• Πολιτισμός

    Στενές επαφές τρίτου τύπου: Τα UFO στην τέχνη

    Ζαν Λεγκράν  «Βιβλίο των Καλών Ηθών» (περίπου 1430)


    Πρόκειται για παιχνιδίσματα της όρασης; Για ηθελημένη παρερμηνεία των φαινομένων; Και εν τέλει, για σημάδια εξωγήινης παρουσίας ή μήπως για απλά σύμβολα θρησκευτικής έκστασης; Στη χρονιά που πέρασε, μία ακρόαση στο Κογκρέσο των ΗΠΑ τον Ιούλιο και εν συνεχεία  η σειρά ανακοινώσεων και μελετών της NASA και της RAND Corporation σχετικά με τις παρατηρήσεις αγνώστου προέλευσης αντικειμένων, κοινώς UFO έφεραν για μια ακόμη φορά στο προσκήνιο το ερώτημα αν  εξωγήινοι …ζουν ανάμεσά μας. Και το θέμα είναι, πως εκεί, που η ουφολογία ήταν μία περιθωριακή έκφραση ευφάνταστων ατόμων μετατράπηκε ξαφνικά σε ζήτημα εθνικού συμφέροντος και ασφάλειας!

    Αυτό το νέο κύμα ενδιαφέροντος για τους εξωγήινους  όμως, δεν είναι παρά το τελευταίο κεφάλαιο στην ουφολογία, δεδομένου ότι οι ρίζες του βρίσκονται στα τέλη του 19ου αιώνα. Ορισμένοι  υποστηρικτές της θεωρίας για την ύπαρξη εξωγήινων μάλιστα, πιστεύουν, ότι η παρουσία τους στη γη εκτείνεται πιο πίσω στην ιστορία.

    Τα «στοιχεία» τους;  Οι σπηλαιογραφίες, οι γραμμές Nazca,  τα προϊστορικά γλυπτά αλλά και καλλιτεχνικοί  πίνακες.

    Στην τελευταία περίπτωση ειδικά, η θεωρία είναι, ότι κάποιοι παλαιοί δάσκαλοι όχι μόνον είχαν συναντήσεις (!) με εξωγήινους αλλά και τους απεικόνισαν στα έργα τους.  Τότε όμως, γιατί δεν τους βλέπουμε όλοι; Μα, διότι πρέπει να κοιτάξουμε με μεγάλη προσοχή – και το αλληθώρισμα χρήσιμο είναι – οπότε μπορεί να εντοπίσουμε στους πίνακες περίεργα, εναέρια φαινόμενα, παράξενα όντα ή άλλα ανεξήγητα αντικείμενα.

    Σύμφωνα με την έρευνα λοιπόν, του Artnet News υπάρχουν τουλάχιστον έξι τέτοια, έργα τέχνης, για τα οποία έχει γίνει λόγος από παλιά, ότι περιέχουν αγνώστων στοιχείων αντικείμενα. Κι όποιος θέλει να πιστέψει, ιδού ο δρόμος ανοιχτός! Αλλά η διασκέδαση εγγυημένη.

    «Το θαύμα του χιονιού του Μασολίνο ντα Πανικάλε (1428–32)

    Έναν βωμό δημιούργησε ο  ζωγράφος της Φλωρεντίας Μασολίνο ντα Πανικάλε για να τιμήσει την ίδρυση της βασιλικής της Σάντα Μαρία Ματζόρε στη Ρώμη. Κι ο θρύλος λέει, ότι η τοποθεσία της εκκλησίας επιλέχθηκε από την ίδια την Παναγία, η οποία έκανε το χιόνι να πέσει σε αυτό ακριβώς το σημείο, στον λόφο Εσκουιλίνε, το καλοκαίρι του 352. Μια σκηνή, η οποία αποδόθηκε στο έργο του Ντα Πινικάλε.

