• Οικονομία

    Ανατροπή στα σενάρια για τη βενζίνη – Πώς οι τιμές αλλάζουν τα σχέδια για το νέο “Fuel Pass”

    Χρήστος Σταϊκούρας, υπουργός Οικονομικών

    Χρήστος Σταϊκούρας, υπουργός Οικονομικών


    Σε μεγάλο πονοκέφαλο έχει αναδειχθεί η τιμή της βενζίνης που καθημερινά σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.

    Οι προσδοκίες για μία μικρή αποκλιμάκωση των τιμών φαίνεται πως έχουν ανατραπεί τα τελευταία 24ωρα και – παρά το γεγονός ο διεθνής τιμή του πετρελαίου έχει σταθεροποιηθεί κοντά στα 110 δολάρια το βαρέλι και το ευρώ έχει ανατιμηθεί έναντι του δολαρίου από τα επίπεδα του 1,03 στο 1,07 – οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για νέες αυξήσεις στις αντλίες των καυσίμων τις επόμενες ημέρες.

    Με τη μέση τιμή της βενζίνης πανελλαδικά να κινείται στο 2,268 ευρώ το λίτρο το οικονομικό επιτελείο αναγκάζεται να επανεξετάσει τα σενάρια για τη νέα παρέμβαση στα καύσιμα από το τέλος Ιουνίου.

    Υπενθυμίζεται πώς στο Eurogroup της περασμένης Δευτέρας οι Υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης έλαβαν μία επιστολή από τον αντιπρόεδρο της Κομισιόν, ο οποίος προέτρεψε τα κράτη-μέλη να μην προχωρήσουν σε μείωση των έμμεσων φόρων, όπως είναι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και να χρησιμοποιήσουν τα επιπλέον έσοδα που προκύπτουν σε στοχευμένες παρεμβάσεις, ώστε να ελαφρυνθούν οι καταναλωτές.

    Τα σενάρια

    Στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου βρίσκεται η επέκταση του “Fuel Pass” με μεγαλύτερα ποσά ανά δικαιούχο, η επέκταση της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης ακόμα και πάνω από τα 0,15 ευρώ το λίτρο που ισχύει σήμερα, αλλά και μία επιπλέον παρέμβαση για τη νησιωτική Ελλάδα, όπου οι τιμές έχουν εκτοξευθεί ακόμα και πάνω από τα 2,6 ευρώ το λίτρο.

    Το Υπουργείο Οικονομικών φαίνεται πως δεν εξετάζει αυτή την ώρα μία ενδεχόμενη μείωση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης που παραμένει ένας από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.

    «Πάντοτε κοιτάζουμε και αξιολογούμε κάθε δυνατότητα που μπορεί να υπάρξει», σχολίασε στο briefing των πολιτικών συντακτών χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, ωστόσο την ίδια στιγμή επεσήμανε «σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση των φορολογικών εργαλείων έχει τοποθετηθεί πολλές φορές η κυβέρνηση, το οικονομικό επιτελείο και εγώ από εδώ: ότι οφείλουμε να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί, δεδομένου ότι υπάρχει πολύ υψηλός βαθμός συσχέτισης και σύνδεσης των δημοσίων εσόδων με φορολογικά έσοδα αυτής της κατηγορίας».

    Σύμφωνα με πληροφορίες οι τελικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο με βασικό κριτήριο την πορεία των τιμών στις αντλίες των καυσίμων. Στο ενδιάμεσο, το οικονομικό επιτελείο θα αναζητήσει τη φόρμουλα για την εξεύρεση των απαραίτητων πόρων που θα χρηματοδοτήσουν τη νέα παρέμβαση στη βενζίνη.

    Οι επιλογές

    Μία επιλογή θα μπορούσε να είναι το «παράθυρο» που άφησε ανοιχτό η Κομισιόν στην έκθεσή της για τη 14η μεταμνημονιακή αξιολόγηση της Ελληνικής οικονομίας, για την κατάθεση ενός νέου συμπληρωματικού προϋπολογισμού ύψους 800 εκατ. ευρώ, ενώ ανάσα έχει δώσει και η υπεραπόδοση των φορολογικών εσόδων κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους, ύψους 1,7 δισ. ευρώ ποσό, μέρος του οποίου θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη μείωση των τιμών στα καύσιμα.

    Ασκήσεις επί χάρτου για ΕΦΚ και ΦΠΑ

    Σε περίπτωση που η κυβέρνηση αποφάσιζε να καταργήσει τον ΦΠΑ και τον ΕΦΚ, η τιμή της βενζίνης στην αντλία από 2,268 ευρώ/ λίτρο νερού που είναι η μέση τιμή, θα έπεφτε στο 1,11 ευρώ/ λίτρο, καθώς τα 1,15 ευρώ είναι μόνο οι φόροι.

    Ωστόσο, μια μείωση του ΦΠΑ θα είχε εξίσου σημαντικά αποτελέσματα. Υπενθυμίζεται πως κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα καύσιμα ήταν ενισχυμένα κατά 110 εκατ. ευρώ πάνω από το στόχο.

    Ένα προσωρινό πάγωμα του ΦΠΑ 24% θα οδηγούσε την τιμή της αμόλυβδης στην περιοχή του 1,80 ευρώ το λίτρο, ενώ σε περίπτωση που τοποθετούνταν προσωρινά στο 13%, η τιμή στην αντλία θα έπεφτε λίγο πάνω από το όριο των 2 ευρώ το λίτρο.

    Το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται στα νησιά με τις τιμές να κινούνται στην περιοχή των 2,5 έως 2,6 ευρώ το λίτρο, με την κυβέρνηση να σκέφτεται μία έξτρα παρέμβαση στη νησιωτική Ελλάδα. Έχει παρατηρηθεί άλλωστε ότι η τιμή της αμόλυβδης, για παράδειγμα στη Χίο, κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα ακόμα και από αστικές περιοχές, όπως είναι η Αττική. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι διαθέτει μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 17%.

    Σε περίπτωση που εφαρμοστεί μία ευρύτερη μείωση ΦΠΑ στα νησιά η τιμή της αμόλυβδης θα μπορούσε να υποχωρήσει ακόμα και στα επίπεδα του 2,10 έως 2,12 ευρώ το λίτρο.

    Διαβάστε επίσης:

    Έως και 115 ευρώ λιγότερα λαμβάνουν οι συνταξιούχοι που εργάστηκαν – Δεν έχει αξιοποιηθεί ακόμη ο χρόνος ασφάλισης τους

    Στη «φάκα» του ΣΔΟΕ δεκάδες επιχειρήσεις για απάτες σε σιτηρά, καλαμπόκι και ζωοτροφές – Εικονικές εταιρείες και το σύστημα «CAROUSEL»

     



    ΣΧΟΛΙΑ