• Οικονομία

    Νέος γύρος ανατιμήσεων το φθινόπωρο – Τα αναχώματα που στήνει το υπ. Ανάπτυξης

    • Άννα Διανά
    Κώστας Σκρέκας, Υπουργός Ανάπτυξης

    Κώστας Σκρέκας, Υπουργός Ανάπτυξης


    Τη δύσκολη εξίσωση της ακρίβειας καλείται από τον Σεπτέμβριο να λύσει το υπουργείο Ανάπτυξης και εν γένει η κυβέρνηση με το θέμα να αποτελεί μόνιμο «πονοκέφαλο».

    Οι ανατιμήσεις σε τρόφιμα και βασικά καταναλωτικά αγαθά όχι μόνο δεν φρενάρουν αλλά αναμένεται και νέος γύρος από τον Σεπτέμβριο με το κόστος των αγροτικών πρώτων υλών να δείχνει θολό τον ορίζοντα για την αποκλιμάκωση των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

    Στα ύψη οι αγροτικές πρώτες ύλες

    Το κόστος των αγροτικών πρώτων υλών παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τον Ιούνιο ο δείκτης φυτικής παραγωγής της ΕΛΣΤΑΤ αυξήθηκε κατά 34,1% σε σχέση με τον περσινό Ιούνιο, απόρροια των αυξήσεων κατά 71,1% στο ελαιόλαδο, 39% στα φρούτα και 17,3% σε λαχανικά και κηπευτικά. Απογοητευτική είναι και η εικόνα στη ζωϊκή παραγωγή με τον δείκτη να είναι αυξημένος κατά 24%.

    Άλλωστε και τα μηνύματα από τη διεθνή αγορά δεν είναι ενθαρρυντικά. Η άνοδος της τιμής των σιτηρών στα χρηματιστήρια εμπορευμάτων, μετά την αποχώρηση της Ρωσίας από τη συμφωνία για την εξαγωγή ουκρανικών σιτηρών μέσω της Μαύρης Θάλασσας, προβληματίζει για τις επιπτώσεις που θα έχει σε άλευρα, δημητριακά, ψωμί ενώ και στο «κάδρο» παραμένει και το ενεργειακό κόστος.

    Διψήφια ποσοστά ανατιμήσεων

    Και αυτό την ώρα που ήδη το ψωμί και τα δημητριακά αυξήθηκαν τον Ιούλιο κατά 8,6% σε σχέση με τον περασμένο Ιούλιο, όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Με διψήφιο ρυθμούς αυξάνονται και τα φρούτα, που σε σχέση με περύσι είναι ακριβότερα κατά 19,4%, τα λαχανικά (+15,5%), τα γαλακτοκομικά και αυγά (+14,4%), τα κρέατα (+10,9%), τα έλαια και λίπη (+10,6%), η ζάχαρη, σοκολάτες, γλυκά, παγωτά (+11,6%). Αύξηση καταγράφουν και οι κατηγορίες των λοιπών τροφίμων με 13,7%, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά – χυμοί φρούτων με 13,3%,  κατά 9,2% εμφανίζει η κατηγορία καφές-κακάο- τσάι και κατά 8,3% τα ψάρια.

    Άλλωστε, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI) την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου οι τιμές ανά μονάδα στα συσκευασμένα προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ είχαν αυξηθεί σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο κατά 6% (μεσοσταθμικά) με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να καταγράφονται στα ροφήματα (9%) και στα γαλακτοκομικά (7%).

    Ας σημειωθεί ότι πέρα από τα τρόφιμα, σημαντικές ανατιμήσεις τους τελευταίους μήνες καταγράφονται και στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (απορρυπαντικά, καθαριστικά, χαρτικά κ.ο.κ.) με τα στοιχεία της Circana να δείχνουν αύξηση κατά 7% της τιμής ανά μονάδα για την εν λόγω κατηγορία προϊόντων.

    Σαρωτικοί έλεγχοι σε βιομηχανίες και πολυεθνικές

    Σε αυτό το περιβάλλον, με την ακρίβεια στα τρόφιμα να επιμένει παρά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, το υπουργείο Ανάπτυξης έχει περιορισμένα εργαλεία στη διάθεσή του για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.

    To πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους και το διευρυμένο καλάθι του νοικοκυριού μέτρα με τα οποία επιδιώκεται αφενός να ανακουφιστούν τα ευάλωτα νοικοκυριά και αφετέρου να αντιμετωπιστούν αδικαιολόγητες αυξήσεις.

    Στην κατεύθυνση αυτή, οι έλεγχοι είναι σαρωτικοί και όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας «θα είμαστε άτεγκτοι απέναντι σε εκείνους που τυχόν προσπαθήσουν να αισχροκερδήσουν».

    Το βάρος των ελέγχων από τη ΔΙΜΕΑ έχει μετατοπιστεί από το λιανεμπόριο στις βιομηχανίες και δη στις πολυεθνικές όταν πολλά εισαγόμενα προϊόντα στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ πωλούνται ακριβότερα απ’ ότι σε άλλες χώρες της ΕΕ. Οι έλεγχοι εστιάζονται και στα ΠΟΠ προϊόντα με έμφαση στο ελαιόλαδο, το μέλι και τη φέτα αλλά και σε άλλα καταναλωτικά αγαθά.

    Πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και καλάθι νοικοκυριού έως το τέλος του έτους

    Σε ό,τι αφορά το καλάθι του νοικοκυριού, μέτρο, το οποίο σύμφωνα με τους εκπροσώπους του λιανεμπορίου τροφίμων έχει ατονήσει, το  υπουργείο Ανάπτυξης επιδιώκει να το κάνει πιο αποτελεσματικό. Για αυτό, άλλωστε στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών της για τη στήριξη των καταναλωτών ζητήθηκε από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να περιληφθεί στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» τουλάχιστον ένα επώνυμο προϊόν ανά κατηγορία, εφ’ όσον διαθέτει προϊόν στην εν λόγω κατηγορία.

     Επίσης να καθιερωθεί δεύτερο σημείο πώλησης ιδιαίτερης προβολής για τα προϊόντα του «Καλαθιού του Νοικοκυριού» σε καταστήματα σούπερ μάρκετ όπου είναι χωροταξικά εφικτό. Επιπλέον, το υπουργείο Ανάπτυξης θα επικοινωνεί τόσο μέσω τόσο της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis όσο και με άλλους τρόπους τα προϊόντα για τα οποία οι προμηθευτές θα ανακοινώσουν μόνιμη μείωση, μεγαλύτερη από 5% στους επίσημους τιμοκαταλόγους τους, μέχρι τέλος του 2023.

    Τέλος, εν όψει και της έναρξης της σχολικής χρονιάς και  τα σχολικά είδη έχουν ενταχθεί στην περίμετρο εφαρμογής του Νόμου 4818/2021 με την επιβολή πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους ώστε να μην είναι μεγαλύτερο ανά μονάδα από εκείνο προ της 31ης Δεκεμβρίου 2021.

    Διαβάστε επίσης

    Σκρέκας: Τρία αιτήματα της κυβέρνησης προς την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας

    Σούπερ μάρκετ: Μάχη με τις προσφορές για να κρατηθεί η κατανάλωση

    Σαρώνουν private label και χύμα προϊόντα στα σούπερ μάρκετ



    ΣΧΟΛΙΑ