• Κοινωνία

    Πώς θα ρυθμίσετε τις οφειλές σας στα ασφαλιστικά ταμεία βήμα-βήμα

    • Αργυρώ Μαυρούλη


    Αυτόματα και χωρίς την προσκόμιση δικαιολογητικών θα γίνεται ο επανυπολογισμός των οφειλών για τα έτη 2002 -2016 στην ηλεκτρονική πλατφόρμα των 120 δόσεων για όσους ασφαλισμένους έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές στον πρώην ΟΑΕΕ. Η υποβολή της αίτησης και ο υπολογισμός της νέας οφειλής θα γίνεται ηλεκτρονικά στην πλατφόρμα που θα τεθεί σε εφαρμογή την επόμενη μέρα κιόλας από την έκδοση του σχετικού  ΦΕΚ.

    Η ηλεκτρονική αίτηση γίνεται αρχικά στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης για τους μη μισθωτούς (ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΕΤΑΑ), ακολουθεί ο επανυπολογισμός σε περίπτωση που το επιθυμεί ο οφειλέτης και στη συνέχεια η διαδικασία συνεχίζεται ηλεκτρονικά μέσω του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών για την επιλογή των δόσεων αποπληρωμής.

    Οι εργοδότες (ΙΚΑ) και όσοι οφείλουν αχρεωστήτως καταβληθείσες παροχές μπορούν να μπουν κατευθείαν στην πλατφόρμα του ΚΕΑΟ και να ρυθμίσουν. Με την επιλογή της οριστικοποίησης της αίτησης οποιεσδήποτε υπάρχουσες ρυθμίσεις μεταπίπτουν αυτόματα από το ΚΕΑΟ στην νέα ρύθμιση.

    Τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσει κάποιος για να ενταχθεί στη ρύθμιση οφειλών των 120 δόσεων είναι τα εξής:

    1. Στην ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ (www.efka.gov.gr) θα προστεθεί η επιλογή «Ρύθμιση οφειλών» και τρεις κατηγορίες «Ασφαλισμένοι», «Εργοδότες», «Συνταξιούχοι». Με αυτό τον τρόπο θα μπαίνει ο ενδιαφερόμενος στη νέα ρύθμιση οφειλών.
    2. Στη συνέχεια θα εμφανίζεται ενημερωτικό με αναλυτικές οδηγίες για την διαδικασία.
    3. Αφού ο οφειλέτης πατήσει το κουμπί «Ενημερώθηκα» θα εμφανίζεται η σελίδα για την πιστοποίηση του χρήστη, βάσει των κωδικών Taxisnet και θα ακολουθεί η σχετική επιβεβαίωση με το ΑΜΚΑ και το ΑΦΜ.
    4. Στη συνέχεια θα εμφανίζεται εξειδικευμένο ενημερωτικό για τους όρους της ρύθμισης, στοιχεία ταυτότητας του οφειλέτη από το μητρώο, καθώς και η διεύθυνση, το τηλέφωνο και το email του ασφαλισμένου ή εργοδότη ή συνταξιούχου. Σε αυτό το βήμα ο χρήστης θα μπορεί να επικαιροποιεί στοιχεία επικοινωνίας.
    5. Αφού ο οφειλέτης αποδεχθεί τους όρους της ρύθμισης θα ακολουθούν ορισμένα ερωτήματα όπως: αν έχει αναστολή οφειλών, αν έχει ενταχθεί στο νόμο 3869/2010 (νόμος Κατσέλη) ή αν έχει υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης. Αν εμπίπτει σε μια από αυτές τις τρεις περιπτώσεις η ρύθμιση δεν θα προχωρήσει διότι απαιτείται ενημέρωση από το περιφερειακό κατάστημα του ΕΦΚΑ (π.χ. ως πότε έχει αναστολή κλπ.). Εφόσον ο οφειλέτης δεν ανήκει σε μια από τις τρεις αυτές κατηγορίες η διαδικασία προχωράει και ο χρήστης πατάει «επιβεβαίωση».
    6. Στη συνέχεια επιλέγει πρώην Ταμείο (ΟΑΕΕ, ΟΓΑ κλπ) και πατάει ταυτόχρονα την επιλογή «αίτημα ενημέρωσης». Εφόσον είναι ασφαλισμένος του ΟΑΕΕ ή του ΟΓΑ αυτόματα θα του εμφανίζεται το ποσό της παλαιάς οφειλής έως και το 2016 διαιρεμένο σε «Κεφάλαιο», «Προσαυξήσεις» και «Τέλη καθυστέρησης», καθώς και οι μήνες ασφάλισης που αντιστοιχούν στην οφειλή. Στην ίδια οθόνη οι ασφαλισμένοι του ΟΑΕΕ θα βλέπουν αυτόματα και το ποσό της νέας οφειλής τους, είτε με επανυπολογισμό για τα έτη ασφάλισης που αντιστοιχούν στην 15ετία 2002-2016 είτε χωρίς επανυπολογισμό. Και στις δυο περιπτώσεις θα εφαρμόζεται και θα εμφανίζεται κούρεμα προσαυξήσεων 85%. Θα ακολουθεί η επιλογή «Θέλετε επανυπολογισμό;» όπου ο ασφαλισμένος ΟΑΕΕ απαντά με ναι ή όχι.

