• Πολιτική

    Ανασχηματισμό και αλλαγή του εκλογικού νόμου εισηγούνται στον Κ. Μητσοτάκη

    • Γαβριήλ Σερέτης
    Κυριάκος Μητσοτάκης Πρωθυπουργός της Ελλάδας

    Κυριάκος Μητσοτάκης Πρωθυπουργός της Ελλάδας


    Εξέπεμψε, δύο φορές μέσα σε 24 ώρες, ισχυρό, ξεκάθαρο και χωρίς αστερίσκους πολιτικό μήνυμα ότι δεν ψάχνει κάποιο δημοσκοπικό ξέφωτο για να κάνει πρόωρες εκλογές. Αποσαφήνισε το πολιτικό του αφήγημα, προσδιορίζοντας συγκεκριμένους λόγους για τους οποίους οι κάλπες θα στηθούν στο τέλος της τετραετίας: την βόμβα, όπως την χαρακτήρισε, της απλής αναλογικής, την απρόβλεπτη Τουρκία και την διαχείριση ενός δύσκολου χειμώνα στην οικονομία.

    Αλλά και την βούλησή του να μην παίξει με τους θεσμούς. Ανέλαβε το ρίσκο της κυβερνητικής σταθερότητας, κι ας έχει πολιτικό κόστος, όπως ο ίδιος παραδέχθηκε, μιας και βάζει το συμφέρον της χώρας πάνω από το προσωπικό και το κομματικό, θεωρώντας τις πρόωρες κάλπες «πράξη που δεν είναι εθνικά υπεύθυνη». Και τόνισε την ανάγκη ο τόπος να έχει «σταθερό τιμόνι», πριν και μετά τις εκλογές.

    Και τώρα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, παρά το γεγονός ότι στην αντιπολίτευση εξακολουθούν να εκτιμούν πως ο Πρωθυπουργός είτε μπλοφάρει είτε δεν του «βγαίνουν τα κουκιά», προχωρά στο σχεδιασμό της επόμενης μέρας, μέχρι την κάλπη. Με εντατικοποίηση της εισαγωγής στη Βουλή δεκάδων νομοσχεδίων- σηματωρών, όπως αυτό για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, περιοδείες σε κρίσιμες περιφέρειες όπου η ΝΔ παρουσιάζει στασιμότητα των ποσοστών της, και επισκέψεις σε συμβολικά-ουσιαστικά σημεία, όπως εργασιακοί χώροι, για την ανάδειξη του κυβερνητικού έργου, κυρίως του κοινωνικού του προσήμου, με παράλληλη αποδόμηση του «μονοπωλίου της κοινωνικής ευαισθησίας του ΣΥΡΙΖΑ».

    Ταυτόχρονα, ο Πρωθυπουργός, σύμφωνα με πηγές, εξετάζει εναλλακτικές και εισηγήσεις, τόσο για τις μείζονες εξωγενείς παραμέτρους, που ενδέχεται να αποτελέσουν σκόπελο στην διατυπωθείσα θεσμική επιλογή του περί εξάντλησης του πολιτικού χρόνου πριν από την προσφυγή στη λαϊκή ετυμηγορία, όσο και προτάσεις για κινήσεις στην εσωτερική σκακιέρα, που θα προσδώσουν περαιτέρω αξιοπιστία και δυναμική στην πολιτική υπεροχή του σε όλα τα δημοσκοπικά δεδομένα, ανοίγοντας ταυτόχρονα «παράθυρα ευκαιρίας» στις όποιες επιλογές του στον εναπομείναντα πυκνό πολιτικό χρόνο έως τις τελικές του αποφάσεις.

    Ανασχηματισμός και αλλαγή του εκλογικού νόμου

    Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες, στα πάνω συρτάρια του πρωθυπουργικού γραφείου βρίσκονται εκ νέου, εισηγήσεις για δύο παραμέτρους που σχετίζονται με το … ανακάτεμα της τράπουλας στο εσωτερικό.

    Οι πρώτες εμπεριέχουν το επιχείρημα για έναν ανασχηματισμό, που θα προσδώσει, όπως πιστεύουν οι θιασώτες αυτής της άποψης. νέα πνοή στην κυβερνητική δυναμική, ενισχύοντας ταυτόχρονα το δεδομένο της εξάντλησης της τετραετίας. Οι υποστηρικτές του ανασχηματισμού τονίζουν πως ήρθε η ώρα για ένα ουσιαστικό «λίφτινγκ» της κυβερνητικής εικόνας, πολλώ μάλλον που οι τελευταίες αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα, έγιναν πέρυσι τον Αύγουστο και, πλην της συστάσεως Υπουργείου Πολιτικής Προστασίας, αφορούσαν σημειακές αλλαγές, κυρίως σε επίπεδο υφυπουργών.

    Το ερώτημα είναι πόσο θα εξυπηρετούσε μια τέτοια κίνηση την μείζονα, κατά τον Πρωθυπουργό, ανάγκη της κυβερνητικής σταθερότητας, με δεδομένη την αναγκαία περίοδο ενημέρωσης κάθε νέου υπουργού για το χαρτοφυλάκιο του. Αλλά, και ποια στελέχη από τον κομματικό «πάγκο» μπορούν να αντικαταστήσουν με επιτυχία τους όποιους συναδέλφους τους, κυρίως σε κρίσιμους τομείς, όπως η εξωτερική πολιτική ή τα λεγόμενα παραγωγικά υπουργεία, και, ταυτόχρονα, ένας ενδεχόμενος ανασχηματισμός να έχει το χαρακτηριστικό των δομικών αλλαγών.

