• LIFE&STYLE

    Ποιος είναι πίσω από τις σκελετωμένες κούκλες των καταστημάτων; Γιατί κατηγορούν τη Mary Katrantzou


    Στη μόδα, τα πράγματα αλλάζουν συνεχώς – τα ρούχα ξεφτίζουν, οι εποχές τελειώνουν, οι τάσεις δεν έχουν στυλ – αλλά οι μεγαλύτερες αλλαγές είναι πάντα αυξανόμενες. Πάρτε για παράδειγμα, τη διαφήμιση του λιανικού εμπορίου που διαρκεί εδώ και δεκαετίες, και μεταμορφώνει τη σεμνότητα σε προκλητική τροφοδότηση του σεξ, ή τα 100 χρόνια που χρειάστηκαν τα γυναικεία ρούχα για να ξεφύγουν από τις μακριές φούστες και τα σχέδια με ζώνη στη μέση. Mια άλλη περίεργη εξέλιξη: η εδώ και αιώνες μείωση και αύξηση (του βάρους) των μανεκέν μόδας.

    Οι γυναίκες μανεκέν ήταν πάντα ψηλές και λεπτές. Όμως, οι ειδικοί της μόδας και ομοίως οι έμποροι λένε ότι αυτά τα δύο χαρακτηριστικά έχουν γίνει υπερβολικά από τη δεκαετία του 1990, και τώρα οι αγοραστές εκφράζουν την ωμή δυσαρέσκεια τους. Φέτος, αρκετά καταστήματα λιανικής πώλησης κατηγορήθηκαν ότι το παρατράβηξαν, βάζοντας στις βιτρίνες, φιγούρες με λεπτά πόδια σαν σπιρτόξυλα και σκελετωμένα πλευρά και προκάλεσαν σοκ και οργή στα social media.

    Screen Shot 2015-12-07 at 9.42.29 AM
    Mary Katrantzou  – Υπερβολικά κοκαλιάρικο μανεκέν στο Dubai ….. μετά το σκάνδαλο του «Topshop» με κοκαλιάρικο μανεκέν, εδώ είναι ένα άλλο ακραίο παράδειγμα ενός ανέφικτου σώματος. Πόδια σαν σπιρτόξυλα!

    Οι κούκλες-μανεκέν, ορατές και εικονικές, μπορούν να επηρεάσουν την εικόνα εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο, που έχουν για τον εαυτό τους, καθώς και τη συμπεριφορά τους. Αλλά αν, όπως ορισμένοι καταναλωτές ισχυρίζονται, το υπερβολικά κοκαλιάρικο μανεκέν είναι πραγματικά πρόβλημα, πού βρίσκεται η ευθύνη;

    Τα καταστήματα ένδυσης μπορεί να δέχονται τις περισσότερες διαμαρτυρίες, αλλά υπάρχει ένα μεγαλύτερο σύστημα στο παιχνίδι των σκιών. Περιλαμβάνει μια εξελισσόμενη διαδικασία παραγωγής μανεκέν, την άφιξη της γρήγορης μόδας, ακόμα και τους ίδιους τους πελάτες.

    Διαβάστε ακόμα: M. Katrantzou: H σχεδιάστρια που ντύνει τις Μ. Obama, T. Swift και Beyonce

    Απλώς ένα κομμάτι πλαστικού

    Γιατί κάνουμε τόσο μεγάλο θέμα για ένα μανεκέν 6’2″ με πόδια σαν κλαδιά; Είναι απλά ένα κομμάτι πλαστικού.

    Για τα καταστήματα, τα μανεκέν πιστεύεται ότι ασκούν ισχυρή επιρροή επί των πωλήσεων. Οι άψυχες φιγούρες δεν παρουσιάζουν μόνο τα ρούχα. Χρησιμεύουν επίσης ως το πρόσωπο του καταστήματος, προσελκύοντας τους πελάτες ενώ διαλαλούν μία μάρκα.  «Ανακαλύπτουμε πως οτιδήποτε φοράμε σε ένα μανεκέν, πουλά σαν τρελό», αποκάλυψε ένα στέλεχος της «JCPenny» στο Reuters το 2012.

