• Πολιτισμός

    Πολύκλειτος Ρέγκος: Μια μορφή της ελληνικής ζωγραφικής στο Βυζαντινό Μουσείο

    Πολύκλειτος Ρέγκος, Άγιος Δημήτριος (Ο Άγιος με το αρχιερατικό άμφιο), 1948 - 54, Συλλογή Κωνσταντίνου Πολ. Ρέγκου

    Πολύκλειτος Ρέγκος, Άγιος Δημήτριος (Ο Άγιος με το αρχιερατικό άμφιο), 1948 – 54, Συλλογή Κωνσταντίνου Πολ. Ρέγκου


    Αγιογράφησε μνημεία με ειδικό ιστορικό βάρος, όπως ο Άγιος Δημήτριος Θεσσαλονίκης, επιχειρώντας να σηματοδοτήσει μία συνέχεια στην παράδοση της βυζαντινής τέχνης. Δημιούργησε τοιχογραφίες, φορητές εικόνες, χαρακτικά και έργα σε αυγοτέμπερα αλλά και εικονογράφησε λογοτεχνικά περιοδικά ενώ δημοσίευσε και άρθρα για την τέχνη. Ήταν ο Πολύκλειτος Ρέγκος (1903 -1984) μια ιδιαίτερη μορφή στην ελληνική ζωγραφική, που έσκυψε βαθιά στην παράδοση της  βυζαντινής τέχνης αλλά και της πρώιμης Αναγέννησης, μην παραβλέποντας και τα σύγχρονα της εποχής του ρεύματα, για να δημιουργήσει το δικό του έργο.

    Μια μεγάλη ομάδα θρησκευτικών του έργων, 120 τον αριθμό παρουσιάζει τώρα το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο επιχειρώντας να αναδείξει σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο εύρος το σύνολο της θρησκευτικής του ζωγραφικής. Μαζί παρουσιάζεται και φωτογραφικό και αρχειακό υλικό, που φωτίζει το έργο του. Τίτλος της έκθεσης «Το θρησκευτικό έργο του Πολύκλειτου Ρέγκου».

    Καλλιτέχνης με πλούσιο κοσμικό έργο, ο Ρέγκος  ανήκει παράλληλα στην ομάδα των ζωγράφων που επανέφεραν το ιστορικό παράδειγμα της βυζαντινής και μεταβυζαντινής παράδοσης στη θρησκευτική ζωγραφική. Σεβόμενος απόλυτα την εικονογραφική παράδοση της βυζαντινής τέχνης και δουλεύοντας με παραδοσιακές τεχνικές και υλικά, όπως η αυγοτέμπερα, ανανέωσε παράλληλα την αγιογραφία με ένα προσωπικό στυλ, που συνομιλούσε με τα κυρίαρχα ευρωπαϊκά ρεύματα.

    Πολύκλειτος Ρέγκος, Άγιος Γεώργιος, 1948, Συλλογή Κωνσταντίνου Πολ. Ρέγκου
    Πολύκλειτος Ρέγκος, Άγιος Γεώργιος, 1948, Συλλογή Κωνσταντίνου Πολ. Ρέγκου

    Σπουδές και εκθέσεις

    Ο Πολύκλειτος Ρέγκος είχε γεννηθεί στη Νάξο αλλά από νωρίς εγκαταστάθηκε οικογενειακώς στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών, στο εργαστήριο του Νικολάου Λύτρα και αμέσως από την αποφοίτησή του το 1926 εξέθεσε για πρώτη φορά έργα του κατά την «Έκθεση των Τεσσάρων» στην Αθήνα μαζί με τον Σπύρο Βασιλείου, τον Αντώνη Πολυκανδριώτη και τον Σπύρο Κόκκινο. Από το 1930 ως το 1935 συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι, στην Ακαδημία Grande Chaumiere και στο Λούβρο, ενώ παράλληλα παρακολουθούσε μαθήματα χαρακτικής στο εργαστήριο του Δημήτρη Γαλάνη.

