• Οικονομία

    Νότης Μηταράκης στο mononews: Μέσα στο 2020 προχωράμε στην αξιοποίηση της περιουσίας των δημοσίων ταμείων

    • Συνέντευξη στην Αργυρώ Μαυρούλη
    Ο υπουργός Νότης Μηταράκης

    Νότης Μηταράκης, υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου


    Στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης και του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών, αλλά και στην εξεύρεση λύσης για την είσπραξη 35 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμων οφειλών θα επικεντρωθεί η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων το 2020.

    Σε συνέντευξή του στο mononews.gr, ο υφυπουργός Κοινωνικών Υποθέσεων, Νότης Μηταράκης, επισημαίνει ότι η περιουσία των φορέων ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ και παραμένει ανεκμετάλλευτη επί σειρά ετών.

    Όσον αφορά την εφαρμογή του νέου συστήματος αμιγώς κεφαλαιοποιητικής επικουρικής ασφάλισης, ο κ. Μηταράκης ξεκαθαρίζει ότι δεν θα συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή τον Ιανουάριο, αλλά θα ακολουθήσει νέο νομοθέτημα το 2020 μετά την εκπόνηση αναλογιστικών μελετών για την βιωσιμότητά του.

    Στο ασφαλιστικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή εντός Ιανουαρίου, θα υπάρξει τελικά διάταξη για τον ανασχηματισμό της επικουρικής ασφάλισης από την 1η Ιανουαρίου του 2021;

    Βασικός στόχος της κυβέρνησης και δικό μου προσωπικό στοίχημα, είναι ο μετασχηματισμός του ισχύοντος συστήματος επικουρικής ασφάλισης σε ένα μεικτό σύστημα που θα συνδυάζει τόσο κεφαλαιοποιητικά, όσο και διανεμητικά χαρακτηριστικά. Αυτή η διαδικασία μετάβασης στο νέο σύστημα επικουρικής ασφάλισης δεν θα συμπεριληφθεί στο ασφαλιστικό νομοσχέδιο το οποίο θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή τον Ιανουάριο.

     Θα ακολουθήσει νέο νομοθέτημα εντός του 2020, καθώς θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί τόσο οι απαραίτητες αναλογιστικές μελέτες, όσο και η αυστηρή εξέταση των υπό διαμόρφωση προτάσεων, ώστε να καταλήξουμε σε ένα ασφαλές νομοθετικό πλαίσιο. Δεν θα επαναλάβουμε τα λάθη της προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία νομοθετούσε με προχειρότητα και βεβιασμένα, σε βάρος ασφαλισμένων και συνταξιούχων.

    Έχει εκπονηθεί αναλογιστική μελέτη που να αποδεικνύει την βιωσιμότητα του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών μετά τη μετάβασή του στο νέο σύστημα με την εφαρμογή αμιγώς κεφαλαιοποιητικής επικουρικής ασφάλισης;

     Η εκπόνηση αναλογιστικών μελετών έχει κριθεί απαραίτητη βάσει των αποφάσεων του ΣτΕ και όπως έχουμε ξεκαθαρίσει, είμαστε απολύτως ευθυγραμμισμένοι με αυτές. Είναι δεδομένο πως η αναδιαμόρφωση του συστήματος επικουρικής ασφάλισης, θα βασίζεται σε αυστηρά δεδομένα και θα διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες που θα διασφαλίζουν τη βιωσιμότητά του, ενώ δεν θα δημιουργούν κανένα κίνδυνο για τη δημοσιονομική ισορροπία της χώρας.

    Αυτήν τη στιγμή, οι αναλογιστικές μελέτες έχουν εστιάσει στο νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο το οποίο θα τεθεί προς ψήφιση τον Ιανουάριο. Με την ολοκλήρωση του σταδίου αυτού, η αμέσως επόμενη προτεραιότητά μας θα είναι η διεκπεραίωση όλων των απαραίτητων αναλογιστικών μελετών για τη μετάβαση στο νέο σύστημα κεφαλαιοποιητικής επικουρικής ασφάλισης.

    Ποιοι συνταξιούχοι θα δουν αύξηση στην επικουρική τους σύνταξη από τις 4 Οκτωβρίου, ημερομηνία απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας;

    Με τις αποφάσεις του ΣτΕ, οι οποίες βγήκαν στο φως τον Οκτώβριο, ο νόμος Κατρούγκαλου κρίθηκε αντισυνταγματικός σε βασικούς πυλώνες του, επιβεβαιώνοντας την κριτική που είχε ασκήσει η ΝΔ προεκλογικά, για έναν νόμο κοινωνικά άδικο και αντισυνταγματικό.

    Το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο το οποίο θα τεθεί σε ισχύ αναδρομικά από τις 4 Οκτωβρίου 2019, δηλαδή την ημέρα έκδοσης των αποφάσεων του ΣτΕ, θα θεμελιώνεται πάνω στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης, όπως είχαμε διαβεβαιώσει εξαρχής.

    Αύξηση στη σύνταξή τους, με βάση τα παραπάνω, θα δουν οι συνταξιούχοι με περισσότερα από 30 συντάξιμα έτη, μέσα από την αύξηση των ποσοστών αναπλήρωσης, καθώς και στην περίπτωση των επικουρικών συντάξεων, οι οποίες είχαν υποστεί μειώσεις από το πλαφόν των 1.300 ευρώ που έθετε ο νόμος Κατρούγκαλου.

    Βάσει των αποφάσεων του ΣτΕ, ο συνυπολογισμός κύριας και επικουρικής σύνταξης κρίθηκε αντισυνταγματικός και το πλαφόν των 1.300 ευρώ καταργείται.

