• Πολιτισμός

    Ρεβέκκα Καμχή: Πώς συνεχίζει να πρωτοπορεί στην τέχνη;

    Ρεβέκκα Καμχή: Πώς συνεχίζει να πρωτοπορεί στην τέχνη;

    Ρεβέκκα Καμχή


    Πάντα με κάτι φρέσκο… Η Ρεβέκκα Καμχή παρουσιάζει στην ομώνυμη γκαλερί της τη νέα σειρά έργων του Ζήση Μπλιάτκα με τίτλο Μετεωρολογία του Κόσμου.

    Η Ρεβέκκα Καμχή ξεχωρίζει ως σταθερή πινελιά πρωτοπορίας και εγγύησης στον κόσμο της συλλεκτικής σύγχρονης τέχνης. Μια πραγματικότητα που εξελίσσεται σε άκρως ανταγωνιστικό χωνευτήρι γρήγορων τάσεων. Πολλές φορές με ημιμαθείς εμπόρους που λειτουργούν με αρπακτικό τρόπο ελλείψει αρκετά ικανών καλλιτεχνών και έμπειρων συλλεκτών.

    Στην γκαλερί στο υπέροχο νεοκλασσικό αρχοντικό στο κέντρο της Αθήνας που αναπαλαίωσε για να στεγάσει την γκαλερί της, η έκθεση του Ζήση Μπλιάτκα δημιουργεί ένα σύστημα εκφραστικών αντιθέσεων.

    Ο Ζήσης Μπλιάτκας εργάζεται σε αγροτικό περιβάλλον, στην ύπαιθρο. Στην απέραντη ποικιλία της παραγωγικής γης συναντά τα θέματά του. Εκεί, ατάκτως εριμμένα, ανακαλύπτει ευτελή αντικείμενα: Κυματοθραύστες, χαρταετούς, ηλιακούς θερμοσίφωνες. «Η ατελής μορφή τους και η εν δυνάμει ικανότητα τους να λειτουργούν, τα μετατρέπει σε αφηγηματικά οχήματα», όπως επισημαίνει η γκαλερί. Ή σε «σχεδίες» με τις οποίες ο δημιουργός μπορεί να εφορμήσει στον εξωτερικό κόσμο, από μια θέση εκκίνησης εντελώς εσωτερική, κρυφή.

    «Καθώς η στατικότητα της ζωγραφικής επιφάνειας διατηρεί τα πράγματα σε αιώρηση, αποτελεί το κατάλληλο μέσο για να εξιστορηθούν προσωπικοί μύθοι που κατ’ επέκταση επιστρέφουν στο συλλογικό φαντασιακό ρεύμα», σημειώνει η γκαλερί Ρεβέκκας Καμχή.

    «Παράλληλα, επιχειρείται η επαναπροσέγγιση παρωχημένων λογισμικών για ζωγραφική στον υπολογιστή και ορισμένων video games από τα οποία ο Μπλιάτκας τροφοδοτεί την εικονογραφία του.

    Το φώς από τα γυαλιστερά αντικείμενα και την ηλεκτρική λάμψη της οθόνης, τα DIY δίκτυα τηλεπικοινωνιών και ύδρευσης, είναι μερικά από τα θέματα που αφορούν στην σειρά των έργων που θα παρουσιαστούν στην γκαλερί».

    Ζήσης Μπλιάτκας, “Ξυλοκόπος”, 2022 ακρυλικό σε καμβά, 170×150 εκ

    Η πρωτοπορία

    Η Ρεβέκκα Καμχή ίδρυσε τη φερώνυμη γκαλερί της στο μακρινό 1995. Εισχώρησε στο χώρο με εντυπωσιακά έργα της πρωτοπορίας που δημιούργησαν ιδιαίτερη αίσθηση στην τότε ακόμη επαρχιακή ή ανώριμη καλλιτεχνικά Αθήνα.

    Η Ρεβέκκα Καμχή είχε φέρει τον αέρα της Νέας Υόρκης και του Παρισιού. Χάραξε το δρόμο όχι μόνο για τους λίγους και ισχυρούς συλλέκτες που τότε μετριούνταν στα δάχτυλα του ενός χεριού. Αλλά κυρίως ως «εκπαιδεύτρια» αισθητικής για τη νέα γενιά της κοσμοπολίτικης εξωστρέφειας που ανέτελε.