    Το 1934 μάλιστα εξέδωσε στο Παρίσι ένα λεύκωμα με 21 ξυλογραφίες από το Άγιον Όρος, με πρόλογο του γνωστού βυζαντινολόγου Καρόλου Ντιλ.  Και η καλλιτεχνική του επιμόρφωση συμπληρώθηκε με τη μελέτη των μεγάλων ζωγράφων σε ξένα μουσεία (Γαλλίας,  Αγγλίας, Ισπανίας, Ιταλίας, Αυστρίας και Αμερικής).

    Πολύκλειτος Ρέγκος, Ιερά Μονή Εσφιγμένου, 1934, Συλλογή Τελλόγλειου Ιδρύματος Tεχνών Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
    Πολύκλειτος Ρέγκος, Ιερά Μονή Εσφιγμένου, 1934, Συλλογή Τελλόγλειου Ιδρύματος Tεχνών Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

    Μετά από την επιστροφή του στην Ελλάδα εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Θεσσαλονίκη και παρουσίασε το έργο του σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, όπως Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας το 1957, η Α΄ Διεθνής Μπιενάλε Χαρακτικής στην Κρακοβία το 1966, το Ετήσιο Σαλόνι Χαρακτικής στην Αγκόνα το 1966 (χρυσό μετάλλιο για την Ελλάδα) και το 1968.

    Έλαβε επίσης μέρος σε παρισινά σαλόνια και σε εκθέσεις της “Ομάδος Τέχνη”, της οποίας υπήρξε ιδρυτικό μέλος. Το 1980 το έργο του παρουσιάστηκε σε αναδρομική έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη και το 1983 στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης.

    Πολύπλευρη δημιουργία

    Στο πλαίσιο της ευρύτερης καλλιτεχνικής του δημιουργίας ο Ρέγκος ασχολήθηκε και  με την εικονογράφηση λογοτεχνικών περιοδικών, καθώς και την αγιογράφηση εκκλησιών ενώ φιλοτέχνησε φορητές εικόνες, όπως αυτές που παρουσιάζονται στις έκθεση. Από το 1951 ως το 1969 δίδαξε σχέδιο στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης ενώ παράλληλα δημοσίευε άρθρα και έκανε εκπομπές στο ραδιόφωνο, ενώ υπήρξε μέλος κριτικών επιτροπών.

    Πολύκλειτος Ρέγκος,΄Aγιος Δημήτριος, 1935, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, δωρεά Καλλίστης Δαρβέρη
    Πολύκλειτος Ρέγκος,΄Aγιος Δημήτριος, 1935, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, δωρεά Καλλίστης Δαρβέρη

    Η ζωγραφική του, που περιλαμβάνει τοπία και προσωπογραφίες, νεκρές φύσεις και ηθογραφικές σκηνές, μυθολογικά θέματα και θρησκευτικές παραστάσεις, χαρακτηρίζεται από ένα προσωπικό ύφος που συνδυάζει στοιχεία από τα διδάγματα των δασκάλων του, το έργο του Μαλέα και του Παπαλουκά, τα έργα της πρώιμης αναγέννησης, τη βυζαντινή τέχνη αλλά και τα σύγχρονα ρεύματα.

    Έργα του  βρίσκονται σε μουσεία, οργανισμούς και συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού, όπως στην Εθνική Πινακοθήκη, τη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, το Πολεμικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, τη Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου, το Boston City Hall και αλλού.

    Info:

    Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο: Βασιλίσσης Σοφίας 22, τηλ. 213213 9500

    Έκθεση: «Το θρησκευτικό έργο του Πολύκλειτου Ρέγκου»

    Διάρκεια: 29 Μαρτίου ως 31 Μαΐου

    Διαβάστε επίσης:

    Η Σάρον Στόουν ζωγράφος – Νέα καριέρα για τη διάσημη ηθοποιό

    Το Μουσείο Ακρόπολης στα δημοφιλέστερα του κόσμου – Ο ρόλος των Γλυπτών



    ΣΧΟΛΙΑ