• Τράπεζες

    Αλεξάνδρα Πατσή: Η Paylink φέρνει το οpen banking στην Ελλάδα

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


    Η Paylink με φυσικό δίκτυο που μετρά πάνω 1.300 σημεία εξυπηρέτησης εξυπηρετεί τις ανάγκες πληρωμών σε 200 χώρες και τώρα ετοιμάζει τις νέες επιχειρηματικές της κινήσεις στον τομέα του  Open Banking, σύμφωνα με την  Ευρωπαϊκή οδηγία για τις πληρωμές, Payment Services Directive 2 (PSD2).

    Για την ιστορία, τις υπηρεσίες και την επόμενη μέρα της Paylink μιλά στο mononews.gr  η κα Αλεξάνδρα Πατσή, Αντιπρόεδρος Δ.Σ. WorldBridge – Ίδρυμα Πληρωμών Α.Ε. (Paylink)

    Όπως λέει, η  PayLink γιόρτασε πέρυσι 30 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά και οι αλλαγές που έγιναν μέσα σε αυτά τα χρόνια είναι πολλές. Ήταν αδιανόητο για την τότε εποχή ένας φορέας μη-τραπεζικός να κάνει αίτηση στην Τράπεζα της Ελλάδος για να πραγματοποιεί εμβάσματα. Σκεφτείτε ότι στην αρχή επιτρεπόταν να παρέχουμε υπηρεσίες μόνο εισερχομένων εμβασμάτων, ότι λειτουργούσαμε με φαξ και με πολλούς περιορισμούς.

    Ξεκινήσαμε πιλοτικά με το Diners World Travel, ένα ιδιόκτητο δίκτυο ταξιδιωτικών γραφείων, μετά μας εμπιστεύτηκε η Τράπεζα Εργασίας με τον Γενικό Δ/ντή της κ. Μιλτιάδη Δαμανάκη, μετά ο κ. Γεράσιμος Βασιλόπουλος με τα ΑΒ, κ.ο.κ., μέχρι που χτίστηκε το δίκτυο των περισσοτέρων των 1.300 φυσικών σημείων εξυπηρέτησης που έχουμε σήμερα. Οι πελάτες το υποδέχθηκαν πολύ θετικά, γιατί για πρώτη φορά δινόταν η δυνατότητα να γίνονται εμβάσματα πληρωτέα σε λίγα λεπτά της ώρας.

    Μάλιστα η Western Union συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της PayLink στην Ελλάδα εδώ και 21 χρόνια. Παρά του ότι μιλάμε για μια εταιρεία των ΗΠΑ που είναι στο χρηματιστήριο της Νέα Υόρκης και που δραστηριοποιείται σε πάνω από 200 χώρες, έχουμε καταφέρει να χτίσουμε ουσιαστικές και αμοιβαία επωφελείς σχέσεις.

    Βέβαια η κα Πατσή παραδέχεται πως στην εξέλιξη του  κλάδου αλλά και των υπηρεσιών της Western Union «υπήρξαν πολλές δύσκολες στιγμές, κυρίως λόγω των κρίσεων που περάσαμε σαν χώρα, αλλά και παγκοσμίως». Όμως συνεχίζει «αυτό που λειτουργούσε πάντα υπέρ μας είναι ότι από την αρχή επιλέξαμε να επεκτείνουμε το δίκτυό μας μέσω της εξεύρεσης υγιών οικονομικά Συνεργατών, εφαρμόσαμε πολιτική ανταγωνιστικών τιμών, επενδύσαμε σε καινοτόμες, πελατοκεντρικές υπηρεσίες, ενώ παράλληλα καταφέραμε να συγκρατήσουμε τα λειτουργικά μας έξοδα».

    Όσο για τις υπηρεσίες που προσφέρονται  είτε στα φυσικά καταστήματα, είτε online σημειώνει πως:

    Στο φυσικό δίκτυο που μετρά πάνω 1.300 σημεία εξυπηρέτησης μπορεί κανείς να στείλει ή να λάβει μετρητά μέσα σε λίγα μόνο λεπτά τόσο εντός Ελλάδος όσο και σε 200 χώρες του εξωτερικού. Παράλληλα, έχει τη δυνατότητα να στείλει μετρητά σε τραπεζικό λογαριασμό χωρίς να χρειάζεται να έχει ο ίδιος κάποιο τραπεζικό λογαριασμό. Επιπλέον, σε ένα μεγάλο μέρος του δικτύου μας μπορεί κανείς να πληρώσει λογαριασμούς δημοσίου, ΔΕΚΟ αλλά και ιδιωτικών εταιρειών. Και όλα αυτά σε διευρυμένα ωράρια και χωρίς ουρές, καθώς τα καταστήματα του δικτύου μας στην πλειοψηφία τους λειτουργούν μέχρι αργά τα απογεύματα και Σαββατοκύριακα.

