• ESG Today

    Παντελής Κάπρος (Συμβούλιο υπουργών Ενέργειας): Nα διατηρηθεί το πλαφόν στην ηλεκτροπαραγωγή ως δυνατότητα

    Παντελής Κάπρος, Υπηρεσιακός υπουργός Ενέργειας

    Παντελής Κάπρος, Υπηρεσιακός υπουργός Ενέργειας


    Την άποψη ότι πρέπει να διατηρηθεί ως δυνατότητα ο Μηχανισμός Ανάκτησης Υπερεσόδων από την ηλεκτροπαραγωγή (μηχανισμός πλαφόν), για το ενδεχόμενο άλλης ενεργειακής κρίσης, υποστήριξε ο Παντελής Κάπρος, υπηρεσιακός Υπουργός Ενέργειας, στην πρωινή συνεδρίαση της Συνόδου των υπουργών Ενέργειας που πραγματοποιείται σήμερα με θέμα το σχεδιασμό της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας.

     Επίσης, αναφέρθηκε στην ανάγκη να συμπεριληφθούν οι μονάδες παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο στις αποζημιώσεις του Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος αλλά και την ανάγκη να υπάρξει τέτοιο μίγμα ενέργειας μέχρι το 2030 ώστε να εξασφαλίζεται η ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος.

    Επίσης, εκφράστηκε θετικά για τα Contracts of Difference που αποτελούν ένα εργαλείο χρηματοδοτήσεων και εισάγονται με τις προτάσεις της Κομισιόν.

    Ειδικότερα ο κ. Κάπρος είπε στην πρωινή του τοποθέτηση:

    “Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο σχεδιασμός της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας έχει δύο στόχους: Να δημιουργήσει ένα σύστημα που μπορεί να ανταποκρίνεται σε κρίσεις αλλά και ένα σύστημα που να μπορεί να προσαρμόζεται στο μέλλον.

    Έχουμε προσπαθήσει να αποσυνδέσουμε τις τιμές ενέργειας από το φυσικό αέριο αλλά και ταυτόχρονα να προσελκύσουμε τεράστιες επενδύσεις στις ΑΠΕ. Πιστεύουμε ότι οι συμβάσεις επί Διαφορών (Contracts for Difference -CFD), είναι ένα εργαλείο που μπορεί να υποστηρίξει και τους δύο αυτούς στόχους, μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη σταθερότητα τιμών και να δώσει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επωφεληθεί άμεσα από τη χαμηλή τιμή των ΑΠΕ. Γι αυτό είναι σημαντικό να επαναχρησιμοποιούνται τα επιπλέον έσοδα από τα CFD προς όφελος του καταναλωτή.

    Ταυτόχρονα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να χρηματοδοτηθούν οι επενδύσεις στις ΑΠΕ κάτι πολύ σημαντικό για τη χώρα μου.

    Ωστόσο, πιστεύουμε ότι χρειάζεται άλλο ένα εργαλείο στη φαρέτρα μας. Στην περίπτωση που προκύψει άλλη μια κρίση τιμών, για συγκεκριμένες περιπτώσεις και υπό αυστηρές προϋποθέσεις και περιορισμένο χρονικό διάστημα, πρέπει να δίνεται η δυνατότητα να επανερχόμαστε στο προηγούμενο εργαλείο είσπραξης υπερεσόδων και επιστροφής τους στους καταναλωτές. Αυτό πρέπει να συνεχίσει να είναι μια από τις επιλογές που θα έχουμε στη διάθεσή μας.

    Φανταζόμαστε ότι στο σύστημά μας θα κυριαρχούν οι ΑΠΕ ως το 2030, και αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστούμε αυξανόμενες πηγές ενέργειας που θα παρέχουν  ευελιξία συστήματος για να έχουμε επάρκεια παροχής υπηρεσιών ευελιξίας  και θα χρειάζεται να έχουμε κάποια δυναμικότητα διαθέσιμη για την ευελιξία  του συστήματος. Είναι ένα σύστημα που έχει χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν στην Ελλάδα, είναι χαμηλού κόστους για τον προϋπολογισμό και μπορεί να αποδειχθεί πολύ αποτελεσματικό”.

    Στην περίοδο μέχρι το 2030, σημείωσε ο κ. Κάπρος, φοβάμαι ότι οι ευέλικτοι πόροι που δε θα είναι ορυκτά καύσιμα δε θα αρκούν για να υποστηρίξουν αποτελεσματικά τη χρήση ΑΠΕ και θα χρειαστεί μια μεταβατική περίοδος που θα χρειαστούμε ένα μίγμα ενέργειας που θα εξασφαλίσει την αξιοπιστία του συστήματος και θα περιλαμβάνει τα υδροηλετρικά αλλά και υπηρεσίες fast ramping από μονάδες παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο για να γίνεται με αξιόπιστο τρόπο η εξισορρόπηση των ΑΠΕ.

