ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το αμερικανικό όνειρο -που τώρα, πια, πρέπει να είσαι κοιμισμένος για να το πιστέψεις – μοιάζει να έχει επώνυμο και να είναι, όχι απλώς Καρντάσιαν, αλλά Καρντάσιαν – Τζένερ. Η πιο διάσημη οικογένεια του πλανήτη, είναι ένα θηλυκό οικοσύστημα, που ξεπέρασε κάθε προηγούμενο!
Μητέρα και αρχηγός και μάνατζερ και coats και Πυγμαλίων όλων, είναι η άνευ ηλικίας και συγκεκριμένων χαρακτηριστικών Κρις Τζένερ. Πρωταγωνίστριες του American dream με Αρμενικό DNA είναι οι τις κόρες της, η λιγότερο ηρωική Κόρτνεϊ, φυσικά η πανούργα επιχειρηματικά καλλιπύγος Κιμ και η μορφοδιώκτης πλαστικώδης Κλόε από τον πρώτο σύζυγο, τον κορυφαίο δικηγόρο Ρόμπερτ Καρντάσιαν.
Ακολουθούν η διακριτικά επεξεργασμένη και αντί – Καρντάσιαν Κένταλ και το οικονομικό φαινόμενο, η καλλίχειλος Κάιλι, από τον δεύτερο γάμο της μαμάς – μάνατζερ, με τον ολυμπιονίκη Μπρους Τζένερ, που έγινε Κέιτλιν Τζένερ. Οι έξι, ή μάλλον επτά με την Κέιτλιν, K women, που ανέτρεψαν κάθε στερεότυπο για τη διασημότητα, μέσα από τα μακροχρόνια τηλεοπτικά ριάλιτι της πλούσιας ζωής τους στο Καλαμπάς του Λος Αντζελες και μετά στα social media, όπου, μόνο στο Instagram, ξεπερνούν τα 1,5 δισεκατομμύρια ακολούθους, αφήνουν το αποτύπωμά τους, ανεξίτηλο στα όνειρα, ίσως και στους εφιάλτες της σύγχρονης κουλτούρας.
Η νεότερη όλων, η μόλις 27χρονη Κάιλι Τζένερ και με δύο παιδιά, βρίσκεται στην κορυφή μιας αυτοκρατορίας καλλυντικών, της Kylie Cosmetics, με αξία που κυμαίνεται πάνω από 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια, μετά την πώληση του 51% στην Coty το 2019. Με 390 εκατομμύρια ακολούθους, είναι η πιο δημοφιλής γυναίκα παγκοσμίως στο Instagram, ακολουθώντας μόνο δύο άντρες, που δεν είναι άλλοι, απ’ τον Κριστιάνο Ρονάλντο και τον Λιονέλ Μέσι.

Αν και ο νομπελίστας Ζοζέ Σαραμάγκου έγραψε πως «μέσα μας υπάρχει κάτι χωρίς όνομα, και αυτό είναι που είμαστε εμείς», η Κάιλι είναι πάντα η υπογραφή της και όπως λέει, «από τα εννιά μου χρόνια είχα προβολείς στο πρόσωπό μου και αυτό για μένα είναι κάτι σχεδόν φυσικό. Δεν υπήρξε κάποια «πριν και μετά» στιγμή στη ζωή μου και δεν υπήρξα, ποτέ, ανώνυμη. Αυτός ο τρόπος ύπαρξης ήταν ο μόνος που γνώρισα…»! Α, ρε κατακαημένε Σαραμάγκου με την οντολογική σου, αγωνία του Σαραμάγκου να ισοπεδώνεται, μπροστά στην υπαρξιακή ακινησία της Κάιλι, που όχι μόνο την έχει κατοχυρώσει, αλλά της έχει βάλει και εμπορικό σήμα, κάνοντας πάταγο στην παγκόσμια αγορά!
Μετά τη Βενετία στο Φισκάρδο ή όλα για το engagement
Με συνεχείς αναρτήσεις στα social media, ασταμάτητη παραγωγή εμπορικού περιεχομένου και επαγγελματικά ραντεβού σε Λος Αντζελες, Παρίσι, Μιλάνο, Νέα Υόρκη, ο εμπορικός γίγαντας, έμβλημα και γέννημα του 21ου αιώνα, που λέγεται Κάιλι Τζένερ, πέρασε από την Ελλάδα στις αρχές Ιουλίου και έμεινε σχεδόν μια εβδομάδα γεμάτη πόζες, πλάνα και λήψεις σε απόλυτα μπλε και φωτεινά καρέ. Ήταν βέβαια εκεί, στον πολύκροτο γάμο του Τζεφ Μπέζος με την Λόρεν Σάντσες στη Βενετία, όπου αντιμετωπίστηκε, με δυσαρέσκεια από τους Βενετσιάνους, ως μέρος του «πακέτου» του event, όπως όλοι οι A-list σταρ που συνόδευσαν το υπερθέαμα. Όχι πως η παρουσία της ξεχώρισε για κάποια ιδιαίτερη δήλωση, ούτε και συγκέντρωσε την τοπική εχθρότητα! Άλλωστε, δεν ήταν εκεί ως πρόσωπο, αλλά ως εικόνα. Κινήθηκε ανάμεσα στα Venetian Gothic σαλόνια και τις γόνδολες, με την άνεση της απόλυτης σταρ των social media, που μιλά, καταγράφεται, προσέχει και αισθάνεται, μόνο όταν το περιβάλλον της μπορεί να γίνει περιεχόμενο.

Οι Βενετσιάνοι μπορεί να δυσανασχετούσαν με το μέγεθος της επιδειξιμανίας και όλους αυτούς τους Αμερικανούς, που αλλάζαν ρούχα, ανάμεσα τους, όμως η Κάιλι δεν βρέθηκε, εκεί, για να απολογηθεί. Μόνο για να φωτογραφηθεί! Και ύστερα, με μια φυσικότητα σχεδόν πλήρους αποσύνδεσης με πρόσωπα, στιγμές και τόπους, να περάσει στο επόμενο σκηνικό της, αυτή τη φορά, σε ένα ελληνικό νησί. Σαν να μην υπήρξε ποτέ εκεί και ταυτόχρονα να μην υπήρξε και πουθενά αλλού! Βρέθηκε στο Ιόνιο για στιγμές Greek summer, με έναν τρόπο που μοιάζει με διακοπές, αλλά είναι στρατηγική. Κατέφθασε στο Φισκάρδο και έμεινε σε ιδιωτική θαλαμηγό. Μαζί της, πάντα η κολλητή της, η bestie της, η Στάσι -απ’ το Αναστασία!- Καρανικολάου, γνωστή στα αμερικανικά media ως Stassie Baby, κόρη του χρηματοοικονομικού συμβούλου Περικλή Καρανικολάου της World Financial Group.
