• Πολιτισμός

    Ανδρέας Βέργος: Με τον μοναδικό αμιγώς ελληνικό οίκο δημοπρασιών λίγο πριν τη βραδιά στο Ζάππειο


    Ο Ανδρέας αναλαμβάνει τα ηνία του μοναδικού αμιγώς ελληνικού οίκου δημοπρασιών Πέτρος Βέργος και αναζωογονεί τα λιμνάζοντα ύδατα της συλλεκτικής πραγματικότητας στην Ελλάδα.

    Ο οίκος που ξεκίνησε το 1989 από τον πατέρα του, όπως προδίδει και η ονομασία του, δραστηριοποιείται τόσο στην ελληνική ζωγραφική όλων των εποχών όσο και στα σπάνια βιβλία και χαρακτικά (τομέα στον οποίο δεσπόζει) σημειώνοντας προσφάτως τζίρο σχεδόν δύο εκατομμυρίων ευρώ.

    Πριν από τη δημοπρασία, οι συλλέκτες μελετούν τα έργα εκ του σύνεγγυς στην τριήμερη έκθεση που πραγματοποιείται στο Ζάππειο: Από την ασυνήθιστη ταπισερί Το Επιθαλάμιο σε σχέδιο του Μόραλη έως το περίφημο Γυμνό του Εγγονόπουλου, το γοητευτικό πορτρέτο του Αρμένη από τον Τσαρούχη, το πρώιμο έργο του Γαΐτη με τίτλο Οι μεγάλες προσδοκίες, παρουσιάζονται περίπου εκατό λαχνοί που την επομένη θα «χτυπηθούν» στη δημοπρασία.

    Ο Αρμένης, το γνωστό μοντέλο του Τσαρούχη, 20-30.000 ευρώ

    Το φρέσκο αίμα του Ανδρέα Βέργου προμηνύει θετικές αλλαγές στον οίκο που αποδεικνύεται εξαιρετικά διεισδυτικός και σταθερός φάρος για τη συλλεκτική κοινότητα της Αθήνας.

    Ο ίδιος ωστόσο αναγνωρίζει τη δυσκολία του εγχειρήματος αλλά και την πορεία του πατέρα του -δεν τον χαρακτηρίζει η προπέτεια των κληρονόμων.

    Θα ανέβει στο πόντιουμ για τέταρτη φορά στην επικείμενη δημοπρασία η οποία θα πραγματοποιηθεί (όπως πάντα) στο Ζάππειο, πιο σίγουρος πλέον για τον εαυτό του.

    Πώς αισθάνεστε ανεβαίνοντας στο πόντιουμ; 

    Σαν να διευθύνω ορχήστρα -πιο δύσκολο, διότι στην ορχήστρα έχεις κάνει δοκιμές ενώ στη δημοπρασία παρουσιάζονται συνεχώς απρόοπτα.

    Έχεις να διαχειριστείς τηλέφωνα, ίντερνετ, τον κόσμο στην αίθουσα, τις γραπτές προσφορές από ανθρώπους που δεν παρευρίσκονται στην αίθουσα και τις χειρίζεται πάνω σου εσύ.

    Έχεις πελάτες χαμηλών τόνων που δεν θέλουν να φαίνονται και παρότι βρίσκονται στη σάλα, σηκώνουν το δάχτυλό τους ή ένα στυλό αντί την καρτέλα τους και εσύ πρέπει να προλάβεις να τους εντοπίσεις. Και δεν κάθονται απαραιτήτως μπροστά…

    Υπάρχουν οι πιο δυναμικοί πελάτες που φωνάζουν. Ο καθένας διακρίνεται από το στιλ του και εσύ καλείσαι να τα ενορχηστρώσεις όλα ταυτοχρόνως.

    Πριν από δύο χρόνια στην πρώτη μου δημοπρασία, είχα αγχωθεί αλλά δεν φάνηκε και πήγαν όλα πολύ καλά.

    Πώς έχετε συμβάλλει στην ανανέωση του οίκου;

    Έχω πάνω μου όλο το μάνατζμεντ και τις νέες δράσεις -το νέο διαχειριστικό πρόγραμμα, τη νέα σελίδα, την επέκταση της εταιρείας στο εξωτερικό.

    Ξεκινήσαμε ας πούμε συνεργασία με την Invaluable, δημοπρατική πλατφόρμα στο ίντερνετ, μέσω της οποίας ταυτόχρονα με τη ζωντανή πραγματοποιείται και online δημοπρασία. Διαθέτουν ένα ευρύ, παγκόσμιο κοινό και έτσι βγαίνουμε και εμείς προς τα έξω.