    Τέλος, έκανε αναφορά στην εξαίρεση των μονάδων παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο, από το Μηχανισμό Επάρκειας Ισχύος (CRM) και τόνισε ότι είναι απογοητευτικό να επιδοτούνται οι ρυπογόνοι τρόποι παραγωγής ενέργειας για να παρέχουν υπηρεσίες επάρκειας ισχύος και όχι η παραγωγή ενέργειας από φυσικό αέριο που είναι πολύ λιγότερο ρυπογόνο και μπορεί να παρέχει υπηρεσίες fast ramping στις ΑΠΕ.   Μπορούν να συνδυαστούν οι πηγές ενέργειας με γενικό  στόχο είναι να έχουμε ένα αξιόπιστο ηλεκτρικό σύστημα ως το 2030, κατέληξε.

    Την παραπάνω αναφορά έκανε ο κ. Κάπρος, απαντώντας στην πρόταση της Σουηδίας, η οποία κατέχει την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ, η οποία υποστηρίζει  ότι θα έπρεπε οι χώρες να παρατείνουν τον μηχανισμό δυναμικότητας για σταθμούς παραγωγής ενέργειας από άνθρακα. Οι μηχανισμοί δυναμικότητας είναι επιδοτήσεις που καταβάλλονται στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας για να διασφαλιστεί ότι αρκετή ικανότητα παραγωγής διατηρείται σε κατάσταση αναμονής για την αποφυγή διακοπής ρεύματος. Η Πολωνία –η οποία θα μπορούσε να παρατείνει το πρόγραμμα στήριξης για τις μονάδες άνθρακα πέραν του 2025 βάσει της πρότασης– δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η ιδέα είχε την υποστήριξη της πλειοψηφίας.

    Για τον Κανονισμό Remit, ο κ. Κάπρος σημείωσε ότι δέχεται το κείμενο ως έχει.

    Σε εξέλιξη το Συμβούλιο των υπουργών Ενέργειας

    Σημειώνεται ότι το απόγευμα της Δευτέρας, είναι σε εξέλιξη το Συμβούλιο υπουργών Ενέργειας κατά το οποίο υπουργοί θα επιδιώξουν μια γενική προσέγγιση σχετικά με μια πρόταση για τη μεταρρύθμιση του σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ.
    Η μεταρρύθμιση περιλαμβάνει δύο νομοθετικές προτάσεις: έναν κανονισμό για την τροποποίηση της σχετικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας νομοθεσία και ένας δεύτερο κανονισμό  που επικεντρώνεται στη βελτίωση της προστασίας της Ένωσης από την αγορά χειραγώγηση μέσω καλύτερης παρακολούθησης και διαφάνειας (REMIT).
    Στόχος της μεταρρύθμισης είναι να καταστήσει τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας λιγότερο εξαρτημένες από τις ασταθείς τιμές των ορυκτών καυσίμων και
    να πετύχει την προστασία των καταναλωτών από τις αυξήσεις των τιμών, ιδίως με τη βελτίωση του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί η μακροπρόθεσμη αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Ειδικότερα, προτείνεται:
    – τόνωση της αγοράς συμφωνιών αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (PPA – μακροπρόθεσμες συμβάσεις ηλεκτρικής ενέργειας με προσυμφωνημένη τιμή στις αγορές χονδρικής)
    – εξασφάλιση μεγαλύτερης σταθερότητας απαιτώντας τη χρήση   συμβάσεων για τη διαφορά (CfDs – long προθεσμιακές συμβάσεις που συνάπτονται από δημόσιους φορείς για την υποστήριξη επενδύσεων, οι οποίες συμπληρώνουν την τιμή αγοράς όταν είναι χαμηλή και ζητά από την εταιρεία να επιστρέψει ένα ποσό όταν η
    η τιμή στην αγορά είναι υψηλότερη από ένα ορισμένο όριο για την αποφυγή υπερβολικών απροσδόκητων κερδών) για να χρηματοδοτήσουν νέες επενδύσεις
    σε ανανεώσιμες πηγές και πυρηνική ενέργεια. Η μεταρρύθμιση προτείνει την ανακατανομή  των εσόδων από αμφίδρομα CfD.
    – βελτίωση της ρευστότητας των προθεσμιακών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας (συμβάσεις που κλειδώνουν τις μελλοντικές τιμές)
    Η μεταρρύθμιση αποσκοπεί επίσης στην επιτάχυνση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και στη σταδιακή κατάργηση του φυσικού αερίου προκειμένου να φέρει τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας – μια φθηνότερη πηγή ενέργειας, στους καταναλωτές. Επίσης, επιδιώκει να βελτιώσει την προστασία των καταναλωτών, μέσω του καθορισμού  προμηθευτών τελευταίου καταφυγίου για τη λιανική  και την προτείνει μεταξύ άλλων, συμβόλαια σταθερής τιμής.
    Η μεταρρύθμιση σκοπεύει να αυξήσει την παρακολούθηση της αγοράς και τη διαφάνεια για να παρέχει καλύτερη προστασία κατά της χειραγώγησης και της κατάχρησης της αγοράς. Ενημερώνει συγκεκριμένα και επεκτείνει το εύρος αυτού που είναι θεωρείται χειραγώγηση της αγοράς, διασφαλίζει περισσότερη συνεργασία, ενισχύει τον ρόλο της Ένωσης Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) σε έρευνες σημαντικών διασυνοριακών υποθέσεων για την καταπολέμηση των παραβιάσεων του REMIT και προτείνει ένα πλαίσιο για εναρμονισμένα πρόστιμα.



    ΣΧΟΛΙΑ