Πολιτισμός

Άδεια τα μουσεία της Ιταλίας, οικονομικά επιζήμια εικόνα

Uffizi


Παρότι δεν υπήρχαν σταρ του κινηματογράφου πάνω σε κόκκινο χαλί, ωστόσο τα φλας των φωτογράφων απαθανάτισαν τους πρώτους Ιταλούς που έσπευσαν να επισκεφτούν τα μουσεία του Βατικανού στη Ρώμη και το Uffizi στη Φλωρεντία μόλις άνοιξαν τις πύλες τους τη Δευτέρα και την Τετάρτη αντιστοίχως μετά το lockdown, μεταξύ πολλών άλλων σημαντικών μουσείων της χώρας, τα οποία όμως δεν κρύβουν την ανησυχία τους σχετικά με τη ζοφερή οικονομική τους εικόνα.

Μπορεί η απουσία των τουριστών να οδηγεί τα μουσεία στο χείλος της οικονομικής καταστροφής αλλά για τους ντόπιους προσφέρει μία ανεπανάληπτη ευκαιρία να θαυμάσουν τους θησαυρούς του παγκόσμιου πολιτισμού που φυλάσσονται στο κέντρο της πόλης τους, στην ίδια τη γειτονιά τους. Αρκετοί κάτοικοι της πρωτεύουσας δεν τα είχαν επισκεφτεί ιστορικά μνημεία και τα ασύλληπτης αξίας εκθέματα για πολλά χρόνια εξαιτίας της ανυπόφορης κοσμοσυρροής.

Καπέλα Σιστίνα, κατοικία του πάπα στο Βατικανό, που φιλοτέχνησε κυρίως ο Μιχαήλ Άγγελος

Στο Κολοσσαίο (που μόνο πέρυσι υποδέχτηκε 7.5 εκατομμύρια επισκέπτες), η Μαργαρίτα Μπλακονά με την δεκατετράχρονη κόρη της Άσια, πήραν μέρος στο σαρανταπεντάλεπτο τουρ του αμφιθεάτρου στο οποίο πλέον επιτρέπεται η είσοδος μόνο σε δέκα τέσσερις άνθρωποι ανά δέκα πέντε λεπτά. «Δεν είχα ξανάρθει εδώ από το δημοτικό», δήλωσε στους New York Times η μητέρα. «Θα επωφεληθούμε από την απουσία τουριστών για να επισκεφτούμε και άλλα μνημεία».

Αλλά τα πολιτιστικά ιδρύματα κάθε λογής, αισθάνονται διαφορετικά: «Πρόκειται προφανώς για καταστροφή», παραδέχτηκε ο διευθυντής του αρχαιολογικού χώρου της Πομπηίας Μάσιμο Οσάνα, που πέρυσι έκοψε εισιτήρια για τέσσερα εκατομμύρια άτομα (σαράντα χιλιάδες μέσα σε μια μέρα τον περασμένο Μάιο). Ως την επόμενη Τρίτη η μέγιστη χωρητικότητα περιορίζεται στους τετρακόσιους επισκέπτες ανά ημέρα αλλά αυτοί δεν ξεπέρασαν στην πραγματικότητα τους διακόσιους πενήντα. «Τα έσοδα που πετύχαμε πέρυσι δεν πρόκειται να τα δούμε οπότε πολλά από όλα όσα προγραμματίζαμε δεν θα πραγματοποιηθούν. Θα περιοριστούμε μόνο στα έξοδα που δεν μπορούν να αναβληθούν, όπως τα έξοδα συντήρησης».

Πομπηία

Η διευθύντρια της πινακοθήκης Μποργκέζε (Galleria Borghese) Άννα Κολίβα περιέγραψε την κατάσταση ως «καταστροφική» για τα κέρδη της. Αντί για δύο χιλιάδες εισιτήρια, επιτρέπεται και εκείνη να επιτρέψει την είσοδο σε μάξιμουμ τετρακόσιους επισκέπτες ανά ημέρα (ογδόντα ανά δύο ώρες). «Χάνουμε πεντακόσια χιλιάδες ευρώ κάθε μέρα από τη μείωση των εισιτηρίων, τις εκθέσεις και τα διάφορα δικαιώματα» εξήγησε η διευθύντρια που θα συνταξιοδοτηθεί φέτος ύστερα από σχεδόν τριάντα χρόνια στο τιμόνι της περίφημης συλλογής.

Παρομοίως, η πρόεδρος στο μουσείο σύγχρονης τέχνης MAXX Τζιοβάνα Μελάντρι δήλωσε πως η απώλεια είναι τεράστια και πως το lockdown στέρησε από το μουσείο αλλά και από πολλούς Ιταλούς βασικούς πόρους ζωής.

Το διάσημο Uffizi στη Φλωρεντία έχει σημαδέψει με μαύρες κουκκίδες στο δάπεδο μπροστά στα πιο περιζήτητα κομμάτια του μουσείου, έτσι ώστε να τηρούνται οι σωστές αποστάσεις την ώρα που ο κόσμος θαυμάζει έργα του Μποτιτσέλι, του Μιχαήλ Άγγελου, του Ραφαήλ, του Καραβάτζιο. Από εννιακόσιους επισκέπτες, τώρα πια επιτρέπεται η είσοδος μονάχα σε τετρακόσιους πενήντα τη φορά. Το Uffizi σημείωσε απώλειες δώδεκα εκατομμυρίων ευρώ κατά τη διάρκεια των ογδόντα πέντε ημερών που παρέμεινε κλειστό.



ΣΧΟΛΙΑ