• City Stories

    Τριήμερο με δωρεάν προβολές ταινιών στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε συνεργασία με τη Στέγη

    • NewsRoom
    ΕΜΣΤ

    Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – ΕΜΣΤ


    H συνεργασία μεταξύ του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεκίνησε την προηγούμενη χρονιά με το In Plain Site της Trisha Brown που παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 2016 στο πλαίσιο του Dancing Athens. Οι προβολές της σειράς The Cabaret Crusades του σημαντικού εικαστικού καλλιτέχνη Ουάελ Σόκι αποτελούν το ιδανικό πλαίσιο για τη συνέχιση της συνεργασίας μεταξύ των δύο ιδρυμάτων.

    Αφιέρωμα στο Wael Shawky : The Cabaret Crusades
    Τριλογία Ταινιών
    28 – 30 Δεκεμβρίου 2017
    3ος όροφος ΕΜΣΤ
    Είσοδος ελεύθερη, με σειρά προτεραιότητας

    Ουάελ Σόκι: ένας διεθνούς εμβέλειας εικαστικός καλλιτέχνης της Αιγύπτου σε πραγματικές και φανταστικές ιστορίες και αφηγήσεις του Αραβικού κόσμου ή πώς ένας καλλιτέχνης μπορεί να αναδιατυπώσει το αφήγημα της Δύσης για τον Αραβικό κόσμο.

    Αναμειγνύοντας την αλήθεια με τη μυθοπλασία, τον παιδικό ενθουσιασμό με το πνευματικό δόγμα, ο Ουάελ Σόκι αναπαριστά με μαριονέτες τις επικές μεσαιωνικές συγκρούσεις Μουσουλμάνων και Χριστιανών στην τριλογία ταινιών του «Cabaret Crusades».

    Παράλληλα με την παραγωγή The Song of Roland: The Arabic Version που παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, προβάλλεται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) η τριλογία του Ουάελ Σόκι, The Cabaret Crusades: The Horror Show Files (2010), The Path to Cairo (2012) και The Secrets of Karbala (2015). Η τριλογία, αναμειγνύοντας την αλήθεια με τη μυθοπλασία, τον παιδικό ενθουσιασμό με το πνευματικό δόγμα, αναπαραστά με μαριονέτες επικές μεσαιωνικές συγκρούσεις Μουσουλμάνων και Χριστιανών, εξιστορεί τις Σταυροφορίες από μια αραβική ματιά, με αρχική έμπνευση το βιβλίο του Αμίν Μααλούφ, Οι Σταυροφορίες από τη σκοπιά των Αράβων.

    Φωτογραφία © Roland Shawky, Cabaret Crusades: The Horror Show File, 2010, Film still
    Φωτογραφία © Roland Shawky, Cabaret Crusades: The Horror Show File, 2010, Film still

    Οι τρεις ταινίες εκλαμβάνονται ως ένα ενιαίο, μνημειώδες έργο, αν και η καθεμία έχει τη δική της, ιδιαίτερη αισθητική, ομιλία, μουσική και σκηνογραφία. Τα δύο πρώτα έργα της τριλογίας παρουσιάστηκαν στη διεθνή έκθεση Ντοκουμέντα 13, ενώ το τρίτο σε έκθεση στο ΜοΜΑ PS1 και στη διεθνή έκθεση ArtBasel.

    ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
    (Παρακάτω βρίσκονται σύντομες περιγραφές του κάθε φιλμ)

    Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου | 18:00

    The Cabaret Crusades: The Horror Show File (HD video, έγχρωμη, με ήχο, 31’49»)

    The Cabaret Crusades: The Path to Cairo (HD video, έγχρωμη, με ήχο, 58′)

    Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου | 17:00
    The Cabaret Crusades: The Secrets of Karbala (HD video, έγχρωμη, με ήχο, 120′)

    Σάββατο 30 Δεκεμβρίου | 16:00 (όλη η τριλογία)

    The Cabaret Crusades: The Horror Show File (HD video, έγχρωμη, με ήχο, 31’49»)
    The Cabaret Crusades: The Path to Cairo (HD video, έγχρωμη, με ήχο, 58′)
    The Cabaret Crusades: The Secrets of Karbala (HD video, έγχρωμη, με ήχο, 120′)

