• Uncategorized

    Έρευνα της Επ. Ανταγωνισμού σχετικά με τις επιπτώσεις της πανδημίας σε βασικές κατηγορίες τροφίμων


    Η Επιτροπή Ανταγωνισμού (“ΕΑ”) στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, ερευνά και παρακολουθεί συστηματικά τα οικονομικά στοιχεία διαφόρων κλάδων, και ιδίως βασικών καταναλωτικών προϊόντων και τροφίμων, παράπονα καταναλωτών και δημοσιεύματα αφενός μεν αναφορικά με ανατιμήσεις σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα σε όλη την αλυσίδα αξίας (όπως ενδεικτικά αγροτικά προϊόντα και προϊόντα τροφίμων), αφετέρου δε σχετικά με τυχόν ελλείψεις των εν λόγω προϊόντων. Για τον λόγο αυτό έχει αναπτύξει στρατηγική στοχευμένης επέμβασης όπου και εάν κρίνεται απαραίτητο, ως αρμόδια για τη διαπίστωση τυχόν παραβάσεων των διατάξεων του ν.3959/2011 και των άρθρων 101 και 102 ΣΛΕΕ ή μέσω κανονιστικών παρεμβάσεων.

    Στο πλαίσιο αυτό και κατόπιν σχετικών δημοσιευμάτων στον τύπο, ειδικά κατά την κρίσιμη περίοδο της έξαρσης της πανδημίας του COVID-19 στη χώρα μας, εκφράστηκαν ανησυχίες για επικείμενες ελλείψεις ή/ και αυξήσεις στις τιμές συγκεκριμένων αγροτικών προϊόντων και προϊόντων διατροφής. Ως εκ τούτου κρίθηκε απαραίτητη η εκκίνηση αυτεπάγγελτων ερευνών, μεταξύ άλλων, στις αγορές και αλυσίδα εφοδιασμού γάλακτος, και σιτηρών και αλεύρων για τυχόν παράβαση των άρθρων 1 και 2 του ν. 3959/2011 ή/και των άρθρων 101 και 102 ΣΛΕΕ.

    Ειδικότερα, στις 15.4.2020 η ΕΑ απέστειλε ερωτηματολόγια για παροχή στοιχείων, με τα οποία ζητήθηκαν στοιχεία αγορών και πωλήσεων για το διάστημα από τον Φεβρουάριο 2020 έως και τον Απρίλιο 2020, σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή και εμπορία των ως άνω προϊόντων. Επιπρόσθετα, η ΕΑ, προκειμένου να ερευνήσει το σύνολο της αλυσίδας αξίας των ως άνω προϊόντων τροφίμων και ιδιαίτερα τυχόν επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 στις τιμές καταναλωτή, προχώρησε, σε συνεργασία με Εμπειρογνώμονες Καθηγητές Πληροφορικής και Οικονομικής Επιστήμης, σε ανάλυση των τιμών καταναλωτή ορισμένων βασικών προϊόντων διατροφής των ως άνω κατηγοριών.

    Η ΕΑ έχει πλέον στη διάθεσή της εργαλεία με βάση τα οποία θα μπορεί να παρακολουθεί την πορεία και εξέλιξη των τιμών των επιμέρους κατηγοριών ενδιαφέροντός της, ακόμα πιο συστηματικά. Διενεργούνται πλέον στατιστικές αναλύσεις σε πολλαπλές κατηγορίες βασικών καταναλωτικών προϊόντων, μεταξύ άλλων και στις ως άνω αναφερθείσες. Περαιτέρω, με την απεικόνιση χρονολογικών σειρών η ΕΑ θα μπορεί να παρατηρεί, ανά κατηγορία προϊόντος, τις βασικές παραμέτρους που εμφανίζονται στη διάρκεια του χρόνου, όπως π.χ. η τάση των τιμών (trend), τυχόν κυκλικές ή εποχικές συνιστώσες (cyclical orseasonal components), αλλά και μη συστηματικές μεταβολές (random or irregular variations).

    Με βάση τα ως άνω εργαλεία, και ειδικά για την κατηγορία του λευκού γάλακτος, όπως προκύπτει και από το κατωτέρω διάγραμμα, παρατηρείται ότι η διάμεση τιμή για όλες τις εταιρείες σούπερ μάρκετ υπήρξε σχετικά σταθερή κατά τη διάρκεια της περιόδου έξαρσης της πανδημίας Covid-19 στη χώρα μας μέχρι και την 26.4.2020 (end week), οπότε και αποτυπώνεται μείωση αυτής. Περαιτέρω, παρατηρείται μεγαλύτερη διασπορά των τιμών λευκού γάλακτος ως προς τις χαμηλές τιμές τους (ήτοι μικρότερες από τη διάμεση τιμή).



    ΣΧΟΛΙΑ