• Πολιτισμός

    Δημήτρης Λιγνάδης: Στη δίνη (νέων;) καταγγελιών ακολασίας

    spitishoot.com


    Απίστευτος βούρκος αναδύεται και σκεπάζει το όνομα του γνωστού θεατράνθρωπου και μέχρι πρώτινος καλλιτεχνικού διευθυντή στο Εθνικό θέατρο Δημήτρη Λιγνάδη.

    Δεν αφορά πλέον το #ΜεΤΟΟ της Ελλάδας και ξεφεύγει από το ζήτημα της κατάχρησης εξουσίας στο χώρο του θεάματος. Η έντονη φημολογία γύρω από το όνομά του αγγίζει το έσχατο των σεξουαλικών εγκλημάτων.

    Κατατέθηκε σήμερα (το πρωί της Παρασκευής 19 Φεβρουαρίου) ενώπιον του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών μήνυση για βιασμό σε βάρος ανηλίκου 14χρονου αγοριού. Το έγκλημα μοιάζει να διενεργήθηκε το 2010, όταν το θύμα ήταν μαθητής Β´ τάξης Γυμνασίου.

    Το έγκλημα τιμωρείται ως κακούργημα και δεν έχει παραγραφεί, σύμφωνα με δηλώσεις του δικηγόρου Γιάννη Βλάχου.

    Εν συνεχεία ο δικηγόρος του 25χρονου σήμερα μηνυτή ζήτησε επισταμένα από την Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών «να παρέμβει άμεσα και να κινήσει άμεσα τις διαδικασίες δικαστικής διερεύνησης της μήνυσης, διότι από τα πραγματικά περιστατικά και από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πράξης προκύπτει ιδιαίτερα υψηλός βαθμός επικινδυνότητας του φερομένου ως δράστη στο κοινωνικό σύνολο».

    Στην δίνη των καταγγελιών

    Η πρώτη δημόσια καταγγελία πραγματοποιήθηκε στις 6 Φεβρουαρίου από τον Ν.Σ. Αφορούσε τα χρόνια που ο 36χρονος σήμερα Νίκος ως φέρελπις ηθοποιός 19 ετών βίωσε μία τραυματική βραδιά στην οικία του γνωστού σκηνοθέτη και ηθοποιού το μακρινό 2005. Μετά την εντυπωσιακή και γεμάτη θλίψη αφήγησή του, ο Δημήτρης Λιγνάδης παραιτήθηκε παρότι δεν επρόκειτο καταρχήν για προσωποπαγή κατηγορία.

    Η δημοσιογράφος Ναταλί Χατζηαντωνίου μεταφέρει τις προθέσεις του ίδιου του 19χρονου: «Η καταγγελία μου θα κατατεθεί εγγράφως τις επόμενες ημέρες στο ΣΕΗ, μέσω των πληρεξουσίων δικηγόρων μου».

    Σε καταγγελία προς τον εισαγγελέα κινήθηκε ο δικηγόρος του Ν.Σ. Γιάννης Βλάχος. Ο πελάτης του αναμένει την αυτεπάγγελτη παρέμβαση της Εισαγγελίας για να καταθέσει. Διαφορετικά θα κινηθεί ο ίδιος νομικά σε βάρος του σκηνοθέτη κατονομάζοντάς τον.

    «Ο εντολέας μου έχει πλήρη συνείδηση της σοβαρότητας των καταγγελιών του. Λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης περιμένουμε από τη Δικαιοσύνη να επιδείξει τα αντανακλαστικά που προσφάτως έχει επιδείξει και σε άλλες παρόμοιες περιπτώσεις και να κινηθεί αυτεπαγγέλτως, οπότε σε αυτή την περίπτωση θα έχει στη διάθεσή της όλα τα στοιχεία για να εκτιμήσει τι προκύπτει και για ποια εγκλήματα μπορεί να ασκηθούν διώξεις».

