bloomberg

Financial Times

Ο κοροναϊός θα αφήσει το σημάδι του για μήνες στη ναυτιλία και την αγορά εμπορευμάτων

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
  • των Harry Dempsey και Sun Yu


Η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας λόγω του θανατηφόρου κοροναϊού βγάζει εκτός πορείας τον ναυτιλιακό κλάδο, καθώς η επιδημία και οι περιορισμοί που έχουν επιβληθεί διώχνουν τα πλοία από τα λιμάνια, βυθίζοντας παράλληλα στα τάρταρα τις τιμές.

Όλοι οι κλάδοι της αγοράς, από τα τάνκερ μέχρι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν πληγεί από τις οικονομικές επιπτώσεις που έχει το κλείσιμο εργοστασίων και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που έχουν τεθεί σε ισχύ στην Κίνα για τον έλεγχο της εξάπλωσης του ιού. Ο δείκτης Capesize Index, ο οποίος παρακολουθεί το κόστος των μεταφοράς εμπορευμάτων για τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, όπως είναι το σιδηρομετάλλευμα, το κάρβουνο και τα σιτηρά, πέρασε την περασμένη εβδομάδα σε αρνητικό έδαφος για πρώτη φορά από τότε που δημιουργήθηκε, το 1999, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι ναυτιλιακές λειτουργούν με ζημία σε κάποιες γραμμές.

Brokers και αναλυτές λένε ότι η υποχώρηση της ζήτησης για τη μεταφορά αγαθών από και προς την Κίνα — τον μεγαλύτερο καταναλωτή παγκοσμίως για πολλά εμπορεύματα — θα αφήσει το σημάδι της στη ναυτιλιακή βιομηχανία και στο trading εμπορευμάτων για μήνες ολόκληρους.

«Είναι στ’ αλήθεια ένα χάος», λέει ο Eirik Haavaldsen, επικεφαλής ανάλυσης στην επενδυτική τράπεζα Pareto Securities στο Όσλο. «Η Κίνα είναι υπερβολικά σημαντική για ό,τι έχει σχέση με τη ναυτιλία», προσθέτει.

Από την ώρα που έπεσε… το ρελέ, τα ναυπηγεία έχουν ερημώσει, με αποτέλεσμα πλοιοκτήτες και ναυπηγεία να «καίνε» χρήμα σε πλοία που κείτονται αδρανή περιμένοντας στην αναμονή.Ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Κίνας, κοντά στη Σαγκάη, υπέβαλε δύο φορές στη σειρά αίτημα να ξανανοίξει, το οποίο όμως απορρίφθηκε και τις δύο φορές από την τοπική κυβέρνηση. «Δεν έχουμε το περιθώριο να μείνουμε κλειστοί για πάρα πολύ», δήλωσε αυτές τις μέρες στέλεχος της επιχείρησης.

Στο λιμάνι της Ουχάν, στον ποταμό Γιανγτσέ, ένα άλλο στέλεχος ανέφερε ότι οι Αρχές επικεντρώνονται στα φάρμακα και στα είδη πρώτης ανάγκης. «Δεν έχουμε τη δυνατότητα να ασχοληθούμε με άλλα αγαθά», είπε χαρακτηριστικά.

Ο βαθμός χρήσης της υπάρχουσας δυναμικότητας στα μεγάλα κινεζικά λιμάνια είναι 20% με 50% χαμηλότερος από το σύνηθες και πάνω από το 30% των λιμανιών έχουν δηλώσει ότι οι αποθηκευτικές εγκαταστάσεις τους είναι γεμάτες πάνω από 90%, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα από το Διεθνές Ινστιτούτο Ναυτιλίας της Σαγκάης, ένα think-tank που λειτουργεί με την υποστήριξη του Πεκίνου.

Οι επιπτώσεις στον ναυτιλιακό κλάδο είναι πιθανό να έχουν διάρκεια. Σύμφωνα με στέλεχος της εταιρείας διαχείρισης λιμένων China Merchants Port, η οποία έχει έδρα το Χονγκ Κονγκ, η επιδημία μπορεί να μειώσει τα ετήσια έσοδα κατά 10% με 25% αν τεθεί υπό έλεγχο μέχρι το τέλος του Μαρτίου – και πολύ περισσότερο αν κρατήσει παραπάνω.

Σε ό,τι αφορά την ίδια τη θάλασσα, έχουν μείνει πληρώματα πάνω σε πλοία σε κινέζικα ναυπηγεία ή σε λιμάνια όπως η Σιγκαπούρη όπου ισχύουν αυστηρές καραντίνες για τα πλοία που έρχονται από την Κίνα. Σύμφωνα με τον Guy Platten, γενικό γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, κάποια αγκυροβολημένα πλοία είχαν αρχίσει να ξεμένουν από τρόφιμα.

