• LIFE&STYLE

    Μέγαρο Μουσικής: Κερδίστε δυο διπλές προσκλήσεις για μια μοναδική όπερα

    • Αθηνά Λαρδή

    THE BEGGAR’S OPERA, Ballad opera de John Gay et Johann Christoph Pepusch, nouvelle version de Ian Burton et Robert Carsen, Mise en scene Robert Carsen, Conception musicaleÊWilliam Christie, ÊScenographie James Brandily, Costumes Petra Reinhardt, ChoregraphieÊRebecca Howell, LumieresÊRobert CarsenÊetÊPeter van Praet, DramaturgieÊIan Burton et les musiciens de l’ensemble Les Arts Florissants au Theatre des Bouffes du Nord, pregenerale le 18 avril 2018. Avec : Kate Batter (Polly Peachum), Benjamin Purkiss (Macheath), Olivia Brereton (Lucy Lockit) (photo by Patrick Berger)


    Το mononews.gr και το Μέγαρο Μουσικής σας προσκαλούν την Παρασκευή 2 Νοεμβρίου στις 20.00 μ.μ. να απολαύσετε μια μοναδική όπερα.

    To κορυφαίο μπαρόκ σύνολο και ο ιδιοφυής εμπνευστής και μαέστρος του επιστρέφουν στο Μέγαρο με την «Όπερα του ζητιάνου», μια διεθνή παραγωγή με δεκαέξι ηθοποιούς-τραγουδιστές που υπογράφει ο σύγχρονος μάγος της οπερατικής σκηνής! Η αιχμηρή κωμική όπερα-μπαλάντα του γερμανού συνθέτη Johann-Christoph Pepusch [Γιόχαν-Κρίστοφ Πέπους] και του άγγλου θεατρικού συγγραφέα και ποιητή John Gay [Τζον Γκέυ] –εμπλουτισμένη και με χορογραφίες–, μετά την πρώτη της επιτυχημένη παρουσίαση τον προηγούμενο Απρίλιο στο Théâtre des Bouffes du Nord στο Παρίσι, ταξιδεύει στον κόσμο και παρουσιάζεται στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη την Πέμπτη 1 και την Παρασκευή 2 Νοεμβρίου στις 8:00 το βράδυ (στα αγγλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους).

    Σ’ αυτό το προκλητικό παραμύθι του 1728 –μέσα από τη φρέσκια ματιά των Ian Burton [Ίαν Μπάρτον] και Robert Carsen [Ρόμπερτ Κάρσεν] που προσάρμοσαν το κείμενο του Gay στο σήμερα– ζωντανεύει επί σκηνής ένας σκληρός υπόκοσμος, με πρωταγωνιστές κλεφτρόνια, ζητιάνους, πόρνες και νταβατζήδες του Λονδίνου, ντυμένος μουσικά με γνωστές μπαλάντες και μελωδίες εκείνης της εποχής.

    «H όπερα του ζητιάνου», …

    … που γράφτηκε πριν από 300 χρόνια, θεωρείται η πρώτη μουσική κωμωδία της ιστορίας. Ο όρος «όπερα-μπαλάντα» παραπέμπει στο ομώνυμο είδος λυρικού θεάτρου που αναπτύχθηκε στην Αγγλία, στο οποίο τα έργα «ανακύκλωναν» επιτυχημένα τραγούδια (μπαλάντες) με παραλλαγμένους στίχους που εξυπηρετούσαν την πλοκή.

    «Η όπερα του ζητιάνου», έργο-ορόσημο στην ιστορία του παγκόσμιου μουσικού θεάτρου, σημείωσε τεράστια επιτυχία όταν πρωτοπαρουσιάστηκε (29 Ιανουαρίου 1728), ενώ τον 18ο αιώνα επαναλαμβανόταν συνεχώς στο Λονδίνο, αναβιώνοντας παράλληλα σε πολλές χώρες. Η επιστροφή της στη βρετανική μουσικοθεατρική σκηνή στα 1920 ήταν μάλιστα τόσο θριαμβευτική, που ενέπνευσε κορυφαίους συγγραφείς και συνθέτες εκείνης της εποχής, όπως τους Μπέρτολτ Μπρεχτ και Κουρτ Βάιλ, οι οποίοι βασίστηκαν στην «Όπερα του ζητιάνου» για να γράψουν τη γνωστή σε όλους μας «Όπερα της πεντάρας» (1928).

    Η παραγωγή

    «Η όπερα του ζητιάνου» είναι μάλλον ένα θεατρικό παρά ένα λυρικό έργο, στο οποίο συναντά κανείς περίπου 60 μπαλάντες και μελωδίες, τα «χιτ» εκείνης της εποχής (18ος αιώνας), ορισμένα από τα οποία είχαν γραφτεί από ξακουστούς συνθέτες, όπως ο Πέρσελ και ο Χαίντελ.

    Ερμηνεύοντας μέσα από ένα σύγχρονο πρίσμα την απληστία του καπιταλισμού και την κοινωνική αδικία έτσι όπως προβάλλονται μέσα από μια ιστορία που μπορεί να συγκριθεί με τους «Άθλιους» του Ουγκώ, αυτή η παραγωγή δίνει στο κοινό την ευκαιρία να ανακαλύψει εκ νέου το σατιρικό κείμενο του Γκέυ, αλλά και τις αυτοσχεδιαστικές ικανότητες των μουσικών του Συνόλου Les Arts Florissants που, σε κάθε παράσταση, αντιμετωπίζουν την παρτιτούρα με… τελείως τζαζ διάθεση!