Η Στάσι είναι, όπως θα έχετε υποψιαστεί, influencer με εκατομμύρια ακόλουθους και συνεργασίες με brands όπως οι PrettyLittleThing, Good American, Alexander Wang, ενώ λανσάρει δικά της προϊόντα όπως η Sunny Vodka. Οι δυο αχώριστες φιλενάδες είχαν μαζί βέβαια και την μια από τις δυο κόρες της Κάιλι, την 7χρονη Στόρμι, που εμφανίστηκε σε τρυφερές στιγμές σε stories, ανεβάζοντας τον δείκτη συγκίνησης και engagement της μαμάς.
Οι New York Times, η Vogue και πως το «Greece summer» της Κάιλι εκτίναξε το TikTok
Η Κάιλι στο Ιόνιο, κατέγραψε, κάθε της στιγμή, με τρόπο σχεδόν τελετουργικό. Από το vintage μαγιό Chanel με τις ρετρό τιράντες και τα κομψά, αέρινα καφτάνια ως τα bodycon φορέματα σε γήινες αποχρώσεις, όλα συγκροτούσαν ένα σχήμα ζωής που έμοιαζε χαλαρό, αλλά ήταν τόσο σκηνοθετικά καλοφωτισμένο και κινησιολογικά σχεδόν χορογραφημένο, με όλα να ταιριάζουν τέλεια, που καταντούσε προβλέψιμα, μια λούπα επανάληψης πολυτέλειας. Η κάμερα την ακολουθούσε με σχεδόν συγκινητική αφοσίωση.
Η Κάιλι κρατά ένα κρυστάλλινο ποτήρι παγωμένο ροζέ, με ίδιας απόχρωσης κραγιόν, στο κατάστρωμα. Η Κάιλι ταΐζει τη Στόρμι μικρά κομματάκια φρούτων, με τα ίδια χρώματα στα μαγιό τους. Κάθε στιγμή αποτυπωνόταν σε reels που έφταναν σε λίγες ώρες σε εκατομμύρια θεάσεις. Η Ελλάδα δεν ήταν τοπίο αναψυχής για εκείνη, αλλά σκηνικό εργασίας. Ένα περιβάλλον που μπορούσε να ντυθεί με branded εμπειρία. Ένα μέρος που την ανάδειξε χωρίς να φωνάζει. Γύρω της το απόλυτο, ηλεκτρικό γαλάζιο και μπροστά της, μόνο, το βλέμμα των followers. Όταν η Κάιλι, με τα πολλά, αποβιβάστηκε και οι Havaianas της πάτησαν τα λευκά σοκάκια του Φισκάρδου, μαζί με τη συνοδεία της πάντα, κρατώντας ένα πανάκριβο τσαντάκι Chanel, απέπνεε τέτοια μεγαλοπρεπή υπέροχη, που μόνο λεζάντα δεν είχε, πως δεν ήρθε για να τραβήξει την προσοχή, αλλά για να την ελέγξει.

Οι New York Times αφιέρωσαν δημοσιεύματα για τα έργα και τις ημέρες της Κάιλι Τζένερ στο Ιόνιο. Η Vogue δημοσίευσε αναλυτικό άρθρο για την επιστροφή των 90s αισθητικών κωδίκων μέσα από το στιλ της στη Κεφαλονιά. Ο λογαριασμός της στο TikTok πολλαπλασίασε την επισκεψιμότητα στην αναζήτηση «Greece summer». Τα Επτάνησα έγινε το φόντο και η Κάιλι η πρωταγωνίστρια. Κι αν για κάποιους ήταν απλώς άλλη μία celebrity σε διακοπές, για εκείνη ήταν μια επιχείρηση. Όλα όσα έζησε εδώ έγιναν περιεχόμενο. Και απέδωσαν γερά! Όπως όλα της. Τα ανάρπαστα lip kits, οι self-made λίστες, τα baby pink ιδιωτικά τζετ! Και είναι τόσο γυαλιστερή η επιφάνεια, που καθρεφτίζει όλη την εποχή, ή καλύτερα την ανεβάζει στο Instagram.
Τηλεοπτικό κορίτσι σε reality ενηλικίωσης
Η Κάιλι Κρίστεν Τζένερ γεννήθηκε το καλοκαίρι του 1997 στο Λος Άντζελες. Ο πατέρας της, ο Μπρους Τζένερ κέρδισε για τις ΗΠΑ το χρυσό μετάλλιο στο δέκαθλο στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μόντρεαλ το 1976, και έγινε εθνικός ήρωας. Υπήρξε παρουσιαστής στη τηλεόραση, έπαιξε σε κάποιες ταινίες και σειρές, ήταν για χρόνια δημοφιλές πρόσωπο της αμερικανικής pop κουλτούρας. Η μητέρα της, η Κρις και δεύτερη σύζυγος του Μπρους, ήταν εκείνη που ανέλαβε τη διαχείριση της οικογένειας ως μάνατζερ, και ουσιαστικά ανέβασε το brand Τζένερ, μέσα από το ριάλιτι Keeping Up with the Kardashians, που προβάλλοντας, για 14 ολόκληρα χρόνια. Μέσα απ αυτό, ο Μπρους έγινε γνωστός σε ένα νέο κοινό, ως μέλος του reality και όχι, ως παλιός αθλητής.
