ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
O λατινικός όρος «de minimis», ο οποίος κάποτε ήταν ελάχιστα γνωστός εκτός τελωνειακού πλαισίου, πρωτοστάτησε φέτος στον εμπορικό κόσμο, σύμφωνα με το Bloomberg.
Αυτό, σημειώνει το πρακτορείο, οφείλεται στην απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, να κλείσει ένα δασμολογικό κενό για τα εμπορεύματα «de minimis» από την ηπειρωτική Κίνα και το Χονγκ Κονγκ από τις 2 Μαΐου.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η φράση — η οποία μεταφράζεται σε ελεύθερη μετάφραση ως «πολύ μικρό για να έχει σημασία» — αναφέρεται σε μικρά δέματα που αποστέλλονται απευθείας στους καταναλωτές από το εξωτερικό, συνήθως παρακάμπτοντας αποθήκες και κόμβους διανομής.
Το να χαρακτηριστεί κάτι ως «de minimis» συνοδεύεται από ένα τεράστιο πλεονέκτημα: χωρίς τελωνειακές δηλώσεις και δίχως δασμούς.
Ενώ κάθε πακέτο de minimis είναι μικρό, μαζικά αποστέλλονται σε τεράστιες ποσότητες στις ΗΠΑ από εκπτωτικά διαδικτυακά καταστήματα όπως η Shein και η Temu.
Τα δέματα de minimis από μέρη εκτός της ηπειρωτικής Κίνας και του Χονγκ Κονγκ είναι επίσης έτοιμα να χάσουν την απαλλαγή τους από τους δασμούς μόλις τεθεί σε εφαρμογή ένα σύστημα για την «ταχεία επεξεργασία και είσπραξη» των δασμών, σύμφωνα με εκτελεστικό διάταγμα που εξέδωσε ο Τραμπ.
Τι είναι όμως η εξαίρεση de minimis των ΗΠΑ;
Για να πληροί ένα πακέτο τις προϋποθέσεις για την εξαίρεση de minimis των ΗΠΑ, θα πρέπει να έχει λιανική αξία που δεν υπερβαίνει τα 800 δολάρια, η οποία είναι υψηλή σε σύγκριση με άλλες χώρες.
Για παράδειγμα, στον Καναδά είναι περίπου 40 δολάρια και περίπου 150 δολάρια στην ευρωζώνη.
Η κυβέρνηση του προέδρου Ομπάμα την αύξησε σε αυτό το επίπεδο από 200 δολάρια που ήταν το 2016.
Η απαλλαγή χρονολογείται από το 1938, όταν το Κογκρέσο τροποποίησε τους δασμολογικούς κανόνες για να άρει τους δασμούς, προκειμένου να αποφευχθούν περιττά έξοδα σε τόσο μικρό κόστος ή, όπως το έθεσε ένας πρώην αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών, «να ξοδεύεις ένα δολάριο για να εισπράξεις 50 σεντς».
Η απαλλαγή ξεκίνησε από το 1 δολάριο, όπου παρέμεινε για δεκαετίες πριν αυξηθεί στα 5 δολάρια το 1990, στα 200 δολάρια το 1993 και στη συνέχεια εκτοξευθεί στα 800 δολάρια το 2015.
Η Κίνα, γενικά παραιτείται από δασμούς έως και περίπου 7 δολάρια σε δέματα, ενώ οι αποστολές από εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου υπόκεινται σε δασμούς μόνο εάν η αξία τους είναι περίπου 700 δολάρια ή περισσότερο, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις.
Πώς φορολογούνται τώρα τέτοια δέματα από την ηπειρωτική Κίνα και το Χονγκ Κονγκ;
Αρχικά, όταν έκλεισε το παραθυράκι de minimis στις 2 Μαΐου, τα δέματα από την ηπειρωτική Κίνα και το Χονγκ Κονγκ αξίας έως 800 δολαρίων φορολογούνταν με συντελεστή 120% της αξίας τους ή αντιμετώπιζαν ένα σταθερό τέλος 100 δολαρίων.