    Ο Ν.Σ. προς το παρόν δεν θέλει να δημοσιοποιηθεί το όνομά του λόγω της βαθιάς προσωπικής φύσης των εγκλημάτων που καταγγέλλει.

    Χάνεται κανείς μέσα στα αρχικά των ονομάτων και μέσα στην διόγκωση παρόμοιων (επονείδιστων) καταγγελιών. Από ένα σημείο και μετά, δυστυχώς αποδυναμώνεται η ισχύ τους.

    Ορισμένοι (κάπως αυθαίρετα ίσως) θεωρούν ότι μία από τις παραπάνω περιπτώσεις συνδέεται με το πολυσυζητημένο περιστατικό μαχαιρώματος του Λιγνάδη στο ίδιο του το σπίτι στην Κυψέλη το 2002.

    Κατάφερε τότε να συρθεί μέχρι την οδό Ιθάκης. Ο ηθοποιός μεταφέρθηκε στην εντατική ενώ η ανάρρωσή του ολοκληρώθηκε στο Σωτηρία. Η υπόθεση για κάποιο λόγο παρέμεινε στις ελληνικές καλένδες.

    Θεωρούν ως δράστη κάποιον γονέα που όρμηξε να πάρει το αίμα (τη χαμένη τιμή) του παιδιού του πίσω.

    Μίας αποκρουστικής μαρτυρίας μύριες έπονται. Στην εκπομπή της Σίσσης Χρηστίδου ο 38χρονος Δημήτρης Άνθης εξέφρασε τη φοβερή υποψία του: Το δεύτερο πρόσωπο στην οικία του Λιγνάδη το βράδυ που κακοποιήθηκε ο Νίκος Σ. ήταν πιθανότατα εκείνο το οποίο επιτέθηκε μετέπειτα στον ίδιο όταν ήταν 19 χρονών. Σε αυτόν τον στρέφεται η μήνυση του Άνθη (όχι στον Λιγνάδη).

    «Ευχαριστώ τον 19χρονο που μίλησε, μου έδωσε θάρρος. Για πολλά χρόνια με καθόριζε ο φόβος. Μυικά δε μπορούσα να αντισταθώ και ψυχικά δε μπορούσα να αντεπεξέλθω», δήλωσε χαρακτηριστικά στην εκπομπή.

    Για ακόμη μια φορά ο δικηγόρος Γιάννης Βλάχος έχει αναλάβει την υπόθεση του Άνθη: «Η μήνυση την οποία κατέθεσε ο εντολέας μου δεν σχετίζεται άμεσα με περιστατικά που περιγράφονται στη συνέντευξη που έδωσε ο Νίκος Σ. την προηγούμενη εβδομάδα. Όμως διαβάζοντας αυτή τη συνέντευξη ξύπνησαν μέσα του μνήμες και αναλογιζόμενος τα περιστατικά και το χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο συνέβησαν πείστηκε, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι πρέπει να σχετίζεται με την δική του κακοποίηση το δεύτερο από τα αναφερόμενα στη συνέντευξη του Νίκου Σ. πρόσωπα».

    Τέλος, ο 4οχρονος Βασίλης κάτοικος σήμερα της Γερμανίας, κατέθεσε παρεμφερή εμπειρία (στις 8 Φεβρουαρίου στην εκπομπή της Ελεονώρας Μελέτη) και μήνυση για βιασμό εις βάρος του Λιγνάδη. Το περιστατικό τον σημάδεψε εις βάθος, ποτέ δεν ασχολήθηκε με το επάγγελμα του ηθοποιού. «Δεν είμαι ήρωας, είμαι θύμα ενός παιδεραστή και θέλω δικαιοσύνη. Σας άφησα τη ψυχή μου και τα όπλα να πολεμήσουμε».

