• Πολιτισμός

    Άρτεμις Μπαλτογιάννη: Με τη διεθνή πρωτοπορία στο The Intermission -εξηγεί το γιατί

    Άρτεμις Μπαλτογιάννη: Με τη διεθνή πρωτοπορία στο The Intermission

    Cooper Jacoby (φωτογραφημένος για το Cultured)


    Συν τω χρόνω έχει αποδειχθεί ότι το The Intermission, που ίδρυσε η Άρτεμις Μπαλτογιάννη «δουλεύει» μόνο με τη διεθνή πρωτοπορία. Ο Κούπερ Τζάκομπι (Cooper Jacoby), ανοίγει την αυλαία τη νέα χρονιά.

    Αποτελεί αγαπημένο καλλιτέχνη νέων συλλεκτών στο παγκόσμιο χρηματιστήριο της Τέχνης: Ο Τζάκομπι γεννήθηκε το 1989 στο Πρίνστον της Αμερικής και σήμερα κατοικεί στο Μαϊάμι, εκεί όπου επωάζουν νέες τάσεις αλλά και ενδιαφερόμενοι επενδυτές.

    «Τη δουλειά του Κούπερ την παρακολουθώ αρκετά χρόνια. Αρχικά με είχε εντυπωσιάσει η ιδιαιτερότητα της φόρμας του», εξηγεί η Άρτεμις στο mononews, λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσης.

    Γνωρίζοντάς τον με την έκθεση Deposits, που απογείωσε τη φήμη του διεθνώς, η σύλληψή του της φάνηκε εντελώς καινοφανής. Συνειδητοποίησε πως πρόκειται για καλλιτέχνη μεγέθους και διάρκειας.

    Πώς η ατμόσφαιρα επηρεάζει το συναίσθημα

    Στη νέα του έκθεση με έργα που δημιούργησε ειδικά για το The Intermission, ο Κούπερ Τζάκομπι εξερευνά πώς η περριρέουσα ατμόσφαιρα καθορίζει το συναίσθημα. Πώς η θερμοκρασία επηρεάζει τη σκέψη και τη διάθεση.

    Η έκθεσή του ίσως τιτλοφορηθεί The Sun is Bile, αλλά την ώρα της γραφής δεν έχει αποφασιστεί ακόμη.

    Τέσσερις θερμοστάτες δεσπόζουν στην αίθουσα μετρώντας τη θερμοκρασία στο χώρο. Ακούγεται η αφήγηση μιας ιστορίας και επανέρχεται διαρκώς στο ίδιο ερώτημα: «Πώς θα επιβιώσω;». Το ύφος του αφηγητή αλλάζει ανάλογα με τους βαθμούς της θερμοκρασίας στο χώρο. Γίνεται πιο επιφυλακτική, πιο μανιακή, πιο πεσιμιστική, πιο αλτρουιστική ανάλογα με το περιβάλλον. Το χρώμα αλλάζει καθώς οι επιφάνειες γίνονται κρύες ή θερμές.

    Η πρώιμη επιστήμη θεωρούσε ότι το σώμα του ανθρώπου κυβερνάται από μια ιδιαίτερη επιμειξία ουσιών που καθόριζε το χαρακτήρα του. Έτσι ταξινόμησαν τέσσερις τύποι χαρακτήρων: Ο χολερικός, μελαγχολικός, φλεγματικός και αιματώδης τύπος. Αυτές οι τυποποιήσεις του εαυτού, εξακολουθούν να υφέρπουν και στη σημερινή εποχή σε επιστημονικούς και μη χώρους.

    Τέσσερις λαμπτήρες κρέμονται από την οροφή. Μοιάζουν με χαίνουσες πληγές, τα έντερα να προεξέχουν. Βίντεο να διαχέει φως στα εντόσθια. Κάτι γνώριμο αχνοφαίνεται ακαριαία, αλλά χάνεται πάλι σαν αστραπή. Μία από τις πιο πρωτόγονες μορφές πρόβλεψης του μέλλοντος και κατανόησης του παρόντος, στηριζόταν στην ανάγνωση του μυελού των ζώων.

    Και ενώ η έκθεση του Τζάκομπι δεν μπορεί παρά να προκαλεί ανησυχία και ταραχή, δεν απουσιάζει η συγκίνηση.

    Διότι παραφράζοντας τον Σεφέρη, η Τέχνη όσο απελπισμένη και αν είναι, μας σώζει πάντα, από την ταραχή των παθών.

    Φυτώριο Τέχνης

    To The Intermission ιδρύθηκε λίγο πριν από τον κορονοϊό, το 2019, όταν η Άρτεμις Μπαλτογιάννη αποφάσισε τελικά να ρίξει άγκυρα στην Αθήνα. Ή για την ακρίβεια να τη χρησιμοποιήσει ως έδρα. Από εδώ να διακτινίζεται παντού στον κόσμο ως σύμβουλος τέχνης των νέων μέγα – συλλεκτών, κυρίως της Αμερικής. Μερικοί εξ αυτών τόσο διάσημοι, που ίσως τους γνωρίζουν και όσοι δεν ασχολούνται καθόλου με την Τέχνη.

