• Κοινωνία

    Bloomberg: Το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι το πιο επικίνδυνο στην Ευρώπη

    Τα κατεστραμμένα βαγόνια από τη σύγκρουση των τραίνων στα Τέμπη

    (ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ)


    Με την κακή κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων ασχολείται το Bloomberg σε άρθρο του με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη, χαρακτηρίζοντας ως το πιο επικίνδυνο δίκτυο σε όλη την Ευρώπη εδώ και αρκετό καιρό το ελληνικό, σε σύγκριση ακόμη και με χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ.

    Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη με τους δεκάδες νεκρούς αποτελεί το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ευρώπη εδώ και μια δεκαετία. Μάλιστα, κάνει αναφορά στη δήλωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ότι πρόκειται για “τραγικό ανθρώπινο λάθος”, με το πρακτορείο να προσθέτει πως ρόλο  έπαιξαν και οι πολυετείς καθυστερήσεις στα αυτοματοποιημένα συστήματα και άλλες δικλείδες ασφαλείας.

    Η επίπτωση στις εκλογές

    Όπως τονίζει το Bloomberg, η αντίδραση μέχρι στιγμής ήταν ταχεία.

    «Καθώς ξέσπασαν διαδηλώσεις στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις, ο σταθμάρχης έχει συλληφθεί για ανθρωποκτονία, ενώ ο υπουργός Μεταφορών παραιτήθηκε», σημειώνει το Bloomberg. «Στη χώρα πρόκειται να διεξαχθούν εκλογές τους επόμενους μήνες, με το δυστύχημα να διαδραματίζει πλέον κρίσιμο ρόλο για τους ψηφοφόρους».

    «Αν πρόκειται για ανθρώπινο λάθος, η κακή κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων το έκανε όλο και πιο πιθανό. Ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης επισήμανε επίσης “χρόνιες καθυστερήσεις” στην υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων», συνεχίζει το Bloomberg.

    Σημειώνεται ότι το δίκτυο λειτουργεί με το υψηλότερο επίπεδο κινδύνου για τους επιβάτες στην Ευρώπη εδώ και αρκετό καιρό. Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε στις 23 Φεβρουαρίου από το Βρετανικό Γραφείο Οδικού Δικτύου και Σιδηροδρόμων, οι σιδηρόδρομοι της Ελλάδας καταγράφουν μακράν τον υψηλότερο κίνδυνο για τους επιβάτες μεταξύ 2017 και 2021, στα πιο πρόσφατα έτη για τα οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία. Συνολικά, οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι είχαν τα υψηλότερα ποσοστά κινδύνου για τους επιβάτες με τα διανυόμενα σιδηροδρομικά χιλιόμετρα καθώς και τον υψηλότερο κίνδυνο για τους εργαζόμενους και τους ανθρώπους που ταξιδεύουν πάνω από ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις.

    «Μπορεί να φαίνεται μη ρεαλιστικό να συγκρίνουμε την Ελλάδα, μια χώρα με μικρό πληθυσμό και πρόσφατη οικονομική κρίση, με μια χώρα όπως η Γαλλία, η οποία φημίζεται για τις γενναιόδωρες επενδύσεις της στους σιδηρόδρομους», τονίζει το Bloomberg και προσθέτει ότι παρ’όλα αυτά, «οι σιδηρόδρομοι της Ελλάδας παρουσίαζαν τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την ασφάλεια των επιβατών από οποιαδήποτε άλλη χώρα του πρώην ανατολικού μπλοκ της Ευρώπης, καθώς τα επίπεδα κινδύνου για ολόκληρη τη χώρα ξεπερνούσαν περισσότερο από πέντε φορές εκείνα της Σλοβενίας και της Τσεχίας».

    Τα αίτια

    Τα πιθανά αίτια ποικίλουν για όλο αυτή την κατάσταση. Ο σιδηροδρομικός φορέας της Ελλάδας, η Hellenic Train, ιδιωτικοποιήθηκε το 2017. Οι σιδηρόδρομοι της Ελλάδας παραμένουν χωρίς ηλεκτρονικά σήματα ή συστήματα προστασίας και προειδοποίησης, όπως αυτά θεωρούνται δεδομένα στην Ευρώπη. Η εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Τρένων, το οποίο υπολογίζει τις ασφαλείς μέγιστες ταχύτητες για τα τρένα και παρακάμπτει τον μηχανοδηγό σε περίπτωση υπέρβασής τους, επρόκειτο στην πραγματικότητα να εισαχθεί στην Ελλάδα. Παρ’ όλα αυτά καθυστερεί συνεχώς, γεγονός που οδήγησε τον επικεφαλής της επιτροπής που είναι υπεύθυνη για την εφαρμογή του να παραιτηθεί το 2022.

    Ελλείψει τέτοιων μηχανισμών, το σύστημα λειτουργούσε σε μεγάλο βαθμό χειροκίνητα, ακόμη και όταν λαμβάνονταν μέτρα προς την κατεύθυνση της αυτοματοποίησης.

    Αυτά τα συστήματα, αν και πολύτιμα, δεν αποτελούν όμως τον μοναδικό σημαντικό παράγοντα για τη διατήρηση της σιδηροδρομικής ασφάλειας, δήλωσε ο Vaibhav Puri, διευθυντής Τομεακής Στρατηγικής και Μετασχηματισμού στο Συμβούλιο Ασφάλειας Σιδηροδρόμων της Βρετανίας.

    «Υπάρχουν πολλά σιδηροδρομικά συστήματα που δεν είναι στο υψηλότερο επίπεδο πολυπλοκότητας και λειτουργούν τέλεια, καθώς και συστήματα που έχουν αυτή την πολυπλοκότητα και μπορούν να αποτύχουν». Εξίσου σημαντική, πρόσθεσε, είναι η κρίσιμη επικοινωνία που διασφαλίζει ότι τα δεδομένα σχετικά με τα ατυχήματα, τους κινδύνους και τα παρ’ ολίγον ατυχήματα συλλέγονται, μοιράζονται και εξετάζονται. «Είναι ζωτικής σημασίας να εξετάζονται όλες οι καταστάσεις».

    Διαβάστε επίσης

    Τέμπη – Προφυλλίδης: «Θα φτάσουμε όπου χρειαστεί» λέει μέλος της Ειδικής Επιτροπής

    Μητρική Hellenic Train: Ο ΟΣΕ έχει την ευθύνη για τη συντήρηση και την κυκλοφορία των τρένων



    ΣΧΟΛΙΑ