Σε διαβούλευση εντός της εβδομάδας αναμένεται να κατατεθεί ο νέος κανονισμός κίνησης και στάθμευσης του Δήμου Αθηναίων για τα ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα (ΕΠΗΟ), δίνοντας τέλος στα προβλήματα και τις παραβάσεις που δημιουργούνται στους δρόμους της πόλης, επιφέροντας μια νέα πνοή στη μικροκινητικότητα.

Ο νέος κανονισμός περιλαμβάνει ένα σύνολο ρυθμίσεων που αφορούν στους κανόνες κυκλοφορίας (ζώνες χαμηλών ταχυτήτων, ζώνες απαγόρευσης κυκλοφορίας) και στάθμευσης (ζώνες απαγόρευσης στάθμευσης, καθορισμός σημείων μαζικής απόθεσης, καθορισμός κανόνων στάθμευσης) και ταυτόχρονα προτεραιοποιεί τον καθορισμό σημείων απόθεσης και στάθμευσης με μαζικό χαρακτήρα που έχουν οι περιοχές υψηλής ζήτησης.

1

Τα όρια ταχύτητας

Όσον αφορά στα όρια ταχύτητας κατά τη διάρκεια της μελέτης και της έρευνας για τη σύνταξη του νέου κανονισμού προέκυψαν τρεις κατηγορίες οδικών τμημάτων στις οποίες τα όρια ταχύτητας πρέπει να διαφοροποιηθούν.

Πιο συγκεκριμένα ο νέος κανονισμός χαρακτηρίζει διεξοδικά τις τρεις κατηγορίες οδικών τμημάτων:

  1. Ζώνες και Οδικά τμήματα πλήρους απαγόρευσης κίνησης: Περιοχές και οδικά τμήματα όπου απαγορεύεται η κίνηση των ΕΠΗΟ σύμφωνε με την κείμενη νομοθεσία (π.χ., οδικοί άξονες με όρια ταχύτητας οχημάτων άνω των 50km/h).
  2. Ζώνες μειωμένης ταχύτητας, ως 6km/h: Οι περιοχές και οδικά τμήματα που ορίζονται από πεζόδρομους και κοινόχρηστους χώρους, όπως πλατείες
  3. Λοιπά οδικά τμήματα, στα οποία τα ΕΠΗΟ μπορούν να κυκλοφορούν με μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα 25km/h: Τα εναπομείναντα οδικά τμήματα, στα οποία δεν τίθενται επιπλέον περιορισμοί στην κίνηση των ΕΠΗΟ, πέραν όσων ορίζονται ήδη από την ισχύουσα νομοθεσία.

Οι 24 περιοχές πλήρους απαγόρευσης κυκλοφορίας

Στον νέο κανονισμό του δήμου Αθηναίων καθορίζονται είκοσι τέσσερις περιοχές πλήρους απαγόρευσης κυκλοφορίας των πατινιών, με απώτερο σκοπό την ασφάλεια των πολιτών. Πρόκειται για περιοχές ιδιαίτερου χαρακτήρα, όπως γύρω από αρχαιολογικούς χώρους, και περιοχές έντονης κίνησης πεζών, όπως η Ερμού.

Ο χάρτης με τις περιοχές της πλήρους απαγόρευσης κυκλοφορίας των πατινιών
Ο χάρτης με τις περιοχές της πλήρους απαγόρευσης κυκλοφορίας των πατινιών στον δήμο της Αθήνας

Οι περιοχές που θα απαγορευτεί η κυκλοφορία των πατινιών και διαφαίνονται στον παραπάνω χάρτη αναγράφονται αναλυτικά στον παρακάτω πίνακα:

Περιοχές Απαγόρευσης Κυκλοφορίας ΕΠΗΟ
Ευελπίδων Άλσος Ιλισίων Παπανδρεϊκά
Πεδίον του Άρεως Λόφος Αρδηττού –