Το τέλος επρόκειτο να αυξηθεί στα 200 δολάρια την 1η Ιουνίου.
Ωστόσο, εφόσον ΗΠΑ και Κίνα ανακοίνωσαν συμφωνία για τη μείωση των τριψήφιων δασμών στις εισαγωγές τους για 90 ημέρες, ο Τραμπ υπέγραψε εκτελεστικό διάταγμα με το οποίο μειώνονταν οι δασμοί στα πακέτα de minimis στο 54% από τις 14 Μαΐου, ενώ ακύρωσε την προγραμματισμένη αύξηση του πάγιου τέλους τον Ιούνιο.
Ποιες επιπτώσεις είχε το παραθυράκι de minimis των ΗΠΑ;
Με το όριο τόσο υψηλό όσο είναι στις ΗΠΑ, περίπου 4 εκατομμύρια μικρά δέματα που διεκδικούσαν εξαιρέσεις de minimis διέσχιζαν τις ΗΠΑ κάθε μέρα το 2024.
Αυτά τα δέματα συχνά δεν ελέγχονταν πριν μεταφερθούν σε φορτηγό για παράδοση απευθείας στην πόρτα του καταναλωτή.
Αυτό, μέχρι σήμερα είχε βοηθήσει τους Αμερικανούς να έχουν πρόσβαση σε πολλά φθηνά εμπορεύματα που πωλούνταν από ηλεκτρονικούς λιανεμπόρους στην Κίνα, όπως οι Temu και Shein.
Επιπλέον, άσκησε πιέσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και αύξησε το κόστος των αεροπορικών μεταφορών, μεταξύ άλλων.
Επιπλέον, τα πακέτα πιστεύεται ότι είναι ένας από τους τρόπους με τους οποίους παράνομα ναρκωτικά όπως η φαιντανύλη έχουν εισαχθεί λαθραία στην Αμερική και πώς άλλα αγαθά έχουν εισέλθει στις ΗΠΑ κατά παράβαση των κανόνων κατά των εισαγωγών από περιοχές γνωστές για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Η κυβέρνηση Τζο Μπάιντεν βρισκόταν σε καλό δρόμο για την καταστολή των de minimis καταχρήσεων πριν χάσει την προεδρία στις εκλογές του Νοεμβρίου πέρσι, επομένως η απόφαση του Τραμπ να καταργήσει την εξαίρεση δεν αποτέλεσε έκπληξη.
Πόσο έχει επηρεάσει το εμπόριο ο κανόνας de minimis;
Τα μεγάλα τόσο σε όγκο όσο και σε αξία πακέτα, αυξάνονται σημαντικά.
Τέτοια πακέτα περιορίζονταν παλαιότερα σε μπλουζάκια και μικρά ηλεκτρονικά είδη, εντούτοις επεκτάθηκαν ώστε να συμπεριλάβουν και είδη μεγαλύτερης αξίας, όπως ηλεκτρικά ποδήλατα που πωλούνται λιανικά στην τιμή των 799 δολαρίων.
Σύμφωνα με ένα ενημερωτικό δελτίο Τύπου του Λευκού Οίκου το 2024, ο αριθμός των μεμονωμένων αποστολών προς τις ΗΠΑ που διεκδικούσαν εξαιρέσεις de minimis ξεπέρασε το 1 δισεκατομμύριο ετησίως, από περίπου 140 εκατομμύρια μια δεκαετία νωρίτερα.
Παρότι η Κίνα ανέφερε επίσημα εξαγωγές μικρών δεμάτων προς τις ΗΠΑ αξίας περίπου 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων πέρσι, η Nomura Holdings εκτιμά ότι έως και 46 δισεκατομμύρια δολάρια σε δέματα με προορισμό τις ΗΠΑ προήλθαν από τη χώρα.