Σήμερα, ως Κέιτλιν Τζένερ, έχει πια αναγνωριστεί και για τη μετάβασή της και τη συμβολή της στο τρανς visibility ενώ, υπολογίζεται ότι έχει περιουσία γύρω στα 25 εκατομμύρια δολάρια, κατά πολύ ισχνότερη από της μικρούλας της Κάιλι ή της θετής της κόρης, Κιμ, που τους φαίνονται τα ψιλά του γονιού, χαρτζηλικάκι! Όταν η Κέιτλιν, υπήρξε, η Κάιλι ήταν 17 ετών και υποστήριξε δημοσίως τη φυλομετάβαση της με τρυφερό και σταθερό λόγο. «Την αγαπάμε πολύ» δήλωσε δημόσια «έχει την πιο μεγάλη καρδιά και αυτό που θέλουμε είναι να είναι χαρούμενη και αν, εκείνη, είναι ευτυχισμένη, τότε είμαστε και εμείς», ενώ στην Έλεν ΝτεΤζένερις είπε πως η γονέας της είναι «τόσο χαρούμενη, που μπορεί να ζει σαν τον αληθινό εαυτό της». Χειρίστηκε το οικογενειακό της θέμα, που ήταν παγκόσμια είδηση, με δημόσιο λόγο ώριμο και υποστηρικτικό, σαν ανήλικη επαγγελματίας.
Μεγαλωμένη, άλλωστε σε ένα περιβάλλον εθισμένο στη αχαλίνωτη δημοσιότητα, ήταν, ήδη, δεξιοτέχνης της φήμης, της επιρροής, των τηλεοπτικών διασυνδέσεων, των παλιών δραμάτων και των νέων μεγαλείων. Το 2007, με το ξέσπασμα του «Keeping Up with the Kardashians», η ζωή της ήταν σε δημόσιο θέα, ενώ ήταν μόλις 9 ετών. Σε κάθε επεισόδιο, οι θεατές παρακολουθούσαν την Κάιλι να μεγαλώνει. Όχι μόνο να ψηλώνει, να αλλάζει φωνή ή να βαριέται το διάβασμα, αλλά να δοκιμάζει μακιγιάζ, να φτιάχνει ψεύτικες καμπύλες με padding, να φλερτάρει, να συγκρίνεται με τις αδελφές της, να παίζει τον εαυτό της σε μια παράσταση που δεν έκανε ποτέ τελευταίο κατέβασμα, με υπόκλιση, φινάλε και σβησμένα φώτα πλατείας.
Η επιτυχημένη επιχειρηματίας, που δεν πήγε κολέγιο και τέλειωσε το Λύκειο με κατ’ οίκον διδασκαλία
Ο Γκι Ντεμπόρ, στο έργο του, Η κοινωνία του θεάματος, λέει πως όλα, όσα κάποτε ζήσαμε άμεσα, έχουν γίνει απλή αναπαράσταση, ειδικά όταν η ζωή βιώνεται σε πόζες, η στιγμή είναι για γοητεία μέσα από φίλτρα, επεξεργασμένα στιγμιότυπα, επαναλαμβανόμενα μοντάζ. Η περίπτωση της Κάιλι είναι, ήδη, case study για μελέτες, στα μεγάλα αμερικανικά πανεπιστήμια, για την εικόνα της που δεν ήταν ποτέ προσωπική υπόθεση και την υπέρ επιτυχημένη επιχειρηματικότητά της, που έμοιαζε προδιαγεγραμμένη. Στο πλαίσιο της τηλεοπτικής, γυάλινης πάντα ζωής, λύκειο έκανε σε homeschooling πρόγραμμα και αποφοίτησε από το Laurel Springs School, χωρίς να έχει επαφές με καθηγητές ή συμμαθητές, φιλίες, αντιζηλίες, φλερτ, locker, επευφημίες στα σχολικά γήπεδα. Δεν πρόλαβε ποτέ να χάσει χρόνο, έτσι. Είχε πάντα, γύρισμα, συνέντευξη ή wardrobe fitting στα καινούργια της μοντέλα.
Φυσικά και δεν σπούδασε τίποτα. Άλλωστε, όπως η ίδια δήλωσε «ήξερε τι ήθελε να κάνει». Να παραμείνει διάσημη και να γίνει ακόμα πιο πλούσια, υποθέτουμε! Η Έμιλι Ντίκινσον, γι’ αυτή την αγχώδη και εγωκεντρική ασταμάτητη ανακοίνωση της ύπαρξης, που απευθύνεται σε ένα διαρκές κοινό, χωρίς αληθινή έκπληξη ή αμηχανία, έχει γράψει κάποτε, για τον εαυτό της κυρίως -με απόδοση, στο περίπου!- «πόσο μελαγχολικό είναι να είσαι κάποιος! Πόσο δημόσιο πράγμα, σαν βάτραχος να φωνάζεις το όνομά σου ολημερίς σε έναν λάκκο θαυμασμού». Αλλά, η Κάιλι Τζένερ δεν πήγε κολέγιο και μετά βίας τέλειωσε το Λύκειο, άρα δεν γνωρίζει την υπαρξιακή απαξία της διασημότητας όπως την έκφρασε η σπουδαιότερη Αμερικανίδα ποιήτρια όλων των εποχών, από το συννεφιασμένο, όλο βιβλιοθήκες και πανεπιστημιακές σχολές Άμχερστ της Μασαχουσέτης, τόσο μακριά από το λουσάτο Hidden Hills, από τα πιο γνωστά gated communities του Καλαμπάς!
Πως η πρώτη παρτίδα Kylie Lip Kits εξαντλήθηκε σε λιγότερο από… ένα λεπτό!
Οι μορφωτικές μη επιλογές της Κάιλι Τζένερ, πάντως, την δικαίωσαν οικονομικά, σε διασημότητα, επιτυχία και εμπορικό θρίαμβο! Και ήταν τα χείλη της, που την ανέδειξαν σε σούπερ επιχειρηματία. Ή μάλλον, η έλλειψη τους. Οι χρήστες των social media, πρόσεξαν πως η μικρή των K girls, από εκεί, που είχε ένα λεπτό, σχεδόν αδιόρατο άνω χείλος, βρέθηκε με άψογο, σχεδόν σαν έργο τέχνης, γεμάτο, σαρκώδες στόμα. Τα blogs πήραν φωτιά. Έφηβες σε όλο τον κόσμο επιδόθηκαν στο Kylie Lip Challenge, ρουφώντας πλαστικά καπάκια μέχρι να πρηστούν τα χείλη τους, προκαλώντας μώλωπες και ρήξεις. Η ίδια αρνιόταν ότι είχε παρέμβει στην εικόνα της!
