Οι Τούρκοι ξαφνικά θυμήθηκαν ότι έχουν να κάνουν λίγες έρευνες ακόμη και για αυτό θέλησαν να μας ενημερώσουν, με NAVTEX φυσικά, ότι θα βγάλουν το γνώριμο ερευνητικό σκάφος «ΠΙΡΙ ΡΕΪΣ» (πρώην Σισμίκ και πρωταγωνιστής της κρίσης του 1987) να αλωνίσει στο Αιγαίο.

Μιας και λέμε για NAVTEX, προαγγελίες, μηνύματα, αγγελίες, ανακοινώσεις, κυματικές προγνώσεις και ωκεανογραφικές πληροφορίες είναι λίγοι μόνο από τους όρους που θα συναντήσει κανείς προηγούμενος στην ιστοσελίδα της ελληνικής Υδρογραφικής Υπηρεσίας (https://hnhs.gr/).

1

Έχετε όμως αναλογιστεί ποτέ  ότι αυτή η υπηρεσία, που είναι και των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, είναι άμεσα συνδεδεμένη με αυτόν τον όρο που συναντάμε συχνά πυκνά σε ειδήσεις οι οποίες έχουν να κάνουν με την αγαπημένη μας γειτονική χώρα;

Πρόκειται για τον όρο NAVTEX, ο οποίος έχει συνδεθεί με, ουκ ολίγες κρίσεις στο Αιγαίο, του οποίου τα νερά δεν ήταν πάντα τόσο ήρεμα όσο είναι τα τελευταία χρόνια.

Ο όρος NAVTEX προέρχεται ουσιαστικά από την ένωση δύο ξεχωριστών αγγλικών λέξεων, των «navigation» και «telex» και έχει να κάνει με ειδοποιήσεις προς ναυτιλομένους (αυτούς που ταξιδεύουν με πλοίο) για δύο ξεχωριστά πεδία ενδιαφέροντος. Από τη μια πλευρά έχουμε τις ανακοινώσεις που αφορούν μετεωρολογικά δεδομένα και από την άλλη ειδοποιήσεις που έχουν σκοπό την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, περιλαμβανομένων και αυτών που αφορούν θέματα έρευνας και διάσωσης.

Οι τελευταίες είναι και οι NAVTEX που μας αφορούν σε σχέση με τα προβλήματα που προκαλεί η Τουρκία.

Η Ελλάδα έχει αποκλειστική ευθύνη για την ενημέρωση (όλων) των πλοίων στην περιοχή ευθύνης της, που περιλαμβάνει εθνικά και διεθνή ύδατα, με πληροφορίες που λαμβάνονται αυτόματα και εκτυπώνονται απευθείας με τηλετυπικό τρόπο.

Ενημέρωση

Έτσι λοιπόν, κάθε φορά που η Ελλάδα εκδίδει μια ανακοίνωση το κάνει για να ενημερώσει τα παραπλέοντα πλοία για συγκεκριμένες καταστάσεις ή συνθήκες, όπως για παράδειγμα ότι θα πραγματοποιηθούν βολές σε μια συγκεκριμένη περιοχή, ώστε να την αποφύγουν.

Από την άλλη η Τουρκία έχει 4 σταθμούς σε Σαμψούντα, Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη και Αττάλεια και με δικά της μηνύματα επιχειρεί να διεκδικήσει δικαιώματα εκδίδοντας δικά της μηνύματα NAVTEX χωρίς δικαιοδοσία και κατά παράβαση των αρμοδιοτήτων της.

Τα μηνύματα (NAVTEX) της Τουρκίας μπορεί να αφορούν και σε ενστάσεις της αναφορικά με μηνύματα που εκπέμπουν οι ελληνικοί σταθμοί.

Σε αυτή την περίπτωση (που ένα μήνυμα εκπέμπεται ως ένσταση) έχουμε την περίφημη έννοια της «ANTINAVTEX».

Ουσιαστικά και για να σας τα πω απλά, οι «NAVTEX» και οι «ANTINAVTEX» είναι ένας τρόπος για να κάνει «σαματά» (από το τουρκ. ουσ. şamata = φασαρία, βαβούρα) η Τουρκία και τεχνηέντως να προβάλλει τις διεκδικήσεις και τις αμφισβητήσεις της στο Αιγαίο, με κατάχρηση ενός συστήματος που φτιάχτηκε για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Θα λέγαμε δηλαδή ότι κατά κάποιο τρόπο τη διπλωματία τους στο Αιγαίο οι Τούρκοι την ασκούν με NAVTEX. Για παράδειγμα, συμμετοχή της κοινοπραξίας Chevron – HELLENiQ ENERGY στον διαγωνισμό υδρογονανθράκων; NAVTEX η Τουρκία. Διεξαγωγή άσκησης ετοιμότητας οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις; NAVTEX η Τουρκία.

