• Κοινωνία

    Black Friday: Οι παγίδες των προσφορών και τί πρέπει να προσέξετε

    • NewsRoom


    Η μεγάλη ημέρα των προσφορών έφτασε, καθώς σήμερα είναι η Black Friday, με τα καταστήματα να αποκαλύπτουν τις δελεαστικές προσφορές τους και τον κόσμο να αναζητά την καλύτερη ευκαιρία.

    Ο Νοέμβριος είναι ένας ιδιαίτερος μήνας για τα μαγαζιά, καθώς έχουν προηγηθεί, το πρώτο δεκαπενθήμερο του μήνα, οι ενδιάμεσες φθινοπωρινές εκπτώσεις, ακολουθεί η Black Friday, που γίνεται συνήθως την τελευταία Παρασκευή του μήνα, ενώ η ερχόμενη Δευτέρα αποτελεί άλλη μια ημέρα προσφορών, καθώς είναι η Cyber Monday.

    Μετά τις όχι και τόσο επιτυχημένες, καταναλωτικά, ενδιάμεσες εκπτώσεις, καθώς ο κόσμος δεν ψώνισε όσο ίσως αναμενόταν, οι έμποροι αναμένουν με ενδιαφέρον να δουν πώς θα κινηθεί η σημερινή ημέρα, η οποία παραδοσιακά στέφεται από επιτυχία, αυξάνοντας τον τζίρο μικρών και μεγάλων μαγαζιών.

    Μια τέτοια ημέρα, με την καταναλωτική κίνηση να είναι παραδοσιακά αυξημένη και τα καταστήματα να κάνουν προσφορές, δεν απουσιάζουν, φυσικά, και τα παρατράγουδα, αφού ορισμένοι προσπαθούν να παραπλανήσουν τους καταναλωτές, με εικονικές και ψεύτικες προσφορές. Οι καταναλωτές καλούνται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που έχουν διαπιστωθεί στο παρελθόν παραπλανητικές προσφορές.

    Για το λόγο αυτό, έχει δημιουργηθεί η τηλεφωνική γραμμή Καταναλωτή «1520» της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή, η οποία θα βρίσκεται σε λειτουργία και σήμερα, προκειμένου το καταναλωτικό κοινό να προχωρά σε καταγγελίες, εφ’ όσον διαπιστώσει κάποια απάτη στις προσφορές. Παράλληλα, καταγγελίες θα υποβάλλονται και μέσω της φόρμας καταγγελιών του ιστοτόπου του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων (www.mindev.gov.gr) ή με ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση [email protected].

    Τι να προσέξετε την Black Friday

    H Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, με σχετική ανακοίνωση, συστήνει στους καταναλωτές να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές, παρουσιάζοντας πέντε κανόνες για ασφαλείς αγορές.

    Συγκεκριμένα, οι καταναλωτές θα πρέπει να προσέξουν τα εξής:

    -Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν, όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα), αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.

    -Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.

    -Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.

    -Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη. Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα, που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύχτες κλπ), έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι «πρέπει» να εκμεταλλευτεί τις προσφορές, σπεύδοντας στα μαγαζιά.

    -Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.

    Σημειώνεται ότι ανάλογες οδηγίες για την ημέρα της «Black Friday» έχει εκδώσει και ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, αλλά και το υπουργείο Ανάπτυξης.

    Ιδιαίτερη προσοχή εφιστάται, μάλιστα, στις αγορές που πραγματοποιούνται μέσω διαδικτύου, καθώς είναι μεγάλο το ποσοστό του καταναλωτικού κοινού που πραγματοποιεί αγορές μέσω διαδικτύου.

    Σύμφωνα με την Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, οι καταναλωτές που προτιμούν τις ηλεκτρονικές αγορές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, ώστε η ιστοσελίδα από την οποία ψωνίζουν, να πληροί τα εξής κριτήρια:

    -Την ταυτότητα του προμηθευτή: πλήρης εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ.

    -Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος και την συνολική τιμή του, συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κλπ.

    -Τη διαθεσιμότητα, τον τρόπο πληρωμής και αποστολής του προϊόντος.

    -Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.

    -Ηλεκτρονικό σύνδεσμο στην πανενωσιακή πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ).

    -Ασφαλή μέθοδο συναλλαγής: Κατά την καταχώρηση των στοιχείων της συναλλαγής πρέπει να εμφανίζεται το εικονίδιο ασφάλειας-μια κλειδαριά πάνω αριστερά στο browser και η διεύθυνση που ξεκινά με https://.



    ΣΧΟΛΙΑ