    Στους εμπόρους λιανικής πώλησης αρέσουν τα υπερβολικά αδύνατα μανεκέν, επειδή μιμούνται τη νέα, ψιλόλιγνη εμφάνιση των πιο δημοφιλών μοντέλων του σήμερα, λένε ειδικοί της βιομηχανίας στο «Quartz». Και καθώς η διευθύντρια του οπτικού στο «Bloomingdale» Roya Sullivan, εξήγησε στην εφημερίδα «Chicago Tribune» το 2007, τα ρούχα πιστεύεται ότι δείχνουν καλύτερα σε «ψηλά, λεπτά, αφύσικα σώματα».

    Αλλά δείχνουν όντως; Το 2011, όταν η «Gap» πρότεινε ένα ιδιαίτερα λεπτό μανεκέν, οι χρήστες των social media το χλεύασαν ως «ένα κομψό στρατόπεδο θανάτου». Πέρυσι, το ακριβό κατάστημα εσωρούχων «La Perla» αναγκάστηκε μετά από δημόσια πίεση να ζητήσει συγγνώμη επειδή παρουσίασε ένα μανεκέν με καχεκτικά πλευρά. Και φέτος τον Οκτώβριο, η βρετανική μάρκα «Oasis» ήταν η τελευταία που προκάλεσε τα social media για τα μανεκέν που ήταν, σύμφωνα με τα λόγια του συγγραφέα Rhiannon Cosslett, «αηδιαστικά, καταστροφικά και ανεύθυνα – για να μην πούμε πραγματικά αλλόκοτα».

    “Αν είστε ένα 13χρονο κορίτσι με τις όποιες ανασφάλειες, μπορείτε εύκολα να σκεφτείτε «Μακάρι να μπορούσα να χωρέσω στα ρούχα όπως αυτό το μανεκέν …» ενώ θα έπρεπε να ανησυχείτε για πολύ περισσότερα νόμιμα πράγματα”, λέει η Allison Belger, μία ψυχολόγος με έδρα την Καλιφόρνια που ειδικεύεται στον τομέα της υγείας και της ευεξίας, στο Quartz.

    Η Belger κατονομάζει ένα πρόβλημα που κάποιοι λένε, ότι η βιομηχανία της μόδας έχει μεταδώσει σκόπιμα: «Έχοντας μανεκέν που μοιάζει με αυτό, αποπνέεται η ιδέα ότι είναι το πρότυπο της ομορφιάς που όλοι εμείς επιδιώκουμε».

    Η Τέχνη μιμείται τη Ζωή;

    Ορισμένες μάρκες υποστηρίζουν ότι τα μανεκέν τους είναι απλώς γλυπτά, όχι πρόσωπα μοντέλων. Όταν οι καταναλωτές αντέδρασαν με στενοχώρια για τα εξαιρετικά ευλύγιστα μανεκέν στις βιτρίνες του «Topshop» αυτό το καλοκαίρι, η δημοφιλής Βρετανική μάρκα απάντησε στο Facebook: «Η μορφή είναι τυποποιημένη για να έχει μεγαλύτερη επιρροή στο κατάστημα … Επομένως, δεν προορίζεται να είναι μια αναπαράσταση του μέσου όρου του γυναικείου σώματος».

    Η Lisa Maurer, αντιπρόεδρος του μακροχρόνιου κατασκευαστή μανεκέν «Siegel–Stockman» συμφωνεί, λέγοντας στο Quartz, «Είναι καλλιτεχνικά εκφραστικά. Δεν μπορείτε να τους κατηγορήσετε που θέλησαν να δείξουν αυτή την αισθητική, όπως δεν μπορείτε να κατηγορήσετε τον Botero επειδή έβαλε μία παχουλή γυναίκα σε έναν πίνακα ζωγραφικής».

    Αλλά δεν είναι όλα αφηρημένη καλλιτεχνική έκφραση.



    ΣΧΟΛΙΑ