ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Την στροφή προς τις βιώσιμες μετακινήσεις με την πλήρη ανανέωση του στόλου της ΟΣΥ ΑΕ. προχωρά η κυβέρνηση, μια επένδυση που ξεπερνά τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ με…κινεζικό αέρα, μιας και δύο κινεζικές εταιρείες μέχρι στιγμής υποβάλλουν προσφορές στους διαγωνισμούς που προκηρύσσονται.
Η σταδιακή ανανέωση του στόλου της ΟΣΥ είναι γεγονός και προχωρά σταδιακά, ενώ ήδη έχει γίνει η αποσφράγιση των προσφορών για τον τελευταίο ηλεκτρονικό διαγωνισμού που διεξήγαγε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια 125 νέων απλών ηλεκτρικών λεωφορείων 12 μέτρων και παρελκομένων τους.
Όπως είχαμε αναφέρει σε παλαιότερο δημοσίευμα, δύο κινεζικές εταιρείες ήταν οι δύο διεκδικητές του διαγωνισμού, η Yutong και η Zhongtong, με επικρατέστερη και πιο συμφέρουσα οικονομική προσφορά να φέρεται πως είναι αυτή της Yutong.
Ποιοι είναι όμως οι Κινέζοι που θέλουν να κάνουν μπίζνες με τα λεωφορεία;
Yutong: Από επισκευαστής σε κατασκευαστή νέων οχημάτων
Η ιστορία της Yutong ξεκινά το 1963, όταν στην επαρχιακή πόλη Χενάν, την τρίτη πιο πολυπληθέστερη επαρχία της Κίνας, άνοιξε το Εργοστάσιο Επισκευής Λεωφορείων στην πόλη Zhengzhou. Χρειάστηκαν μόλις 30 χρόνια, ώσπου το 1993 ιδρύθηκε επισήμως η Zhengzhou Yutong Bus Co., Ltd, γεγονός που σηματοδοτούσε ένα μεταβατικό στάδιο της εταιρείας, όπου από επισκευαστής λεωφορείων πέρασε στην κατασκευή νέων οχημάτων.
Ακολούθως, τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1997 η Yutong έγινε η πρώτη εταιρεία που εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Σανγκάης. Μία από τις χρονολογίες ορόσημα στην ιστορία της εταιρείας ήταν και το 1998, όταν εγκαινιάστηκε το Βιομηχανικό Πάρκο Yutong, το μεγαλύτερο εργοστάσιο κατασκευής λεωφορείων για τα δεδομένα εκείνης της εποχής, μία επένδυση 400 εκατομμυρίων γιουάν ή αλλιώς περίπου 50 εκατομμυρίων ευρώ.
Μέσα σε λιγότερο από 10 χρόνια, ήτοι το 2005, η εταιρεία κατάφερε να γίνει κορυφαίος κατασκευαστής λεωφορείων στην Κίνα κατακτώντας το 22% της αγοράς λεωφορείων και πούλμαν, επεκτείνοντας παράλληλα τις δραστηριότητές της στην Αμερική και την Ευρώπη.
Την ίδια ώρα, η εταιρεία από το 2012 ξεκίνησε να δίνει έμφαση στην ηλεκτροκίνηση και τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, δίνοντας βάση στις νέες τεχνολογίες. Εκείνη την χρονιά, ίδρυσε το «New Energy», το μεγαλύτερο εργοστάσιο ηλεκτρικών λεωφορείων παγκοσμίως, γεγονός που αποτέλεσε κίνηση ματ για την ενίσχυση της θέσης της στην αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Κάπως έτσι ξεκίνησε η πορεία της εταιρείας, η οποία μέχρι σήμερα έχει λάβει έναν μεγάλο αριθμό βραβείων και έχει ανοίξει εργοστάσια συναρμολόγησης και εκτός Κίνας, σε χώρες όπως το Πακιστάν, η Βενεζουέλα κ.ά., ενώ στα σχέδιά της είναι η ίδρυση εργοστασίου και στο Ηνωμένο Βασίλειο.
O CEO της Yutong – Υπουργός Εμπορίου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας

Γεννημένος στην πόλη Nantong της ανατολικής παράκτιας επαρχίας Jiangsu τον Μάιο του 1964, ο Διευθύνοντας Σύμβουλος της Yutong, Wang Wentao αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Fudan στη Σαγκάη το 1985 με πτυχίο φιλοσοφίας, ενώ το 2003 απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο στη διοίκηση επιχειρήσεων από το Πανεπιστήμιο Επιστήμης και Τεχνολογίας του Μακάο.
