• bloomberg

    Financial Times

    Ναυτιλία: Πώς η πανδημία απειλεί να σπάσει τις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες

    • των George Steer και Robert Wright
    Containership


    Η πανδημία του νέου κορονοϊού έχει φέρει αντιμέτωπες με αυξανόμενες εκκρεμότητες και καθυστερήσεις ορισμένες από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές του κόσμου, απειλώντας να σπάσει τις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες και να διαταράξει το παγκόσμιο εμπόριο.

    Οι ίδιες οι εταιρείες λένε ότι ο κλάδος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων -η ραχοκοκαλιά του παγκόσμιου εμπορίου- βρίσκεται υπό σοβαρή πίεση. Και ο λόγος είναι ο εκρηκτικός συνδυασμός φαινομένων όπως η εμφάνιση κρουσμάτων μεταξύ του προσωπικού, τα μέτρα απομόνωσης και κοινωνικής απόστασης, αλλά και η αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης, τη στιγμή που στα εργοστάσια δεν έχει ομαλοποιηθεί ακόμη η παραγωγή λόγω των lockdown.

    Ο Λαρς Γένσεν, αρμόδιος για τον προγραμματισμό υπηρεσιών για λογαριασμό της Maersk Line, τη μεγαλύτερη εταιρεία containerships στον κόσμο, κάνει λόγο για μια «τέλεια καταιγίδα», η οποία οφείλεται στον συνδυασμό της αυξανόμενης ζήτησης και μειωμένης δυναμικότητας στα συστήματα logistics.

    «Υπάρχει συμφόρηση στους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων», λέει ο κ. Γένσεν, επικεφαλής του δικτύου της Maersk Line. «Δεν υπάρχουν αρκετοί οδηγοί φορτηγών, επειδή κάποιοι δεν είναι ακόμη σε θέση να οδηγήσουν. Ιδίως έξω από την Ασία, βλέπουμε ότι ένα μέρος αυτού συνδέεται επίσης και με το γεγονός ότι πολλές εταιρείες έχουν αρχίσει να αναπληρώνουν τα αποθέματά τους».

    Επόμενο είναι «η παραγωγικότητα να επιβραδύνεται», γεγονός που «καθυστερεί περισσότερα πλοία και τότε δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος», λέει ο κ. Γένσεν.

    Υπάρχουν κεντρικά λιμάνια όπου θα πλοία δεν μπορούν να ελλιμενιστούν. Την Τρίτη, ο οργανισμός Marine Exchange της Νότιας Καλιφόρνιας, ο οποίος παρακολουθεί τις συνθήκες που επικρατούν στα δύο πιο πολυσύχναστα λιμάνια διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων των ΗΠΑ, το Λος Άντζελες και το Λονγκ Μπιτς, ανέφερε 17 containerships σε αγκυροβόλιο που περίμεναν να ελλιμενιστούν. Άλλα τέσσερα πλοία επρόκειτο να φτάσουν μέσα στην ίδια ημέρα, ενώ μόνο τρία επρόκειτο να μπουν στο λιμάνι.

    Το λιμάνι ανέφερε ρεκόρ όγκου εισαγωγών 506.613 εμπορευματοκιβωτίων τον Οκτώβριο -τον τελευταίο μήνα για τον οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία-, σχεδόν 30% περισσότερα από την ίδια περίοδο πέρυσι.

    Ως απάντηση, οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ακυρώνουν παραγγελίες και εκτρέπουν πλοία σε άλλες διαδρομές.

    Η Σιγκαπούρη, ο δεύτερος μεγαλύτερος κόμβος εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, είδε το ποσοστό των φορτίων που φθάνουν σε ένα λιμάνι και φορτώνονται σε διαφορετικό πλοίο από το αρχικά προγραμματισμένο να φτάνει το 31% τον Οκτώβριο, σε σύγκριση με 21% για την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους, σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων Ocean Insights.

