιασμός ακτοπλοϊκών δρομολογίων με επιστημονικά κριτήρια .Υποχρεωτικές μελέτες σκοπιμότητας για κάθε επιδοτούμενο δρομολόγιο

Επανακαθορισμό της έννοιας «άγονη γραμμή» με αντικειμενικά κοινωνικά και γεωγραφικά κριτήρια

Διαφάνεια με με υποχρεωτική αναγραφή επιδοτήσεων ανά γραμμή και ανά εταιρεία στις ηλεκτρονικές σελίδες των εταιριών

Στοχευμένη χρηματοδότηση για την πράσινη μετάβαση και την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου

Η νησιωτικότητα δεν είναι βάρος ούτε πρόσχημα. Είναι πλούτος – και δεν μπορεί να παραμένει λάφυρο κομματικών σχεδιασμών».

Διαβάστε επίσης:

Κικίλιας από Χίο: Ξεκινά ο τετραετής διαγωνισμός για τις άγονες γραμμές

Με εντολή Κικίλια εντατικοποιούνται οι έλεγχοι πυρασφάλειας στα πλοία

Στο «σφυρί» η θαλαμηγός του Ρώσου ολιγάρχη Σουλεϊμάν Κερίμοφ αξίας 300 εκατ. δολαρίων