• Πολιτισμός

    Οι γκαλερίστες ένοχοι, τα σχέδια του Πικάσο εξαφανισμένα

    Ο Πάμπλο Πικάσο και η σύζυγός του Ζακλίν Ροκ

    Ο Πάμπλο Πικάσο και η σύζυγός του Ζακλίν Ροκ


    Σχέδια του Πάμπλο Πικάσο και πρωτότυπες εκτυπώσεις, τουλάχιστον 553 τον αριθμό και αξίας άνω των 13,5 εκατομμυρίων ευρώ, που είχαν κλαπεί από τις κατόχους τους πουλήθηκαν από μια γαλλική γκαλερί ως νόμιμα έργα.

    Χρειάστηκαν δέκα χρόνια, ώσπου να αποκαλυφθεί, ότι οι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση ήταν ένοχοι, το δικαστήριο όμως αποφάνθηκε τελικά, πως οι ιδιοκτήτες της παρισινής γκαλερί Belle et Belle, που τα είχε πουλήσει, γνώριζαν καλά, ότι ήταν προϊόντα κλοπής και το απέκρυψαν.

    Παρ΄όλα αυτά το πλήθος των έργων είναι πλέον εξαφανισμένο!  Επιπλέον δύο φύλλα με πολλά από τα σχέδια του Πικάσο, τα οποία είχαν κοπεί σε κομμάτια για να πωληθούν μεμονωμένα, θεωρήθηκαν κατεστραμμένα από το δικαστήριο.

    Η κλοπή είχε γίνει μεταξύ του 2006 και 2008 από τα σπίτια της Catherine Hutin-Blay, που είναι κόρη της δεύτερης συζύγου του Πικάσο, Ζακλίν Ροκ και της Sylvie Baltazart-Eon, κόρης του εμπόρου έργων τέχνης Aimé Maeght. Τα σπίτια τους είναι γειτονικά και ο κλέφτης, ένας τεχνίτης ονόματι Freddy Muchenbach χρησιμοποιούσε τα κλειδιά τους ερήμην τους.

    Κατάφερε λοιπόν να ξεχωρίσει κρυφά περίπου 350 σχέδια και εκτυπώσεις του μεγάλου μοντερνιστή ζωγράφου, καθώς και περισσότερα από 100 έργα διακεκριμένων καλλιτεχνών που είχε παραγγείλει ο Πικάσο. Στη συνέχεια τα πούλησε  σ΄έναν μικρό Ιταλό έμπορο, τον Αντόνιο Τσελάνο για μόλις 150.000 ευρώ μετρητά.

    Ο Πάμπλο Πικάσο και η σύζυγός του Ζακλίν Ροκ
    Ο Πάμπλο Πικάσο και η σύζυγός του Ζακλίν Ροκ

    Η Λυσιστράτη

    Το έγκλημα αποκαλύφθηκε το 2011, όταν μία γκαλερί υπέβαλε τέσσερα έργα στη Διαχείριση Πικάσο για έλεγχο γνησιότητας. Αμέσως η Anne Pfeffer της γκαλερί Belle et Belle, στην οποία ο Τσελάνο πούλησε τα έργα τέθηκε υπό έρευνα, που θα διαρκούσε επτά χρόνια. Σ΄αυτό το διάστημα η Pfeffer και ο σύζυγός της αρνούνταν, ότι είχαν διαπράξει αδίκημα, διότι υποτίθεται, ότι δεν γνώριζαν τίποτε περί κλοπής. Και επιπλέον ο κλεπταποδόχος Τσελάνο αρνούνταν με τη σειρά του, ότι γνώριζε την προέλευση των έργων ή ότι αποδίδονται στον Πικάσο.

    Το μόνο κέρδος αυτών των ετών ήταν έτσι, η ανάκτηση 56 έργων από την γκαλερί και από τις ιδιωτικές κατοικίες του ζευγαριού, συμπεριλαμβανομένης αυτής της κόρης τους. Ανάμεσά τους και σχέδια του Πικάσο για την Λυσιστράτη! Και άλλα έργα επίσης, που ανακτήθηκαν από άλλες πηγές θα μπορούσαν όλα να συνδεθούν με την γκαλερί Belle et Belle.

    Επιπλέον η  έρευνα αποκάλυψε νέα στοιχεία σχετικά με τη λειτουργία της γκαλερί, συμπεριλαμβανομένων συναλλαγών, που δεν καταγράφονταν πάντα ή φαινόταν να έχουν εξαφανιστεί, πληρωμών σε μετρητά και χρήσης μιας υπεράκτιας εταιρείας συνδεδεμένης με ανώνυμο τραπεζικό λογαριασμό στην Ελβετία. Ο δικηγόρος υπεράσπισης  πάντως ισχυρίσθηκε, ότι οι κατηγορούμενοι  «δεν υπήρχε τρόπος να καταλάβουν ότι τα έργα που αγόρασαν, είχαν κλαπεί».

    Μελέτη για τη Λυσιστράτη του Πικάσο, σχέδιο του 1933
    Μελέτη για τη Λυσιστράτη του Πικάσο, σχέδιο του 1933

    Η δωροδοκία

    Από την άλλη μεριά ωστόσο, η έρευνα έδειξε, ότι το ζευγάρι είχε επιδείξει «ιδιαίτερη δολιότητα», όπως αναφέρθηκε. Κι αυτό γιατί ο Herbert Pfeffer, που ήταν γιατρός ενώ  είχε ισχυριστεί, ότι μερικά από τα σχέδια που είχαν στην κατοχή τους είχαν αποκτηθεί από έναν ασθενή, τελικά αποδείχθηκε ότι τον δωροδοκούσε για να καταθέσει υπέρ του, γράφοντάς του συνταγές για Valium!

    Σύμφωνα με την ετυμηγορία του δικαστηρίου πάντως η παρισινή γκαλερί Belle et Belle, που έκανε τις πωλήσεις υποχρεώθηκε να κλείσει ενώ οι ιδιοκτήτες της, η 80χρονη Anne Pfeffer και ο σύζυγός της Herbert κρίθηκαν ένοχοι, ότι αγόρασαν και απέκρυψαν κλεμμένα έργα τέχνης. Τους επιβλήθηκαν έτσι, ποινές φυλάκισης με αναστολή δύο ετών και ενός έτους αντίστοιχα και καταδικάστηκαν να πληρώσουν συνολικά περίπου 400.000 ευρώ ως πρόστιμα και αποζημιώσεις ενώ τους απαγορεύθηκε η εξάσκηση του επαγγέλματος του εμπόρου τέχνης για πέντε χρόνια.

    Διαβάστε επίσης:

    Εθνικό Θέατρο και Rex: Καλύτερες υποδομές και υπηρεσίες

    Ο ιπποπόταμος-μπανιέρα, τα κοπάδια προβάτων και τα γατό-ψαρα – Το εικαστικό σύμπαν των Λαλάν σε δημοπρασία



    ΣΧΟΛΙΑ