• Πολιτισμός

    Κάρελ Κομάρεκ: Ο δισεκατομμυριούχος στηρίζει την Τέχνη

    Κάρελ Κομάρεκ: Ο δισεκατομμυριούχος και η Τέχνη του

    Στο Kennedy Center for the Arts


    Όποιος δισεκατομμυριούχος σέβεται τον εαυτό του ασχολείται με την Τέχνη. Ο Κάρελ Κομάρεκ μόλις εγκαινίασε την πρώτη έκθεση τέχνης στο μέγαρο γραφείων και εμπορικό κέντρο Μπορισλάβκα (Bořislavka Center).

    Το Bořislavka Office & Shopping Center, όπως αντιστοίχως τα ονομάζει, φιλοξενούν από προχθές διττή έκθεση ζωγραφικής και γλυπτικής.

    Αρχιτεκτονική, τέχνη, ντιζάιν…

    «Όταν εγκαινιάσαμε το Borislavka μέγαρο γραφείων μας», δήλωσε ο Κάρελ Κομάρεκ (Karel Komárek), «υποσχεθήκαμε να προσφέρουμε ένα χώρο όπου τα μέλη της κοινότητας θα έχουν τη δυνατότητα να βιώσουν πρώτης τάξεως πολιτιστικά γεγονότα. Αυτό το όραμα σήμερα γίνεται πραγματικότητα».

    Μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να αναδείξει και η κεντρική Ευρώπη το ρόλο της στη σύγχρονη τέχνη. Εξάλλου, αξίζει κανείς να το υπογραμμίσει: Δεν υφίσταται πια αρχιτεκτονική αιχμή χωρίς καλλιτεχνική πινελιά.

    Φιλότεχνοι, συλλέκτες, επιμελητές, το παραδέχονται πλέον ανοιχτά ότι το ντιζάιν, η ζωγραφική, η γλυπτική, η αρχιτεκτονική, (ενίοτε η μόδα), αποτελούν εκφράσεις ενός κοινού ιδιώματος.

    Διττή έκθεση

    O ζωγράφος Παβέλ Ρούσκα (Pavel ROUČKA του 1942), δεν έχει αποκτήσει ιδιαίτερη φήμη έξω από τα σύνορα της χώρας του. Οι φιλότεχνοι στην Πράγα ωστόσο εκτιμούν τις αφηρημένες μορφές με τις αδρές χρωματικές πινελιές του, που διακρίνονται για την έντασή τους.

    O νεαρός γλύπτης Γιάκομπ Φλεζάρ (Jakub Flejšar) απολαμβάνει μεγαλύτερο κύρος. Εντούτοις και πάλι περιορισμένο στα τσεχοσλοβακικά σύνορα.

    Ο Γιάκομπ αποφοίτησε το 2007 από τη σχολή καλών τεχνών, αρχιτεκτονικής και ντιζάιν της Πράγας. Εμπνέεται από μορφές και σχήματα της φύσης για να δημιουργήσει εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας με μεταφυσικές προεκτάσεις. Για τις γλυπτικές αυτές κατασκευές του πολλές φορές χρησιμοποιεί φυσικά υλικά.

    Ταυτόχρονα, ο Γιάκομπ Φλεζάρ είναι πρωταθλητής του σνόουμπορντ.

    Αμφότεροι τώρα έχουν την ευκαιρία να αναδειχθούν στο διεθνές στερέωμα.

    Πολιτικά ορθό

    Ο Κάρελ Κομάρεκ αντιλαμβάνεται ότι ο κόσμος έχει τα μάτια του στραμμένα σε κάθε του κίνηση. Υποστηρίζοντας καλλιτέχνες της χώρας του, καταλαβαίνει ότι ανεβάζει την αξία τους (και την τιμή τους…) στο διεθνές χρηματιστήριο τέχνης.

    O Κομάρεκ ξεκίνησε την αυτοκρατορία του μετά την Βελούδινη Επανάσταση του 1989. Με δέκα χιλιάδες δολάρια δωρεά από τον πατέρα του άρχισε να πουλάει βιομηχανικά εξαρτήματα.

    Έτσι δημιουργήθηκε η KKCG με διεθνή συμφέροντα σε πετρέλαια, φυσικό αέριο, ακίνητα, τεχνολογία και τυχερά παιχνίδια -τον ΟΠΑΠ, μεταξύ άλλων.

    Ο Κάρελ και η Στεπάνκα μπροστά στη δωρεά τους στο Kenedy Center for the Arts

    To κέντρο Bořislavka

    Το κέντρο Bořislavka αφιερώνει 25.000 τετραγωνικά μέτρα σε υπερσύγχρονα γραφεία και 8.600 τετραγωνικά μέτρα σε εμπορικών χώρους.

    Σχεδιάστηκε από το τσέχικο γραφείο Aulík Fišer Architects ύστερα από διεθνή διαγωνισμό.

    Εγκαινιάστηκε το 2021. Φρέσκο – φρέσκο, φιλοξενεί στους απέριττους και άπλετους χώρους του την πρώτη εικαστική έκθεση ζωγραφικής και γλυπτικής.

    Τροφή για σκέψη και ομορφιά

    Τα επιτεύγματα επιτρέπουν στον 53χρονο μεγιστάνα και τη σύζυγό του Στεπάνκα (Štěpánka), ανάλογα ποιοτική ζωή. Από τη Φλόριντα ως τις πλαγιές του Βερμπιέ στην Ελβετία.

    Και πολλή τροφή για σκέψη και ομορφιά… Η πιο εντυπωσιακή τους κίνηση ως μαικήνες στο χώρο της τέχνης ολοκληρώθηκε το 2019.

    Απέκτησαν ιδιαίτερη αίγλη συμμετέχοντας στη χρηματοδότηση του REACH -στην επέκταση δηλαδή του Κέντρου Κένεντι (Kennedy Center for the Arts), που εδράζει στη Ουάσιγκτον.

    Το έργο χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από ιδιωτικούς πόρους προσεγγίζοντας τα 250 εκατομμύρια δολάρια.

    Η Στεπάνκα και ο Κάρελ Κομάρεκ, οι πιο νέοι από τους δωρητές. Ισότιμοι ανάμεσα σε παραδοσιακές οικογένειες της αμερικανικής ελίτ (όπως η Ζακλίν Μαρς -Jacqueline Mars).

    Με το όνομά τους στον πυρήνα της αμερικανικής κουλτούρας, στην πρωτεύουσά τους, συγκαταλέγονται πλέον ανάμεσα στους πιο ισχυρούς του κόσμου.



    ΣΧΟΛΙΑ