    Ο Robert Carsen μιλά για το έργο

    «Έχοντας γνωρίσει πρωτοφανή δημοσιότητα ήδη από την πρεμιέρα της το 1728, “Η όπερα του ζητιάνου” αποτέλεσε τη βάση για πολυάριθμες σκηνικές, μουσικές και κινηματογραφικές διασκευές. Εξερευνά έναν κυνικό κόσμο, όπου βασιλεύουν η απληστία του καπιταλισμού, το έγκλημα και η κοινωνική ανισότητα. Όλοι οι πολιτικοί και όλοι οι αξιωματούχοι είναι εξ ορισμού διεφθαρμένοι και το μόνο που μπορεί να κάνει κανείς, εάν θέλει να πάει μπροστά, είναι να πάρει το μέρος τους.

    Κάτι σας θυμίζει; Πράγματι, σχεδόν τίποτα δεν έχει αλλάξει από την εποχή που πρωτοπαρουσιάτηκε το έργο, και τα θέματα της “Όπερας του ζητιάνου” συνεχίζουν να απασχολούν με εμμονικό τρόπο τη σύγχρονη τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Σε αυτή την παραγωγή ελπίζουμε ότι θα καταφέρουμε να συνδυάσουμε την υπερβατική διάθεση με την αστείρευτη ενέργεια του πρωτότυπου. Ο Γκέυ, συγγραφέας με βλέμμα διεισδυτικό, κοφτερό σαν ξυράφι, βάζει έναν από τους χαρακτήρες του να λέει στην αρχή της Γ΄ Πράξης: τα λιοντάρια, οι λύκοι και τα όρνια δεν συμβιώνουν σε αγέλες, κοπάδια ή σμήνη. Από όλα τα αρπακτικά, ο άνθρωπος είναι το μόνο κοινωνικό ζώο. Όλοι κατασπαράζουμε τον διπλανό μας, κι όμως ζούμε στην ίδια αγέλη».

    «Η όπερα του ζητιάνου» (The Beggar’s Opera)

    Όπερα-μπαλάντα σε τρεις πράξεις των John Gay και Johann Christoph Pepusch

    Σε νέα προσαρμογή κειμένου των Ian Burton και Robert Carsen

    Διάρκεια: 1 ώρα και 50 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

    Σκηνοθεσία Robert Carsen

    Μουσική σύλληψη William Christie

    Σκηνογραφία James Brandily

    Κοστούμια Petra Reinhardt

    Χορογραφία Rebecca Howell

    Φωτισμοί Robert Carsen και Peter van Praet

    Δραματουργία Ian Burton

    Συνεργάτης-σκηνοθέτης Christophe Gayral

    Βοηθός σκηνοθέτη Stéphane Ghislain Roussel

    Μακιγιάζ-περούκες Marie Bureau du Colombier

    Σχεδιασμός ήχου Léonard Françon

    Υπεύθυνος διανομής David Grindrod CDG

    Υπέρτιτλοι Richard Neel

    Δόκιμη βοηθός ενδυματολόγου Jana Höreth

    Δόκιμη βοηθός σκηνογράφου Ava Rastegar

    Διανομή 

    Robert Burt Κύριος Πήτσαμ

    Beverley Klein Κυρία Πήτσαμ / Νταϊάνα Τρέιπς

    Kate Batter Πόλυ Πήτσαμ

    Benjamin Purkiss Μακχήθ

    Kraig Thornber Λόκιτ

    Olivia Brereton Λούσυ Λόκιτ

    Lyndsey Gardiner Τζέννυ Ντάιβερ

    Sean Lopeman Φιλτς / Μανουέλ

    Gavin Wilkinson Ματ

    Taite-Elliot Drew Τζακ / Δεσμοφύλακας

    Wayne Fitzsimmons Ρόμπιν

    Dominic Owen Χάρρυ

    Natasha Leaver Μόλλυ

    Emily Dunn Μπέττυ

    Louise Dalton Σούκυ

    Jocelyn Prah Ντόλλυ

    Με τη συμμετοχή των μουσικών του Συνόλου Les Arts Florissants

    Στη μουσική διεύθυνση και στο τσέμπαλο εναλλάσσονται οι William Christie, Florian Carré και Marie van Rhijn

    Mουσική έρευνα Anna Besson και Sébastien Marq

    Επιμέλεια μουσικού υλικού Pascal Duc (Les Arts Florissants)

    Παραγωγή

    C.I.C.T. – Théâtre des Bouffes du Nord

    Σε συμπαραγωγή

    με την Αττική Πολιτιστική Εταιρεία, Αθήνα και τους Les Arts Florissants, Edinburg International Festival, CA-CIB / Angers Nantes Opéra – Opéra de Rennes / Les Théâtres de la Ville de Luxembourg / Opéra Royal-Château de Versailles Spectacles / Grand Théâtre de Genève / Théâtre de Caen / Festival di Spoleto / Centre Lyrique Clermont-Au­vergne / Opéra Royal de Wallonie-Liège / Opéra de Reims-La Comédie de Reims CDN / Teatro Coccia / Teatro Verdi / Cercle des Partenaires des Bouffes du Nord

    Νικητές είναι οι Αντιγόνη Τσαχάλη και Σπύρος Σουρβίνος.

    Οι νικητές θα παραλάβουν την πρόσκλησή τους, 40’ πριν την έναρξη της παράσταση, αναφέροντας το όνομά τους και το mononews.gr.



    ΣΧΟΛΙΑ