    Προσήλθαν νέοι πελάτες -νέοι σε ηλικία αλλά και Έλληνες του εξωτερικού. Αυξάνεται η συμμετοχή με κάθε νέα δημοπρασία.

    Δεν οφείλεται μόνο στην ιντερνετική πλατφόρμα. Το περιεχόμενο των δημοπρασιών δεν παίζει ρόλο;

    Για παράδειγμα, στο τέλος των βιβλίων υπήρχε επί σειρά ετών μία ενότητα με εικαστικά έργα μικρότερης αξίας.

    Αυτήν την εμπλουτίσαμε ώστε να μπορεί να αυτονομηθεί και να σταθεί μόνο της ως ξεχωριστή δημοπρασία. Αφορά έργα πιο οικονομικά αλλά εξίσου σημαντικά.

    Ας πούμε Μόραλη, με έργα μικρότερου μεγέθους.

    Έτσι προσελκύουμε νέους που επιθυμούσαν να δραστηριοποιηθούν στον κόσμο της συλλογής αλλά ως τώρα τρόμαζαν με τις τιμές των μεγάλων δημοπρασιών.

    Γιάννης Μόραλης, Επιθαλάμιο (ταπισερί), 10 -15.000 ευρώ

    Τα ιστορικά και φιλελληνικά έργα στη μεγάλη δημοπρασία του Δεκεμβρίου, με ποια λογική εντάσσονται; 

    Ήθελα να μιλήσω για αυτό το δεύτερο κομμάτι της δημοπρασίας. Πρόκειται για πίνακες που αντιπροσωπεύουν την Επανάσταση, αντικείμενα όπως ταμπακιέρες ή πορσελάνες που απεικονίζουν ήρωες του ’21.

    Μπορεί να είναι ελληνικής ή γαλλικής προέλευσης -για αυτό τα ονομάζουμε φιλελληνικά και ιστορικά. Εν προκειμένω δεν μας ενδιαφέρει τόσο η υπογραφή του καλλιτέχνη όσο το θέμα τους.

    Ουσιαστικά πλησιάζουμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του ’21 και θα υπάρχουν πολλές εκθέσεις και δρώμενα παντού.

    ‘Εχουμε συμπεριλάβει αυτήν την κατηγορία τα τελευταία τρία χρόνια στις δημοπρασίες μας υπακούοντας στη διαφαινόμενη ζήτηση.

    Η δουλειά μας βασίζεται και στη ζήτηση. Τώρα μπήκαν πολλοί στο χώρο, όταν ξεκινούσαμε πριν τρία χρόνια δεν συμμετείχε σχεδόν κανείς.

    Φέτος παρουσιάζουμε μεγάλο εύρος αντικειμένων που θα μπορούσαν να παρουσιαστούν ως αυτόνομη φιλελληνική έκθεση της επανάστασης.

    Λάζαρος Φυτάλης, Ο Νικηταράς μεταφέρει πληγωμένο Αλβανό, μάρμαρο, €15.000-20.000

    Πώς διαμορφώνεται το κοινό σας; 

    Έχουμε αρκετά μεγάλο, σταθερό πελατολόγιο στην Ελλάδα -περίπου δυόμιση χιλιάδες άτομα στους οποίους στέλνουμε καταλόγους και για τις δύο δημοπρασίες.

    Επιπλέον έχουμε περίπου τριακόσιους συλλέκτες στο εξωτερικό, στην Αμερική και στην Ευρώπη -Γερμανία και Γαλλία κυρίως.

    Μέχρι την online πλατφόρμα μιλούσαμε επί το πλείστον για Έλληνες του εξωτερικού. Τώρα έρχονται και ξένοι που ενδιαφέρονται για ελληνικά έργα τέχνης διότι διατηρούν μια αγάπη για την Ελλάδα.

    Δύο ξένοι πελάτες από το εξωτερικό κανόνισαν έτσι τις δουλειές τους στην Αθήνα ώστε να συμμετάσχουν στη δημοπρασία την οποία ανακάλυψαν στην πλατφόρμα.

    Όσο για την Αμερική, δεν γνωρίζω ξεκάθαρα πού εντοπίζονται. Στο μυαλό μου έχω το πανεπιστήμιο Πρίνστον με το οποίο συνεργαζόμαστε στα βιβλία περισσότερο, διότι εμπλουτίζουν τις βιβλιοθήκες τους.

    Στις δημοπρασίες παρουσιάζονται περίπου τριακόσια άτομα κάθε φορά. Τέλος, στέλνουμε τρεις χιλιάδες newsletters.

    Διατηρούμε προσωπική σχέση με τους συλλέκτες μας και κάνουμε ό,τι μπορούμε για να τους διαβεβαιώσουμε ότι είμαστε αξιόπιστοι. Συντηρούμε χρόνια ορισμένους πελάτες.

