ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Κατά την τελευταία δεκαετία έχουμε παρακολουθήσει, όχι μόνο κυκλικές διακυμάνσεις στις τιμές spot και στις τιμές των περιουσιακών στοιχείων, αλλά και μια θεμελιώδη ανατιμολόγηση των περιουσιακών στοιχείων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Η σημερινή αγορά διαμορφώνεται από τον πληθωρισμό, την κανονιστική αβεβαιότητα και την έλλειψη νέας χωρητικότητας, τα οποία από κοινού έχουν οδηγήσει τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων υψηλότερα σε επίπεδο κερδών.
Οι πλοιοκτήτες που αγόρασαν σε προηγούμενες περιόδους ύφεσης έχουν ανταμειφθεί πλουσιοπάροχα, ενώ οι νεοεισερχόμενοι αντιμετωπίζουν ένα τοπίο όπου η αισιοδοξία της αγοράς και η λογική του κόστους αντικατάστασης, υποστηρίζουν ιστορικά υψηλές αποτιμήσεις πλοίων.
Σύμφωνα με τους αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusive, όπως πάντα, ωστόσο, ο κίνδυνος παραμένει: σε περίπτωση αντιστροφής του κλίματος ή των τιμών, οι τιμές των περιουσιακών στοιχείων θα μπορούσαν να αναπροσαρμοστούν, όπως έχει δείξει η ιστορία. Προς το παρόν, η «νέα κανονικότητα» στις αξίες των πλοίων μεταφοράς ξηρών χύδην φορτίων αντικατοπτρίζει τόσο τις πραγματικότητες του παρόντος όσο και τις προσδοκίες για ένα δομικά πιο αυστηρό μέλλον.
Η σχέση μεταξύ της απόδοσης της αγοράς spot και των τιμών των περιουσιακών στοιχείων αποτελεί βασικό θέμα στη ναυτιλία ξηρού φορτίου χύδην.
Εξετάζοντας τα μέσα μηνιαία δεδομένα από τον Αύγουστο του 2015 έως τον Μάιο του 2025, συμπεριλαμβανομένου του Baltic S10TC και της τιμής ενός 15ετούς Supramax, αναδύονται σαφή συμπεράσματα – παράλληλα με ορισμένες εντυπωσιακές μετατοπίσεις που επαναπροσδιορίζουν τον τρόπο με τον οποίο η αγορά αποτιμά τα πλοία στο σημερινό περιβάλλον.
Μια στατιστική ανάλυση δείχνει μια ισχυρή θετική συσχέτιση (0,65) μεταξύ του Baltic S10TC και της τιμής ενός 15ετούς Supramax. Αυτό σημαίνει ότι, όπως αναμενόταν, τα σταθερότερα κέρδη της αγοράς spot συνήθως μεταφράζονται σε υψηλότερες τιμές περιουσιακών στοιχείων.
Ωστόσο, η σχέση απέχει πολύ από το να είναι γραμμική. Η κάθε άλλο παρά τέλεια θετική συσχέτιση δείχνει ότι οι αξίες των πλοίων διαμορφώνονται, όχι μόνο από τα άμεσα κέρδη, αλλά και από το κλίμα, τις μελλοντικές προσδοκίες και τις ευρύτερες ναυτιλιακές και μακροοικονομικές εξελίξεις.
Μια ετήσια ανασκόπηση των μέσων τιμών και των τιμών των περιουσιακών στοιχείων για τους πρώτους πέντε μήνες κάθε έτους αποκαλύπτει στενή συσχέτιση. Κατά τη διάρκεια της ύφεσης του 2016, τόσο οι τρέχουσες τιμές όσο και οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων έπεσαν κατακόρυφα σε ιστορικά χαμηλά, με τα 15ετή Supramaxes να έχουν αξία κάτω από 4 εκατομμύρια δολάρια.