Παναθηναϊκό Στάδιο

Αλεπότρυπα
Αιόλου Ναός του Ολυμπίου Διός Γκράβα
Πάρκο Γουδή Κήπος Ζαππείου Αγ. Ιωάννη Κυνηγού
Προμπονά Εθνικός Κήπος Λαμπράκη
Λόφος Στρέφη Ψυρρή Λόφος Κοίλης
Ακαδημία Πλάτωνος Λυκαβηττός Λόφος Κολωνού
Άλσος Παγκρατίου Ζώνη ΕΦΑΠΑ &Ερμού

Πεζόδρομος Ερμού –

Κεραμεικός

Έρχονται 1574 θέσεις στάθμευσης

Ένα ακόμη ζήτημα που ανέδειξε η χρήση των πατινιών είναι και αυτό της έλλειψης χώρων στάθμευσης με αποτέλεσμα τα πατίνια να «παρκάρονται» στα πεζοδρόμια, με τέτοιο τρόπο που να δημιουργεί προβλήματα και στους πεζούς. Ο νέος κανονισμός κινούμενος προς την επίλυση αυτού του ζητήματος, ορίζει 124 χώρους στάθμευσης και απόθεσης των πατινιών, οι οποίοι αντιστοιχούν σε 1574 θέσεις.

Ειδικότερα, από την αρχική χωροθέτηση των χώρων οργανωμένης στάθμευσης και απόθεσης, προκύπτουν οι κάτωθι θέσεις στις 7 δημοτικές κοινότητες του δήμου Αθηναίων:

•1η δημοτική κοινότητα: 516 θέσεις ΕΠΗΟ
•2η δημοτική κοινότητα: 178 θέσεις ΕΠΗΟ
•3η δημοτική κοινότητα: 134 θέσεις ΕΠΗΟ
•4η δημοτική κοινότητα: 166 θέσεις ΕΠΗΟ
•5η δημοτική κοινότητα: 216 θέσεις ΕΠΗΟ
•6η δημοτική κοινότητα: 148 θέσεις ΕΠΗΟ
•7η δημοτική κοινότητα: 216 θέσεις ΕΠΗΟ

 

6+1 καλές πρακτικές για την εύρυθμη παρουσία των ΕΠΗΟ

Τα τελευταία χρόνια τα ΕΠΗΟ είναι ο πλέον διαδεδομένος τρόπος μετακίνησης των πολιτών, με τον μέσο χρόνο του ταξιδιού να κυμαίνεται από 10 έως 15 λεπτά, σύμφωνα με τα στοιχεία των παρόχων, ενώ η μέση καλυπτόμενη απόσταση αγγίζει το 1,5χλμ.

Έχοντας λάβει υπόψη της τα στοιχεία από δειγματοληπτικές μετρήσεις των ψηφιακών εφαρμογών σε τρεις χιλιάδες ΕΠΗΟ και αντλώντας στοιχεία από αιτήματα των πολιτών προς τον δήμο, το τμήμα GIS Δήμου Αθηναίων (σ.σ αξιοποιήθηκαν βασικά ψηφιακά υπόβαθρα που περιέχουν γεωχωρικά δεδομένα), τους παρόχους υπηρεσιών διαμοιρασμού ΕΠΗΟ, την Τροχαία Αττικής και αυτοψίες για την εκτίμηση της υφιστάμενης κατάστασης (σε συνεργασία με τη Δημοτική Αστυνομία), η Ομάδα Εργασίας του Δήμου Αθηναίων προχώρησε συμπληρωματικά σε μία σειρά από προτάσεις-καλές πρακτικές για την εύρυθμη παρουσία των ΕΠΗΟ στην πόλη της Αθήνας.