    Οργάνωσε εκθέσεις με τους πιο συναρπαστικούς, ανατρεπτικούς, σήμερα κυρίαρχους καλλιτέχνες και θρύλους. Όπως οι Nan Goldin (Ναν Γκόλντιν), Ross Bleckner (Ρος Μπλέκνερ), Sean Landers (Σον Λάντερς), Rita Ackermann (Ρίτα Άκερμαν), Guy Limone (Γκι Λιμόν), Tracey Moffatt (Τρέισι Μόφατ), Bill Owens (Μπιλ Όουενς), Philip Taaffe (Φίλιπ Τάαφι), Sylvie Fleury (Σιλβί Φλερί), Karen Kilimnik (Κάρεν Κίλιμνικ), Julian Opie (Τζούλιαν Όπι), Lily Ludlow (Λίλι Λάντλοου).

    Ενώ παράλληλα ώθησε σύγχρονους, «δυτικοτραφείς» Έλληνες καλλιτέχνες με τις διασυνδέσεις της στο εξωτερικό. Οι Κωνσταντίνος Κακανιάς, Ντιάννα Μαγκανιά, Μωρίς Γκανής, Τάκις, Νίκος Αλεξίου αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα.

    Εξαρχής συμμετείχε στις κύριες διεθνείς εμπορικές εκθέσεις: Frieze (Λονδίνο), Arco (Μαδρίτη), Art Basel (Βασιλεία), the Armory Show (Νέα Υόρκη), Art Brussels (Βρυξέλλες). Εννοείται και στην Art Athina.

    Παρίσι, Νέα Υόρκη

    Η Ρεβέκκα Καχμή ξεκίνησε την πορεία της με τον μέγιστο έλληνα και διεθνή γλύπτη Τάκις. Στα πρώτα της βήματα, ζούσε και σπούδαζε στο Παρίσι. Αυτός ο οξυδερκής άνθρωπος την εμπιστεύτηκε διακρίνοντας την ικανότητά της. Την παρότρυνε τελικά να ασχοληθεί με το εμπόριο τέχνης. Τής ανέθεσε να πουλάει έργα από το εργαστήριό του στο Παρίσι.

    Αλλά η Ρεβέκκα Καμχή εμποτίστηκε με το πνεύμα και όξυνε την αισθητική της ύστερα από τη διαμονή της στη Νέα Υόρκη. Εύστοχα έχει χαρακτηρίσει τη διεθνή μητρόπολη τέχνης ως σύγχρονη Αλεξάνδρεια. Με την πολυπολιτισμικότητα, την ελευθερία της έκφρασης, την αέναη κυκλοφορία νέων ιδεών. Την αμεσότητα της επικοινωνίας και της συνδιαλλαγής. Μέσα σε αυτήν την πάλλουσα πνευματική όσμωση, ιδιαιτέρως έντονη τη δεκαετία του 1990, σφυρηλάτησε το αισθητικό κριτήριό της. Αυτό που στάθηκε πολύτιμο εχέγγυο στην μετέπειτα εμπορική καριέρα της.

    Η Ρεβέκκα Καμχή όμως ποτέ δεν έδρασε με ωμό εμπορικό τρόπο. Κάθε έκθεσή της αποτελεί ένα μικρό επιμελητικό διαμάντι, μια σπουδή πάνω στη σύγχρονη εικαστική έκφραση, με έντονα αφηγηματικό χαρακτήρα. Το εμπόριο προκύπτει από το καθεαυτό πάθος της, δεν προηγείται.

    Η ανθρωποκεντρική προσέγγισή της συνδυάζει στη σκέψη της τον άνθρωπο με το έργο τέχνης μέσα στο σπίτι του, ως αμφίδρομη σχέση διαρκούς ανατροφοδότησης.

    Μέσα από την τριαντάχρονη πορεία της, η Ρεβέκκα Καμχή λειτουργεί περισσότερο ως σύμβουλος τέχνης. Ένας ανθρωπιστής, οραματιστής μέντορας, που θα φέρει το έργο στον κόσμο που του ανήκει.

    Πληροφορίες

    Ο Ζήσης Μπλιάτκας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1992. Αποφοίτησε από το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας το 2016. Επίσης, από το Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών το 2022.

    Ζήσης Μπλιάτκας
    Μετεωρολογία του Κόσμου
    Διάρκεια: έως 2 Ιουνίου 2023

    Αίθουσα Τέχνης Ρεβέκκα Καμχή
    Λεωνίδου 9 Μεταξουργείο
    104 37 Αθήνα



    ΣΧΟΛΙΑ