F

Άρθρα

FT: Η φιλελεύθερη εκπαίδευση είναι πιο χρήσιμη από την εξειδίκευση

  • NewsRoom

John Kay, Bρετανός Οικονομολόγος


Eίναι αδιανόητο πλέον να φανταστούμε τη ζωή μας χωρίς το διαδίκτυο ή την ψηφιακή αναζήτηση.Ίσως και να μη θυμόμαστε πως ζούσαμε πριν έρθουν όλα αυτά. Ιδιαίτερα μάλιστα όσοι ασχολούνται με το γραπτό λόγο – αρθρογράφοι και δημοσιογράφοι- που για να αναζητήσουν μία πληροφορία ή να κάνουν μία έρευνα έπρεπε να περάσουν ατέλειωτες ώρες σε βιβλιοθήκες κατεβάζοντας από τα ράφια , τόμους εγκυκλοπαιδειών χωρίς απαραίτητα αυτό να ήταν μία αποτελεσματική τεχνική αναζήτησης. Μερικές φορές , βέβαια, ήταν διασκεδαστική και διδακτική.Σίγουρα όμως ήταν αντιπαραγωγική, συγκρίνοντας με το σήμέρα, όπου με ένα απλό κλικ του ποντικιού, μπορείς να έχεις πρόσβαση σε χρόνο μηδέν σε εκατομμύρια πληροφορίες.

Σήμερα είναι λιγότερο σημαντικό να γνωρίζουμε.Το πιο σημαντικό είναι να γνωρίζουμε τι είναι γνωστό.

Η ριζική αυτή αλλαγή στις ζωές των ανθρώπων δεν έγινε σε μία νύχτα-  αν και πολλοί έχουν αυτήν την εντύπωση-αλλά μέσα στα 20 τελευταία χρόνια.Ακόμα όμως και αυτό το χρονικό διάστημα , μοιάζει με αιώνας, σε σχέση με τα επιτεύγματα που έχουν πραγματοποιηθεί στην τεχνολογία.Σήμερα είναι λιγότερο σημαντικό να γνωρίζουμε.Το πιο σημαντικό είναι να γνωρίζουμε τι είναι γνωστό. Ιδιαίτερα τα επαγγέλματα που βασίζονται σε σύνθετες πληροφορίες όπως η διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων, η παροχή συμβουλών σε πελάτες με νομικές διαφορές, απαιτούν όχι μόνο γνώσεις αλλά και την ικανότητα σύνθεσης μεταξύ διαφορετικών πηγών πληροφοριών.Αυτό είναι το καθήκον που η σύγχρονη τεχνολογία έχει κάνει τόσο πολύ ευκολότερη.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η διαδεδομένη πεποίθηση ότι η εκπαίδευση θα πρέπει να επικεντρωθεί περισσότερο στην απόκτηση της απασχόλησης ειδικών γνώσεων είναι ιδιαίτερα εσφαλμένη στον 21ο αιώνα.

Όσοι υποστηρίζουν ότι περισσότεροι πόροι θα πρέπει να διατεθούν για τη διδασκαλία μαθημάτων STEM (επιστήμη, τεχνολογία, μηχανική και μαθηματικά) δεν κάνουν εντελώς λάθος αλλά κάνουν..

Είναι πέρα ​​από σκανδαλώδες το γεγονός ότι τόσοι πολλοί άνθρωποι σε θέσεις επιρροής, ιδιαίτερα στη Βρετανία και στις ΗΠΑ, δεν είναι μόνο λειτουργικά «αναλφάβητοι», αλλά δεν αισθάνονται αμηχανία από την  συγκεκριμένη άγνοια στοιχειωδών αριθμητικών πράξεων. Αλλά γίνεται επειδή   η εκπαίδευση είναι εξαιρετικά εξειδικευμένη , όχι επειδή είναι ανεπαρκώς επαγγελματική. Στην Αγγλία, από το νόμο, δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να εγκαταλείψουν το σχολείο στα 15, δηλαδή τη μελέτη κάθε γνωστικού αντικειμένου, που θα μπορούσε να τους εφοδιάσει με γνώσεις και πληροφορίες που θα τους χρησιμεύσουν στη ζωή τους, αν και αυτό δε γίνεται κατανοητό και αντιληπτό άμεσα.Και όχι μόνο αυτό.Αν έχουν τη δυνατότητα να εγκαταλείπουν ένα γνωστικό αντικείμενο σε τόσο νεαρή ηλικία , αυτό δεν τους επιτρέπει να είναι πειθαρχημένοι ούτε με τους ευατούς τους.

Το βιβλίο του γνωστού δημοσιογράφου Fareed Zakaria, με το οποίο υπερασπίζεται τη φιλελεύθερη εκπαίδευση – μία παράδοση που εισάγει φοιτητές σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων και προσεγγίσων στη γνώση- επιγραμματοποιεί όλη την ουσία, διαψεύδοντας τους μεγαλοαστούς Ρεπουμπλικανούς , οι οποίοι προκαλούν αμήχανα γέλια όταν μιλούν για τις υψηλές έννοιες της ανθρωπολογίας και της φιλοσοφίας. Η ηθική , άλλωστε, δεν είναι απλώς θέμα κοινής λογικής .Η μελέτη ενός ιερού κειμένου και η κατανόηση των άλλων πολιτισμών – ή απλώς μια αναγνώριση ότι υπάρχουν και άλλοι πολιτισμοί – θα μπορούσε να οδηγήσει σε καλύτερα αποτελέσματα, για παράδειγμα, το Ιράκ.

Είναι λάθος, λοιπόν,  να επικεντρωθεί η  βασική εκπαίδευση  μόνο στις επαγγελματικές δεξιότητες σε έναν κόσμο που συνεχώς μεταβάλλεται.

 

Ο στόχος πρέπει να είναι να εξοπλιστούν οι  φοιτητές με όλες τις γνώσεις και τις δεξιότητες, που μπορούν να αποκτήσουν,  για να απολαύσουν την  επιβράβευση της απασχόλησης και της ικανοποιητική ζωής σε ένα απρόβλεπτο μέλλον. Σε 20 χρόνια από τώρα , άλλωστε, μπορεί όλα αυτά που γνωρίζουμε για τα κινητά τηλέφωνα, τα tablets, τα  i- pads να είναι τόσο παλιά που να μη χρησιμοποιούνται πλέον. Για αυτό η μόνη λύση, αυτό που είναι απόλυτα απαραίτητο να το μάθουμε και να εκπαιδευτούμε σε αυτό είναι να σκεφτόμαστε κριτικά.Η κριτική σκέψη, η σύνθεση και η παρατήρηση είναι ικανότητες που η εκπαίδευση μπορεί και οφείλει να αναπτύξει , για αυτό και είναι η μόνη που δεν παλιώνει ποτέ και είναι πάντα χρήσιμη.


ΣΧΟΛΙΑ