ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Μάρμαρα Παρθενώνα: Από τη μετά Βαΐων και κλάδων υποδοχή της Αμάλ, στο ναυάγιο Μπαλτά


Ήταν 14 Οκτωβρίου του 2014 όταν η Amal Alamuddin, διάσημη δικηγόρος και σύζυγος του ηθοποιού George Clooney, έφτασε στην Αθήνα μαζί με δύο ακόμα νομικούς για να προσφέρει στην τότε κυβέρνηση Σαμαρά νομικές συμβουλές για τη διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα. Η υποδοχή της, πανηγυρική. Η άφιξή της στην Αθήνα, και κυρίως η επίσκεψή της στο Μουσείο της Ακρόπολης, έλαβε διεθνή δημοσιότητα, με μεγάλα ΜΜΕ να ασχολούνται με την αναζωπύρωση του ελληνικού ενδιαφέροντος για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών και τα ελληνικά επιχειρήματα να αποκτούν προβολή και να γίνονται θέμα συζήτησης παγκοσμίως.

nrm_1423159999-54bc2888d55eb_-_hbz-amal-october-2013-01-getty

Έναν και κάτι χρόνο μετά, τι έχει μείνει από όλα αυτά; Μάλλον τίποτα.

Η Amal Alamuddin πρόσθεσε κύρος στα ελληνικά αιτήματα, που μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα απέσπασαν την υποστήριξη γνωστών προσωπικοτήτων της showbiz, όπως ο Βρετανός κωμικός Stephen Fry και ο ηθοποιός Liam Neeson, αλλά και ακαδημαϊκών, που άσκησαν πιέσεις στο Βρετανικό Μουσείο να επιστρέψει τα Γλυπτά, με βασικό επιχείρημα το γεγονός ότι πλέον υπάρχει ένα σύγχρονο μουσείο που μπορεί να τα φιλοξενήσει με ασφάλεια.

mcx-amal

Όμως όταν άλλαξε η κυβέρνηση, άλλαξε και η ελληνική στρατηγική απέναντι στη διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα. Για την ακρίβεια, δεν είναι καν σαφές αν υπάρχει κάποια στρατηγική: η δήλωση του υπουργού Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά ότι η κυβέρνηση δεν θα προχωρήσει σε νομική διεκδίκησή τους, επειδή υπάρχει η πιθανότητα να χάσει το δικαστήριο, γεγονός που θα έκανε ακόμα πιο δύσκολη την επιστροφή τους, είναι ενδεικτική της κυβερνητικής απραξίας απέναντι στο θέμα αυτό.

Χαρακτηριστική είναι άλλωστε και η αποκάλυψη της στήλης «Βηματοδότης» της εφημερίδας «Το Βήμα» τον περασμένο Οκτώβριο ότι τον Ιούλιο η Alamuddin επικοινώνησε με τον τότε υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη και τον ενημέρωσε ότι είχε συνταχθεί η πολυσέλιδη νομική γνωμάτευση για την υπόθεση. Η απάντησή του; «Πήγαινε στην ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο και άφησέ την εκεί»…

george-clooney-amal-anniversary

Μάλιστα, η γνωμάτευση αυτή δεν ήταν και… του πεταματού, καθώς όπως αποκάλυψε η εφημερίδα «Καθημερινή» σε δημοσίευμά της τον περασμένο Μάιο, η νομική συμβουλή του δικηγορικού γραφείου της Alamuddin ήταν ότι η Ελλάδα πρέπει να προχωρήσει σε νομική διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα σύντομα, αλλιώς μπορεί να χαθεί η ευκαιρία.

mcx-amal-clooney_1

Στο απόρρητο νομικό σημείωμα που έφερε στη δημοσιότητα η εφημερίδα αναλύονταν πέντε διαφορετικές προσεγγίσεις που θα μπορούσε να ακολουθήσει η ελληνική πλευρά: η προσφυγή σε δικαστήριο στην Ελλάδα, στη Βρετανία, στις ΗΠΑ, στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Στρασβούργο. Παρουσιάζοντας τα υπέρ και τα κατά της κάθε προσέγγισης, στο σημείωμα αναφερόταν ότι μια προσφυγή στα ελληνικά δικαστήρια δεν θα είχε καμία νομική συνέπεια για το Βρετανικό Μουσείο, αλλά θα λειτουργούσε ως μοχλός πίεσης, ενώ υπολογιζόταν ότι η προσφυγή στα βρετανικά δικαστήρια είχε μόνο 15% πιθανότητα επιτυχίας. Αντίθετα, για το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το σημείωμα επεσήμαινε πως οι δικαστές θα ήταν πολύ πιθανό να επηρεαστούν από τις διεθνείς συμβάσεις και να δουν με μεγαλύτερη συμπάθεια τις ελληνικές θέσεις.

merkourh-marmara

Από όλα αυτά, φαίνεται πως η κυβέρνηση κράτησε μόνο τις μικρές πιθανότητες επιτυχίας της προσφυγής στα βρετανικά δικαστήρια, αν κρίνουμε από τη χθεσινή δήλωση του Αριστείδη Μπαλτά, που προκάλεσε πολλές αντιδράσεις, με τον πρώην υπουργό Πολιτισμού Κώστα Τασούλα να χαρακτηρίζει «απαράδεκτη» την άποψή του και να κάνει λόγο για «μικροψυχία» της κυβέρνησης.

Βέβαια, ο κ. Μπαλτάς είχε ήδη εκφράσει τις απόψεις αυτές από τον Φεβρουάριο, όταν ακόμα ήταν υπουργός Παιδείας, και είχε δηλώσει στους London Times ότι η κυβέρνηση πιθανόν να αλλάξει στρατηγική για το θέμα της διεκδίκησης των Γλυπτών – και όσοι εξέλαβαν τότε αυτήν τη δήλωση ως έμμεσο «άδειασμα» του δικηγορικού γραφείου της Amal Alamuddin, μάλλον δικαιώθηκαν.

marmara A visitor passes part of the Elgin Marbles collection at the

Και κάπως έτσι, μία καμπάνια που είχε αποκτήσει διεθνές ενδιαφέρον και λάμψη, ξεχάστηκε και κατέληξε σε ένα απογοητευτικό ναυάγιο. Φαίνεται πως για αρκετό καιρό το Βρετανικό Μουσείο δεν θα χρειαστεί να ανησυχήσει για τα Γλυπτά του Παρθενώνα…


ΣΧΟΛΙΑ