Τράπεζες

Phishing: Πώς με e-mails και SMS αδειάζουν τραπεζικούς λογαριασμούς

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Phishing: Πώς με e-mail και SMS αδειάζουν τραπεζικούς λογαριασμούς


Με e-mails και SMS επιτήδειοι προσπαθούν να «ψαρέψουν» αφελείς καταναλωτές για να υποκλέψουν προσωπικά στοιχεία και κωδικούς  για να αποκτήσουν  πρόσβαση στους  τραπεζικούς λογαριασμούς όσων «τσιμπήσουν» το δόλωμα.

Τα περιστατικά απάτης έχουν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα, ωστόσο ισχυροί είναι και οι «κόφτες» της απάτης από την πλευρά των τραπεζών, οι οποίες αναβαθμίζουν διαρκώς τα συστήματα προστασίας για να παρέχουν στους πελάτες τους ασφαλείς συναλλαγές.

Η πιο συνηθισμένη απάτη είναι αυτή που το υποψήφιο θύμα λαμβάνει μήνυμα στο κινητό του ότι η κάρτα του είναι μπλοκαρισμένη και του ζητούν να συνδεθεί με κάποιο link προκειμένου να εισάγει τους κωδικούς του για να ξεμπλοκάρουν την κάρτα. Όμως μόλις γίνει η σύνδεση και η εισαγωγή των κωδικών αυτομάτως οι απατεώνες αποκτούν πρόσβαση στους λογαριασμούς του θύματος και τους αδειάζουν.

Αν και στην Ελλάδα τα περιστατικά απάτης αποτελούν μόλις το 0,04% των συναλλαγών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, πέρυσι τα κρούσματα αυξήθηκαν κατά 76,4% και διαμορφώθηκαν σε 442.234 από 250.637 το 2019 και 147.317 το 2018.

Τα κακά νέα είναι ότι τα περιστατικά απάτης ακολουθούν ανοδική πορεία και οι ιστοσελίδες στις οποίες παραπέμπουν οι απατεώνες τα θύματα τους  είναι σχεδόν όμοιες με αυτές των τραπεζών…Χρειάζεται μεγάλη προσοχή για να μην πέσεις θύμα.

Τα καλά νέα είναι ότι οι τράπεζες συνεχώς αναβαθμίζουν τα συστήματα ασφαλείας και παρακολούθησης των συναλλαγών με κάρτες και όταν δουν περίεργες συναλλαγές ειδοποιούν τον πελάτη τους για να εξακριβώσουν ότι η συναλλαγή πραγματοποιήθηκε από τον ίδιο.

Ωστόσο πάντα υπάρχουν κάποιοι που θα την πατήσουν, όπως αναφέρουν τα τραπεζικά στελέχη. Ενώ συνήθως οι απατεώνες είναι ένα βήμα μπροστά…

Το Phishing, είναι από τις πιο συνηθισμένες περιπτώσεις απάτης. Με email  οι επιτήδειοι εξαπατούν τους παραλήπτες του μηνύματος, παρουσιάζονται ως η τράπεζα με την οποία έχει σχέση το υποψήφιο θύμα και ζητούν τους κωδικούς ασφαλείας για να ξεμπλοκάρουν την κάρτα τους.

Το Smishing, είναι ανάλογη μέθοδος απάτης με μηνύματα SMS. Οι επιτήδειοι ζητούν από το υποψήφιο θύμα τους να συνδεθεί σε έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) ή να καλέσει έναν αριθμό τηλεφώνου, προκειμένου να επαληθεύσει, να ενημερώσει ή να επανενεργοποιήσει τον λογαριασμό του.

Οι μέθοδοι αυτοί χρησιμοποιούνται για να υποκλαπούν και άλλα προσωπικά, φορολογικά και οικονομικά στοιχεία. Ακόμα και για την ανάληψη μετρητών από ΑΤΜ χωρίς κάρτα.

Η έξαρση των περιστατικών απάτης έχει κινητοποιήσει τόσο τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, όσο και την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητας και  ενημερώνουν του πολίτες πως: δεν πρέπει να κοινοποιούν σε κανέναν προσωπικά στοιχεία και ΡΙΝ και να μην εισάγουν σε άγνωστες ιστοσελίδες τους κωδικούς ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), δηλαδή όνομα χρήστη (username) και κωδικό πρόσβασης (password), ή αριθμούς καρτών.

Οι  τράπεζες ποτέ και με κανένα τρόπο δεν ζητούν τους κωδικούς των πελατών μέσω διαδικτύου (on line), επίσης οι κάτοχοι καρτών θα πρέπει να ελέγχουν συχνά τις κινήσεις των τραπεζικών τους λογαριασμών, να έχουν ενημερωμένο λογισμικό και πρόγραμμα προστασίας από ιούς (antivirus), να περιορίσουν τις προσωπικές πληροφορίες, ειδικά στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Social Media), να μην ανοίγουν ύποπτους υπερσυνδέσμους (links) και να μην αποστέλλουν προσωπικά στοιχεία και δεδομένα σε κανέναν, να χρησιμοποιούν ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης (password).

Θα πρέπει ακόμα να σημειωθεί ότι  η πλειονότητα των περιστατικών απάτης εξακολουθεί να εκδηλώνεται στις εξ αποστάσεως (card not present–CNP) συναλλαγές μέσω διαδικτύου ή ταχυδρομείου/τηλεφώνου και αφορούν κυρίως διαδικτυακές συναλλαγές με επιχειρήσεις του εξωτερικού.

Phising: Ποιος πληρώνει τη ζημιά

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει δημοσιοποιήσει η ΤτΕ ο ένας στους τρεις κατόχους κάρτας πληρωμής που ενεπλάκη σε απάτη, πλήρωσε από την τσέπη του το κόστος της απάτης, ως συνυπαίτιος.

Ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος της ζημίας επιβαρύνει τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών που αποδέχονται συναλλαγές καρτών, οι οποίοι το 2020 επωμίστηκαν το 48% της συνολικής ζημίας και το 23% πλήρωσαν οι πάροχοι-εκδότες καρτών πληρωμών.

Διαβάστε επίσης:

Σίριαλ χωρίς εξέλιξη, ρευστότητα – πτωχευτικός – φορέας ακινήτων

Οι βιώσιμες χρηματοδοτήσεις το νέο στοίχημα των τραπεζών

Τράπεζες: Προς το τέλος της μακροχρόνιας προσπάθειας εξυγίανσης



ΣΧΟΛΙΑ