Πιο συγκεκριμένα η Ομάδα Εργασίας του Δήμου προτείνει μεταξύ άλλων 6+1 ενέργειες:

  1. τη δημιουργία και διατήρηση Ψηφιακού Παρατηρητηρίου μέσω παροχής δεδομένων των εταιρειών και δημιουργία ειδικού λογισμικού παρακολούθησης, ή χρήση υπάρχοντος στην αγορά που θα κριθεί κατάλληλο,
  2. τον διαρκή έλεγχο τήρησης των κανόνων κυκλοφορίας, στάθμευσης και μέτρων ασφαλείας (π.χ. κράνος) με τη συμβολή της Δημοτικής Αστυνομίας και της Υπηρεσίας Καθαριότητας,
  3. την επαναξιολόγηση του όλου πλαισίου ανά τακτά διαστήματα και τουλάχιστον ανά 6μηνο,
  4. τη συνεννόηση με τους Παρόχους για καλές πρακτικές εκτός αυστηρού νομικού πλαισίου (ασφάλεια, κοινωνική αποδοχή) και την επικοινωνιακή στρατηγική ενημέρωσης των χρηστών ΕΠΗΟ (ιδιοκτητών-ιδιωτών ή πελατών των παρόχων) για τη σωστή και ασφαλή χρήση ΕΠΗΟ και το ισχύον πλαίσιο,
  5. την ανάπτυξη ειδικής διαδικτυακής πύλης του Δήμου Αθηναίων για τη μικροκινητικότητα, με δεδομένα από την παρακολούθηση των ΕΠΗΟ και τη σαφή περιγραφή των κανόνων κυκλοφορίας και στάθμευσης, με χάρτες και γραφικές απεικονίσεις,
  6. τη δημιουργία περισσότερων και καλύτερων υποδομών για ήπιες μετακινήσεις, όπως για παράδειγμα ποδηλατόδρομοι, διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, απελευθέρωση εμποδίων, δημιουργία πεζοδρόμων κτλ και τέλος,
  7. τη συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία για επικαιροποίηση του νομικού πλαισίου με βάση τα ευρήματα και την εμπειρία της Αθήνας και άλλων Δήμων, διεκδικώντας μεγαλύτερη αρμοδιότητα ρύθμισης από μέρους των ΟΤΑ, αλλά και την εισαγωγή ειδικής σήμανσης εθνικής ισχύος για τους κανόνες κυκλοφορίας και στάθμευσης ΕΠΗΟ.

 

Ο νέος κανονισμός κίνησης και στάθμευσης του Δήμου Αθηναίων για τα ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα (ΕΠΗΟ) αποτελεί μέρος μίας ευρύτερης στρατηγικής του δήμου για τη διαχείριση της μικροκινητικότητας στην πόλη, ενώ σε επόμενο στάδιο θα προχωρήσει με επόμενη κανονιστική η χρέωση των εταιρειών πατινιών που κινούνται στα όρια του δήμου Αθηναίων.

Υπενθυμίζεται ότι δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας είχε συναντηθεί στις αρχές Μαΐου με εκπροσώπους των εταιρειών Hoppy, Hop, Lime και RideMovi, που δραστηριοποιούνται στον τομέα των επινοικιαζόμενων ηλεκτρικών πατινιών με στόχο την έγκαιρη κατάρτιση και ψήφιση του σχεδίου, για να έχει άμεση εφαρμογή εν όψει της τουριστικής περιόδου στην Αθήνα.

Διαβάστε επίσης:

Βόρεια Εύβοια, 4 χρόνια μετά: Από τις καταστροφικές πυρκαγιές στο θαύμα της φύσης – Υλοποίηση έργων 400 εκατ. ευρώ

Έξαλλος ο Χάρης Δούκας για τον χαμηλό βαθμό από τους δημότες της Αθήνας: Απαράδεκτη η αξιολόγηση

Νέος ΚΟΚ… «λαιμητόμος» για τους παραβάτες – Βαριά πρόστιμα, αφαίρεση αδειών και φυλακίσεις