• Πολιτισμός

    Διαμάχη για την κατεδάφιση του εργαστηρίου της Μαρί Κιουρί στο Παρίσι

    Η Μαρί Κουρί στο εργαστήριό της

    Η Μαρί Κουρί στο εργαστήριό της


    Συμβαίνουν και εις Παρισίους με το κτίριο που στέγαζε το εργαστήριο της διάσημης Νομπελίστριας επιστήμονα Μαρί Κιουρί να απειλείται με κατεδάφιση.

    Η σωτηρία –μόνο προσωρινή- έγινε με παρέμβαση, την τελευταία στιγμή, από την γαλλίδα υπουργό Πολιτισμού Ρίμα Αμπντούλ Μάλακ αλλά η διαμάχη, που άρχισε από τον περασμένο Μάρτιο καλά κρατεί.

    Και το εντυπωσιακό: Με το μέρος αυτών που επιθυμούν την κατεδάφιση έχει ταχθεί και ο δυσεγγονός της Κιουρί, Μαρκ Ζολιό.  Η υπόθεση δηλαδή, είναι αρκετά σύνθετη.

    Η κατεδάφιση του κτιρίου –γνωστού ως Pavillon des Sources– , που βρίσκεται στους χώρους του Ινστιτούτου Κιουρί στο Καρτιέ Λατέν, καθώς και η κοπή των δέντρων, που είχε φυτέψει η ίδια η Κιουρί είχε εγκριθεί από τον Δήμο του Παρισιού τον Μάρτιο του 2023, προκειμένου να ανεγερθεί στη θέση του ένα πενταώροφο ερευνητικό κέντρο βιολογικής χημείας για τον καρκίνο αλλά και για να διευρυνθούν οι χώροι του Ινστιτούτου.

    Η απόφαση όμως, προκάλεσε αμέσως την κατακραυγή από οργανώσεις για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, που θεωρούν την ενέργεια της δημοτικής αρχής ως προσβολή στην σπουδαία επιστήμονα, που τιμήθηκε με δύο βραβεία Νόμπελ.

    Το εργαστήριο της Μαρί Κουρί στο Παρίσι
    Το εργαστήριο της Μαρί Κουρί στο Παρίσι

    Έκκληση προστασίας

    Το κτίριο, που σχεδιάστηκε από τον Ανρί-Πολ Νενό το 1914 ήταν μέρος του εργαστηρίου που χρησιμοποιούσε η Κιουρί για το πρωτοποριακό της έργο σχετικά με τη ραδιενέργεια.

    Μία έκκληση για την προστασία του συγκέντρωσε περί τις 1000 υπογραφές, ενώ στην υπόθεση αναμείχθηκε και ο γάλλος δημοσιογράφος με ισχυρή τηλεοπτική παρουσία Στεφάν Μπερν, γνωστός ως «Mister Heritage», ο οποίος συμμετείχε στη διαμαρτυρία και μοιράστηκε την ανησυχία του με τον Πρόεδρο Εμανουέλ Μπακρόν, αν και παραδέχεται ότι το κτίσμα έχει μέτριο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον.

    Τη σκυτάλη πήρε όμως και η συντηρητική αντιπολίτευση της Γαλλίας, που καταγγέλλει το έργο για την οικοδόμηση νέου ερευνητικού κέντρου, διότι όπως αναφέρθηκε θα επιδεινώσει την τσιμεντοποίηση του Παρισιού.

    Υπέρ της κατεδάφισης

    Ωστόσο, αρκετοί επιστήμονες, συμπεριλαμβανομένου του δισεγγονού της Κιουρί, Μαρκ Ζολιό, βρίσκονται στην απέναντι πλευρά, υποστηρίζοντας την κατασκευή του. Διαμαρτύρονται μάλιστα για τις καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί, καθώς το  νέο υπερσύγχρονο κέντρο, θα ήταν το πρώτο στην Ευρώπη και θα υποδεχόταν περί τους 100 ερευνητές.

    «Το περίπτερο πρέπει να κατεδαφιστεί», δήλωσε ο Ζολιό, ο οποίος είναι διευθυντής έρευνας σε βιοϊατρικές απεικονίσεις στην Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας. Όπως λέει «είναι μόνον ένα σπίτι 100 τετραγωνικών, που επιπλέον είναι απρόσιτο λόγω των ραδιενεργών εκπομπών του».

    «Κανείς δεν μπορεί ακόμη και να πλησιάσει σε αυτό», λέει και ο Ραφαέλ Ροντρίγκεζ, ερευνητής στο Ινστιτούτο Κιουρί. «Τι θέλουμε; Να προστατεύσουμε ένα μολυσμένο, άχρηστο κτίριο ή να βοηθήσουμε ανθρώπους που πάσχουν από καρκίνο;».

    Το εργαστήριο της Μαρί Κουρί στο Παρίσι
    Το εργαστήριο της Μαρί Κουρί στο Παρίσι

    Η αναστολή

    Η γεννημένη στη Βαρσοβία Μαρία Σκλοντόφσκα είχε γνωρίσει τον Πιερ Κουρί στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης στο Παρίσι, όπου τον διαδέχθηκε ως επικεφαλής του εργαστηρίου Φυσικής. Υπήρξε μάλιστα η πρώτη γυναίκα, που κατείχε την έδρα της Γενικής Φυσικής στη Σχολή Επιστημών του Παρισιού πριν ιδρύσει το εργαστήριο του Ινστιτούτου Ραδίου. Το συγκεκριμένο περίπτερο το είχε χρησιμοποιήσει για να αποθηκεύει και να προετοιμάζει ραδιενεργό υλικό για τα πειράματά της για τη θεραπεία του καρκίνου, κάτι που πιθανότατα της στοίχισε τη ζωή

    Η γαλλίδα υπουργός Πολιτισμού πάντως,  έχει δώσει αναστολή της κατεδάφισης «εν αναμονή της μελέτης εναλλακτικών λύσεων» για την ανάπτυξη ενός κέντρου βιολογικής χημείας για τον καρκίνο.

    Διαβάστε επίσης:

    Αμάρυνθος Εύβοιας: Ένας εκατόμπεδος ναός για τη θεά Αρτέμιδα

    Φωταγωγημένη η Ηετιώνεια Πύλη στον Πειραιά – Προετοιμασία για το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων

    Λίνα Μενδώνη: Πολυσήμαντο έργο η αναστήλωση του Ανακτόρου του Φιλίππου



    ΣΧΟΛΙΑ