    Μασολίνο ντα Πανικάλε «Το θαύμα του χιονιού» (1428–32)

    Σε ορισμένα μάτια ωστόσο, η απεικόνιση  από τον ζωγράφο των σύννεφων σε μορφή φακοειδή μοιάζει με έναν στόλο εξωγήινων διαστημόπλοιων, υπό την επίβλεψη μάλιστα, του Ιησού και της Μαρίας.

    Θα μπορούσε το λεγόμενο «Θαύμα του χιονιού» να είναι μια αλληγορία για μια εισβολή ιπτάμενων δίσκων; Αξίζει να σημειωθεί πάντως, ότι ακόμη και τις πιο κρύες εποχές, το χιόνι είναι σπάνιο στη Ρώμη. Αλλά και πάλι, το ίδιο συμβαίνει και με τα UFO… Ως γνωστόν εμφανίζονται από …σπάνια έως καθόλου!

    «Βιβλίο των Καλών Ηθών» του Ζαν Λεγκράν (περίπου 1430)

     Το σύγχρονο ενδιαφέρον για τις σελίδες του έγχρωμου χειρόγραφου του  «Βιβλίου των Καλών Ηθών» δεν έχει να κάνει με το περιεχόμενό του, το οποίο διδάσκει καλή και ηθική συμπεριφορά στους ανθρώπους, κληρικούς και μη, αλλά μια εντυπωσιακή εικόνα στο φύλλο 129.

    Ζαν Λεγκράν  «Βιβλίο των Καλών Ηθών» (περίπου 1430)

    Εκεί, σε πλούσιους χρωματικούς τόνους, απεικονίζεται η θεά της τύχης Φορτούνα δίπλα στον τροχό της, περιτριγυρισμένη από μια ομάδα ανδρών, που αιτούνται τη χάρη της ενώ μία διακοσμημένη χρυσή σφαίρα αιωρείται παράξενα στον ουρανό από πάνω τους.

    Θα μπορούσε να είναι ο ήλιος, ένα μπαλόνι ζεστού αέρα ή μια άλλη αναπαράσταση του τροχού της τύχης; Κανείς δεν το έχει καταλάβει, αλλά οι ουφολόγοι πιστεύουν το έχουν τη δική τους άποψη.

    «Η Παναγία με τον Άγιο Τζιοβανίνο»  του Ντομένικο Γκιρλαντάιο (περίπου 15ος αιώνας)

    Η φήμη αυτού του πίνακα του 15ου αιώνα, που τοποθετήθηκε στο Παλάτσο Βέκιο είναι τέτοια, που στην καθομιλουμένη τον αναφέρουν ως «Μαντόνα των UFO»! Κι ο λόγος είναι, ότι ο Γκιρλαντάιο καθώς απεικόνιζε τη Παναγία με το Ιησού βρέφος και τον Άγιο Ιωάννη επέλεξε να ζωγραφίσει στα δεξιά του ώμου της Μαρίας και μία περίεργη σταγόνα στον ουρανό,  την οποία φαίνεται να κοιτάζουν ένας άνδρας με τον σκύλο του.

    Ντομένικο Γκιρλαντάιο «Η Παναγία με τον Άγιο Τζιοβανίνο» (περίπου 15ος αιώνας)

    Επί του προκειμένου μάλιστα, υπάρχουν ακόμη και εικασίες, ότι η Μαρία έχει τοποθετηθεί από τον ζωγράφο σ΄ αυτή τη θέση, προκειμένου να προστατέψει τα  παιδιά, τα οποία, όπως φαίνεται, μπορεί να μην είναι τα μόνα ουράνια όντα στον πίνακα…   (Το έργο έχει επίσης αποδοθεί στους Γιάκοπο ντελ Σελάιο και Σεμπαστιάνο Μαϊνάρντι)

    «Ο Ευαγγελισμός με τον Άγιο Εμίδιο» του Κάρλο Κριβέλι (1486)

    Αυτό το υπερβολικό και πολυτελές έργο του Κριβέλι προσφέρει μία καλλιτεχνική ερμηνεία του Ευαγγελισμού: Την ανακοίνωση του αρχαγγέλου Γαβριήλ στη Μαρία, ότι σύντομα θα φέρει στη ζωή τον Μεσσία.

