• Οικονομία

    Στοίχημα το θετικό outlook από τη Scope, με επόμενο σταθμό τη Moody’s – ΔΝΤ: Ραντεβού σε 12 μήνες με 5 συστάσεις

    Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης

    Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης


    Προς ολοταχώς για το μεγάλο ραντεβού με τη Moodys στις 15 Μαρτίου οδεύει η ελληνική οικονομία καθώς ενδεχόμενη αναβάθμιση θα είναι η πρώτη ηχηρή ψήφος εμπιστοσύνης για τις επιδόσεις της χώρας από τον μεγαλύτερο διεθνή οίκο αξιολόγησης.

    Σημαντική εξέλιξη, όμως θα είναι και πιθανή αναβάθμιση της προοπτικής της αξιολόγησης (outlook) από τον γερμανικό οίκο Scope Ratings που δημοσιοποιεί την έκθεση του την Παρασκευή 26 Ιανουαρίου.

    Αν και η κυρίαρχη αίσθηση στην αγορά δεν είναι προς αυτή την κατεύθυνση εντούτοις ορισμένοι αναλυτές δεν το αποκλείουν προτάσσοντας ως επιχείρημα την πολύ καλή πορεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού που παραπέμπει σε κάποια θετική έκπληξη ως προς την επίτευξη των στόχων τους επόμενους μήνες.

    Σε κάθε περίπτωση βέβαια ακόμη και εάν οι οίκου δεν βιαστούν να κάνουν θεαματικές κινήσεις η πρόοδος της χώρας είναι πια ορατή.

    Αυτό είναι ορατό στην αγορά, και φυσικά στην κίνηση των ελληνικών ομολόγων με χαρακτηριστική την μεγάλη υποχώρηση του spread των αποδόσεων του ελληνικού δεκαετούς με το αντίστοιχο γερμανικό κοντά στις 100 μονάδες βάσης, που είναι χαμηλό ιστορικό ρεκόρ.

    Δεν είναι άλλωστε τυχαίο και το ότι η πρόοδος της ελληνικής οικονομίας πιστοποιείται πια και από τους ιστορικά «σκληρούς» αξιολογητές με πιο πρόσφατη τη χθεσινή έκθεση του ΔΝΤ, το οποίο ανανέωσε το ραντεβού του με τη χώρα για νέα αξιολόγηση σε 12 μήνες, απευθύνοντας όμως πέντε συστάσεις, ακτινογραφώντας την δυναμική της ελληνικής οικονομίας:

    1. Τρία «φρένα» για την ανάπτυξη μεσοπρόθεσμα: Παρά τη βελτίωση των οικονομικών προοπτικών η χώρα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, αν και επί του παρόντος το πραγματικό ΑΕΠ διευρύνεται με ρυθμό ανώτερο της τάσης που επικρατούσε πριν την πανδημία, χάρη στην ισχυρή ανάκαμψη του τουρισμού και την ενίσχυση των επενδύσεων που στηρίζοντας και στην υλοποίηση του ΤΑΑ.

    Την ίδια στιγμή, η ισχυρή ανάπτυξη και ο υψηλός πληθωρισμός έχουν μειώσει τον λόγο του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ κάτω από το προ της πανδημίας επίπεδο, με περιορισμένους χρηματοδοτικούς κινδύνους μεσοπρόθεσμα λόγω της ευνοϊκής διάρθρωσης του χρέους. Ωστόσο, οι διαρθρωτικές ανισορροπίες που προκύπτουν από τις χαμηλές αποταμιεύσεις των νοικοκυριών και το ακόμη χαμηλό επίπεδο επενδύσεων, καθώς και οι αυξανόμενοι κίνδυνοι από την κλιματική αλλαγή επιβαρύνουν τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης.

    2. Ανάχωμα οι μεταρρυθμίσεις αλλά… Οι κίνδυνοι είναι πιο ισορροπημένοι για την ανάπτυξη αλλά με ανοδική τάση για τον πληθωρισμό εξαιτίας και του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και της ανάφλεξης στη Μ. Ανατολή. Στην περίπτωση που ο πληθωρισμός επιμείνει και τα επιτόκια παραμείνουν υψηλά για μεγαλύτερο του αναμενόμενου διάστημα αυτό θα έχει αντίκτυπο στη ζήτηση. Ανάχωμα στις πιέσεις είναι η επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων αν και το Ταμείο προειδοποιεί για τον κίνδυνο παραμονής του πληθωρισμού σε υψηλά επίπεδα λόγω ενδεχόμενων σοκ εξαιτίας καιρικών φαινομένων αλλά και από τις αυξήσεις μισθών και συντάξεων.

    Ολοκληρωμένες μεταρρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών εμποδίων στην προσφορά θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης εν μέσω μάλιστα αρνητικών δημογραφικών προοπτικών.

    Η ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης και η αντιμετώπιση των εμποδίων για την ενίσχυση του ανταγωνισμού θα ξεκλειδώσει υψηλότερες ιδιωτικές επενδύσεις και θα βελτιώσει την παραγωγικότητα.