    Η υπόθεσή του έχει πάρει το δρόμο της δικαιοσύνης. Ουκ ολίγοι άνθρωποι (τουλάχιστον οκτώ) έχουν προσεγγίσει έκτοτε τη δικηγόρο του Μαρία Κούρτεση με παρόμοιες εμπειρίες. Ξεκινούν το 1995 και φτάνουν ως το 2017, δηλαδή εκτείνονται σε φάσμα 22 ετών.

    Λαμπρή καριέρα, αμαυρώνεται για πάντα

    Ας σημειωθεί ότι ο αριστούχος απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου (1985), δίδαξε επί σειρά ετών στο Τμήμα Θεάτρου του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και σε άλλες δραματικές σχολές: Στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου (ο τότε πρόεδρος του ΔΣ Κώστας Γεωργουσόπουλος αρνήθηκε να ανανεώσει τη θητεία του διότι ανάγκαζε φοιτητές να ακούν τις σεξουαλικές του διαστροφές), το Θέατρο των Αλλαγών και τον Ίασμο του Δάλλα (από όπου επίσης εκδιώχθη λόγω παραπόνων περί σεξουαλικής παρενόχλησης).

    Διετέλεσε επιπλέον διευθυντής της Νέας Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου ενώ προσφάτωνς (2014-15) υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής στο Θέατρο Πάνθεον.

    Ανέλαβε επί σειρά ετών υπεύθυνος των θεατρικών ομίλων στα μεγάλα Αρσάκεια Σχολεία καθώς στο Κολλέγιο Αθηνών. Από το τελευταίο, επικρατεί μέχρι στιγμής (ευτυχώς) σιωπή.

    Η μαθήτρια του Αρσακείου όμως άφησε ηχηρό μήνυμα. Τον κατονόμασε ανοιχτά. Πόσοι και ποιοι έτειναν ευήκοον ους;

    Το Αρσάκειο διερευνά το θέμα; Το Κολλέγιο;

    Αναφέρεται βέβαια στο μακρινό 1990. «Ήμουν 16 χρόνων, και σε αντίθεση με άλλα κορίτσια της ηλικίας μου και συμμαθήτριές μου, δεν ήμουν αυτό που λέμε σχηματισμένη γυναίκα σωματικά, αλλά παιδί.

    Μια φορά, στο τέλος της σχολικής μέρας, μου ζήτησε να πάμε να μιλήσουμε σε ένα κοντινό πάρκο. Εκεί, κάτσαμε σε ένα παγκάκι, όπου άρχισε να μου λέει πράγματα που με μπέρδεψαν πάρα πολύ συναισθηματικά: μου απήγγειλε ποιήματα, μου μιλούσε για τα παιδικά του χρόνια και τη σχέση του με την οικογένειά του, μου έλεγε ότι με βλέπει σαν τη Λάουρα στον «Γυάλινο Κόσμο» και τον εαυτό του σαν τον Τομ, μου έλεγε ότι είμαι ξεχωριστή, μου έλεγε ότι δεν ήμουν σαν τις άλλες (αυτό το έλεγε περιφρονητικά για τα άλλα κορίτσια).

    Μου έλεγε ότι εγώ κι αυτός ήμασταν ίδιοι. Μου έλεγε ότι μ’ αγαπούσε. Στο τέλος μου έδωσε και τη διεύθυνση του σπιτιού του και μου είπε ότι θα ήθελε να πηγαίναμε κι εκείνη την ώρα σπίτι του, αλλά είχε παράσταση.

    Μετά με χαιρέτησε παίρνοντάς με αγκαλιά. Τους επόμενους λίγους μήνες επανέλαβε πολλές φορές την πρότασή του να πάω στο σπίτι του, γιατί «με αγαπούσε».