    Κάρλο Κριβέλι «Ο Ευαγγελισμός με τον Άγιο Εμίδιο» (1486)

    Η όλη σύνθεση όμως, είναι αρκούντως εξωπραγματική. Εκτός από το γεγονός, ότι η Παναγία φαίνεται να λαμβάνει την είδηση από ένα εξωγήινο όχημα, το μήνυμά του εκπέμπεται σαν λέιζερ για να την φτάσει! Κι όπως λένε οι ουφολόγοι είναι το είδος του φωτός, που αναφέρουν όσοι υποστηρίζουν, ότι απήχθηκαν από εξωγήινους. Πρόκειται για μία από εκείνες τις εικόνες μάλιστα, που δίνουν τροφή για την εξωφρενική  θεωρία, ότι η Μαρία απήχθη και γονιμοποιήθηκε τεχνητά από εξωγήινους.

    «Ουράνιο Φαινόμενο πάνω από τη Νυρεμβέργη» του  Χανς Γκλάζερ (1561)

    Το 1561 ο Γκλάζερ, ένας καλλιτέχνης και εκδότης της Νυρεμβέργης  δημοσίευσε ένα φυλλάδιο στο οποίο έγραφε για μια «τρομερή οπτασία», που συνέβη ακριβώς πάνω από την πόλη στις 14 Απριλίου εκείνου του χρόνου.

    Χανς Γκλάζερ «Ουράνιο Φαινόμενο πάνω από τη Νυρεμβέργη» (1561)

    Η ξυλογραφία που συνόδευε την αφήγησή του περιελάμβανε μία εναέρια μάχη μεταξύ πολύχρωμων αντικειμένων, που μοιάζουν με σφαίρες και σταυρούς ενώ στροβιλίζονται  γύρω από την ήλιο. Αλλά και στη γη είναι εμφανείς οι επιπτώσεις της μάχης, όπως φαίνεται από τα αντικείμενα, που έχουν πέσει και από τους καπνούς. Σήμερα μία ρεαλιστική ερμηνεία αναφέρει, ότι μπορεί να επρόκειτο για το ατμοσφαιρικό, οπτικό φαινόμενο του παρήλιου, που δημιουργείται από την ανάκλαση και τη διάθλαση των ηλιακών ακτίνων πάνω στους παγοκρυστάλλους που υπάρχουν στην ατμόσφαιρα. Ο Γκλάζερ όμως, το θεώρησε ως ένα σπουδαίο  θεϊκό σημάδι ενώ σήμερα οι ουφολόγοι ως μια μάχη εξωγήινων στους ουρανούς.

    «Η βάπτιση του Χριστού» του Αρτ ντε Χέλντερ (περίπου 1710)

    Ο Ντε Χέλντερ ήταν ένας από τους τελευταίους μαθητές του Ρέμπραντ και οι πίνακές του με βιβλικές σκηνές φέρουν τον αυξημένο συναισθηματισμό του μεγάλου ολλανδού δασκάλου. Στο συγκεκριμένο έργο του γύρω στο 1710 αποτυπώνει τη βάπτιση του Ιησού από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή στον ποταμό του Ιορδάνη, με την σκηνή να φωτίζεται από ισχυρές δέσμες φωτός, οι οποίες εκπέμπονται από έναν τεράστιο δίσκο στον ουρανό.

    Αρτ ντε Χέλντερ «Η βάπτιση του Χριστού» Αρτ ντε Χέλντερ (περίπου 1710)

    Είναι όμως, πράγματι μία αναπαράσταση του Πνεύματος του Θεού που κατεβαίνει σαν περιστέρι και λάμπει πάνω στον Ιησού, σύμφωνα με το Κατά Ματθαίον ( 3:16);. Ή μήπως ο Ντε Χέλντερ προσπαθούσε να μας πει κάτι για το κοινό στη βάπτιση του Ιησού;

    Διαβάστε επίσης

    Διαχρονικό Μουσείο της Αιτωλοακαρνανίας οι Καπναποθήκες στο Αγρίνιο

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