• Κοινωνία

    Πιερρακάκης: Ναυαρχίδα μας τα δημόσια πανεπιστήμια – Να κάνουμε την Ελλάδα Περιφερειακό Κέντρο Εκπαίδευσης

    • NewsRoom
    Ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης

    Ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης


    Στην δρομολογούμενη μεταρρύθμιση για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων αλλά και στην παράλληλη ενίσχυση του δημοσίου πανεπιστημίου αναφέρθηκε ο υπουργός Παιδείας Κυριακός Πιερρακάκης μιλώντας στην ΕΡΤ.

    «Ναυαρχίδα» είναι το δημόσιο πανεπιστήμιο.  Αυξάνουμε τη χρηματοδότησή του μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, απογραφειοκρατικοποιούμε το δημόσιο πανεπιστήμιο, το διεθνοποιούμε, και ταυτόχρονα λύνουμε και το θέμα του κρατικού μονοπωλίου «, σημείωσε.

    Το νομοσχέδιο για τα πανεπιστήμια

    Ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που δεν έχει μη κρατικά πανεπιστήμια, ενώ παράλληλα έχει 40.000 Έλληνες φοιτητές στο εξωτερικό, έναν αριθμό που σε απόλυτα νούμερα είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο αριθμό των Ισπανών ή των Άγγλων.

    «Με το νομοσχέδιο θα δοθεί η δυνατότητα το να μείνουν εδώ οι περισσότεροι από αυτούς τους 40.000 Έλληνες που σπουδάζουν στο εξωτερικό και  η Ελλάδα να κατακτήσει κάτι που δεν το έχει κατακτήσει. Κάτι που έχει κάνει -ας πούμε- η Κύπρος με έναν άλλο τρόπο: Να γίνει περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης».

    Σχετικά με τη διαφορά των κολλεγίων με τα μη κρατικά πανεπιστήμια εξήγησε ότι «τα πρώτα παρέχουν επαγγελματικά δικαιώματα, δεν παρέχουν όμως ακαδημαϊκά δικαιώματα.

    Η διαφοροποίηση είναι ότι δεν παρέχουν ακαδημαϊκά δικαιώματα. Εμείς θέλουμε μέσα από μια τελολογική ανάγνωση του Συντάγματος, υπό το φως του ενωσιακού δικαίου, η χώρα έμμεσα να ανακτήσει την κυριαρχία στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Θέτοντας αυστηρά κριτήρια για τα παραρτήματα. Εφόσον είναι μη κερδοσκοπικά και εφόσον πληρούν μια σειρά από πολύ αυστηρές προϋποθέσεις, τις κοινά αποδεκτές προϋποθέσεις, σε συνάρτηση με την έγκριση της Εθνικής μας Ανεξάρτητης Αρχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση, να δώσουμε και το ακαδημαϊκό δικαίωμα. Άρα, πλήρη ισοτιμία με τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια», εξήγησε.

    Διπλός έλεγχος για τα μη κρατικά πανεπιστήμια

    Για τα κριτήρια βάσει των οποίων ένα πανεπιστήμιο θα εντάσσεται σε αυτή την κατηγορία ο κ. Πιερρακάκης επισήμανε: «Συνήθως αρκεί -π.χ. στα κολέγια που δίνουν μόνο επαγγελματικά δικαιώματα- να έχει αναγνωριστεί το ίδρυμα από την αντίστοιχη ανεξάρτητη αρχή του εξωτερικού. Εμείς εδώ θα εγκαθιδρύσουμε διπλό έλεγχο. Θα εγκρίνεται και από την εγχώρια, από την ελληνική ανεξάρτητη αρχή. Πέραν όμως αυτής της έγκρισης -που υπό άλλες συνθήκες θα έπρεπε να είναι επαρκής- εμείς ερχόμαστε να προσθέσουμε κάποια κριτήρια στο νόμο, τα οποία θα πρέπει κανείς να πληροί για να μπορεί μετά να λάβει έγκριση από την Ελληνική Ανεξάρτητη Αρχή»

    Αναφορικά με τις ενστάσεις που έχουν διατυπωθεί σχετικά με υπέρβαση του άρθρου 16, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι

    Σε ότι έχει να κάνει με την υπέρβαση του άρθρου 16 του Συντάγματος, το οποίο υποτίθεται ότι απαγορεύει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, υπογράμμισε: «Το Σύνταγμα δεν υπερβαίνεται – στο Σύνταγμα υπάρχει ο όρος ανάγνωση».

    Σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η ίδρυση μη κρατικών κολεγίων είναι υπέρ του δημοσίου συμφέροντος κι αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Κύπρου.