Μετά την αποφοίτησή του από το Πανεπιστήμιο Fudan, ο Wang εντάχθηκε στο Πανεπιστήμιο Αεροδιαστημικού Προσωπικού της Σαγκάης – μια σχολή επαγγελματικής κατάρτισης που συνδέεται με ένα γραφείο αεροδιαστημικής τεχνολογίας – ως εκπαιδευτής, προτού προαχθεί σε αντιπρόεδρο της σχολής και γενικό διευθυντή του τμήματος πωλήσεων φωτοαντιγραφικών μηχανημάτων.
Αποχώρησε το Νοέμβριο του 2001 για να ενταχθεί στην κυβέρνηση της περιφέρειας Songjiang στη Σαγκάη ως διευθυντής της τοπικής επιτροπής ανάπτυξης και σχεδιασμού. Προήχθη σε αναπληρωτή περιφερειάρχη και τέθηκε επίσης επικεφαλής των τομέων μεταποίησης εξαγωγών, τεχνολογίας και βιομηχανικών περιοχών της περιοχής μέχρι να αποχωρήσει το 2005.

Τον Ιανουάριο του 2005, ο Wang μετατέθηκε στην πόλη Κούνμινγκ της επαρχίας Γιουνάν για να γίνει αναπληρωτής επικεφαλής του κόμματος και στη συνέχεια δήμαρχος. Διετέλεσε κυβερνήτης και αργότερα επικεφαλής του κόμματος της κεντρικής περιοχής Huangpu της Σαγκάης, γνωστής για την παραλιακή περιοχή The Bund, από το 2007 έως το 2011. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Wang ήταν συνάδελφος του σημερινού προέδρου Σι Τζινπίνγκ, ο οποίος ήταν για λίγο γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος για τη Σαγκάη.
Τον Απρίλιο του 2011, ο Wang διορίστηκε μέλος της μόνιμης επιτροπής του κόμματος της επαρχίας Τζιανγκσί και επικεφαλής του κόμματος της πρωτεύουσας της επαρχίας, Ναντσάνγκ. Στη συνέχεια, αφού αντικατέστησε έναν αξιωματούχο που απολύθηκε για διαφθορά τον Μάρτιο του 2015, ο Wang ορίστηκε επικεφαλής του κόμματος της Τζινάν, πρωτεύουσας της επαρχίας Σαντόνγκ – της τρίτης μεγαλύτερης οικονομίας στην Κίνα. Τον Απρίλιο του 2017, ο Γουάνγκ ορίστηκε αναπληρωτής επικεφαλής του κόμματος της επαρχίας Σαντόνγκ.
Ο Wang διορίστηκε υπουργός Εμπορίου τον Δεκέμβριο του 2020. Τον Οκτώβριο του 2022, μετά το 20ό Εθνικό Συνέδριο του ΚΚΚ, ο Γουάνγκ διορίστηκε πλήρες μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΚ. Ο Wang ήταν προηγουμένως αναπληρωματικό μέλος της 18ης και της 19ης Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΚ.
Τον Ιανουάριο του 2024, ο Wang προώθησε τη δέσμευση του υπουργείου Εμπορίου για τη στρατηγική «Made in China», αναγνωρίζοντας παράλληλα τις προκλήσεις της προσέλκυσης ξένων εφευρετών. Δήλωσε επίσης ότι το υπουργείο δεν θα αποφύγει τις «παράλογες κυρώσεις και την καταστολή».
Τον Απρίλιο του 2024, κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης στρογγυλής τραπέζης στο Παρίσι μαζί με εκπροσώπους από περισσότερες από δέκα κινεζικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της BYD, ο Wang δήλωσε ότι η άνοδος των κινεζικών οχημάτων δεν οφείλεται στις επιδοτήσεις της κινεζικής κυβέρνησης αλλά στη «συνεχή καινοτομία» των αυτοκινητοβιομηχανιών. Είπε επίσης ότι οι ισχυρισμοί περί «πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας» ήταν “αβάσιμοι” και «αβάσιμοι». Η συζήτηση στρογγυλής τραπέζης επικεντρώθηκε γύρω από την έρευνα κατά των επιδοτήσεων υπό την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Παρουσία και σε ελληνικό έδαφος
Ωστόσο, παρουσία η εταιρεία έχει και στην Ελλάδα, με την ίδρυση της θυγατρικής Yutong GR Μονοπρόσωπη A.E. Η Yutong GR A.E., με έδρα την Αθήνα ιδρύθηκε στις 10 Μαΐου του 2024 με αρχικό κεφάλαιο 25.000€ και 2.500 ονομαστικές μετοχές. Επικεφαλής της θυγατρική εταιρείας ορίστηκε η Liu Guang. Η ίδρυση της εταιρείας συνέπεσε με την κυκλοφορία των ηλεκτρικών της λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Να σημειωθεί δε, ότι μόλις το 2024 η Yutong είχε εξάγει πάνω από 100.000 λεωφορεία σε περισσότερες από 100 χώρες και περιοχές, κατακτώντας περισσότερο από το 10% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς, ενώ ηγείται του κλάδου με πάνω από 190.000 μονάδες που έχουν πωληθεί σε λεωφορεία νέας ενέργειας. Αυτός ο όγκος πωλήσεων εδραιώνει τη θέση της Yutong Bus ως ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές ηλεκτρικών λεωφορείων και γενικά ως ένας από τους μεγαλύτερους παγκόσμιους κατασκευαστές λεωφορείων και πούλμαν.