    The Cabaret Crusades: The Horror Show File, 2010

    Το The Cabaret CrusadesThe Horror Show File συνεισφέρει μια άποψη πάνω στην ιστορία των Σταυροφοριών, ανιχνεύοντας γεγονότα που ξετυλίχθηκαν σε μια περίοδο τεσσάρων ετών (1096-1099) και διαδραμάτισαν κομβικό ρόλο στις επερχόμενες ιστορικές εξελίξεις, επηρεάζοντας συθέμελα τον Αραβικό κόσμο και τις σχέσεις του με τη Δύση. Με πηγή έμπνευσης το βιβλίο του Amin Maalouf, Οι Σταυροφορίες από τη σκοπιά των Αράβων, η ταινία αποτελεί μια μετάφραση των αιτίων και των αποτελεσμάτων που είχαν εκείνες οι στρατιωτικές εκστρατείες, με την ευλογία της Εκκλησίας, παίρνοντας τη μορφή εικόνων βασισμένων σε μια ανακατασκευή των γεγονότων ιδωμένη μέσα από τα μάτια όσων κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν την εισβολή. Παρέχει μια ακριβή περιγραφή των τόπων στη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, που αποτέλεσαν το σκηνικό για τις πρώτες Σταυροφορίες. Για να ζωντανέψει αυτά τα επεισόδια, η παραγωγή χρησιμοποιεί τις εξαιρετικά εκφραστικές μαριονέτες 200 ετών από τη συλλογή Lupi στο Τορίνο. Αυτό το στολίδι της τοπικής παράδοσης του Πεδεμοντίου ταιριάζει απόλυτα σε μια σύγχρονη και διεθνή επανερμηνεία των γεγονότων. Οι μαριονέτες κινούνται από σαφώς ορατά νήματα και φορούν τα κοστούμια των χαρακτήρων που ήταν παρόντες στα χριστιανικά στρατεύματα της Ευρώπης και στα μουσουλμανικά στρατεύματα, κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων. Μολονότι το θέμα είναι βασισμένο σε ιστορικά τεκμήρια και γεγονότα, αυτό που αναδύεται είναι μια υπερρεαλιστική και μυθική ατμόσφαιρα που αναμειγνύει το δράμα με τον κυνισμό, αφηγούμενη μια ιστορία μακρινών γεγονότων που δεν θα μπορούσαν να είναι πιο επίκαιρα σήμερα.

    Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Sfeir-Semler Gallery, Αμβούργο και Βηρυτός | © Wael Shawky, παραγωγή του Theater der Welt, Έσσεν, σε συνεργασία με το Cittadellarte – Fondazione Pistoletto, Μπιέλα

    The Cabaret Crusades: The Path to Cairo, 2012

    Το The Cabaret Crusades: The Path to Cairo είναι μια 58λεπτη μουσική ταινία όπου το σενάριο –βασισμένο σε κείμενα του Αμίν Μααλούφ– μετατρέπεται σε στίχους και τραγουδιέται από παιδική χορωδία. Η μουσική σύνθεση είναι βασισμένη στην παραδοσιακή μουσική των αλιέων μαργαριταριών του Μπαχρέιν. Τα γυρίσματα έχουν γίνει στη Λευκή Έρημο (Δυτική Έρημος, Αίγυπτος) και στη Μασσαλία, χρησιμοποιώντας ειδικά ραμμένες μαριονέτες, χειροποίητες και κατασκευασμένες με ακρίβεια από γυαλί και κεραμικά με χειροποίητα κοστούμια από δαντέλα, βαμβάκι, βελούδο και μετάξι. Το The Cabaret Crusades: The Path to Cairo είναι μια μυθική ερμηνεία των στρατιωτικών εκστρατειών της Χριστιανικής Δύσης στην Ιερουσαλήμ και τους Αγίους Τόπους, που έγιναν με τις ευλογίες της Εκκλησίας. Η υπόθεση είναι βασισμένη στα χρονικά της περιόδου μεταξύ της Α΄ και της Β΄ Σταυροφορίας (1099-1149) και φωτίζει τα κύρια ιστορικά πρόσωπα της σύγκρουσης, όπως τον ηγεμόνα Νουρεντίν (Nur ad-Din Zangi), τον σουλτάνο Μουσέντ Α΄ (Rukn al-Din Mesud), τον σουλτάνο Κιλίτζ Αρσλάν Α΄ (Kilij Arslan), τον βασιλιά Ζίγκουρντ Α΄ της Νορβηγίας, τον θεολόγο Βερνάρδο του Κλερβό, τον βασιλιά Λουδοβίκο Ζ΄ της Γαλλίας, τον βασιλιά Κόνραντ Γ΄ της Γερμανίας, τον Κόμη Ραϊμόνδο Βερεγκάριο της Βαρκελώνης, τον Πάπα Ευγένιο Γ΄, τον επίσκοπο Αλβέρτο της Πομερανίας, τον Κόμη Γουλιέλμο Β΄ της Νεβέρ και τον Δούκα Ράτιμπορ Α΄ της Πομερανίας. Η ταινία εξετάζει την ιστορική περίοδο κατά την οποία σημειώθηκε μετάβαση της πολιτικής εξουσίας σε πολλές διαφορετικές πόλεις της Μέσης Ανατολής, για να καταλήξει στο Κάιρο, με το τέλος της Β΄ Σταυροφορίας.

    Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Sfeir-Semler Gallery, Αμβούργο και Βηρυτός | © Wael Shawky, παραγωγή της Alcime, Festival International du Film d’Aubagne

    The Cabaret Crusades: The Secrets of Karbala, 2015

    Το The Cabaret Crusades: The Secrets of Karbala είναι το τρίτο και τελευταίο μέρος της τριλογίας για τις Σταυροφορίες του Ουάελ Σόκι. Το τρίτο μέρος, με τον υπότιτλο Τα μυστικά της Καρμπάλα, είναι μια μείξη παραδοσιακής αραβικής μουσικής (φιτζίρι από τους αλιείς μαργαριταριών του Περσικού Κόλπου, ινσάντ από τους Σούφι της Αιγύπτου, ραντούντ από τους σιϊτες του Ιράκ) και ηλεκτρονικής μουσικής. Η υπόθεση πηγαίνει μπρος-πίσω στην πορεία του χρόνου, από τον 7ο έως τον 12ο αιώνα. Η ταινία ξεκινά με την ιστορία του Νουρεντίν, με την οποία τελείωνε το δεύτερο μέρος. Παρακολουθεί την ιστορία του Σαλαδίνου (Salah ad-Din), πρέσβη του Νουρεντίν στην Αίγυπτο, και ασχολείται με την ιστορική περίοδο ανάμεσα στη Β΄ (1145-1149) και την Γ΄ Σταυροφορία (1189-1192). Το σενάριο θίγει τη μετάβαση εξουσίας στην Αίγυπτο, από τους σιϊτες στους σουνίτες, σηματοδοτώντας έτσι τις βαθιές διαιρέσεις ανάμεσα στα δύο δόγματα, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Τους χαρακτήρες στα Μυστικά της Καρμπάλα υποδύονται ημιδιαφανείς, γυάλινες μαριονέτες, με ένα πήλινο σκηνικό να παρέχει το υπόβαθρο για την αφήγηση. Ο Σόκι έφτιαξε μεμονωμένες μαριονέτες από γυαλί Μουράνο, δημιουργώντας υπερρεαλιστικά όντα –έναν συνδυασμό ανθρώπων, άγνωστων ζώων και εξωγήινων πλασμάτων– που όλα τους αναδεικνύουν την γκροτέσκα βαρβαρότητα του πολέμου και της επιθετικότητας. Η ταινία σκιαγραφεί αυτή την ιστορική περίοδο ως έναν μυθικό χρόνο που αναμειγνύει τη θρησκευτική βαρύτητα με τη δραματική φαντασία, δίνοντας συγχρόνως έμφαση στο θεατρικό και σκηνικό στοιχείο της γραφής της ιστορίας.

    Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Sfeir-Semler Gallery, Αμβούργο και Βηρυτός | © Wael Shawky, παραγωγή του Qatar Museums Authority (QMA) και του Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen

    Επιμέλεια αφιερώματος: Κάτια Αρφαρά

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

    • Είσοδος ελεύθερη, με σειρά προτεραιότητας.
      Η διανομή των δελτίων εισόδου ξεκινά 1 ώρα πριν από κάθε εκδήλωση.
    • Οι ταινίες προβάλλονται μόνο με αγγλικούς υπότιτλους
    • Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – ΕΜΣΤ (Καλλιρρόης & Φραντζή)
    • http://www.sgt.gr/gre/SPG2068
    ΕΜΣΤ
    Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – ΕΜΣΤ

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Έξι εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο για αυτή την Παρασκευή (29 Δεκεμβρίου 2017)

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:  Δέκα νέες ταινίες που «καταφθάνουν» στους ελληνικούς κινηματογράφους

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: 
    Αξίζει να επισκεφθείτε το παγοδρόμιο του ΚΠΙΣΝ – Ελεύθερη είσοδος για μικρούς και μεγάλους



    ΣΧΟΛΙΑ