Έτσι ήταν πάντα, απλά, δε φωτιζόταν καλά και να, ξύπνησε ένα πρωί με τέλεια χείλη και τι κακός που είναι ο κόσμος, πια! Με τις πολλές άγριες αναρτήσεις, ενός διαδικτύου που μπορεί να απογειώνει επιτυχίες, αλλά και να βρυχάται έτοιμο να κατασπαράξει τρυφερούλια ινδάλματα, η Κάιλι Τζένερ, τελικά, παραδέχτηκε πως δεν οφείλονταν το τέλειο στόμα της στη φύση, αλλά στη δεξιότητα καλού πλαστικού χειρουργού, που της έκανε fillers. Ήταν 17 χρονών, όταν παραδέχτηκε πως έκανε lip fillers και η δημόσια σχέση του κοινού, με το πρόσωπό της έγινε κεφάλαιο, brand, καμπάνια και βιομηχανία. Η παραδοχή της, ήταν σαν να άνοιξε την πόρτα σε ένα νέο είδος ειλικρίνειας, φτιαγμένο για την εποχή των social media. Μιας ειλικρίνειας ελεγχόμενης, εντυπωσιακής μεν, μισής δε και βιασμένης, αλλά παρ’ όλα ιδανικής, ώστε να λανσάρει τα Kylie Lip Kits.
Ήταν μία μικρή συσκευασία με μολύβι χειλιών και υγρό κραγιόν. Η πρώτη παρτίδα εξαντλήθηκε σε… λιγότερο από ένα λεπτό! Η παραγωγή αυξήθηκε! Η ζήτηση ξεπέρασε κάθε πρόβλεψη! Λίγους μήνες αργότερα η Kylie Cosmetics ιδρύθηκε επίσημα και μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια, η εταιρεία της είχε κάνει πωλήσεις άνω των 600 εκατομμυρίων δολαρίων. Το Forbes την αποκαλεί «η νεότερη αυτοδημιούργητη δισεκατομμυριούχος στην ιστορία», ενώ την ίδια στιγμή, οι επικριτές τόνιζαν πως δεν μπορεί να θεωρηθεί self-made ένα παιδί που μεγάλωσε σε οικογένεια με εκατομμύρια, επιρροή και ένα δίκτυο, που δούλευε γι’ αυτήν πριν ακόμα ενηλικιωθεί. Το 2019, η Coty Inc. απέκτησε το 51% της Kylie Cosmetics έναντι 600 εκατομμυρίων δολαρίων. Η Κάιλι διατηρεί το 44%. Μετά τους φόρους, τα χρήματα που έλαβε άγγιξαν τα 340 εκατομμύρια. Οι New York Times χαρακτήρισαν τη συμφωνία «μία από τις πιο κερδοφόρες στην ιστορία της βιομηχανίας καλλυντικών».
«Η γυναίκα στην ιστορία του επιχειρήσεων, που μπορεί να δημιουργήσει εμπορικό τζίρο αναρτώντας μια φωτογραφία της, χωρίς λόγια»
Πλέον, η Κάιλι δεν πωλούσε απλώς προϊόντα. Πωλούσε προσδοκία. Η εικόνα της έγινε εργαλείο μάρκετινγκ. Τα stories της στο Instagram λειτουργούσαν ως βιτρίνα boutique. Το χρώμα των νυχιών της έδινε τον τόνο της κάθε σεζόν. Το μαλλί της ήταν προπομπός νέας σειράς highlighter. Ακόμα και οι εγκυμοσύνες της ενσωματώθηκαν στο brand και πιο μετά, η κόρη της, η Στόρμι, είχε τη δική της συλλογή, σε ροζ και λιλά παλέτες! Η δύναμή της δεν ήταν τα προϊόντα. Ήταν οι ακόλουθοι. Με εκατοντάδες εκατομμύρια στο Instagram, η αξία κάθε ανάρτησης είχε υπολογιστεί μεταξύ ενάμιση και σχεδόν δύο εκατομμυρίων δολαρίων. Το περιοδικό Forbes, σε άρθρο του το 2021, σημείωνε πως «η Κάιλι Τζένερ είναι από τις ελάχιστες γυναίκες στην ιστορία του επιχειρήσεων που μπορούν να δημιουργούν εμπορικό τζίρο ανεβάζοντας μια φωτογραφία χωρίς λόγια».
Πίσω από κάθε φιλτραρισμένη πόζα, όμως, υπήρχε δομή, οργάνωση, γνώση, δουλειά. Η εταιρεία της λειτουργούσε με απόλυτο έλεγχο παραγωγής, κυκλοφορώντας περιορισμένες παρτίδες για να διατηρείται η ζήτηση. Στόχευε άμεσα στο ηλικιακό φάσμα 15 έως 28. Η αισθητική της έμενε συνεπής, σχεδόν άκαμπτη. Τίποτα δεν ήταν τυχαίο. Η Κάιλι δεν έκανε μάρκετινγκ, αλλά ήταν το ίδιο το μάρκετινγκ! Ο κοινωνιολόγος Έρβινγκ Γκόφμαν είχε γράψει πως «στην καθημερινή ζωή, όλοι παίζουμε ρόλους, μόνο, που κάποιοι δεν κατεβαίνουν ποτέ από τη σκηνή»! Η περίπτωση της Κάιλι είναι ακριβώς αυτή. Μόνο, που όλος ο κόσμος είναι μια απέραντη σκηνή, χωρίς παρασκήνιο και παντού οι πόρτες είναι διάπλατα ανοιχτές για το δημόσιο βλέμμα.
Μητρότητα, έρωτες, σκάνδαλα με likes, followers και Instagram stories
Η Κάιλι έγινε μητέρα στα 19 της. Ο πατέρας της κόρης της είναι ο ράπερ, παραγωγός και επιχειρηματίας Τράβις Σκοτ, ή κατά κόσμον Ζακ Ουέμπστερ, γνωστός για τον σκοτεινό, μελαγχολικό ήχο του, τις εκρηκτικές live εμφανίσεις του και τις δισκογραφικές επιτυχίες του, που τον ανέδειξαν σε μία από τις πιο επιδραστικές μορφές της hip hop σκηνής των τελευταίων ετών. Έχοντας συνεργαστεί με κολοσσούς όπως οι Nike, Dior και η McDonald’s, κυκλοφορώντας το «Travis Scott Meal», τα sneakers Cactus Jack με τη Jordan, και συλλεκτικά ρούχα, έχει ιδρύσει και τη δική του δισκογραφική, την Cactus Jack Records, που περιλαμβάνει σημαντικούς εμπορικά καλλιτέχνες.