    Οι αγρότες του ΟΓΑ θα βλέπουν αυτόματα το κούρεμα προσαυξήσεων 100%.

    Αν ο οφειλέτης είναι σε άλλο φορέα (π.χ. ΕΤΑΑ, ΕΤΑΠ – ΜΜΕ) μετά το «αίτημα ενημέρωσης» εμφανίζεται μήνυμα για αναμονή στοιχείων και ενημέρωση με νέο μήνυμα μόλις είναι τα στοιχεία διαθέσιμα.

    1. Για τα χρέη του 2017 και του 2018 υπάρχει ξεχωριστή επιλογή όπου όλοι οι οφειλέτες θα την επιλέγουν, εφόσον έχουν χρέη την εν λόγω 2ετία και αυτόματα θα εμφανίζεται η σχετική ενημέρωση από την ΗΔΙΚΑ.
    2. Ακολουθεί η επιλογή αν ο οφειλέτης θέλει να προχωρήσει στην ρύθμιση με όσα στοιχεία είναι διαθέσιμα ή να σταματήσει αποθηκεύοντας όσα έχει κάνει και να αναμένει να εμφανιστεί το σύνολο των οφειλών του εφόσον αυτό δεν έχει συμβεί.
    3. Αν ο οφειλέτης επιλέξει να προχωρήσει, επιβεβαιώνει την οριστική υποβολή πατάει «τέλος αίτησης» και παίρνει αριθμό πρωτοκόλλου, διαβιβάζοντας ταυτόχρονα το αίτημα στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ).
    4. Εντός 3 ημερών ο οφειλέτης πρέπει να πιστοποιηθεί – αν δεν είναι ήδη πιστοποιημένος – στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΚΕΑΟ. Η διαδικασία συνεχίζεται από εκεί χρησιμοποιώντας τους κωδικούς Τaxisnet.
    5. Αφού ο χρήστης πιστοποιηθεί στο ΚΕΑΟ και το Κέντρο βεβαιώσει τη νέα οφειλή του από τον ΕΦΚΑ, ο ασφαλισμένος εισέρχεται ξανά στο www.efka.gov.gr και ειδικότερα στην πλατφόρμα του ΚΕΑΟ και ρυθμίζει την νέα οφειλή του επιλέγοντας τις δόσεις που επιθυμεί έως 120 με μοναδικό κριτήριο το ελάχιστο ποσό των 50 ευρώ (30 ευρώ για τους αγρότες) ανά δόση. Οι εργοδότες θα έχουν δικαίωμα να επιλέξουν εφάπαξ αποπληρωμή.
    6. Εφόσον ο οφειλέτης έχει επιλέξει το πλήθος των δόσεων και συμφωνεί με τα δεδομένα της ρύθμισης επιβεβαιώνει την ένταξή του πατώντας το αντίστοιχο κουμπί. Η ρύθμιση έχει ολοκληρωθεί.



    ΣΧΟΛΙΑ