Στην ανάκαμψη το 2017–2018 είδαμε τόσο τις τρέχουσες τιμές όσο και τις τιμές σχεδόν να τριπλασιάζονται, υπογραμμίζοντας την ανταπόκριση της αγοράς περιουσιακών στοιχείων στα κέρδη. Αυτή η στενή σύνδεση παρέμεινε κατά τη διάρκεια του κύκλου 2021–2022, όταν ο συνδυασμός της τόνωσης που προκλήθηκε από την επιδημία COVID, της αναταραχής στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού και των αυξήσεων στις τιμές των εμπορευμάτων ώθησε το S10TC πάνω από 30.000 δολάρια/ημέρα και τις vintage τιμές Supramax έως και 17–18 εκατομμύρια δολάρια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ακόμη και όταν οι τρέχουσες τιμές περιορίστηκαν τα επόμενα χρόνια, φτάνοντας λίγο πάνω από 7.000 δολάρια/ημέρα τους πρώτους μήνες του 2025, οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων παρέμειναν ανθεκτικές, υποδηλώνοντας ένα νέο κατώτατο όριο, υποστηριζόμενο από ευρύτερους διαρθρωτικούς παράγοντες.
Ίσως το πιο συναρπαστικό εύρημα, τονίζει η Xclusiv, είναι η απόκλιση στην τιμολόγηση των περιουσιακών στοιχείων σε παρόμοια επίπεδα της αγοράς spot σε διαφορετικά έτη. Σε προηγούμενους κύκλους, ένα ιαπωνικό Supramax 15 ετών που διαπραγματευόταν με τιμή S10TC 10.000 δολαρίων/ημέρα θα απέδιδε 8,5-9,5 εκατομμύρια δολάρια (επίπεδα 2018-2019). Το 2025, ωστόσο, το ίδιο περιβάλλον κερδών υποστηρίζει τιμές πολύ πάνω από 15 εκατομμύρια δολάρια, δηλαδή, μια αύξηση 60%.
Αυτό το premium εκτείνεται στα περισσότερα επίπεδα της αγοράς: το 2016, όταν το S10TC έπεφτε κοντά στα 5.000 δολάρια/ημέρα, τα vintage Supra πωλούνταν για 5,5 εκατομμύρια δολάρια. Μέχρι το 2020, ακόμη και κατά τη διάρκεια σύντομων μειώσεων των τιμών, οι τιμές σπάνια έπεφταν κάτω από τα 7 εκατομμύρια δολάρια.
Αρκετοί παράγοντες μπορούν να εξηγήσουν αυτό: η αύξηση του κόστους νεότευκτων πλοίων λόγω του πληθωρισμού και των τιμών του χάλυβα, η επίμονη πειθαρχία στην προσφορά και η έλλειψη παραγγελιών, και η κανονιστική αβεβαιότητα που ενισχύει την αξία της υπάρχουσας χωρητικότητας. Οι πλοιοκτήτες και οι αγοραστές κοιτάζουν όλο και περισσότερο πέρα από τα τρέχοντα κέρδη, εστιάζοντας στην αξία αντικατάστασης και τη μακροπρόθεσμη στενότητα της αγοράς.
Διαβάστε επίσης:
Αυξήθηκε κατά 92% η κρουαζιέρα στην Κερκυρα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΠΟΜΙΔΑ: Να εξαιρεθούν οι μισθώσεις με ενοίκιο έως 500 ευρώ από το μέτρο υποχρεωτικής καταβολής των ενοικίων μέσω τραπέζης
- Κυβέρνηση Μερτς: Οι γυναίκες λάμπουν διά της απουσίας τους
- Κεφαλογιάννης: Συνάντηση με την πρέσβη της Αυστραλίας – Ενισχύεται η συνεργασία για τις δασικές πυρκαγιές
- Ρωσία: Αναμένει την απάντηση του Κιέβου για να πει αν θα πάει στις συνομιλίες στην Κωνσταντινούπολη
