• Πολιτισμός

    Γούντι Άλεν: Ο νευρικός εραστής αποχαιρετά το αθηναϊκό κοινό

    Ο Γούντι Άλεν ως νευρικός εραστής

    Ο Γούντι Άλεν ως νευρικός εραστής


    «Δεν κατάλαβα την ερώτηση, αλλά το σεξ είναι σίγουρα η απάντηση»… Ο Γούντι Άλεν στην Αθήνα, και μάλιστα για δύο διαφορετικούς λόγους.

    Λίγες μέρες μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της τελευταίας του ταινίας Γυρίσματα της Τύχης (Coup de chance) στο Φεστιβάλ Βενετίας (9 Σεπτεμβρίου), o Γούντι Αλεν θα παρευρεθεί στην επίσημη προβολή της στην Αίγλη Ζαππείου.

    Δεύτερον, την επόμενη βραδιά εμφανίζεται με το κλαρινέτο του και τη διάσημη μπάντα του New Orleans Jazz Band για μία και μοναδική φορά στο Ηρώδειο. Αποχαιρετά το ελληνικό κοινό που τον αποθεώνει με την αυθεντική, κλασική τζαζ της Νέας Ορλεάνης. Μαέστρος, ο Κόναλ Φόουκς (Conal Fowkes).

    Ποια από τις δύο βραδιές θα τραβήξει περισσότερους σινεφίλ ή μουσόφιλους, δεν μπορεί να υπολογιστεί. Διότι το κοινό του Γούντι Άλεν αποτελεί ενιαίο σύνολο τόσο στο σινεμά όσο και στη μουσική. Όλοι φανατικοί φίλοι της ιδιοσυγκρασιακής ιδιοφυίας του. Ο Γούντι Άλεν έχει συνθέσει έναν δικό του κόσμο.

    Στα γυρίσματα της ταινίας Γυρίσματα της Τύχης

    Καταιγισμός από ευφυολογήματα

    Για το απαράμιλλο μαύριο χιούμορ του, που συμπυκνώνει με τρομακτική ακρίβεια την ανθρώπινη συνθήκη. Σε κάθε ταινία ένας συναρπαστικός καταιγισμός από λογοπαίγνια, ευφυολογήματα και παραλογισμούς, που έδωσαν φωνή στη σύγχρονη υπαρξιακή αγωνία με τρόπο ελαφρύ αλλά και βαθύ ταυτόχρονα.

    Ας σημειωθεί ότι ο Γούντι Άλεν ξεκίνησε γράφοντας και εκτελώντας παρλάτες σε νυκτερινά κέντρα του Μπρονξ και της Νέας Υόρκης.

    Για την εξαιρετική διεισδυτική απεικόνιση των σύγχρονων σχέσεων, αποκαλύπτοντας με τον πιο ευθύβολο τρόπο την τραγική ειρωνεία, τη χαρά και τη λύπη, την απώλεια και το κέρδος, σαν δύο παράλληλες όψεις της ίδιας πραγματικότητας. Συλλαμβάνοντας τον ερωτισμό αλλά και την αμηχανία σε κάθε άνθρωπο. Για την σπάνια ικανότητα να ανακαλύπτει τους πιο ταιριαστούς ηθοποιούς για κάθε ρόλο και να αναδεικνύει το ταλέντο τους.

    Έπλασε μοναδικούς και αγαπημένους ήρωες. Ποιος θα φανταζόταν την Σκάρλετ Τζόχανσον στο Match Point, την Τζέσικα Χιούστον ως αεροσυνοδό στο μοναδικό Απιστίες και αμαρτίες (Crimes and Misdemeanors, 1989) ή τη Τζούλια Ρόμπερτς στο ασυνήθιστο μιούζικαλ Όλοι λένε σ’ αγαπώ (Everyone says I love you, 1996).

    Ποιος ξεχνάει τις πρώτες μούσες του, σε τόσες ταινίες του: Την Νταιάν Κίτον στο Μυστηριώδεις φόνοι στο Μανχάταν (Manhattan Murder Mystery 1993) και τη Μία Φάροου (Η Χάνα και οι αδελφές της (Hannah and her sisters, 1986) σε πολλά αλησμόνητα φιλμ.

