• Κοινωνία

    Πιερρακάκης: Ο γρίφος του διαγωνισμού Pisa και το στοίχημα για τα σχολεία

    Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, στο συνέδριο «Κύκλου Ιδεών»

    Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, στο συνέδριο «Κύκλου Ιδεών»


    Την πόρτα του Μεγάρου Μαξίμου πέρασε χθες ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης για να συζητήσει μαζί με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη τις αλλαγές που προωθεί στα σχολεία.

    Στη σκιά των απογοητευτικών αποτελεσμάτων του διαγωνισμού Pisa για τους Έλληνες μαθητές πριν περίπου ένα μήνα, τα «καμπανάκια» για την περιορισμένη στόχευση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, μακριά από διεθνείς πρακτικές, έχουν ήδη χτυπήσει στο υπουργείο Παιδείας.

    Ο κ. Πιερρακάκης έχει χαράξει ήδη τις γραμμές τις δικής του φιλοσοφίας με στόχο την κριτική σκέψη, την αλγοριθμική σκέψη και την καλλιέργεια του εθελοντισμού στους μαθητές. Η βελτίωση των επιδόσεων στον διαγωνισμό της Pisa που διενεργεί ο  ΟΟΣΑ δεν είναι αυτοσκοπός για τον υπουργό Παιδείας, όμως η σταδιακή βελτίωση των επιδόσεων θα αποτελέσει ένα σημάδι ότι οι μεταρρυθμίσεις που θα εφαρμοστούν βρίσκονται στον σωστό δρόμο.

    Το σχέδιο για τα σχολεία

    Οι οδηγίες του Υπουργού Παιδείας προς τον αρμόδιο φορέα για την διδασκαλία στα σχολεία, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) έχουν ως πρώτο στόχο αλλάγες από την επόμενη χρονιά σε δύο μαθήματα: την Λογοτεχνία και την Πληροφορική.

    Όπως έχει πει και ο ίδιος ο κ. Πιερρακάκης, τα σχολικά εγχειρίδια στην Πληροφορική, αναφέρονται στη χρήση της δισκέτας, σε μία προσπάθεια να υπογραμμίσει την αναχρονιστικότητα του διδακτικού περιεχομένου στα εγχειρίδια.

    Στον τομέα της Λογοτεχνίας αναμένεται να εφαρμοστεί η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, με στόχο να ενισχυθεί η φιλαναγνωσία.

    Ενίσχυση του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, εκμάθηση της χρήσης του διαδικτύου για ασφαλή πλοήγηση, ενίσχυση της τέχνης ως μαθησιακό εργαλείο όπως για παράδειγμα εικονικές περιηγήσεις σε μουσεία, είναι μερικές ακόμα από τις προτάσεις που προωθούνται.

    Πίσω από αυτά βέβαια κρύβεται ένα ψηφιακό οικοσύστημα 15.000 ψηφιακών εφαρμογών και 4.000 εκπαιδευτικών σεναρίων, του πολλαπλού βιβλίου -με κατά μέσο όσο 4 διαφορετικά εγχειρίδια για το κάθε μάθημα- και 187 διδακτικά πακέτα, τα οποία θα εφαρμοστούν καθολικά σε όλα τα σχολεία από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο τον Σεπτέμβριο του 2025.

    Το πολλαπλό βιβλίο θα εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο του 2025 σε όλες τις τάξεις μέχρι την Α’ Λυκείου. Από το 2026 θα ενταχθεί και στην Β’ Λυκείου και το 2027 θα περάσει και στην τελευταία τάξη του Λυκείου.

    Τα κενά του εκπαιδευτικού συστήματος

    Σύμφωνα με τους καλά γνωρίζοντες της ιστορίας του ελληνικού συστήματος στη χώρα, η Ελλάδα έχει παράδοση στο να «πέφτει από τα σύννεφα» για τις κακές επιδόσεις της, όπως και στο να μην προχωράει σε μεταρρυθμίσεις με στόχο να ανατρέψει την χαμηλή κατάταξή της.

    Τα τελευταία στοιχεία από τον διαγωνισμό της Pisa, ο οποίος το 2022 διενεργήθηκε σε 80 χώρες με τη συμμετοχή 690.000 μαθητών, προβλημάτισε γι’ ακόμη μια φορά και επιβεβαίωσε τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος.

    Τα ζητούμενα του διαγωνισμού είναι η αξιοποίηση των γνώσεων που λαμβάνουν οι μαθητές εντός του σχολείου σε πραγματικά προβλήματα της καθημερινότητας. Μία παράμετρος που το ελληνικό σύστημα δεν αξιοποιεί –τουλάχιστον όσο πρέπει- κι έχει κατηγορηθεί κατά καιρούς για την εμμονή του στην αποστήθιση.

    Ο Κυριάκος Πιερρακάκης, παίρνοντας την σκυτάλη από την προκάτοχό του Νίκη Κεραμέως θα κληθεί να διαχειριστεί τους σχεδιασμούς των προηγούμενων ετών με στόχο την καλλιέργεια των ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων και της κριτικής σκέψης και να τους κάνει πράξη στα ελληνικά σχολεία, όπως την εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών και του πολλαπλού βιβλίου, σε συνδυασμό με μια σειρά ψηφιακών εργαλείων, όπως οι διαδραστικοί πίνακες.

    Ώρα μεταρρυθμίσεων

    Ο διαγωνισμός της Pisa αποτελεί διεθνώς ένα σημαντικό εργαλείο από το οποίο προκύπτουν προτάσεις για μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση. Στην περίπτωση άλλων ευρωπαϊκών χωρών που υπέστησαν το λεγόμενο «Pisa σοκ», δηλαδή είδαν τις επιδόσεις τους να πέφτουν, η αντίδραση ήταν άμεση. Η Γερμανία και η Πολωνία ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.

    Ο κ. Πιερρακάκης έχει ήδη προχωρήσει σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, ώστε ο Οργανισμός έπειτα από ανάλυση των ελληνικών αποτελεσμάτων να προχωρήσει σε συστάσεις για αλλαγές στο εθνικό σύστημα εκπαίδευσης. Το υπουργείο Παιδείας δεν δεσμεύεται να χρησιμοποιήσει ως «πυξίδα» αυτές τις προτάσεις, αλλά να προσαρμόσει κάποιες εξ’ αυτών στα ιδιαίτερα ελληνικά δεδομένα τον επόμενο καιρό.

    «Προτείνεται το λεγόμενο PISA-σοκ, δηλαδή η χώρα να αξιοποιήσει το αποτέλεσμα για να δημιουργήσει την κατάλληλη μεταρρυθμιστική συνθήκη και να βελτιώσει αυτό το οποίο παρήγαγε – το αποτέλεσμα κατά την κρίση της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας κάθε χώρας. Στην Ελλάδα έχουμε ξεκινήσει ήδη με μεταρρυθμίσεις από το 2019,χρειάζεται όμως ακόμα χρόνος για να αποδώσουν», ανέφερε σε συνέντευξή του ο κ. Πιερρακάκης.

    Διαβάστε επίσης:

    Δημοσκόπηση Alco: Αυτοί είναι οι πιο δημοφιλείς υπουργοί της κυβέρνησης [γραφήματα]

    Πιερρακάκης: Η στρατηγική για την ενσωμάτωση παιδιών από τρίτες χώρες στο εκπαιδευτικό σύστημα

    Πιερρακάκης: 4 +1 τομές που έρχονται στον χώρο της Εκπαίδευσης



    ΣΧΟΛΙΑ