Καμία κρατική κάλυψη δεν θα δικαιούνται από την 1η Ιουνίου όσοι ιδιοκτήτες ΙΧ, αλλά και επιχειρήσεις δεν έχουν προχωρήσει σε ασφάλιση έναντι και των φυσικών καταστροφών.

Για να μην επιβληθούν βαριά πρόστιμα, θα πρέπει τόσο τα οχήματα όσο και οι επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα πάνω από 500.000 ευρώ να έχουν ασφαλιστεί ταυτόχρονα για δασικές πυρκαγιές και πλημμύρες.

1

Ο νόμος τίθεται σε ισχύ από την ερχόμενη Κυριακή, ωστόσο οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να σπεύσουν μέχρι και αύριο στις ασφαλιστικές εταιρείες για να προλάβουν την προθεσμία.

Όλα τα οχήματα

Σε περίπτωση που οι ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν αμελήσει την εφαρμογή του νόμου θα αποκλείονται αυτόματα από κάθε κρατική ενίσχυση σε περίπτωση φυσικής καταστροφής. Η νομοθετική ρύθμιση ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο του 2024 και τίθεται σε ισχύ από τις αρχές του φετινού καλοκαιριού. Μάλιστα, η ίδια ρύθμιση προβλέπει πως η υποχρεωτική ασφάλιση αφορά και τα οχήματα που έχουν τεθεί σε ακινησία.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως η νομοθεσία δεν προβλέπει πρόστιμα για όσους ιδιοκτήτες δεν συμμορφωθούν και η μοναδική κύρωση είναι η απώλεια διεκδίκησης κρατικής αποζημίωσης. Οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν ήδη ξεκινήσει την ενημέρωση των πελατών τους, καλώντας τους να φροντίσουν για την ανανέωση ή τροποποίηση των ασφαλιστηρίων τους έως την ημερομηνία εφαρμογής του μέτρου. Η ασφάλιση για τις φυσικές καταστροφές γίνεται με βάση την τρέχουσα εμπορική αξία του οχήματος.

Και οι επιχειρήσεις

Υποχρεωτική είναι η ασφάλιση έναντι των φυσικών καταστροφών και για τις επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα πάνω από 500.000 ευρώ. Στην περίπτωση των επιχειρήσεων όμως, ο νόμος είναι πιο αυστηρός.

Η ασφάλιση αφορά τις πυρκαγιές, τις πλημμύρες, αλλά και τους σεισμούς, ενώ προβλέπεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ στις επιχειρήσεις που δεν θα προχωρήσουν στη σύναψη ασφαλιστήριου συμβολαίου για φυσικές καταστροφές. Μάλιστα, προβλέπεται διπλασιασμός του προστίμου αν η επιχείρηση δεν συμμορφωθεί μέσα σε διάστημα 30 ημέρων από την ημέρα που θα της κοινοποιηθεί το πρόστιμο.

Το πλαίσιο έχει προκαλέσει αντιδράσεις στους φορείς της αγοράς, με πρόσφατο παράδειγμα την ΕΣΕΕ που απέστειλε επιστολές στους αρμόδιους Υπουργούς Ανάπτυξης και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με τις οποίες ζητά να δοθεί παράταση τεσσάρων μηνών, ώστε να δοθεί επαρκής χρόνος προσαρμογής και επίλυσης των πρακτικών ζητημάτων. Επιχειρήσεις έχουν καταγγείλει μάλιστα, στους φορείς πως αρκετές ασφαλιστικές ζητούν τεράστια ποσά για να ασφαλίσουν επιχειρήσεις σε περιοχές υψηλού κινδύνου, ενώ αρνούνται ακόμα και να ασφαλίσουν εταιρείες που βρίσκονται πχ πολύ κοντά σε πρατήρια καυσίμων.

Η ασφάλιση καλύπτει κατ’ ελάχιστον τον κίνδυνο από υλικές ζημιές που προκαλούνται από κινδύνους στις ιδιόκτητες κτιριακές εγκαταστάσεις, καθώς και σε λοιπά στοιχεία ενεργητικού της επιχείρησης, όπως τον εξοπλισμό, τις πρώτες ύλες, τα εμπορεύματα, τα φορτηγά αυτοκίνητα και αυτοκίνητα επαγγελματικής χρήσης, τα μέσα παραγωγής και τα αποθηκευμένα προϊόντα και για ποσοστό τουλάχιστον 70% της αξίας του συνόλου του ενεργητικού.

Όσες επιχειρήσεις δεν ασφαλιστούν, θα εξαιρεθούν από κάθε επιχορήγηση κρατικής αρωγής για υλικές ζημιές στα περιουσιακά στοιχεία της, συμπεριλαμβανομένης της στεγαστικής συνδρομής.

Διαβάστε επίσης

Νέο πενταετές στρατηγικό σχέδιο για τις εξαγωγές έως το τέλος του 2025

Πιερρακάκης: Η απορρόφηση του ΟΠΕΚΕΠΕ από την ΑΑΔΕ δημιουργεί μηχανισμό για επιδοτήσεις σε πραγματικούς δικαιούχους

ΟΠΕΚΑ: Την Παρασκευή η καταβολή των κοινωνικών επιδομάτων