    Θεωρείτε ότι είναι η εφικτή η πώληση σε ξένα funds των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία, στα πρότυπα των τραπεζών με τα κόκκινα δάνεια;

    Η κυβέρνηση κληρονόμησε 35 δισεκατομμύρια ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία, τις οποίες καλείται σήμερα να διαχειριστεί. Οι οφειλές αυτές έχουν προκύψει από στρατηγικούς κακοπληρωτές, οι οποίοι συνειδητά καταστρατήγησαν για δεκαετίες το δημόσιο συμφέρον, χωρίς να καταβάλλουν ούτε ένα ευρώ από τις εισφορές που όφειλαν στο κράτος.

    Η εισπραξιμότητα του ΚΕΑΟ έχει αποδειχθεί αδύναμη απέναντι στα τεράστια ποσά που πρέπει να εισπραχθούν και εμείς οφείλουμε να εξετάσουμε όλους τους πιθανούς τρόπους ενίσχυσης της εισπρακτικής ικανότητας του κράτους.

     Το συγκεκριμένο ζήτημα αποτελεί πάνω απ’ όλα ένα ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης την οποία οφείλουμε να αποκαταστήσουμε προς όφελος των υπόλοιπων ευσυνείδητων συμπολιτών μας. Είναι υποχρέωση της πολιτείας να δείξει σκληρό πρόσωπο και αποτελεσματικότητα στο συγκεκριμένο ζήτημα.

    Πώς θα μπορούσε να αξιοποιηθεί η τεράστια προίκα ακινήτων των ασφαλιστικών ταμείων, ώστε να υπάρξουν νέα έσοδα στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης;

    Ένας από τους βασικούς στόχους της κυβέρνησης είναι η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου σε όλη την Ελλάδα, η οποία για χρόνια ολόκληρα παραμένει ανεκμετάλλευτη. Χαρακτηριστικά, μπορούμε να αναφέρουμε πως η αντικειμενική αξία της περιουσίας του ΕΦΚΑ αγγίζει τα 825 εκατομμύρια ευρώ, και του ΕΤΕΑΕΠ τα 250 εκατομμύρια ευρώ, σε οικόπεδα, αγροτεμάχια, κτήρια κλπ.

     Με απλούς υπολογισμούς μπορεί πολύ εύκολα ο καθένας να κατανοήσει, πως με την αξιοποίηση όλης αυτής της περιουσίας, τα έσοδα για τα ασφαλιστικά ταμεία θα είναι πολύ σημαντικά και θα αποτελούν μια σημαντική ανάσα στα οικονομικά τους.

    Τι απαντάτε στην αυστηρή κριτική που ασκείτε από την αντιπολίτευση στο νέο σύστημα ασφαλιστικών εισφορών για τους μη μισθωτούς;

    Με το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο εισάγεται ένα νέο σύστημα υπολογισμού των εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους, πολύ ευνοϊκότερο από το ισχύον καθεστώς και με περισσότερα δικαιώματα και ελευθερίες για τους ασφαλισμένους.

     Μέσα από μια αρχιτεκτονική επτά επιπέδων ασφαλιστικών εισφορών, ο κάθε ασφαλισμένος θα έχει το δικαίωμα να επιλέξει το επίπεδο εκείνο που αρμόζει στην εισφοροδοτική του ικανότητα, αλλά και στις ατομικές του ανάγκες. Το σύστημα αυτό θα είναι τελείως αποσυνδεδεμένο τόσο από εισοδηματικά κριτήρια όσο και από τα χρόνια εργασίας, παρέχοντας έτσι απεριόριστη ελευθερία. Επιπλέον, ο ασφαλισμένος θα μπορεί να εναλλάσσει το επίπεδο εισφορών που επιθυμεί στις αρχές κάθε νέου έτους, καθώς δεν υπάρχει κάποια ισόβια δέσμευση. Η κριτική που έχουμε δεχτεί έως τώρα αναφορικά με το σύστημα αυτό, αφορά στο κατώτατο επίπεδο εισφορών, το οποίο παρουσιάζει μια ελάχιστη αύξηση σε σχέση με το ισχύον κατώτατο όριο.

    Ωστόσο, η μικρή αυτή αύξηση αντισταθμίζεται και με το παραπάνω, από τις φορολογικές ελαφρύνσεις τις οποίες έχει δρομολογήσει η κυβέρνηση για επαγγελματίες και επιχειρήσεις.

    Έτσι συνδυαστικά, το νέο φορολογικό και ασφαλιστικό πλαίσιο, θα διασφαλίσει για τους ελεύθερους επαγγελματίες από τη μία περισσότερα καθαρά έσοδα και από την άλλη μεγαλύτερες συντάξεις στο μέλλον.

    Δίνουμε τη δυνατότητα επιλογής υψηλότερων ασφαλιστικών εισφορών που έχουν ευθεία ανταποδοτικότητα, ενώ προχωράμε σε φοροελαφρύνσεις, καθώς το φορολογικό σύστημα δεν είναι ανταποδοτικό και δεν διασφαλίζει μελλοντικά κέρδη.

    Επιπλέον, για τα πέντε πρώτα έτη της δραστηριοποίησης του κάθε νέου ελεύθερου επαγγελματία, προβλέπεται ένα ειδικό καθεστώς πολύ μειωμένων εισφορών, προκειμένου η πολιτεία να ενισχύσει και να στηρίξει τους νέους που θέλουν να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στην αγορά εργασίας. Στη γενική πολιτική της κυβέρνησης εξάλλου, προτεραιότητα έχει η ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας και της παραγωγικότητας, καθώς χωρίς αυτά, δεν μπορεί να υπάρξει μέλλον.



    ΣΧΟΛΙΑ