    Ενώ οι καταναλωτές που πραγματοποιούν αγορές online, υπάρχει η δυνατότητα να εξοφλούν τις αγορές τους με μετρητά, μέσω του πρωτοποριακού τρόπου πληρωμών PayByBank.

    «Λόγω της φύσης της υπηρεσίας που παρέχουμε, εξυπηρετούμε πάνω από 100 προορισμούς – χώρες που οι πελάτες μας επιλέγουν είτε να στείλουν είτε να λάβουν χρήματα, λέει η κα Πάτση και συμπληρώνει «την τελευταία δεκαετία έχουμε παρατηρήσει την προτίμηση που μας δείχνουν οι Έλληνες πελάτες, που ζουν στο εξωτερικό -ως αποτέλεσμα του ελληνικού brain drain-, και οι οποίοι επιλέγουν να συναλλάσσονται μέσα από τα εναλλακτικά κανάλια πληρωμών».

    Στο ερώτημα ποια είναι σήμερα η «σχέση» του Έλληνα με την τραπεζική και με τις online υπηρεσίες, η κα Πατσή απαντά:

    «Η σχέση του Έλληνα με τον ευρύτερο χώρο των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών αλλάζει και διευρύνεται. Σε ένα βαθμό καθορίζεται από το ρυθμό του σύγχρονου τρόπου ζωής και της ολοένα και μεγαλύτερης χρήσης ψηφιακών μέσων (Internet, mobile). Ο Έλληνας έχει εξοικειωθεί με την χρήση σύγχρονων digital τραπεζικών συναλλαγών και ακολουθεί μια omnichannel προσέγγιση στη διαχείριση των χρηματοοικονομικών του υποχρεώσεων, χρησιμοποιώντας τόσο τα φυσικά δίκτυα όσο και τα ψηφιακά κανάλια.

    »Tα capital controls και αργότερα η πανδημία λειτούργησαν σαν «χιονοστιβάδα» στον ψηφιακό μετασχηματισμό των τραπεζικών υπηρεσιών γενικότερα. Ωστόσο, υπάρχουν ακόμα σημαντικά βήματα για να «κλείσει» το ψηφιακό χάσμα που δημιουργείται από την καλπάζουσα εξέλιξη της τεχνολογίας. Ειδικά στην Ελλάδα, υπάρχει ακόμα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών που δεν εμπιστεύονται τα ψηφιακά κανάλια, ειδικά για τραπεζικές υπηρεσίες, που διστάζουν π.χ. να χρησιμοποιήσουν κάρτα για online αγορές και που προτιμούν την ανθρώπινη επαφή και σχέση.

    Για την ανάπτυξη της Paylink ο ρόλος της καινοτομίας και της τεχνολογίας ήταν κομβικός μέσα σε αυτά τα 30 χρόνια και συνέβαλε στην εξέλιξη των υπηρεσιών που παρέχουμε, σημειώνει η κα Πατσή.

    Φανταστείτε ότι μπορούμε μέσα σε λίγα λεπτά της ώρας να κάνουμε ένα έμβασμα στην άλλη άκρη του κόσμου, μια συναλλαγή που παλαιότερα μέσω τραπεζικού συστήματος χρειαζόταν πάνω από μία εβδομάδα!

    Μέσω των ψηφιακών μας καναλιών οι υπηρεσίες μας είναι διαθέσιμες όλο το 24ωρο μέσω κινητού τηλεφώνου, tablet και laptop. Παράλληλα οι τελευταίες εξελίξεις στο χώρο της χρηματοοικονομικής τεχνολογίας (fintech) είναι συνεχείς και σε ένα βαθμό «υποχρεώνουν» όλους τους «παίκτες» να τις ακολουθήσουν.

    Η τεχνητή νοημοσύνη, η χρήση big data, αλλά και η τεχνολογία blockchain είναι εργαλεία που χρησιμοποιούνται ευρέως για αυτοματοποίηση διαδικασιών (πχ στην αξιολόγηση πιστοληπτικής ικανότητας, επενδυτικών προϊόντων, ακόμα και στην καταπολέμηση της απάτης) αλλά και για τη δημιουργία νέων υπηρεσιών με μοντέρνο και εύκολο για τον τελικό χρήστη σχεδιασμό.