Η διπλωματία όμως είναι πολύπλοκο παιχνίδι, με πολλούς παίχτες, επιλογές και λύσεις. Η Ελλάδα ξέρει να παίζει καλά και μια από τις επιλογές της είναι αυτή της μη κλιμάκωσης μεν, αλλά της αποτροπής δε. Η Ελλάδα δεν προκαλεί στο Αιγαίο αλλά φροντίζει να το θωρακίζει και μια βασική ενέργεια προς αυτή την κατεύθυνση είναι η ανανέωση του Στόλου του Πολεμικού Ναυτικού μετά από πολύ καιρό.

Το πιο πρόσφατο σχετικό νέο είναι ότι πάμε πρόσω ολοταχώς για την 4η φρεγάτα Belharra μετά και τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, που συνεδρίασε υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Παράλληλα εντός λίγων εβδομάδων αναμένεται και η παραλαβή του «ΚΙΜΩΝ», της πρώτης φρεγάτας που στην ανάστροφη πλώρη της θα έχει βαμμένο τον αριθμό «F601» και μετά από τις τελευταίες δοκιμές, αναμένεται μέσα στον Δεκέμβριο να τη δούμε στον ναύσταθμο της Σαλαμίνας.

Οι φρεγάτες Bergamini

Επιπλέον, στρατιωτικές πηγές στο ελληνικό Πεντάγωνο αναφέρουν ότι γρηγορότερα από το αναμενόμενο προχωράει από ότι φαίνεται και το θέμα με τις φρεγάτες Bergamini. Εντός των επόμενων ημερών, κλιμάκιο του Πολεμικού Ναυτικού θα πραγματοποιήσει επίσκεψη στη φρεγάτα «Carlo Bergamini» προκειμένου να διαπιστώσει «ιδίοις όμμασι» την κατάσταση του ιταλικού πολεμικού πλοίου και να ενημερώσει αρμοδίως τα ανώτερα διοικητικά κλιμάκια. Αν μετά και τον έλεγχο και της δεύτερης ιταλικής φρεγάτας αμφότερες οι πλευρές είναι ικανοποιημένες, τότε ενδεχομένως να έχουμε την υπογραφή κάποιας μορφής συμφωνίας για την απόκτηση των δύο φρεγατών το 2028 και το 2029 αντίστοιχα.

Η ανανέωση των μονάδων επιφανείας του στόλου είναι σημαντικό βήμα και ενισχύεται ακόμη περισσότερο με τη χρήση των πρόσφατα αποκτηθέντων ελικοπτέρων ΜΗ-60R που προορίζεται να τις εξοπλίσουν. Οι ιδιαίτερα προηγμένες δυνατότητες ανθυποβρυχιακού πολέμου, επιχειρήσεων επιφανείας- επιφανείας (εναντίον εχθρικών πλοίων), καθώς και έρευνας και διάσωσης των ελικοπτέρων σε συνδυασμό με αυτές των πλοίων, θα διασφαλίζουν τις ελληνικές θάλασσες από οποιονδήποτε τις επιβουλεύεται.

Φτάνει όμως ο εξοπλισμός του Πολεμικού Ναυτικού μαζί με όλα τα προγράμματα που αναμένεται να ενισχύσουν τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις; Η απάντηση είναι ότι είμαστε σε καλό δρόμο, αλλά σας είπα και παραπάνω ότι η διπλωματία έχει πολλές επιλογές, λύσεις και παίκτες και η Ελλάδα φροντίζει όχι μόνο να έχει επιλογές και λύσεις, αλλά να παίζει και με όλους τους παίκτες.

Οι σχέσεις με Λιβύη

Ένας από αυτούς είναι η Λιβύη και η χώρα μας έχει συγκεκριμένους στόχους για τις μεταξύ τους σχέσεις. Η επίσκεψη στην Αθήνα του Μπελγκασέμ Χαφτάρ, επικεφαλής του Οργανισμού Ανασυγκρότησης της Βεγγάζης) και του Ταχέρ Αλ Μπαούρ, ασκούντα χρέη υπουργού Εξωτερικών της Κυβέρνησης Εθνικής Ενότητας της Λιβύης, σηματοδοτούν την προσπάθεια της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής να αποκαταστήσει τις σχέσεις της με τη Λιβύη και να επανεκκινήσει τις συνομιλίες και διαπραγματεύσεις για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών, βάζοντας έτσι ένα φρένο στην Τουρκία και το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο.

Έτσι λοιπόν βλέπουμε ότι ενώ η Άγκυρα εξακολουθεί να επιδίδεται στο σπορ των NAVTEX, εμείς ακολουθούμε τον δρόμο της διπλωματίας.

Η Ελλάδα εκμεταλλεύεται όλα τα εκείνα τα μέσα και τις επιλογές που της επιτρέπουν να προβάλλει την ισχύ που αναλογεί σε ένα κυρίαρχο κράτος, συμπληρώνοντας την εξωτερική πολιτική που έχει επιλέξει να ασκήσει.