• Top Stories

    Για ποια έργα συνολικού ύψους 4,5 δις η κυβέρνηση ζητά τώρα την βοήθεια των ιδιωτών


    Καθώς οι δυσχερείς οικονομικές συνθήκες και τα άδεια ταμεία πιέζουν ασφυκτικά, η κυβέρνηση αναγκάζεται τώρα να ανασχεδιάσει τα μελλοντικά projects του υπουργείου Υποδομών με συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔΙΤ.

    Ενώ η κατάσταση είναι τόσο άσχημη που αναβάλλονται ακόμα και διαγωνισμοί λίγων εκατομμυρίων εξαιτίας της οικονομικής και πολιτικής αβεβαιότητας, κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν πως μπορούν να προκηρύξουν την προσεχή διετία έργα δισεκατομμυρίων ευρώ με ιδιωτική συμμετοχή.

    espa1-thumb-large

    Στον (μακρύ) κατάλογο έργων που -κατά την άποψη στελεχών του υπουργείου- μπορούν να ενταχθούν στο λεγόμενο «πακέτο Γιούνκερ» έχουν μάλιστα συμπεριλάβει και επενδύσεις που δύσκολα θα πραγματοποιηθούν με χρηματοδότηση ιδιωτών. Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα κρίσιμη καθώς τα ποσά που επιδιώκει η κυβέρνηση να αντλήσει από τον ιδιωτικό τομέα για τη χρηματοδότηση έργων ξεπερνούν όλα αυτά που κατάφερε να αντλήσει η Ελλάδα στον συγκεκριμένο τομέα τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, προτού ξεσπάσει η χρηματοπιστωτική κρίση και βρεθεί σε ελεύθερη πτώση η ελληνική οικονομία.

    Αυτή η νέα τακτική με προσφυγή στις συμπράξεις (ΣΔΙΤ – Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) γίνεται με στόχο να μην επιβαρυνθεί το δημόσιο χρέος και να βρεθούν κεφάλαια. Όμως, η Eurostat προχωρά στην εφαρμογή πιο αυστηρών κανόνων προς όφελος των ιδιωτών. Οι τελευταίοι θα έχουν τον απόλυτο έλεγχο των εταιρειών διαχείρισης έργων, ενώ στην Ελλάδα προωθείται μοντέλο με ισχυρή παρουσία του δημοσίου. Τουλάχιστον αυτό ήταν μέχρι πρότινος η επίσημη θέση του υπουργείου Υποδομών, αλλά εσχάτως σταμάτησαν να ξορκίζουν τους ιδιώτες.

    Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς κατασκευών θεωρούν πως αντί για τον μακρύ κατάλογο των 25 έργων προτεραιότητας που θα ολοκληρωθεί εντός του Μαρτίου, πρέπει να επιλεγούν από την αρχή πολύ λιγότερες επενδύσεις προς ένταξη στο «πακέτο Γιούνκερ».

    Παρόλα αυτά, οι ίδιοι παραδέχονται και την πλήρη απουσία του ελληνικού ιδιωτικού τομέα από το “πακέτο Γιούνκερ”, το οποίο χρηματοδοτεί μεγάλες επενδύσεις στην Ε.Ε. καθώς οι επιχειρήσεις αδυνατούν να εξασφαλίσουν τραπεζικά κεφάλαια για να καλύψουν την ίδια συμμετοχή.  Έτσι μοναδική ελπίδα είναι το ελληνικό δημόσιο, μέσω των έργων με συμβάσεις παραχώρησης ή ΣΔΙΤ.

    Εξαιτίας της αδυναμίας των ελληνικών τραπεζών να χρηματοδοτήσουν ιδιωτικές επενδύσεις, η Ελλάδα συγκαταλέγεται στους ουραγούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά την αξιοποίηση του νέου επενδυτικού εργαλείου της Ε.Ε. Μέσω του τελευταίου χρηματοδοτούνται είτε επενδύσεις ιδιωτών, είτε επενδύσεις του δημοσίου αλλά μόνο με συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔΙΤ.