    Ο Γούντι Άλεν ανέδειξε το απρόσμενο ερμηνευτικό ταλέντο σε πολλούς ζεν πρεμιέ, όπως ο Τζόναθαν Ρις Μέγιερς, ο Κόλιν Φάρελ και ο Χαβιέρ Μπαρδέμ αλλά και βιρτουόζους άνδρες ηθοποιούς όπως ο Άλεν Άλντα και ο Σαμ Γουοτερστόουν.

    Οι πρωταγωνιστές της τελευταίας ταινίες του Γούντια τον κοιτάζουν με λατρεία

    Νευρικός εραστής

    Οι μεγάλοι χολιγουντιανοί σταρ λατρεύουν τον Γούντι Άλεν, στέκονται στην ουρά για να πρωταγωνιστήσουν στα έργα του.

    Αλλά ο πιο διάσημος ρόλος ανήκει στον ίδιο: Αυτός του νευρικού εραστή, σε κλασικές πλέον ταινίες, ένα πρόσωπο καθαρά αυτοβιογραφικό.

    Στο Annie Hall (1977) αναρωτιέται πώς η ψυχοθεραπεία που τον έμαθε να μην διώχνει τις διώχνει όλες τις γυναίκες που τον θέλουν, δεν τον βοήθησε με την Άννι. Στα ελληνικά μεταφέρθηκε με τον χαρακτηριστικό τίτλο Νευρικός εραστής.

    Στο Μανχάταν (Manhattan, 1979) ερωτεύεται ένα δεκαοκτάχρονο κορίτσι αλλά και την αρραβωνιαστικά του κολλητού του. Στο Παντρεμένα ζευγάρια (Husbands and Wives, 1992) ο Γούντι Άλεν παίζει τον έγκριτο καθηγητή που αρχίζει να αμφισβητεί την ευτυχία του δικού του γάμου ύστερα από τον αναπάντεχο χωρισμό των καλύτερών του φίλων, με πολλά ευτράπελα και ανατροπές.

    Το αδύναμο, άσχημο ανθρωπάκι απορρέει και από την παράδοση του εβραϊκού χιούμορ και του Γκράουτσο Μαρξ.

    Νευρικός εραστής, 1977, Γούντι Άλεν, Νταιάν Κίτον στον ρόλο της ζωής της

    Έκαστος στο είδος του και ο Άλεν στο δικό του

    Ο Γούντι Άλεν απενεχοποίησε την έννοια της ψυχοθεραπείας σε εποχές που αποτελούσε ακόμη κοινωνικό ταμπού. Απεικόνισε ψυχοθεραπευτές ως γκουρού αλλά και ψυχικά συγχυσμένους την ίδια στιγμή. Κάθε φορά αναπαριστώντας τη ζωή ως ταξίδι χωρίς πυξίδα και αποδεικνύοντας ότι η απόλυτη ευτυχία αποτελεί απλώς φαινάκη. Πίσω από την ευθυμία κάθε σκηνής αισθάνεται κανείς ότι διακυβεύεται κάτι άλλο.

    Χωρίς να βαραίνουν το θεατή, οι ταινίες του Γούντι Άλεν ανέδειξαν  το λανθάνων, το κυματιστό που εδρεύει σε κάθε ανθρώπινη ψυχή. Αυτό τον καθιστά μοναδικό.

    Φυσικά, όλα αυτά τα πετυχαίνει όντας σκηνοθέτης και παράλληλα σεναριογράφος σε κάθε έργο του.

    Ευρωπαίος στην καρδιά

    Ανάμεσα σε όλες αυτές τις αρετές, καταπληκτική τζαζ (συνήθως) μουσική δίνει παλμό σε κάθε σκηνή. Παράλληλα, ο γεωγραφικός χώρος κάθε ταινίας διατηρεί ειδική βαρύτητα, καθορίζοντας τη μοίρα των πρωταγωνιστών του. Νέα Υόρκη, Παρίσι, Ρώμη, Λονδίνο, Βαρκελώνη και οι πιο μεγαλοαστικές γειτονιές τους με τους όμορφους πρωταγωνιστές μεταμορφώνονται σε ταμπλώ βιβάν…

    Παρότι λατρεύει και εξυμνεί την αμερικανική μητρόπολη ως γνήσιο τέκνο της, στην Ευρώπη οι ταινίες του σπάνε ρεκόρ πωλήσεων. Ο Γούντι Άλεν παραμένει πιο διανοούμενος για τα γούστα του μέσου αμερικανικού κοινού. Οι Ευρωπαίοι υποκλίνονται στην πνευματικότητα, στη μουσικότητα αλλά και στην κομψότητα των ταινιών του.