    Οι διαστάσεις του ζητήματος

    Μπροστά στη σοκαρισμένη κοινή γνώμη, ξεφυτρώνουν και όσοι αρέσκονται να παίρνουν το νόμο στα χέρια τους: Με ανάρτηση στο facebook, ο άτυπος αρχηγός του Ρουβίκωνα Γιώργος Καλαϊτζίδης δηλώνει ότι «ο παιδεραστής βιαστής Δημήτρης Λιγνάδης επειδή έχει άκρες βάζει κόσμο να παίρνει τηλέφωνα και να απειλεί κόσμο για να μην κινηθούν νομικά εναντίον του. Να ξέρει το εν λόγω καθίκι πως έχουμε μπει και άλλοι στο παιχνίδι. Κόψε τις απειλές βλάκα».

    Σε σχόλιο κάτω από την ανάρτηση απαντά ότι «Ναι, πέφτουν απειλητικά τηλεφωνήματα. Φυσικά είμαστε δίπλα σε αυτούς που απειλεί. Και δεν το λέω έτσι. Το εννοώ».

    Πέραν του ΣΥΡΙΖΑ και των αναμενόμενων σκοπιμοτήτων του, αρκετοί ηθοποιοί έχουν δημιουργήσει το νεότευκτο κίνημα #nomoremendoni απαιτώντας πάραυτα την παραίτηση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη.

    Το κείμενό τους αναφέρει: Την κρίσιμη στιγμή που στο θέατρο συντελούνται αλλάγες που θα καθορίσουν την εξέλιξή του – και ελπίζουμε όλης της κοινωνίας -και που όλοι μας έχουμε τόση ανάγκη την στήριξη της πολιτείας και της δικαιοσύνης για να αντικαταστήσουμε τον φόβο, την εκμετάλλευση και την κατάχρηση εξουσίας με αρχές που χρόνια προσπαθεί να μας διδάξει η Τέχνη, η κυρία Μενδώνη αντί να δείξει το ίδιο θάρρος που δείξανε και τα θύματα επέλεξε τον πολιτικό χαμαιλεοντισμό με σκοπό την όσο το δυνατό λιγότερη έκθεση του κ. Λιγνάδη και των ανθρώπων που τον επέλεξαν.

    Με βάση τη στάση και τις πράξεις της λοιπόν – και χωρίς καμία διάθεση πολιτικής εξόντωσης ή προσωπικής απαξίωσης εννοείται- αντιλαμβανόμαστε ότι η κυρία Μενδώνη είναι ακατάλληλη για το χώρο μας καθώς δεν αντιλαμβάνεται τις ανάγκες και τους στόχους των καλλιτεχνών και των εργαζομένων στο χώρο του πολιτισμού. Η χώρα μας αποτελεί το λίκνο του πολιτισμού και αξίζει έναν υπουργό που προστατεύει και πονάει τις τέχνες, σέβεται τους πρεσβευτές της και αναγνωρίζει την αναγκαία προσφορά τους στην κοινωνία. Ζητάμε την απομάκρυνση της κυρίας Μενδώνη απο το υπουργείο Πολιτισμού.

    Τραγική ειρωνεία, ο θεατρικός μονόλογος Δόκτωρ Φάουστους που ο ίδιος είχε ερμηνεύσει, διασκευάσει, σκηνοθετήσει το 2005: «Το μεγαλύτερο μου ελάττωμα στάθηκε η αχαλίνωτη περιέργεια μου, η νοσηρή φαντασία μου και η διάθεση μου να πληροφορηθώ για όλες τις χαρές χωρίς τελικά να μπορέσω να αισθανθώ καμία. Όμως τις χυδαίες πράξεις που μου αποδίδονται δεν τις δέχομαι. Εγώ αν ζήτησα κάτι αυτό ήταν η ιδεατή ατμόσφαιρα τους. Η έσχατη πικρία».

    Οι σκληρές φήμες

    Η πιο τρομακτική και ενοχοποιητική εικόνα έως τώρα βγήκε στο φως της δημοσιότητας μέσα από το φακό της άγνωστης κατά τα λοιπά Μαριλένας Βαϊνανίδη και το πρόσφατο ρεπορτάζ κεντρικού ενημερωτικού σάιτ.