    Τα υπουργεία Οικονομίας και Υποδομών, που κατηγορούσαν τις κυβερνήσεις των τελευταίων ετών πως προώθησαν “φαραωνικά έργα” σε βάρος της οικονομίας, εμφανίζονται τώρα έτοιμες να προτείνουν για το “πακέτο Γιούνκερ” αντίστοιχα φαραωνικές επενδύσεις. Για παράδειγμα προωθείται προς δημοπράτηση εντός της προσεχούς τετραετίας ολόκληρη η γραμμή 4 του μετρό Αθηνών (Άλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός – Μαρούσι), συνολικού ύψους 3.3 δισ. ευρώ, με χρηματοδότηση ιδιωτών.

    Ενώ στελέχη δήλωσαν πως τα έργα μετρό είναι δύσκολο να υλοποιηθούν με ιδιωτικά κεφάλαια, γιατί τέτοιου είδους επενδύσεις είναι ιδιαίτερα απρόβλεπτες (όπως αποδείχθηκε με το μετρό Θεσσαλονίκης), η κυβέρνηση επιμένει στο μοντέλο του ΣΔΙΤ. Σημειώνεται ότι με βάση αυτό το μοντέλο, οι εργολήπτες θα κατασκευάσουν με ιδιωτικά κεφάλαια το μετρό και το δημόσιο θα πληρώνει “ενοίκιο” ανάλογα με το επίπεδο υπηρεσιών.

    Αντίστοιχα μεγάλα (με βάση τα σημερινά δεδομένα της ελληνικής οικονομίας, γιατί κατά τα άλλα θεωρούνται απαραίτητα) είναι και τα σχέδια για πακετάρισμα σε ενιαία σύμβαση παραχώρησης αρκετών έργων στον τομέα των μεταφορών. Για παράδειγμα προωθείται ως ενιαίο έργο που θα παραχωρηθεί σε ιδιώτη η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο μαζί με την επέκταση της Αττικής Οδού (προς Λαύριο κ.λπ.) και την αναβάθμιση του λιμένος Λαυρίου.

    Ακόμα ένα ενιαίο πακέτο, όπως είπε προ ημερών ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Δέδες, αφορά στην αναβάθμιση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης μαζί με τις οδικές συνδέσεις με την Εγνατία Οδό αλλά και τους σιδηροδρομικούς άξονες Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης και Αλεξανδρούπολης – Ορμενίου.

    Η κυβέρνηση υπολογίζει πως θα καταφέρει να προχωρήσει με συμπράξεις (ΣΔΙΤ) και οι επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης προς Εύοσμο και Σταυρούπολη θα υλοποιηθούν. Υποστηρίζουν, μάλιστα, πως οι δύο επεκτάσεις μπορούν να δημοπρατηθούν εντός της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) να καλύπτει την κρατική συμμετοχή μέσω δανείου.news_14364_1_bg

    Στον κατάλογο με τα 25 έργα προτεραιότητας για χρηματοδότηση από το πακέτο Γιούνκερ, δηλαδή μέσω παραχώρησης σε ιδιώτες, θα περιλαμβάνονται και το έργο-φάντασμα (αφού εξαγγέλλεται επί δεκαετία χωρίς να υλοποιείται…) με το νέο σταθμό υπεραστικών λεωφορείων στον Ελαιώνα, αλλά και η αναβάθμιση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής και η κατασκευή/διαχείριση δικτύου υδατοδρομίων ανά την Ελλάδα. Αν προστεθεί και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου (έργο ύψους περί τα 850.000.000 ευρώ), αλλά και η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος (περί τα 380.000.000 ευρώ), τότε καθίσταται σαφές πως για την υλοποίηση ακόμα και μικρού τμήματος του συγκεκριμένου καταλόγου έργων απαιτούνται, πάντως, κάποια δισεκατομμύρια, αλλά και πρόθυμοι επενδυτές να τοποθετήσουν κεφάλαια στην Ελλάδα.

    ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ:

    http://www.mononews.gr/i-chioumoristiki-profitia-tou-arka-pou-echi-anastatosi-to-diadiktio-pic/33421



    ΣΧΟΛΙΑ