Ταιριαστοί οικονομικά και επαγγελματικά οι δυo τους, όπως φαίνονταν, δεν έμελλε πάρα να ζήσουν μια τρικυμιώδη, παθιασμένη σχέση, που τροφοδότησε για καιρό τις gossip στήλες, με χωρισμούς, επανασυνδέσεις, δημόσια υπονοούμενα, περιόδους σιωπής και αινιγματικές κοινές εμφανίσεις σε απονομές βραβείων. Το 2022 απέκτησαν και δεύτερο παιδί, τον Έαρ. Η μητρότητα έγινε επίσης κομμάτι της επιχείρησης. Η σειρά Kylie Baby, τα παιδικά ρούχα που φορούσε η Στόρμι, τα σύντομα clips με παιδικές φωνές στο TikTok, όλα εντάχθηκαν στην εικόνα της νέας γυναίκας, που τα καταφέρνει όλα. Και τα πουλάει, επίσης! Και βέβαια δέχεται, σφοδρότατη, όλο κύματα έντασης, κριτική. Κατηγορείται πως προβάλλει μια εξιδανικευμένη και τεχνητά επεξεργασμένη εικόνα του γυναικείου σώματος και πως ενισχύει την ανασφάλεια εκατομμυρίων έφηβων κοριτσιών, όχι τόσο τυχερών σαν την ίδια, να έχουν γεννηθεί εύπορα και στη κατάλληλη εμπορικά οικογένεια και να κάνουν πλαστικές επεμβάσεις απ’ τα 17 τους!
Χρήστες των social media και αρθρογράφοι σε αρκετά μέσα την παραπέμπουν στα νούμερα, τους αριθμούς της αμείλικτης αμερικανικής πραγματικότητας. Στις ΗΠΑ πάνω από 40% των εφήβων αναφέρουν πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τους προκαλούν ανησυχία για την εμφάνισή τους, ενώ οι διαταραχές διατροφής σ’ αυτές τις ηλικίες, έχουν διπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία, με την πιο συχνή μορφή, την ανορεξία, να κάνει την εμφάνισή της ήδη από τα… 12! Η Κάιλι δείχνει να αναλαμβάνει μέρος της ευθύνης, αν όχι από ειλικρίνεια, τουλάχιστον για να μη χάσει τους followers της Gen Z, που δεν μακροθυμεί σε κοινωνικές αδιαφορία και έχει εύκολο το cancel. Ετσι, σε επεισόδιο της σειράς «The Kardashians», παραδέχτηκε ότι είχε υποβληθεί σε αυξητική στήθους στα 19 της, συμπληρώνοντας πως το μετάνιωσε. «Μακάρι να μην το είχα κάνει ποτέ!» είπε αληθοφανώς θλιμμένη, «δεν θα το ήθελα για την κόρη μου»!
… ακόμη πιο πολλές πλαστικές και «καθρέφτη, καθρεφτάκι, ποια είναι η πιο όμορφη στο Καλαμπάς;»
Η Κάιλι έχει παραδεχτεί ότι έχει κάνει fillers, αυξητική στήθους και άλλα μικρότερης κλίμακας touch-ups. Ωστόσο, αρνείται πως έχει αλλάξει το πρόσωπό της, ιδιαίτερα! Το διαδίκτυο, όμως, τη παρατηρεί συνεχώς σα με μεγεθυντικό φακό, την εξετάζει χειρουργικά, της μετρά με cm τα χαρακτηριστικά. Κάθε αλλαγή στα φρύδια, στα μάγουλα, στη γνάθο, αναλύεται με τρόπο χειρουργικό από χιλιάδες fan accounts. Για άλλους, είναι απλώς αναμενόμενο. Η εποχή είναι αμείλικτη και σαρκοβόρα και δεν επιτρέπει στις γυναίκες και ιδιαίτερα στις δημόσιες απ αυτές, τις celebrities να μην είναι άψογες. Και πάλι χαμένες θα είναι! Αν κάνουν αισθητικές επεμβάσεις είναι «πλαστικές» και αν όχι, «γιατί αφέθηκαν έτσι;».
Η Κάιλι Τζένερ, όμως, όχι μόνο το ξέρει το παιχνίδι της ψηφιακής δημοσιότητας καλά, αλλά το οικοδόμησε κιόλας! Κριτική; Αρνητικά σχόλια; Haters; «Δεν μπορείς να φανταστείς τι έχω διαβάσει όλα αυτά τα χρόνια» λέει σε Ιταλό δημοσιογράφο, «αδιανόητα πράγματα! Αλλά ξέρεις κάτι; Δεν διαβάζω πια τα σχόλια! Έμαθα να προστατεύω τον εαυτό μου. Να κρατάω αποστάσεις. Έγινα πιο δυνατή. Κατάλαβα πως δεν χρειάζεται να επιτρέψω σ’ αυτά τα πράγματα να μπαίνουν στη ζωή μου. Ναι, μερικές φορές σε παίρνει το κύμα, ειδικά όταν διαβάζεις κάτι εντελώς κατασκευασμένο και ψεύτικο. Αλλά ακόμα και τότε, ο καθρέφτης μου είναι οι δικοί μου άνθρωποι! Η οικογένεια, οι φίλοι, όσοι με αγαπούν. Μόνο αυτοί μπορούν να μου δείξουν τον αληθινό μου εαυτό. Μόνο αυτοί ξέρουν πραγματικά ποια είμαι». Αυτοί και οι τραπεζικοί της λογαριασμοί, βέβαια!
Κλοπές, αντιγραφές, εκμετάλευση και απειλητικές εντολές στους εργάτες να μην την… κοιτάνε, καν!