Zhongtong: Ο νέος «αντίπαλος» της Yutong με παρουσία στις διεθνείς αγορές
Εξίσου σημαντική εταιρεία είναι και η Zhongtong, που ιδρύθηκε το 1958 και εισήχθη στο Χρηματιστήριο το 2000. Λίγα χρόνια αργότερα μεταξύ 2003-2005 η εταιρεία ξεκίνησε τις διαδικασίες για την επέκταση των δραστηριοτήτων της σε διεθνές επίπεδο.
Η εταιρεία δίνει έμφαση στην έρευνα και την καινοτομία, διατηρώντας ισχυρή ερευνητική βάση με κρατικά πιστοποιημένα εργαστήρια, συνεργασίες με πανεπιστήμια και περισσότερες από 100 πατέντες. Παράλληλα, έχει συμβάλει στη διαμόρφωση πάνω από 30 εθνικών προτύπων για τα λεωφορεία και έχει λάβει περισσότερα από 50 εθνικά και διεθνή βραβεία.
Επιπλέον, στις αρχές του 21ου αιώνα, η εταιρεία ανέπτυξε μεγαλύτερη γκάμα λεωφορείων, από μικρά (5,5 μέτρα) έως πολυτελή (18 μέτρα), με 13 σειρές και 260 διαφορετικά μοντέλα. Να σημειωθεί δε, ότι τα οχήματα της εταιρείας έχουν διατεθεί τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και σε περισσότερες από 90 χώρες, ενώ τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις λεωφορείων νέας ενέργειας (ηλεκτρικά, υβριδικά) βρίσκονται στην κορυφή της κινεζικής αγοράς.
Παράλληλα, χρόνο συν τω χρόνω η Zhongtong εστίασε στην παραγωγή ενεργειακά αποδοτικών λεωφορείων. Το 2024, νέα λεωφορεία της εταιρείας κυκλοφόρησαν στους δρόμους της Πορτογαλίας, της Σιγκαπούρης, της Κιργιζίας, αλλά και στην Αφρική για την εξυπηρέτηση των μεταφορών στο Κύπελλο Εθνών Αφρικής 2024.
Πρόεδρος και Διευθύνοντας Σύμβουλος της Zhongtong είναι ο Wang Xingfu, ο οποίος διαθέτει πολυετή εμπειρία στη βιομηχανία κατασκευής λεωφορείων και γενικότερα στην αυτοκινητοβιομηχανία, έχοντας ηγηθεί της εταιρείας σε περιόδους σημαντικής ανάπτυξης και τεχνολογικής καινοτομίας. Υπό την ηγεσία του, η Zhongtong έχει δώσει έμφαση στην ανάπτυξη λεωφορείων νέας ενέργειας, την επέκταση της διεθνούς παρουσίας της και την ενίσχυση της τεχνολογικής της βάσης, καθιστώντας την έναν από τους κορυφαίους κατασκευαστές λεωφορείων στην Κίνα, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η εμπειρία του Wang περιλαμβάνει στρατηγική διοίκηση, ανάπτυξη προϊόντων και διεθνή επιχειρηματική δραστηριότητα, στοιχεία που έχουν συμβάλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της καινοτομίας της Zhongtong.
Διαβάστε επίσης:
Υπουργείο Μεταφορών: Κινεζική μονομαχία για τα 125 νέα αστικά ηλεκτρικά λεωφορεία 12 μέτρων
Ταξί: Το άγριο μπρα-ντε-φερ ΣΑΤΑ και Κυρανάκη και η στάση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γουόρεν Μπάφετ: Ο πιο «φτωχός» δισεκατομμυριούχος του κόσμου – Γιατί θα μπορούσε να είναι πλουσιότερος από τον Έλον Μασκ
- Nissan: «Λουκέτο» στα εργοστάσια Νότιας Αφρικής, Ινδίας και Αργεντινής
- Η πορεία στην τέχνη – Takis στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
- Δεξαμενόπλοιο του Γιώργου Δ. Μελισσανίδη αυτό που ακινητοποιήθηκε από την Ρωσία
