• Κοινωνία

    Σύμβαση 717: Ελεύθεροι με εγγυήσεις-μαμούθ οι πρώτοι 2 κατηγορούμενοι στην έρευνα της Ευρωπαίας ανακρίτριας


    Με εγγυήσεις μαμούθ αφέθηκαν ελεύθεροι μετά τις απολογίες τους οι πρώτοι 2 κατηγορούμενοι στην έρευνα της Ευρωπαίας ανακρίτριας για τη σύμβαση 717 εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου.

    Μετά από πολύωρες απολογίες, τους επιβλήθηκε εγγυοδοσία 500.000 και 600.000 ευρώ αντίστοιχα ενώ και στους 2 απαγορεύτηκε η έξοδος από τη χώρα.

    Πρόκειται για εμπλεκόμενα πρόσωπα από τον ΕΡΓΟΣΕ, σε μια δικογραφία με 23 κατηγορούμενους – μη πολιτικά πρόσωπα.

    Στις 28 Φεβρουαρίου, στην τραγική επέτειο του δυστυχήματος των Τεμπών, είχαν κληθεί να απολογηθούν οι 23 κατηγορούμενοι για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση της σύμβασης.

    Μετά τις προθεσμίες που πήραν, άρχισαν σήμερα οι πρώτες απολογίες. Θα συνεχιστούν την ερχόμενη εβδομάδα και αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Απρίλιο

    Πρόκειται για το σκέλος της υπόθεσης που αφορά εάν υπήρξε ζημία ή όχι σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τις μεγάλες καθυστερήσεις στην εκτέλεσή της σύμβασης αναβάθμισης του συστήματος σηματοδότησης -τηλεδιοίκησης του ελληνικού σιδηροδρόμου.

    Τον περασμένο Δεκέμβρη, το ελληνικό γραφείο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, ολοκλήρωσε την προκαταρκτική εξέταση και κατέληξε σε ενδείξεις ποινικών ευθυνών σε βάρος 23 προσώπων για παραλείψεις στη μη εκτέλεση της σύμβασης από την οποία φέρεται να προκλήθηκε ζημία στο ελληνικό Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Ένωση που ξεπερνά τα 15 εκατομμύρια ευρώ.

    Σύμφωνα με πληροφορίες, στα κατηγορητήρια διατυπώνεται ότι θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία των Τεμπών , αν εγκαίρως είχε ολοκληρωθεί η περίφημη σύμβαση 717 για τη τηλεδιοίκηση και τη σηματοδότηση του σιδηροδρομικού δικτύου .

    Όπως φέρεται να τονίζεται:

    «Οι κατηγορούμενοι υπάλληλοι του ΕΡΓΟΣΕ δεν είχαν ειλικρινή πρόθεση να εφαρμόσουν την Σύμβαση 717/2014 και να υλοποιήσουν το αντικείμενο αυτής —το οποίο μάλιστα συνδεόταν άρρηκτα με την ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων, όπως αποδείχθηκε με τον τραγικότερο τρόπο από το δυστύχημα στο Άδενδρο και το πρόσφατο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, τα οποία θα είχαν με βεβαιότητα αποφευχθεί εάν είχε ολοκληρωθεί το αντικείμενο της Σύμβασης 717 με το σύστημα ETCS σε λειτουργία».

    Η διαπίστωση που συνδέει ευθέως την μη υλοποίηση της σύμβασης με δύο μάλιστα σιδηροδρομικά δυστυχήματα , στο Άδενδρο, το 2017 και με την τραγωδία των Τεμπών , το 2023.

    Η ποινική δίωξη που έχει ασκηθεί και τώρα απολογούνται οι κατηγορούμενοι είναι για απάτη, απιστία, ψευδή βεβαίωση ,με σκοπό τον παράνομο προσπορισμό οφέλους και ηθική αυτουργία στην απάτη και τις ψευδείς βεβαιώσεις.

    Σε θέση κατηγορουμένου είναι:

    * 14 δημόσιοι υπάλληλοι του ΕΡΓΟΣΕ, για απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις. Οι 2 κατηγορούνται και για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον·

    * 4 δημόσιοι υπάλληλοι της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων·

    * 5 νόμιμοι εκπρόσωποι και υπάλληλοι της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.

    Οι κατηγορίες αφορούν την εκτέλεση της Σύμβασης για την αποκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, η οποία υπεγράφη το 2014, με προβλεπόμενη ολοκλήρωση το 2016. Το 2019 υπογράφηκε Συμπληρωματική Σύμβαση, με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό αντικείμενο της Σύμβασης 717. Η Συμπληρωματική Σύμβαση προέβλεπε την κατασκευή ενός εντελώς νέου συστήματος Σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία και η μετάδοση δεδομένων μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς στα κέντρα ελέγχου.

    Οι 2 συμβάσεις συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκσυγχρονισμός Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS)», με την συνεισφορά της Ε.Ε. να ανέρχεται σε ποσοστό 85%.

    Τα αποδεικτικά στοιχεία από την εισαγγελική και την ανακριτική έρευνα οδήγησαν σε ενδείξεις για πλημμελή εκτέλεση της σύμβασης .

    Φέρεται να προέκυψε ότι χορηγήθηκαν 7 παράνομες παρατάσεις της αρχικής Σύμβασης, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΡΓΟΣΕ. Για το λόγο αυτό, 7 χρόνια μετά από την υπογραφή της Σύμβασης 717, το έργο δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί.

    Από την έρευνα εκτιμάται ότι οι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής, που ήταν υπεύθυνοι για τη διαχείριση των κονδυλίων, ενήργησαν κατά παράβαση των αρχών της χρηστής διαχείρισης αυτών των περιουσιακών στοιχείων. Κατά την εκτίμηση μάλιστα των εισαγγελέων και της ανακρίτριας, παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία που υπέβαλαν οι υπάλληλοι του ΕΡΓΟΣΕ ήταν προδήλως μη ορθά και ελλιπή, οι δημόσιοι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής ενέκριναν τη χορήγηση των αντίστοιχων ενισχύσεων, προκαλώντας ζημία στα οικονομικά συμφέροντα της Ε.Ε. και του Ελληνικού Δημοσίου ύψους περίπου 15,6 εκατ. ευρώ.

    Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη προκαταρκτική εξέταση για ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες των Επιθεωρητών-Ελεγκτών της Ελληνικής Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) της Ελλάδας, στους οποίους είχε ανατεθεί από τις εθνικές Εισαγγελικές Αρχές η διενέργεια ελέγχου σχετικά με την εκτέλεση της Σύμβασης 717.

    Διαβάστε επίσης

    Ευρωκοινοβούλιο: Παραμείνει ανοιχτή η αναφορά που κατέθεσε η Μαρία Καρυστιανού

    Σιδηρόδρομος: Το 2026 η αποκατάσταση – Το κρυφό κόστος του 1 δισ. ευρώ 

    Ολο το σχέδιο για τον «Νέο ΟΣΕ» – Προσλήψεις, τεχνικός σύμβουλος και… γαλλική βοήθεια



    ΣΧΟΛΙΑ