Τα κινεζικά πληρώματα, από τις επικρατέστερες εθνικότητες της διεθνούς ναυτιλίας, αναγκάζονται να μείνουν παραπάνω χρόνο στη θάλασσα (από τους έξι μήνες που είναι συνήθως), δεδομένου ότι οι περιορισμοί που έχουν τεθεί σε εφαρμογή κάνουν δύσκολη την αντικατάστασή τους από άλλους, λένε οι brokers.

Πλήγμα έχει δεχθεί όμως και η αγορά των commodities. Όπως λένε παράγοντες της κινεζικής αγοράς ενέργειας, εκτιμάται ότι η κατανάλωση πετρελαίου στην Κίνα μπορεί να πέσει έως και 25% τον Φεβρουάριο, ή 3% της παγκόσμιας ζήτησης. Ο φόβος αυτός έχει ρίξει την τιμή του πετρελαίου Brent σχεδόν 15% χαμηλότερα φέτος.

Το αποτέλεσμα είναι ότι τα ναύλα για τα σούπερ τάνκερ που μεταφέρουν αργό να έχουν υποχωρήσει 75% μέσα σε έναν μήνα, στα 23.000 δολάρια ημερησίως, από 140.000 δολάρια που ήταν ημερησίως πριν από τέσσερις μήνες.

«Ο κοροναϊός επηρεάζει δραματικά την αγορά και τη δραστηριότητά τους», λέει ο Brian Gallagher, επικεφαλής επενδυτικών σχέσεων στη Euronav, μίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες τάνκερ παγκοσμίως.

Ο ιός δεν είναι η μοναδική δύναμη που τραβά προς τα κάτω την αγορά των τάνκερ. Κι αυτό γιατί μετά την άρση των αμερικανικών κυρώσεων σε βάρος βραχίονα της Cosco, της μεγαλύτερης εταιρείας τάνκερ στην Κίνα, στο τέλος του Ιανουαρίου, αυξήθηκε η διαθεσιμότητα στην αγορά. Σε μια περίοδο, όμως, που η ζήτηση τείνει να μειώνεται, όπως συμβαίνει μετά την κινεζική πρωτοχρονιά.

Μια πιθανή πηγή ανακούφισης για τις εταιρείες που διαχειρίζονται τάνκερ είναι η προοπτική τα πλοία να χρησιμοποιηθούν ως πλωτές αποθήκες πετρελαίου, όσο δεν υπάρχουν αρκετές αποθήκες στην ξηρά. Ο ίδιος ο κ. Gallagher λέει ότι έχει δεχθεί σχετικές προτάσεις, αλλά για την ώρα, δεν συμφέρει να το κάνεις.

Πλήγμα από την επιδημία έχουν δεχθεί όμως και άλλα τμήματα της ναυτιλιακής αγοράς. Η εταιρεία containerships AP Moller-Maersk έχει ακυρώσει 20 αναχωρήσεις από την Κίνα από την ώρα που ξέσπασε η επιδημία. Κάποιοι πλοιοκτήτες δεν άφηναν επίσης τα πλοία τους να πάνε στην Κίνα λόγω των κινδύνων, ενώ άλλοι χρέωναν παραπάνω για να πάνε μέχρι εκεί, λέει ένας broker με έδρα την Ασία.

Οι αισιόδοξοι της αγοράς προβλέπουν ότι η τελευταία θα ανακάμψει με τα μέτρα τόνωσης που αναμένεται να πάρει το Πεκίνο από τη στιγμή που θα περιοριστεί επιτυχώς η εξάπλωση του ιού. Αν η προβληματική κατάσταση όμως διαρκέσει, τα οικονομικά προβλήματα που θα δημιουργηθούν μπορεί να κάνουν διάφορους κλάδους, μεταξύ των οποίων και η ναυτιλία, να ξανασκεφτούν την υπερβολική εξάρτηση που έχουν αναπτύξει από μία και μόνο χώρα και να μεταφέρουν ορισμένες δραστηριότητες εκτός Κίνας.

«Έχεις τον εμπορικό πόλεμο και από πάνω την επιδημία του κοροναϊού», λέει ο Erik Broekhuizen, επικεφαλής αναλύσεων για την αγορά των τάνκερ στην Poten & Partners. «Θα δούμε ανθρώπους να λένε ‘για περίμενε ένα λεπτό… χρειαζόμαστε plan B’».

Copyright The Financial Times Limited 2020

© 2020 The Financial Times Ltd. All rights reserved.