    Η φωτογράφος είχε δημιουργήσει το πρότζεκτ spitishoot φωτογραφίζοντας στυλιζαρισμένa διάφορα πρόσωπα μέσα στο σπίτι τους.

    Έχει έρθει κανείς σε επαφή με την εν λόγω κυρία; Την έχει ρωτήσει τι σκέφτηκε για όλα αυτά που έβλεπε και φωτογράφιζε; Παιδικόμορφες κάλτσες στο διαμέρισμα ενός ομοφυλόφιλου κυρίου δεν της προκάλεσαν καμία εντύπωση;

    Για ορισμένους έμπειρους του αστυνομικού ρεπορτάζ υπήρχε πάντα υποψία για συμμετοχή πελατών υψηλής στάθμης στο κύκλωμα διακίνησης ανήλικων μεταναστών σε σπίτι του Μεταξουργείου. Ας σημειωθεί ότι εμφανίστηκε πρόσφατα μία γυναίκα που καταθέτει πολύτιμα στοιχεία γύρω από την υπόθεση στην Εισαγγελία.

    Οι κάτοικοι της περιοχής τι γνωρίζουν; Έως τώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν έχει επιβεβαιωθεί ή διαψευσθεί το αν όντως μαζεύουν υπογραφές για να εκδιωχθεί ο Λιγνάδης από το σπίτι του.

    Σύμφωνα και πάλι με φήμες, αυτό τον καιρό δεν διαμένει σε αυτό.

    Σήμερα επιτέλους έλυσε τη σιωπή του απαντώντας μέσα από το MEGA στην υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη που τον χαρακτήρισε «επικίνδυνο άνθρωπο».

    Εν ολίγοις δήλωσε λιτά ότι θα πρέπει να  αποφασιστεί από τα αρμόδια θεσμικά όργανα αν αυτό αληθεύει.

    Επίσης, ο Δημήτρης Λιγνάδης δήλωσε δικαίως ότι δεν πρόκειται να συμμετέχει στο λαϊκό δικαστήριο που έχει σχηματιστεί από τα ΜΜΕ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

     

    Πάντως ο εισαγγελέας πρωτοδικών Κώστας Σπυρόπουλος φαίνεται να διενεργεί σχολαστικά τις υποθέσεις των πρωταγωνιστών στο ελληνικό #MeToo. Σε αυτό το πλαίσιο και την προκαταρκτική εξέταση για τις δύο μηνύσεις. Τη Δευτέρα το πρωί καλεί ως μάρτυρα τον πρόεδρο του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών Σπύρο Μπιμπίλα. Θα ερωτηθεί για τον «ηθοποιό σκηνοθέτη» όπως αναφέρεται ο θύτης στις καταγγελίες και όλοι φωτογραφίζουν έτσι τον Λιγνάδη. Καθώς και για όλα τα πρόσωπα που κατηγορούνται στο χώρο του θεάματος.

    Πόσο έχει σκάψει η εισαγγελία στο βάθος όσον αφορά την υπόννοια για το οργανωμένο στέκι στο Μεταξουργείο; Εκεί όπου νεαροί (ανήλικες) μετανάστες (κυρίως) συναντούσαν κυρίους;

    Οι κατηγορίες έρχονται και φεύγουν σαν κομήτες. Υπάρχει αρμόδιο πρόσωπο που τις αξιολογεί και τις διερευνά;

    Σε διάφορους κύκλους συζητιέται ως φημολογία (και αναφέρεται εδώ με πάσα επιφύλαξη και όχι ως πρωτογενές ρεπορτάζ) το όνομα του ηθοποιού Μ.Θ. (ηταν εκ των βασικών πρωταγωνιστών σε παλιά χιουμοριστική σειρά του MEGA) ως επισκέπτη στο Μεταξουργείο.

    Αποφοίτησε από τη Δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου το 2005.



    ΣΧΟΛΙΑ