Υπάρχει μια απόκλιση, επειδή με τόσα πολλά δέματα, είναι δύσκολο να τα καταμετρήσει κανείς όλα στα επίσημα στατιστικά στοιχεία.
Αυτό είναι ένα μεγάλο ποσό ούτως ή άλλως, σημειώνει το Bloomberg.
Ωστόσο, αποτελεί ένα μικρό κλάσμα της αξίας των συνολικών εισαγωγών αγαθών στις ΗΠΑ, οι οποίες πέρυσι ξεπέρασαν τα 5,3 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Κατά συνέπεια, η αναστολή της εξαίρεσης de minimis δεν αναμένεται να έχει σημαντική επίδραση στην οικονομία των ΗΠΑ.
Τι σημαίνουν οι νέοι κανόνες για τους καταναλωτές στις ΗΠΑ;
Το τέλος της εξαίρεσης de minimis, σημειώνει το Bloomberg, για τις εισαγωγές από την ηπειρωτική Κίνα και το Χονγκ Κονγκ δεν σημαίνει ότι οι Αμερικανοί δεν μπορούν να παραγγείλουν μικρά δέματα από αυτά τα μέρη, αλλά ότι τώρα τα αγαθά διοχετεύονται μέσω τελωνείων και επιβαρύνονται με δασμούς, με το κόστος να μετακυλίεται – τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό – στους καταναλωτές.
Οι παραδόσεις μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου από την Κίνα είναι επίσης πιθανό να επιβραδυνθούν.
Το πρόσθετο κόστος θα καταστήσει τις αεροπορικές μεταφορές εμπορευμάτων —που ήδη αποτελούν έναν πολύ ακριβό τρόπο μεταφοράς— έναν δυνητικά ασύμφορο τρόπο μεταφοράς εμπορευμάτων χαμηλού κόστους.
Επομένως αντί να πετάξει με αεροπλάνο και να χρειαστεί μερικές ημέρες για να φτάσει, ένα δέμα μπορεί να χρειαστεί ένα ταξίδι τριών εβδομάδων με πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ.
Ποιες εταιρείες θα επηρεαστούν περισσότερο από την αλλαγή;
Οι χαμηλού κόστους διαδικτυακοί λιανοπωλητές, όπως οι Temu, Shein και AliExpress της Alibaba, χρησιμοποιούν την εξαίρεση de minimis εδώ και χρόνια για να επεκταθούν στις ΗΠΑ, μια τάση που ενισχύθηκε από την άνθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου την εποχή της Covid-19.
Το διασυνοριακό διαδικτυακό λιανικό εμπόριο αποδείχτηκε σωτήριο για πολλά κινεζικά εργοστάσια που λειτουργούσαν με ελάχιστα περιθώρια κέρδους, καθώς οι δαπάνες των εγχώριων αγοραστών μειώθηκαν κατακόρυφα κατά τη διάρκεια της κρίσης της πανδημίας και δεν ανέκαμψαν ποτέ στην πραγματικότητα.
Μάλιστα, η Shein πρωτοστάτησε στο μοντέλο στόχευσης Αμερικανών που ανησυχούν για το κόστος, με μπλούζες των 2 δολαρίων και πουκάμισα των 10 δολαρίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Η Temu από την άλλη, εισήλθε στην αγορά γύρω στο 2022 με σλόγκαν «Ψώνισε σαν δισεκατομμυριούχος».
Διαβάστε επίσης:
Bloomberg: Η Ελλάδα προσέφυγε σε βρετανικό δικαστήριο για τα «warrants ΑΕΠ»
Κλείνοντας τους λογαριασμούς του PSI – Η βόμβα των Warrants και ο Βρετανός Δικαστής
Reuters για «warrants ΑΕΠ»: Συγκροτήθηκε ομάδα πιστωτών για την επαναγορά
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
