• Άρθρα

    Ο πρωθυπουργός στο Προεδρικό Μέγαρο: Το παρασκήνιο πίσω από μια αδημοσίευτη φωτογραφία

    Ο πρωθυπουργός στο Προεδρικό Μέγαρο: Το παρασκήνιο πίσω από μια αδημοσίευτη φωτογραφία

    Πρωθυπουργός και Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπροστά στον πίνακα του Μποκόρου, δωρεά Σ. Φέλιου. Αδημοσίευτη φωτογραφία


    Ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης πραγματοποίησε την τελευταία επίσκεψή του στο Προεδρικό Μέγαρο, κατά τη διάρκεια των εορτών. Το παρασκήνιο γύρω από μία αδημοσίευτη φωτογραφία, ένα ενσταντανέ οικειότητας ανάμεσα στους κορυφαίους της χώρας…

    Πριν από λίγες ημέρες, ο σημαντικότερος συλλέκτης ελληνικής (σύγχρονης και μοντέρνας) τέχνης και  διακεκριμένος δικηγόρος Σωτήρης Φέλιος (Felios Law Firm), προσφέρει στην Προεδρία της Δημοκρατίας ένα από τα πιο γνωστά έργα που συμπεριλαμβάνονται στην περίφημη Συλλογή Σωτηρή Φέλιου. Πρόκειται για την Έξοδο του Χρήστου Μποκόρου. 

    Τη δωρεά του πίνακα συνοδεύει πολυτελές λεύκωμα, με πρόλογο του Σωτήρη Φέλιου. Περιέχει σημαντικά κείμενα για τον Διονύσιο Σολωμό και την ένταση της προσπάθειάς του να μετουσιώσει ποιητικά την Επανάσταση του ’21. Ειδικά την Έξοδο του Μεσολογγίου. Συνδέεται με την ιστορία δημιουργίας και έμπνευσης αυτής της πολυσυζητημένης ζωγραφικής σύνθεσης.

    Φως μέσα από το σκοτάδι

    «Μεγάλωνα στ’ Αγρίνιο, εκεί δίπλα», σημειώνει ο ζωγράφος. «Λέγαμε Ιερή την πολή του Μεσολογγίου και κάτι μας έπιανε {…} Έψαχνα με το βλέμμα τριγύρω μπας και δω στα σκοτεινά να προβαίνει κείνη η γριά του Σολωμού που άναβε τα κεράκια μπηγμένα στο χώμα, στα χόρτα ανάμεσα, μαυροφόρα».

    Ο Μποκόρος δουλεύει σαν τους αγιογράφους αναζητώντας επίμονα να τραβήξει έξω το φως που παραμένει κρυμμένο στο έρεβος.

    Ο Σωτήρης Φέλιος θυμάται τη στιγμή που αντίκρυσε πρώτη φορά την Έξοδο: «Ο Σολωμός ήταν παντού στο έργο και με τον τρόπο του υμνούσε τον θρίαμβο εκείνων που με τις ζωές τους λάμπουν στα σκοτάδια, ενώ ο Τερτσέτης μνημειώνει τη λαχτάρα για Ελευθερία και Ζωή».

    Η πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου «τιμώντας την Έξοδο και ό,τι αυτή συμβολίζει, αποδέχτηκε αυτήν την προσφορά». Κατά την παραλαβή της, δεν χρειάστηκε να κρύψει τη συγκίνησή της. Όχι μόνο με την ευγενική χειρονομία αλλά και με το ίδιο το έργο.

    Η συγκεκριμένη δωρεά φορτίστηκε έτσι με συμβολικό χαρακτήρα. Ο πίνακας δηλώνει ό,τι με τα λόγια θα ακουγόταν πιο ευτελές. Ήταν ένας υψιπετής τρόπος να εκφράσει ηθικά μηνύματα, ευχές και την πρόδηλη εκτίμησή του στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

    Να τους συνδέει άραγε και η εποχή των φοιτητικών τους χρόνων στη Νομική Αθηνών της Μεταπολίτευσης; Ο Σωτήρης Φέλιος βέβαια είναι λίγο μεγαλύτερός της. Πάντως, και οι δύο πέρασαν από το Paris II.

    Τιμά ό,τι η Έξοδος συμβολίζει

    Η Έξοδος πάντως είχε παρουσιαστεί στη μεγάλη έκθεση της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου στο Μουσείο Μπενάκη για την επέτειο των 200 χρόνων από το 1821.

    «Κατά την επίσκεψη της Κυρίας Προέδρου της Δημοκρατίας στο Μουσείο Μπενάκη γι’ αυτή τη μεγάλη έκθεση, την είδα να στέκεται μπροστά στην “Έξοδο” και να τιμά με την προσοχή της ό,τι η “Έξοδος” συμβολίζει», γράφει στον εξαίσιο πρόλογό του ο Σωτήρης Φέλιος.

    Όσον αφορά το παρόν:

    Λίγες ημέρες μετά τη δωρεά, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εμφανίστηκε στο προεδρικό μέγαρο.

    Ήταν η επίσημη επίσκεψή του, όπου αντάλλαξαν και χριστουγεννιάτικες ευχές.

    Την ώρα της επίσκεψης του πρωθυπουργού

    Για λίγα λεπτά, η πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο πρωθυπουργός στάθηκαν μπροστά στον πίνακα του Χρήστου Μποκόρου.

    Φάνηκε σαν να συζητούν χαμηλόφωνα κάτι πιο ιδιωτικό, πιο ανεπίσημο. Να ήταν άραγε η θέρμη της τέχνης που τους έφερε πιο κοντά;

    Ουδείς το γνωρίζει. Πάντως έτσι όπως διακρίνεται ο πίνακας στο φόντο, μοιάζει όντως να τους περιλούζει με το φως του.

    Όπως σημειώνει ο δωρητής, «Το ήθος αυτού του πίνακα εφεξής θα καταυγάζει όλους τους συμβολισμούς του Προεδρικού Μεγάρου».

    Θερμές ευχές…

    Διαβάστε επίσης Μητσοτάκης: Ανοικτό το ενδεχόμενο για νέα μέτρα πριν τις 3/1 – Το απόγευμα οι ανακοινώσεις από Πλεύρη



    ΣΧΟΛΙΑ