ΥΓΕΙΑ

Πώς επηρεάζει την όρεξη ο ανεπαρκής ύπνος

  • NewsRoom


Ο ανεπαρκής ύπνος μπορεί να αυξήσει την όρεξη και μάλιστα να οδηγήσει στην κατανάλωση παχυντικών τροφών, σύμφωνα με τα διαθέσιμα επιστημονικά στοιχεία.

Μελέτες έχουν δείξει ότι η ολική στέρηση ύπνου μπορεί να ενεργοποιήσει ένα σύστημα επιβράβευσης στον εγκέφαλο, σε απάντηση στα ερεθίσματα των τροφίμων, οδηγώντας στην υπερκατανάλωση τροφών υψηλής θερμιδικής αξίας. Εντούτοις, μέχρι πρότινος δεν ήταν γνωστό εάν υπάρχει μια παρόμοια σχέση μεταξύ της καθημερινής στέρησης ύπνου και της αντίδρασης του εγκεφάλου στα εν λόγω ερεθίσματα.

Στο πλαίσιο πρόσφατης μελέτης, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Sleep, οι ερευνητές εξέτασαν εθελοντές με συσσωρευμένο χρέος ύπνου, για μία περίοδο εννέα ημερών και διαπίστωσαν ότι ακόμη και η μικρή απώλεια ύπνου μπορεί να θέσει τον εγκέφαλο σε κίνδυνο υπερδιέγερσης σε ερεθίσματα τροφών στην καθημερινή ζωή. Το γεγονός αυτό μπορεί να αποτελέσει παράγοντα κινδύνου για παχυσαρκία και τις ασθένειες που προκαλούνται από τον τρόπο ζωής, συμπεριλαμβανομένης της μεταβολικής διαταραχής, η οποία αποτελεί το πρώτο βήμα προς τον διαβήτη. Από την άλλη πλευρά, η κατάλληλη ποσότητα ύπνου φαίνεται να μειώνει αυτή την υπερευαισθησία στα ερεθίσματα των τροφών, διευκρινίζουν οι ερευνητές.

Μια άλλη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Journal of Applied Psychology, προσθέτει στο μηχανισμό αυτό το άγχος της εργασίας. Σύμφωνα με τα ευρήματά της, όταν οι άνθρωποι επιστρέφουν στο σπίτι μετά από μια δύσκολη μέρα στη δουλειά, είναι πιο πιθανό να καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες φαγητού, εάν έχουν υποστεί στέρηση ύπνου. Όπως διευκρινίζουν οι επιστήμονες, ο ανεπαρκής ύπνος κάνει τις ανθυγιεινές επιλογές φαγητού να φαντάζουν ιδιαίτερα ελκυστικές στον εγκέφαλο με αποτέλεσμα τα άτομα να ωθούνται στην κατανάλωσή τους.
Κατά συνέπεια, ο επαρκής ύπνος δεν ωφελεί μόνο την συγκέντρωση, αλλά αποτελεί και έναν σημαντικό παράγοντα για την διατήρηση ενός υγιούς βάρους.
Προγενέστερη μελέτη έχει δείξει ότι οι άνδρες που δεν κοιμούνται επαρκώς τη νύχτα διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να αναπτύξουν καρκίνο του προστάτη. Όπως κατέδειξαν τα ευρήματά της, όσοι κοιμούνται λιγότερο από 5 ώρες κάθε βράδυ αντιμετωπίζουν 55% υψηλότερες πιθανότητες για να προσβληθούν από τη νόσο.
Άλλες μελέτες έχουν συνδέσει την στέρηση ύπνου άλλες μορφές καρκίνου, με τα καρδιαγγειακά επεισόδια, την απώλεια μνήμης καθώς και την εξασθένιση του ανοσοποιητικού συστήματος.
Σύμφωνα με τις διεθνείς συστάσεις, για τους περισσότερους ανθρώπους η ιδανική διάρκεια ύπνου κυμαίνεται μεταξύ επτά και οκτώ ωρών κάθε βράδυ.


ΣΧΟΛΙΑ