Και αν η Κάιλι Τζένερ δεν χρειάζεται να απολογηθεί για την εικόνα της απέναντι στο βρυχηθμό του διαδικτύου, αναγκάστηκε, πολλές φορές, να δώσει εξηγήσεις για την επιχειρηματική της συμπεριφορά. Οι κατηγορίες ξεκίνησαν νωρίς. Η βρετανίδα εικαστικός Σάρα Πόουπ, γνωστή για τα νέον έργα της με στόματα σε υπερμεγέθη κλίμακα, δήλωσε δημόσια πως το έργο της με τίτλο Temptation Neon είχε αντιγραφεί αυτούσιο σε διαφημιστικό υλικό της τηλεοπτικής, ριάλιτι σειράς Life of Kylie. Η υπόθεση έφτασε σε αγωγή και η ομοιότητα αποτυπώθηκε σε φωτογραφικά ντοκουμέντα, με ανοιχτό ερώτημα, αν το σχέδιο ήταν έμπνευση ή κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας. Στη συνέχεια, ήρθαν οι κατηγορίες από ανεξάρτητους makeup artists, με πρώτη την Βλάντα Χάγκερτι, που, είχε, ήδη, δημιουργήσει μια σειρά από εμβληματικές φωτογραφίες με στόματα και σταγόνες κραγιόν.
Το dripping effect, που έγινε αργότερα το πιο χαρακτηριστικό αισθητικό σήμα των Kylie Lip Kits, ήταν για πολλούς αντιγραφή. Η Βλάντα εξέφρασε την ενόχλησή της με τρόπο συγκρατημένο, όμως η κοινότητα των καλλιτεχνών του Instagram πήρε αμέσως θέση. Για κάποιους, δεν επρόκειτο για σύμπτωση. Ήταν μια ευθεία οικειοποίηση της δουλειάς ενός μικρού δημιουργού από έναν οικονομικό γίγαντα με εκατομμύρια ακόλουθους. Το 2023, νέα καταγγελία ήρθε από τη σχεδιάστρια Μπέτσι Τζόνσον, που δήλωσε πως είχε επικοινωνήσει χρόνια πριν με την ομάδα της Κάιλι παρουσιάζοντας ένα concept brand. Λίγο καιρό μετά, είδε τα ίδια χρώματα, ύφος και branding να λανσάρονται με το όνομα Khy, τη συλλογή prêt-à-porter της Κάιλι Τζένερ, που κυκλοφόρησε στα τέλη του 2023, ως «προσιτή πολυτέλεια» με street χαρακτήρα, χωρίς η Μπέτσι να έχει λάβει ποτέ απάντηση ή αναγνώριση. Όμως, η πιο σκληρή κριτική δεν ήρθε από καλλιτέχνες, αλλά από εργάτες. Οι εργαζόμενοι σε εργοστάσια που συνεργάζονταν με την Coty, τον πολυεθνικό όμιλο στον οποίο ανήκει μεγάλο ποσοστό των Kylie Cosmetics, περιέγραψαν συνθήκες δουλειάς εξαντλητικές.

Τα ωράρια ήταν τεράστια και χωρίς υπερωρίες, οι αποδοχές οριακές, και η ίδια η Κάιλι, όταν επισκεπτόταν τις εγκαταστάσεις, υπήρχε απειλητική η εντολή να μη της μιλήσει κανείς και ούτε καν να… την κοιτάξει. Μαρτυρίες έκαναν λόγο για εργοστασιακή πειθαρχία με ατμόσφαιρα που θύμιζε περισσότερο σκηνοθετημένο γύρισμα παρά εργασιακό χώρο. Πίσω από το γυαλιστερό φινίρισμα, λοιπόν, υπήρχε και κάτι λιγότερο προβεβλημένο, όπως τα σχέδια αμφισβητήσιμης προέλευσης, οι ανάλγητες αντιγραφές, και μια αλυσίδα παραγωγής όπου οι άνθρωποι δεν είχαν φωνή, σεβασμό και δικαιώματα. Η αυτοκρατορία, λοιπόν, των Lip Kits δεν χτίστηκε μόνο με γκλίτερ, λάμψεις, γυαλάδες και σταρφταλιζέ ροζ και βιολέ, αλλά και με εκμετάλλευση, απαξία και περιφρόνηση…
Το μυστηριώδες σπιτικό της με τα 40 δωμάτια και οι συνθήκες στρατοπέδου για το προσωπικό
Η Κάιλι από τα 17 της, δεν μένει με τη μαμά, αλλά αγόρασε, τότε, το πρώτο της σπίτι. Ήταν μια μεσογειακής αρχιτεκτονικής βίλα με τρία υπνοδωμάτια, αυλή και απόλυτη ιδιωτικότητα. Πολύ σύντομα μεταφέρθηκε στο Hidden Hills, την κλειστή πολιτεία της ελίτ του Λος Άντζελες, όπου στήνει σιωπηλά σχεδόν ένα μικρό χωριό ιδιοκτησιών. Το οικόπεδο που απέκτησε το 2016, με ένα σπίτι αξίας δώδεκα εκατομμυρίων, έγινε η βάση για μια αλυσίδα άλλων χώρων. Εκεί στεγάστηκαν τα γραφεία της Kylie Cosmetics, ένα στούντιο για φωτογραφήσεις, ένα πλήρως εξοπλισμένο γυμναστήριο, ακόμη και υπόγειες αίθουσες συσκέψεων, που ποτέ δεν επιβεβαιώθηκαν επίσημα. Όμως δεν έμοιαζε πια με σπίτι. Ήταν κάτι περισσότερο. Ήταν το γεωγραφικό περίγραμμα του brand που είναι ο εαυτός της. Στην πραγματικότητα, η κατοικία που θεωρείται σήμερα, σπίτι της, βρίσκεται στο Holmby Hills και πρόκειται για μια τεράστια μονοκατοικία, με περισσότερα από σαράντα δωμάτια, αίθουσα προβολών, εσωτερική πισίνα και χώρους σχεδιασμένους για ιδιωτικά δείπνα!