    Το ενδεχόμενο φαίνεται ότι μην βρίσκει, ακόμη τουλάχιστον, σύμφωνο και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, ο οποίος, σε αντίθεση με προηγούμενη δήλωσή του προς συγκεκριμένα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου (μπορώ να σας απαλλάξω από τα καθήκοντά σας για να ετοιμαστείτε για εκλογές), τις τελευταίες ώρες υπογραμμίζει πως «κανένας Υπουργός δεν έχει κατεβάσει τα μολύβια, έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε». Ενώ, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, χωρίς να διαψεύδει ευθέως το ενδεχόμενο ενός ανασχηματισμού, σημειώνει πως «η Κυβέρνηση είναι προσηλωμένη στη δουλειά της και με τα αποτελέσματα της πολιτικής της κοιτάζει να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις, με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη η ελληνική κοινωνία».

    Ο δεύτερος εισηγητικός φάκελος αφορά την πιθανότητα αλλαγής του εκλογικού νόμου και την επαναφορά στον προηγούμενο, που έκανε κυβέρνηση τη ΝΔ, με στόχο την εμπέδωση ισχυρών κυβερνήσεων που έχει ανάγκη η χώρα, όπως έχει αναγνωρίσει και ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης. Στον αντίποδα αυτών των εισηγήσεων βρίσκεται βεβαίως, η δημόσια άποψη του Πρωθυπουργού ότι ένας υπεύθυνος θεσμικός πολιτικός πορεύεται με κανόνες. «Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά» φέρεται να απαντά όταν ερωτάται για μια πιθανή νέα αλλαγή του ισχύοντος εκλογικού νόμου. Ενώ, υπενθυμίζει με νόημα πως «μία αυτοδύναμη Νέα Δημοκρατία δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη και μια μονοκομματική κυβέρνηση».

    Ακρίβεια και τουρκική απειλή

    Στις εισηγήσεις προς τον Πρωθυπουργό κυριαρχούν δύο ακόμα ζητήματα. Το πρώτο αφορά τα σενάρια απέναντι στην πιθανότατη νέα ένταση της πανευρωπαϊκής ενεργειακής κρίσης και της ακρίβειας που αυτή προκαλεί, καθώς και τρόπους αντιμετώπισής της. Με τον κ. Μητσοτάκη να καλείται να λύσει τον «γρίφο» της περαιτέρω στήριξης της κοινωνίας, χωρίς να επέλθει δημοσιονομικός εκτροχιασμός, ο οποίος είναι εξαιρετικά επικίνδυνος σε ένα περιβάλλον όπου τα επιτόκια παγκόσμιως αυξάνονται, όπως παραδέχεται ο ίδιος. Ωστόσο, ο Πρωθυπουργός κάνει την εκτίμηση ότι η ανάπτυξη θα εκπλήξει ευχάριστα, υπερβαίνοντας το 3,1%, εξαιτίας και της διαφαινόμενης πολύ καλής πορείας του τουρισμού. Κι ως εκ τούτου, προσβλέπει σε επιπλέον δημοσιονομικό χώρο, που θα του επιτρέψει νέες παρεμβάσεις στήριξης των πολιτών και της οικονομίας, αρχής γενομένης από τη ΔΕΘ.

    Ο δεύτερος φάκελος περιέχει όλα τα δεδομένα για την αντιμετώπιση της τουρκικής απειλής, η οποία, όπως όλα δείχνουν, πιθανώς να προσλάβει πιο έντονα χαρακτηριστικά στην περίπτωση που η Άγκυρα προχωρήσει σε γεώτρηση σε περιοχή του λεγόμενου τουρκολιβυκού «μνημονίου», ενδεχομένως και εντός του Αυγούστου. Παρά τις … παραινέσεις Μπάιντεν προς τον Ερντογάν στη Μαδρίτη να μην διακινδυνεύσει την σταθερότητα και τα «ήρεμα νερά» στο Αιγαίο, αλλά και την επαναλαμβανόμενη δημόσια εκτίμηση του Κ. Μητσοτάκη ότι δεν θα έχουμε αντίστοιχη ένταση με το καλοκαίρι του 2020.

    Ωστόσο, η νέα τουρκική NAVTEX για περιοχή του τουρκολιβυκού μνημονίου, νοτίως της Κρήτης, αλλά κυρίως τα εντεινόμενα σενάρια περί ανακοίνωσης από τον Ερντογάν της προσάρτησης των κατεχομένων στην Τουρκία, κατά την επικείμενη επίσκεψή του στην Κύπρο, καθώς και μια παράλληλη κίνηση στο πλαίσιο του ΟΗΕ με στόχο τη διεθνοποίηση εκ μέρους της Άγκυρας, των αιτιάσεων για την κυριαρχία ελληνικών νησιών, μπορεί να ανατρέψουν κάθε προγραμματισμό και να προκαλέσουν εξελίξεις που υπερβαίνουν την πιθανότητα πρόωρης προσφυγής στις κάλπες.

    Διαβάστε επίσης:

    Μητσοτάκης σε μέλη της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ: Η Ελλάδα είναι ένας αξιόπιστος και σταθερός σύμμαχος

    Οικονόμου: Στην αντίληψη του Κυρ. Μητσοτάκη το συμφέρον της Πατρίδας και των πολιτών έχει την απόλυτη προτεραιότητα



    ΣΧΟΛΙΑ