    Η εξασφάλιση υψηλότερης συμμετοχής στην αγορά εργασίας και ενός καλύτερα καταρτισμένου εργατικού δυναμικού θα αυξήσει την δυναμική της αγοράς εργασίας, ενώ θα διευκολύνει περαιτέρω την ψηφιοποίηση και την πράσινη μετάβαση.

    Η ενίσχυση των μεταρρυθμίσεων του δικαστικού συστήματος θα βοηθήσει στη βελτίωση του επιχειρηματικού δυναμισμού και της παραγωγικότητας, αλλά και στην αύξηση της ανθεκτικότητας του χρηματοπιστωτικού τομέα, με την περαιτέρω μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών και των προβληματικών οφειλών που ανακτώνται.

    3. Πρωτογενή πλεονάσματα μεσοπρόθεσμα. Η φιλική προς την ανάπτυξη δημοσιονομική εξυγίανση μπορεί να ενισχύσει περαιτέρω τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους, υποστηρίζοντας παράλληλα την ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς και την πράσινη ανάπτυξη.

    Η περαιτέρω σύσφιξη βραχυπρόθεσμα και η διατήρηση του πρωτογενούς πλεονάσματος μεσοπρόθεσμα θα συμβάλει στην περαιτέρω ενίσχυση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους, περιορίζοντας παράλληλα τις πρόσθετες πιέσεις στον πληθωρισμό.

    Για πράσινη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να δίνει έμφαση στις δημόσιες επενδύσεις, συμπεριλαμβανομένων των πράσινων επενδύσεων, και στις κρίσιμες κοινωνικές δαπάνες, όπως η υγειονομική περίθαλψη και η εκπαίδευση. Η προώθηση περαιτέρω δημοσιονομικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, συμπεριλαμβανομένων των συνεχιζόμενων προσπαθειών για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, θα ενισχύσει τη δημοσιονομική διακυβέρνηση και θα βελτιώσει την αποτελεσματικότητα της δημοσιονομικής πολιτικής

    4. Περαιτέρω θωράκιση των τραπεζών τώρα. Η ανθεκτικότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος θα πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω σε ένα περιβάλλον υψηλότερων για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα επιτοκίων.

    Ταυτόχρονα θα πρέπει να παρακολουθούνται προσεκτικά και να γίνεται διαχείριση  κινδύνων που συνδέονται με τα επιτόκια, τη ρευστότητα και τη χρηματοδότηση και τα πιστωτικά ανοίγματα.

    Τα, προσωρινά, αυξημένα κέρδη των τραπεζών θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία κεφαλαιακών αποθεμάτων και τη βελτίωση της ποιότητας του κεφαλαίου.

    Μέτρα για δανειολήπτες στεγαστικών δανείων -όπως ανώτατα όρια δανείου προς αξία και συσχέτιση κόστους εξυπηρέτησης χρέους προς εισόδημα- θα ενίσχυαν την ανθεκτικότητα των νοικοκυριών και, κατά συνέπεια, θα περιόριζαν τους κινδύνους στο τραπεζικό σύστημα.

    5. Στοίχημα οι κλιματικές προκλήσεις και η πράσινη μετάβαση. Το Ταμείο υπογραμμίζει την ανάγκη για συντονισμένες προσπάθειες προκειμένου να επιτευχθούν οι φιλόδοξοι κλιματικοί στόχοι και να διευκολυνθεί η πράσινη μετάβαση. Δεδομένης της κυριαρχίας των ορυκτών καυσίμων στον ενεργειακό εφοδιασμό, μια ισχυρή εφαρμογή του πλαισίου πολιτικής των αρχών για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων μέτρων για τον εξορθολογισμό του πλαισίου αδειοδότησης για νέες επενδύσεις και την καλύτερη ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε ένα αναβαθμισμένο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, θα επιταχύνει την πρόοδο, ενισχύοντας παράλληλα την ενεργειακή ασφάλεια.

    Οι αρχές θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο να αυξήσουν την τιμολόγηση του άνθρακα (συμπεριλαμβανομένων των ειδικών φόρων κατανάλωσης και των τελών) σε τομείς εκτός ΣΕΔΕ, όπως οι μεταφορές, ώστε να δοθούν περαιτέρω κίνητρα για την ταχεία και αποτελεσματική πράσινη μετάβαση, καθώς η τιμή της ενέργειας συνεχίζει να ομαλοποιείται.

    Οι αρχές θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο αύξησης της τιμολόγησης του άνθρακα (συμπεριλαμβανομένων των ειδικών φόρων κατανάλωσης και των τελών) σε τομείς όπως οι μεταφορές, για να δώσουν περαιτέρω κίνητρα για την ταχεία και αποτελεσματική πράσινη μετάβαση καθώς η τιμή της ενέργειας συνεχίζει να ομαλοποιείται.

    Διαβάστε επίσης:

    ΑΑΔΕ: Φοροδιαφυγή… χόρευε στον γάμο της χρονιάς – Στη «φάκα» και γνωστός τραγουδιστής



    ΣΧΟΛΙΑ