Το εσωτερικό είναι απόλυτα, σχεδόν αγοροφοβικά λευκό. Εκεί, παντού φωτογραφίζεται, γυρίζει τα βίντεο της για τα social media, βρίσκεται ο σινιέ διάδρομος Dior για το τρέξιμο της, τα ψυγεία με τα προϊόντα της εταιρείας της, οι ράγες με ρούχα για τις καμπάνιες. Δεν θυμίζει τίποτα από την παλιά Καλιφόρνια. Δεν θυμίζει τίποτα από κανέναν. Μοιάζει περισσότερο με ένα σκηνικό για ριάλιτι χωρίς διακοπή. Μοιάζει με την ίδια. Οι βοηθοί και το οικιακό προσωπικό ανέφεραν ως ανάλγητη εργοδότρια την Κάιλι Τζένερ. Έχουν υπάρξει καταγγελίες που δημοσιοποιήθηκαν, πως το προσωπικό δουλεύει σε 12ωρες βάρδιες, χωρίς διάλειμμα. Τρεις νταντάδες, με ειδίκευση στην παιδιατρική, ζουν μέσα στο σπίτι και δουλεύουν, από τις έξι το πρωί και ώσπου να κοιμηθούν τα παιδιά, με ασφυκτικό πρόγραμμα και υψηλές απαιτήσεις στην τήρηση κανόνων για υγιεινή, διατροφή, ωράριο, χωρίς να έχουν προσωπικό χρόνο, για να επισκεφθούν, έστω τη τουαλέτα, ή να πιούν έναν καφέ, ενώ όλοι υπογράφουν συμφωνητικό εχεμύθειας με υψηλές ρήτρες.
Οι εσωτερικοί εργαζόμενοι δεν επιτρέπεται να έχουν ιδιωτική ζωή, αλλά οι κοντινοί της άνθρωποι, κάνουν λόγο για ανταμοιβές πολύ υψηλών μισθών, τακτικών μπόνους και πρόσβασης σε προϊόντα χωρίς περιορισμό, έτσι όπως δε συνηθίζεται στα σπίτια των βαθύπλουτων της Καλιφόρνιας. Το household management της Κάιλι μοιάζει με στρατόπεδο, όλο πειθαρχία, έλεγχο και αυστηρότητα, που όμως με τη γενναιοδωρία φροντίζει να μη της φύγουν όλοι και μείνει μόνη της με το φακιόλι να σφουγγαρίζει τα σαράντα δωμάτια. Η Κάιλι δεν έχει παραδεχτεί, ποτέ δημόσια πού μένει και οι πόρτες της είναι κλειστές, οι περιμετρικοί τοίχοι τεράστιοι, η πρόσοψη σιωπηλή και τα μέτρα ασφαλείας περισσότερα και απ του Λευκού Οίκου. Και το σπίτι της, δεν είναι σπίτι, αλλά αρχηγείο. Κάθε αγορά της, κάθε νέο κτήμα, κάθε προσθήκη, δεν λειτουργεί ως οικιστική αναβάθμιση, αλλά ως κίνηση στρατηγικής. Το real estate για εκείνη, δεν είναι επένδυση σε τετραγωνικά, αλλά σε ισχύ. Στήνει τα πιόνια της και κάθε πόρτα που κλείνει ηλεκτρονικά, κάθε δωμάτιο με custom lighting, κάθε φράχτης που κόβει το βλέμμα, είναι ένα κομμάτι από τη σκακιέρα της. Η γεωγραφία της κατοικίας της είναι η γεωγραφία της επιρροής της. Και η επιρροή, στη δική της περίπτωση, δεν είναι ποτέ τυχαία.
Η τέχνη της ιδιοκτησίας
Η Κάιλι Τζένερ αγοράζει πολλά ακίνητα και όχι βέβαια για να μένει, αλλά για να τα εντάσσει στο σύμπαν της. Κάθε σπίτι είναι ένα ακόμη κεφάλαιο στο αφήγημα της παντοδυναμίας της. Από τη μεσογειακή βίλα στο Καλαμπάς που απέκτησε στα 17 της, μέχρι τις υπερμοντέρνες κατοικίες στο Hidden Hills και τη λευκή έπαυλη στο Holmby Hills, κάθε τετραγωνικό μέτρο λειτουργεί σαν άλλη μια επέκταση στο πλατό, στη σκηνή, στη πίστα της. Τα σπίτια της αλλάζουν, μετατρέπονται, επιπλώνονται, ξαναχτίζονται ή πωλούνται, ανάλογα με τις ανάγκες της δημόσιας εικόνας της και την ατζέντα του brand. Πίσω από κάθε μετακόμιση, κάθε επιπλέον wing, κάθε νέο υπόγειο studio ή ιδιωτικό spa, υπάρχει στρατηγική. Το real estate δεν είναι παρά ένα ακόμη κανάλι επιρροής. Η Κάιλι, άλλωστε, δεν ζει σε σπίτι. Ζει σε σκηνικό. Και το σκηνικό αποδίδει.
Με κάθε ανακαίνιση, κάθε μεταπώληση, κάθε εμφάνιση σε εξώφυλλο με φόντο τα λευκά της σαλόνια, η αξία ανεβαίνει. Όχι μόνο των ακινήτων, αλλά της ίδιας. Κάποτε και μέσα στις πολλές συνεντεύξεις της, η Κάιλι έδωσε μια και στο Architectural Digest, όπου κάθισε στο τεράστιο λευκό καναπέ της, μαζί με την μαμά της, την δαιμόνια Κρις Τζένερ. Δήλωσε πως ότι έμαθε από τη μητέρα της τι σημαίνει να έχεις ένα όμορφο, οργανωμένο και πλήρες σπίτι, όπου με το που ανάβουν κεριά και τζάκι, αλλάζει εντελώς η αίσθηση του χώρου. Η Κάιλι τόνισε ότι της αρέσει ξέρει πως στο σπίτι όλα βρίσκονται ακριβώς εκεί που τα χρειάζεται, και πως εκεί χτίζονται οι πιο πραγματικές, ζεστές οικογενειακές στιγμές. Εύγλωττα προβλέψιμα και αναμενόμενα το χαϊδεμένο στερνοπούλι των Κ women, είπε πως σπίτι είναι η αντανάκλαση της οικογενειακής ατμόσφαιρας και της συναισθηματικής άνεσης, μόνο που στη δική της περίπτωση, αυτές χρειάζονται 40 δωμάτια για να αναπτυχθούν.