    «Ολόκληρη η εφοδιαστική αλυσίδα βρίσκεται υπό πίεση», λέει ο Ρολφ Χάμπεν Γιάνσεν, διευθύνων σύμβουλος της Hapag-Lloyd, μιας από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο. Και προσθέτει: «Η κατάσταση στην αγορά είναι εξωπραγματική».

    Οι εξάρσεις της επιδημίας Covid-19 μπορούν να διαταράξουν πολύ γρήγορα την παραγωγικότητα σε έναν σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, αναγκάζοντας μεγάλο αριθμό εργαζομένων να μπει σε απομόνωση, προσθέτει. «Έχουμε παραδείγματα όπου σε ένα λιμάνι μπήκαν σε καραντίνα 600 λιμενεργάτες… Aν αυτό το λιμάνι βρίσκεται στο πικ της δραστηριότητάς του, τότε μέσα σε μια εβδομάδα έχεις 10 πλοία να προσπαθούν να πλευρίσουν [στους προβλήτες του σταθμού]», λέει.

    Η CMA-CGM, η τέταρτη μεγαλύτερη εταιρεία διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωσε ότι δεν θα δέχεται νέα κλεισίματα μέχρι την τελευταία εβδομάδα του Δεκεμβρίου, ευελπιστώντας ότι θα βρεθεί σε καλύτερη κατάσταση τον Ιανουάριο.

    Ωστόσο, ο Φίλιπ Έντζ, διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής εταιρείας Edge Worldwide, λέει πως ότι η αναβολή παραγγελιών για αργότερα «το μόνο που θα κάνει θα είναι να επιδεινώσει το πρόβλημα» και θα οδηγήσει σε ακόμη υψηλότερα ναύλα αργότερα.

    Η πίεση είχε αρχίσει να συσσωρεύεται από την αρχή της πανδημίας. Καθώς ο ιός άρχισε να εξαπλώνεται και το παγκόσμιο εμπόριο να συρρικνώνεται με πρωτοφανή ρυθμό, οι εταιρείες ακύρωσαν εκατοντάδες δρομολόγια. Καθώς, όμως, το εμπόριο ανέκαμψε τους τελευταίους μήνες, η ζήτηση για αγαθά προερχόμενα από την Ασία αυξήθηκε και οι γραμμές λειτουργούν σχεδόν στην πλήρη χωρητικότητά τους.

    Από τα μέσα του έτους, η ραγδαία αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών είχε ως αποτέλεσμα να διπλασιαστούν τα ναύλα για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, όπως αποτυπώνονται στον δείκτη Shanghai Containerized Freight Index. Τα ναύλα μεταφοράς από την Ασία στις δυτικές ακτές των ΗΠΑ έχουν μάλιστα εκτοξευθεί τους τελευταίους μήνες και τώρα βρίσκονται σε επίπεδα ρεκόρ.

    Παρόλο που η Hapag-Lloyd έχει αυξήσει τη χωρητικότητά της περισσότερο από 250.000 εμπορευματοκιβώτια φέτος, ο κ. Χάμπεν Γιάνσεν λέει είπε ότι τα προβλήματα που έφερε η πανδημία δεν έχουν εκλείψει: «Λόγω των διαταραχών που υπήρξαν το προηγούμενο διάστημα, είχαμε υπερβολικά πολλά κουτιά σε λάθος σημεία».

    Copyright The Financial Times Limited 2020

    © 2020 The Financial Times Ltd. All rights reserved.

    Διαβάστε επίσης:

    ΟΛΠ: Πιστοποίηση με τρία πρότυπα διαχείρισης ISO από το Lloyd’s Register

    «Λιμενικό τόξο» στη βόρεια Ελλάδα θέλει να φτιάξει ο ΟΛΘ


    © The Financial Times Limited 2024. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in any way.
    mononews.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation.




    ΣΧΟΛΙΑ