    «Εμείς θα προσπαθήσουμε από τη δικιά μας πλευρά να μεγιστοποιήσουμε το πεδίο συναίνεσης, γιατί θεωρούμε ότι είναι για το εθνικό συμφέρον ο νόμος. Από εκεί και πέρα έχω καταλάβει ότι στον ΣΥΡΙΖΑ υπάρχουν πολλαπλές φωνές σε βουλευτές του. Καταλαβαίνω, έχοντας ακούσει την κυρία Λινού, τον κύριο Μαμουλάκη, τον κύριο Παππά, ότι κάποιοι ακούν το θέμα των μη κρατικών πανεπιστημίων με ενδιαφέρον», ανέφερε σχετικά με τη στάση της αντιπολίτευσης.

    Όσο για το ενδιαφέρον από πανεπιστήμια του εξωτερικού να επενδύσουν στην χώρα, σημείωσε:  «Ο νόμος λοιπόν θα έρθει σε δημόσια διαβούλευση όπως έχει πει ο πρωθυπουργός, εντός του μήνα, στις αρχές Φεβρουαρίου θα έχει γίνει με το καλό νόμος του κράτους, οπότε αμέσως μετά θα ξεκινήσει και μια ακαδημαϊκή διπλωματία για το πώς θα μπορούσαμε να μεγιστοποιήσουμε την εξωστρέφεια του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος».

     «Θα δώσουμε 130 νέες ειδικότητες στα ΙΕΚ»

    Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στο νομοσχέδιο που αναμένεται άμεσα να κατατεθεί στη Βουλή για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση:

    «Ξεκινάμε με μία θεμελιώδη πρωτοβουλία στην Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Έχουμε διαφορετικές δομές. Σε αυτό το πλαίσιο είναι τα Λύκεια, τα ΕΠΑΛ, τα Επαγγελματικά Λύκεια. Είναι τα σημερινά ΙΕΚ τα οποία θα μετονομάσουμε σε σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης και θα τους δώσουμε 130 νέες ειδικότητες από φέτος, από τον Φεβρουάριο. 130 επαγγέλματα, εκ των οποίων πολλά είναι νέα. Πρέπει να υπάρξει και στόχευση περιοχών. Έχουμε και τα επαγγελματικά εργαστήρια που είναι πολύ θεμελιώδη για να μπορεί κανείς να εστιάσει σε συγκεκριμένα επαγγέλματα από αυτά.

    Οι τρεις δομές αυτές συνήθως συστεγάζονται, αλλά παρότι συστεγάζονται, δεν τις έχουμε αντιμετωπίσει με όρους διαλειτουργικότητας, δηλαδή για να υπάρχει μια δομή συντονισμού, για να μπορούν κιόλας ταυτόχρονα, ανάλογα με την περιοχή να στοχεύουn», εξήγησε και αναφέρθηκε στις 60 δομές campus που θα δημιουργηθούν.

    Σχολική βία

    Για τα όλο και συχνότερα περιστατικά βίας στα σχολεία, ο κ. Πιερρακάκης έκανε λόγο για ένα φαινόμενο με διεθνείς διαστάσεις.

    «Μας απασχολεί και με απασχολεί. Θα δείτε όλα τα συναρμόδια υπουργεία, υλοποιώντας την εντολή του πρωθυπουργού το επόμενο διάστημα να διαμορφώσουμε μια εθνικής κλίμακας καμπάνια ακριβώς γι’ αυτό το θέμα – και στο πλαίσιο αυτής της καμπάνιας», ανέφερε.

    Παράλληλα εξήγγειλε και τη λειτουργία ειδικής πλατφόρμας για καταγραφή περιστατικών.  «Αυτό έχει ήδη δρομολογηθεί και τώρα θα ξεκινήσει. Στο πλαίσιο αυτής της καμπάνιας θα υπάρχει καταγραφή των περιστατικών σε μια πολύ συγκεκριμένη πλατφόρμα, όπου θα μπορεί το κάθε παιδί και η οικογένεια του να δηλώνει ακριβώς τι υπέστη για να μπορεί πραγματικά το σχολείο να δρομολογεί την επίλυση του συγκεκριμένου ζητήματος. Αλλά δεν αρκεί. Η πολιτική για τη βία δεν μπορεί να μείνει σε μια πλατφόρμα. Ανάμεσα σε άλλα, πρέπει να μπορούμε με ψυχολόγους, με κοινωνικούς λειτουργούς μια σειρά από ενέργειες οι οποίες θα δούμε να υλοποιούνται στο πεδίο. Να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε το συγκεκριμένο ζήτημα. Γι αυτό και χρειάζεται και η διάσταση της καμπάνιας. Χρειάζεται να μιλήσουμε όλοι και να ορθώσουμε το ανάστημά μας απέναντι σε αυτό το φαινόμενο», υπογράμμισε.

    Διαβάστε επίσης:

    Δημοσκόπηση Alco: Αυτοί είναι οι πιο δημοφιλείς υπουργοί της κυβέρνησης [γραφήματα]

    Πιερρακάκης: Η στρατηγική για την ενσωμάτωση παιδιών από τρίτες χώρες στο εκπαιδευτικό σύστημα

    Πιερρακάκης: Με αναδρομική ισχύ η εγκύκλιος για τις απουσίες μαθητών λόγω covid-19



    ΣΧΟΛΙΑ