Χρησιμοποιώντας τα πάντα για την αυτοκρατορία της, εκτός απ’ την τύχη
Το ευκολάκι, με υποδόρια πικρία και κακο καμουφλαρισμένη ζήλια, στη προσέγγιση του φαινομένου Κάιλι Τζένερ είναι η απολυτότητα του τα κατάφερε επειδή ήταν τυχερή για να γεννηθεί στο κατάλληλο τόπο, την σωστή στιγμή, με την πιο ισχυρή στο τομέα οικογένεια, μέσα στους προβολείς και με ένα επώνυμο, που άνοιγε διάπλατα, τις πόρτες, τις ερμητικά κλειστές και απροσπέλαστες για άλλα κορίτσια της ηλικίας της. Όμως, η πραγματικότητα είναι πάντα πιο πολύπλοκη και «είναι εκείνη που, όταν πάψεις να την πιστεύεις, δεν εξαφανίζεται», όπως αιχμηρά και υποδόρια ειρωνικά για το ίδιο το ανθρώπινο είδος έγραφε ο Φίλιπ Κ. Ντικ. Αν και λογοτεχνικός, βαθιά φιλοσοφικός ο ορισμός του Αμερικανού συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας, ταιριάζει απόλυτα με την Κάιλι, της σκέτο φαντασίας, που δεν εκμεταλλεύτηκε απλώς το επώνυμό της, αλλά το επαναπροσδιόρισε.
Έχτισε μια νέα δυναμική, επιχειρηματική και αισθητική, που ξεπέρασε ακόμα τις μεγαλύτερες αδελφές της, ακόμη και την αμείλικτα στρατηγική Κιμ. Όταν πούλησε το πλειοψηφικό πακέτο της εταιρείας της, δεν έκανε πίσω, αλλά συνέχισε να διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα της. Αναβάθμισε την Kylie Skin, τη σειρά περιποίησης προσώπου, χωρίς σκληρά χημικά, και λάνσαρε την Kylie Baby, μια γραμμή καλλυντικών και προϊόντων φροντίδας για βρέφη, εμπνευσμένη από τη μητρότητα και τις ανάγκες των παιδιών της. Πέρασε και στη δημιουργία της Kylie Men, της σειράς ανδρικής περιποίησης, επιχειρώντας να επεκτείνει την αυτοκρατορία της σε ένα ακόμα target group. Το brand «Kylie» έγινε αναγνωρίσιμο όχι μόνο σε 15χρονες fans, αλλά και σε στελέχη εταιρειών, σε επενδυτικά ταμεία, σε executive board rooms. Το 2022 εμφανίστηκε στο Paris Fashion Week με εμφάνιση που σχολιάστηκε από όλα τα διεθνή ΜΜΕ. Γιατί, η Κάιλι ξέρει να φτιάχνει ιστορίες και πως αυτό που πουλά δεν είναι το προϊόν αλλά η αφήγηση γύρω από αυτό.
Αυτή τη στιγμή…
Είναι μάλλον αμφίβολο να υπάρχει στιγμή του 24ωρου που να μην την βλέπει ο φακός, να μη ποστάρει, να έχει ξεφτισμένο νύχι ή να χει βγάλει σπυράκι στη μύτη. Είναι η τέλεια εικόνα της, που δεν έχει χώρο για σιωπή και ακινησία. Όλα είναι βλέμμα που γίνεται προϊόν. Η Κάιλι είναι δημιουργός της εποχής της, αλλά και δημιούργημά της. Ό,τι κατασκεύασε, το κουβαλάει. Το αποτύπωμά της είναι ήδη γραμμένο στην ποπ κουλτούρα των τελευταίων δεκαπέντε ετών. Σε μια απ τις ελάχιστες στιγμές ειλικρίνειας της έχει πει πως «δεν είμαι τόσο σίγουρη όσο δείχνω. Έχω κι εγώ τις στιγμές μου. Δεν θέλω να είμαι πρότυπο. Θέλω να είμαι καλή μητέρα».

Την ώρα που γράφουμε αυτές τις λέξεις, αλλά και αυτή, ακριβώς, τη στιγμή που διαβάζονται, το πρόσωπό της, χάρτινο ή ψηφιακό, φωτίζεται αι φωτίζει ακόμη μια βιτρίνα, από Λος Άντζελες, μέχρι Ντουμπάι και Μιλάνο, ένα trademark του κόσμου όλου. Κάποιοι κάνουν scrolling στα stories της, κοπελίτσες διαλέγουν αποχρώσεις nude ή κατακόκκινο πυρακτωμένο για τα χείλη τους και άλλοι αναρωτιούνται, αν, πράγματι, είναι τόσο πλούσια, όσο γράφουν τα περιοδικά. Και κάπου, ανάμεσα στην ερώτηση και στην εικόνα, υπάρχει εκείνη. Πάντα ορατή. Πάντα παρούσα. Πάντα λίγο μακριά. Όπως γράφει ο Αντρέ Μπρετόν: «Το πιο βαθύ είναι πάντα η επιφάνεια». Και ίσως αυτή να είναι η πιο ειλικρινής πρόταση για την Κάιλι Τζένερ. Αλλά μπορεί και όχι…
Διαβάστε επίσης:
Η Κατερίνα Καινούργιου συνεχίζει στον Alpha
Μαριάννα Λάτση: Τι συμβολίζει το ματάκι που επιλέγει στα ρούχα της;
Έρικ Βασιλάτος: Ποιος είναι ο πολυεκατομμυριούχος κουμπάρος του Αργυρού και της Νίκα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Iωάννινα: Σεισμός 4,3 Ρίχτερ ανατολικά της Αγίας Κυριακής
- Οι αγώνες των ελληνικών ομάδων στα Κύπελλα Ευρώπης με αμέτρητες αγορές από το Πάμε Στοίχημα
- Microsoft: Αγώνας δρόμου για να αποτρέψει παγκόσμιο χάος από τις κυβερνοεπιθέσεις – Ποιοι κινδυνεύουν από τους χάκερς
- ΟΠΕΚΕΠΕ: Συνεχίζονται οι αιτήσεις για 100 θέσεις εργασίας μέσω ΔΥΠΑ – Έως 1.300 ευρώ οι μηνιαίες αποδοχές