    Το The Intermission δημιούργησε ένα hub (φυτώριο) τέχνης στον Πειραιά. Για κάθε έκθεση, δημιουργεί συνεργασίες με διεθνείς γκαλερί παρουσιάζοντας νέα έργα των καλλιτεχνών τους. Οι οποίοι με τη σειρά τους τα συνθέτουν ειδικά για το χώρο της. Το The Intermission δηλαδή δεν συνιστά γκαλερί με την κλασική έννοια. Πρόκειται για αμιγώς εκθεσιακό χώρο.

    Στυλιζαρισμένη ζωή

    Για τον Κούπερ Τζάκομπι συνεργάστηκε με την γκαλερί του Παρισιού Fitzpatrick Gallery, η οποία λειτουργεί περίπου όπως και το The Intermission. Ιδρύθηκε ακόμη πιο πρόσφατα, το 2021. Προωθεί καλλιτέχνες να συνθέσουν in situ έργα σε διάφορους χώρους σε όλο τον κόσμο. Ταυτόχρονα η γκαλερί συμβάλλει σε κάθε επίπεδο δημιουργίας ως συνδημιουργός ή επιμελητής των έργων τους.

    Ο Κούπερ Τζάκομπι φιλοτεχνεί εγκαταστάσεις με αρχιτεκτονική και βιομηχανική τεχνική -τουλάχιστον έτσι καταξιώθηκε, διότι στο The Intermission θα δημιουργήσει κάτι εντελώς νέο.

    Με βιομηχανικά υλικά δημιουργεί συχνά στιλπνά, μη λειτουργικά αντικείμενα. Στο έργο του πυκνώνει δηλαδή μία ακραία μορφή της πραγματικότητας, έναν κόσμο στυλιζαρισμένο και εγκεφαλικό με αυστηρές δομές και υψηλή αξία.

    Άτεγκτες μορφές

    Στη σειρά Deposits (2015), στα επιτοίχια έργα του μπορεί κανείς να διακρίνει την ανθρώπινη ανατομία αποτυπωμένη στην επιφάνεια του σκληρού αλουμινίου. Η άτεγκτη, ογκώδης μορφή του έρχεται σε αντίθεση με την απειροελάχιστη ύπαρξη των πίξελ, που μοιάζουν φευγαλέα σαν διάττοντες αστέρες. Στη σειρά Accents φιλοτέχνησε ατσάλινα άνθη, που δεν γνωρίζει κανείς αν προμηνύουν την άνοιξη ή κάτι το πεισιθάνατο…

    Αλλά όπως παρατηρεί και η Άρτεμις, πρόκειται για καλλιτέχνη με ιδιαίτερα πλούσια εκφραστική, ποικιλομορφία έκφρασης και ποίησης. Κεντρίζουν το ενδιαφέρον του διάφορες πτυχώσεις της πραγματικότητας και τότε βυθίζεται στη μελέτη των φαινομένων σαν σχολαστικός επιστήμονας.

    Τελευταία του εργασία πραγματοποιήθηκε στο Μαϊάμι στο Εθνικό Εργαστήριο Διαβρώσεων για να μελετήσει εις βάθος το μηχανισμό της διάβρωσης.

    «Εξερευνά συστήματα και την πιθανή συντριβή αυτών των τεχνολογικών, κοινωνικών ή βιολογικών δομών. Βρίσκει τις διασυνδέσεις ανάμεσά τους». Όπως στις εγκεφαλικές συνάψεις, τόσο σύνθετες και αχαρτογράφητες ακόμη (άρα και όσο συναρπαστικές…

    Στην αισθητική και τεχνοτροπία του διακρίνονται βέβαια και πρόδηλες αναφορές στο δάσκαλό του από το κολλέγιο Bard της Αμερικής, Κέντζι Φουτζίτα (Kenji Fujita).

    Το κύριο προσόν της

    Η Άρτεμις Μπαλτογιάννη μυήθηκε στην τέχνη εξ απαλών ονύχων. Η μητέρα της Μάγδα Μπαλτογιάννη υπήρξε σύμβουλος τέχνης και για πολλά χρόνια εκπροσωπούσε τους μεγάλους και διεθνείς καλλιτέχνες Φερνάντο Μποτέρο και Σοφία Βάρη (σύζυγό του). Ζωγράφο και γλύπτρια αντιστοίχως.

    Ωστόσο, από τότε που έφυγε για σπουδές στην Αγγλία, χάραξε εντελώς ανεξάρτητη πορεία και διακρίθηκε στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Μαθητεύοντας αρχικά σε εξαιρετικά μεγάλα ιδρύματα και χώρους της τέχνης.

    Το κύριο προσόν ενός συμβούλου τέχνης συνδέεται άμεσα με το πόσες γνωριμίες διαθέτει. Σημαίνει γρήγορη πρόσβαση σε νέα έργα περιζήτητων καλλιτεχνών. Η Άρτεμις Μπαλτογιάννη ξεκίνησε έτσι με μεγάλο προβάδισμα. Με μεγάλες δρασκελιές, έφτασε να συγκαταλέγεται στην ελίτ των διεθνών καλλιτεχνικών επενδύσεων.

    Πληροφορίες

    The Intermission * Fitzpatrick Gallery

    Cooper Jacoby

    Διάρκεια: 14 Ιανουαρίου με 26 Μαρτίου 2022

    Πολυδεύκους 37Α

    Πειραιάς

    18545

    Διαβάστε επίσης Η Άρτεμις Μπαλτογιάννη και το ιδιοφυές παράδειγμά της 



    ΣΧΟΛΙΑ