    Βεβαίως, ο Γούντι Άλεν αδιαφορεί για όλα αυτά. Έχει δηλώσει: «Δεν θέλω να μείνω στην αιωνιότητα μέσω των ταινιών μου, θέλω να το καταφέρω με το να μην πεθάνω».

    Και όλα αυτά από έναν άνθρωπο ογδόντα επτά χρονών. Με Τα Γυρίσματα της Τύχης μάλιστα φτάνει στον εντυπωσιακό αριθμό των πενήντα ταινιών μεγάλου μήκους. Αυτό σημαίνει περίπου ένα φιλμ το χρόνο ενώ τα γυρίσματα μιας ταινίας παραμένει εξουθενωτική υπόθεση και για τον πιο νέο σκηνοθέτη.

    Με την Μία Φάροου στην ταινία Η Χάνα και οι αδελφές της 1986

    Η πεντηκοστή ταινία του Γούντι Άλεν γυρίστηκε εξολοκλήρου στη Γαλλία, που σημαίνει ότι για πολλούς μήνες μετακόμισε από την αγαπημένη του Νέα Υόρκη στην ευρωπαϊκή χώρα.

    Αφηγείται τις περιπέτειες της Φανί (Λου ντε Λάαζ) και του Ζαν (Μελβίλ Πουπό) οι οποίοι μοιάζουν με το ιδανικό παντρεμένο ζευγάρι.

    Αμφότεροι έχουν πετύχει επαγγελματικά και κατοικούν σε πανέμορφο διαμέρισμα σε προνομιακό σημείο του Παρισιού. Δείχνουν τόσο ερωτευμένοι όσο και όταν πρωτογνωρίστηκαν.

    Αλλά, ένα μεγάλο αλλά. Όταν η Φανί συναντά τελείως τυχαία στο δρόμο τον πάλαι ποτέ συμμαθητή της από το γυμνάσιο Αλέν (Νιλς Σνάιντερ), χάνει τη γη κάτω από τα πόδια της. «Ήμουν τρελός για σένα τότε. Απίστευτο που σε συναντώ», της λέει ο γόης. Και μονομιάς, όλος της ο κόσμος γυρίζει τούμπα…

    Πληροφορίες

     Woody Allen and his New Orleans Jazz Band

    Ωδείο Ηρώδου Αττικού – Ηρώδειο

    Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου στις 21:00. Εισιτήρια από 150 ευρώ.

    Γυρίσματα της τύχης

    Διανομή από την Spentzos Film.

    Η προβολή στην Αίγλη Ζαππείου πραγματοποιείται σε συνεργασία με το 29ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.

    Το 29ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας- Νύχτες Πρεμιέρας θα πραγματοποιηθεί από τις 27 Σεπτεμβρίου έως τις 9 Οκτωβρίου 2023 στις αίθουσες: Δαναός Ι & ΙΙ, Ιντεάλ, Άστορ, Άστυ, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Παλλάς, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και Auditorium Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος.

    Το πλήρες πρόγραμμα του φεστιβάλ θα ανακοινωθεί την Τετάρτη, 20 Σεπτεμβρίου.

    Η ταινία θα κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους στις 27 Σεπτεμβρίου από τη Spentzos Film.

    Coup de chance

    Σκηνοθεσία, σενάριο:
    Woody Allen

    Παραγωγή
    Gravier Productions (Letty Aronson, Erika Aronson)

    Διάρκεια:
    96’

    Γλώσσα:
    Γαλλικά

    Γυρίσματα:
    Γαλλία, Αγγλία

    Παίζουν:
    Lou de Laâge, Valérie Lemercier, Melvil Poupaud, Niels Schneider

    Διεύθυνση φωτογραφίας:
    Vittorio Storaro

    Μοντάζ:
    Alisa Lepselter

    Διεύθυνση παραγωγής:
    Véronique Melery

    Ενδυμασία:
    Sonia Grande

    Διαβάστε επίσης:

    Ζωρζ Σαρή: Επέτειος, εορτασμοί και «ο άνθρωπος είσαι εσύ»

    Στέλλα ΜακΚάρτνεϊ: 200 εκατ. δολάρια, επαναστατικό φυτικό δέρμα

    Ίδρυμα Αικ. Λασκαρίδη: Ο Κωνσταντίνος Βολανάκης επιστρέφει



    ΣΧΟΛΙΑ