    Παρότι κάνουν διαλείμματα, το μικρόβιο του συλλέκτη δεν χάνεται ποτέ. Το βλέπω και από τον πατέρα μου αυτό.

    Φουστανελοφόρος (pietra dura), €6.000-8.000

    Είσαστε και ο ίδιος συλλέκτης;

    Έχω γίνει και εγώ ένας από αυτούς. Μεγάλωσα μέσα τέτοια πράγματα -πίνακες, τσανάκαλε, πορσελάνες, ό,τι συλλέγεται. Έμαθα να τα αγαπάω, άσχετα με το αν έχω επικεντρωθεί προσώρας στο μάνατζμεντ της εταιρείας.

    Επειδή μεγάλωσα σε πολύ βαριά σπίτια κατάμεστα με πλήθως αντικειμένων, εγώ εξελίχθηκα λίγο πιο μίνιμαλ στο γούστο μου.

    Και τείνω να μην διατηρώ προτιμήσεις καλλιτεχνών, έχω προτιμήσεις θεμάτων περισσότερο. Μου αρέσουν τα πιο σκοτεινά: μια θάλασσα, ένα καράβι, μια καταιγίδα στο βάθος…

    Πέφτετε μέσα στις εκτιμήσεις σας;

    Κάθε καλλιτέχνης έχει τις περιόδους του και τις μόδες του οπότε αντίστοιχα ακολουθούν οι τιμές.

    Συνήθως πέφτουμε μέσα, ξεπουλάμε το 70 με 75% των λαχνών.

    Εμείς δουλεύουμε με ποσοστά. Θα συμφωνήσουμε σε μία τιμή με τον ιδιοκτήτη έκαστου έργου και από εκεί και πέρα θα ξεκινήσει το έργο την πορεία του μέσα στην δημοπρασία.

    Όσο και αν προχωρήσει από αυτήν την αρχική συμφωνία, σε εμάς θα επιστραφεί από την τελική τιμή στο σφυρί το 18% από τον αγοραστή και το 15% από τον ιδιοκτήτη που δίνει το έργο.

    Αντίστοιχα ποσοστά ισχύουν για όλους τους οίκους. Ίσως τα δικά μας να είναι λίγο μικρότερα λόγω Ελλάδας. Αν δεν απατώμαι, οι Bonhmas και οι Christies έχουν 20% ή 22% προμήθεια.

    Διαμαντής Διαμαντόπουλος, Οικοδόμοι, €20.000-30.000

    Πώς επιλέγετε τα έργα σε κάθε δημοπρασία; 

    Εγώ δεν παίρνω ακόμη αποφάσεις σχετικά με το αν θα μπει ένα έργο στη δημοπρασία και ποια θέση θα πάρει μέσα σε αυτή. Ούτε θα εκφραστώ ως προς την αυθεντικότητά του.

    Υπάρχει ολόκληρο επιτελείο που ασχολείται με αυτά τα θέματα: Πέτρος Βέργος, Δημήτρης Μουρκάκος, Θοδωρής Θεοδώρου. Ωστόσο, η δουλειά του εκτιμητή παραμένει εμπειρική, δεν υπάρχει επίσημος φορέας πιστοποίησής τους.

    Πώς πάνε τα οικονομικά σας;

    Μέσα στην κρίση οι τιμές των ελληνικών έργων κατέβηκαν αρκετά. Ο τζίρος στη δημοπρασία του περασμένου Μαίου πλησίασε τα δύο εκατομμύρια.

    Αν γίνει μια καλή μάχη στην αίθουσα από δυο ή τρεις ανθρώπους που διεκδικούν το ίδιο πράγμα, κάτι το οποίο ξεκινάει με εύρος 40-60.000 ευρώ μπορεί να φτάσει και τις 100.000.

    Έχει συμβεί ας πούμε πριν δυο χρόνια με τα Σινιάλα του Τάκη να ξεκινήσουμε στις 100.000 και να φτάσουμε στις 250.000. Μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες μας μέσα στην κρίση. Και ο Τάκης ήταν διεθνής, πράγμα πολύ θετικό για εμάς.

    Πληροφορίες

    Δημοπρασία Νεοελληνικής ζωγραφικής, γλυπτικής, ιστορικών και φιλελληνικών αντικειμένων.

    Ζάππειο Μέγαρο

    10 Δεκεμβρίου 2019, 6.30 μ.μ.

    Έκθεση:

    Ζάππειο Μέγαρο

    Σάββατο 7 Δεκεμβρίου, 6:30 μ.μ. έως 10:00 μ.μ.

    Κυριακή 8 και Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου, 10:00 π.μ. έως 9:00 μ.μ.



    ΣΧΟΛΙΑ