    Βλέπουμε λοιπόν σχεδόν όλους τους παραδοσιακούς τραπεζικούς οργανισμούς να παρακολουθούν και να εντάσσουν συνεργασίες με fintech εταιρείες στην στρατηγική τους.

    Στο ερώτημα πως προστατεύεται ασφάλεια των συναλλαγών καθώς  το cyber security εξελίσσεται σε μεγάλη απειλή, απαντά πως: Οι κυβερνο-απειλές μας αφορούν όλους και σαν καταναλωτές και σαν επιχειρήσεις. Δεν υπάρχει οργανισμός, παραδοσιακός ή μη, που να μην εκτίθεται σε αυτή τη μορφή κινδύνου. Το σημαντικό για την επιχείρηση μας είναι ότι έχουμε ενσωματώσει στα συστήματα μας τους πλέον σύγχρονους

    και αποτελεσματικούς μηχανισμούς πρόληψης κινδύνων, αλλά και τις διαδικασίες διαχείρισης των κινδύνων αυτών.

    Αναφερόμενη τώρα  στην ελληνική επιχειρηματικότητα η κα Πατσή παραδέχεται  πως  «είναι παράδειγμα ευελιξίας και προσαρμοστικότητας». Τα τελευταία δέκα χρόνια, λέει,  απέδειξε ότι παρά τις αντιξοότητες κατάφερε να ανταπεξέλθει, να καινοτομήσει και να προσαρμοστεί στην νέα ψηφιακή πραγματικότητα.

    Βέβαια, το  νέο επιχειρηματικό περιβάλλον μετά την κρίση είναι διαφορετικό με νέες ισορροπίες στην αγορά των υπηρεσιών. Με τις νέες τάσεις, οι ελληνικές επιχειρήσεις θα αντιμετωπίσουν πιο έντονο ανταγωνισμό στις αγορές τους.

    Όμως ευκαιρίες υπάρχουν σε όλους τους κλάδους και για αυτό η πολιτεία  θα πρέπει να είναι αρωγός στη διαδικασία ανάδειξης της νέας επιχειρηματικότητας. Μπορεί να βοηθήσει άμεσα, με πρακτικά μέτρα, βελτιώνοντας το θεσμικό περιβάλλον των επιχειρήσεων και διευκολύνοντας την επικοινωνία και την συνεργασία με το δημόσιο.

    Επίσης σημασία έχει να διαμορφωθεί ένα μακροχρόνιο πλάνο ενίσχυσης των ελληνικών επιχειρήσεων και ένα πλαίσιο για την καινοτομία και για την προσέλκυση ταλέντου πίσω στη χώρα, αλλά και για τη διασύνδεση των πανεπιστημιακών προγραμμάτων με τις πραγματικές ανάγκες των επιχειρήσεων.

    Ενώ στο ερώτημα ποια είναι η σχέση της Paylink με το τραπεζικό σύστημα και εν γένει με τις ελληνικές τράπεζες, απαντά πως: «Οι σχέσεις μας με τις ελληνικές τράπεζες είναι άριστες και συνεργαζόμαστε με όλες ανεξαιρέτως. Σαν αδειοδοτημένο ίδρυμα πληρωμών μπορούμε να λειτουργήσουμε συνεπικουρικά προς τις ελληνικές και τις ευρωπαϊκές τράπεζες και στόχος μας είναι πάντα οι συνεργασίες να έχουν ένα win-win αποτέλεσμα. Το μεγάλο μας φυσικό δίκτυο και η πολύχρονη εμπειρία μας στο χώρο είναι τα ανταγωνιστικά μας εχέγγυα για τους τραπεζικούς οργανισμούς με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Το επόμενο διάστημα σκοπεύουμε να επεκτείνουμε τις συνεργασίες μας και σε άλλους τομείς.

    Οι επόμενες επιχειρηματικές κινήσεις της PayLink εχουν να κάνουν με τις σημαντικές ευκαιρίες στο πλαίσιο του Open Banking που φέρνει η  Ευρωπαϊκή οδηγία για τις πληρωμές, Payment Services Directive 2 (PSD2). Οδηγία που δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες στα πλαίσια του Open Banking για την είσοδο στο χώρο των πληρωμών σε πιστοποιημένους τρίτους παρόχους. Παράλληλα, λέει η κα Πατσή, πιστεύουμε στο Phygital μοντέλο εξυπηρέτησης χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, επεκτείνοντας το φυσικό μας δίκτυο σε συνδυασμό με τα ψηφιακά μας κανάλια, μέσα από την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και την ανάπτυξη περισσότερων υπηρεσιών στο χώρο του open finance.



    ΣΧΟΛΙΑ