Business

Το μανιφέστο Βασιλάκη για επιχειρηματικότητα και εκπαίδευση – Γιατί η Aegean δεν βρίσκει Έλληνες πιλότους

Aegean Air

Ευτύχης Βασιλάκης. Πρόεδρος Aegean Air


Για μια διαφορετική προσέγγιση όσον αφορά στην τόνωση της επιχειρηματικότητας στην χώρα μας μίλησε ο Ευτύχης Βασιλάκης στο πλαίσιο εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα από το Αμερικανικό Κολέγιο Ελλάδος για τη σημασία της Εκπαίδευσης στην οικονομία και στην κοινωνία.

Ο επικεφαλής της Aegean υπογράμμισε την ανάγκη να στηριχθούν οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις που έχουν αξιόλογη παρουσία, να μεγαλώσουν ακόμη περισσότερο, αντί όπως είπε να δίδεται έμφαση στην έναρξη χιλιάδων επιχειρήσεων, οι οποίες ακολουθούν την πεπατημένη.

«Πρέπει να στρέψουμε τη βοήθειά μας, αντί στο πώς ξεκινάνε άλλες 50.000 επιχειρήσεις στα ίδια αντικείμενα, να μεγαλώσουν κάποιες που πάνε πολύ καλά από τις πολύ μικρές και να γίνουν λίγο λιγότερο μικρές, μικρομεσαίες ή κάποτε ίσως και μεγάλες», σημείωσε χαρακτηριστικά ο γνωστός επιχειρηματίας, προσθέτοντας πως είναι θετικό πως υπάρχει ήδη μια διαφοροποίηση στο ΕΣΠΑ.

Ο κ. Βασιλάκης, σχολιάζοντας τη δημόσια εκπαίδευση στην Ελλάδα, υπογράμμισε πως όχι μόνο απουσιάζει η σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας, αλλά δεν παράγεται και ικανός αριθμός εξειδικευμένων στελεχών που θα ενταχθούν ομαλά στις επιχειρήσεις. Ανέφερε μάλιστα ότι η Aegean δυσκολεύεται πολύ να βρει το κατάλληλο προσωπικό, από τεχνικούς, πιλότους έως και αεροσυνοδούς παρ’ ότι οι αμοιβές είναι 4-5 φορές ή και 7 φορές πάνω τον βασικό μισθό και έχει αναγκαστεί να εκπονήσει δικά της προγράμματα για να καλύψει το κενό παρά το αυξημένο κόστος που συνεπάγονται τέτοιες πρωτοβουλίες. «Από την Aegean λείπουν άνθρωποι επιχειρησιακοί, τεχνικοί, πιλότοι, οι οποίοι θέλουν εξειδικευμένα σχολεία και αρκετά μεγάλο κόστος για να βγουν σε αυτή την κατηγορία», σημείωσε χαρακτηριστικά για να προσθέσει πως δυστυχώς το Κράτος, δεν έχει καταφέρει να βρει λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα.

Ο κ. Βασιλάκης διαπίστωσε ακόμη πως από τους απόφοιτους λείπει η ευελιξία και η ικανότητα της συνεργασίας, κάτι που φαίνεται όταν αυτοί οι άνθρωποι εντάσσονται σε επιχειρήσεις και πρέπει να συνεργαστεί ο εμπορικός με τον τεχνικό για να εξελίξουν ένα προϊόν. «Αν δεν καταλαβαίνει το ΙΤ, το εμπορικό, το product development, το marketing, το data analysis δεν μπορούν να συνεργαστούν και να περπατήσουν μαζί», σημείωσε για να συμπληρώσει πως χρειάζεται το εργατικό δυναμικό να «έχει μια μεγαλύτερη ευρύτητα και να μπορεί να καταλάβει το technical, το commercial, το financial και να προχωρά πιο εύκολα μαζί». Γιατί, όπως είπε, οι διαχωρισμοί των τμημάτων σαν αυτόνομοι τομείς παραγωγής πια στις εταιρείες είναι πάρα πολύ δύσκολο.

Ειδική αναφορά έκανε στην έλλειψη των soft skills, τα οποία δεν αναπτύσσονται από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Μάλιστα έφερε ως παράδειγμα τα τρία παιδιά του, τα δυο εκ των οποίων φοιτούν στο ελληνικό σύστημα και το άλλο στο αγγλικό σύστημα. Το παιδί, συγκεκριμένα η κόρη του που είναι στο αγγλικό σύστημα έχει καλύτερη εκπαίδευση όσον αφορά στην έκθεση σε θέματα Liberal, σε θέματα θεατρικά, σε θέματα παρουσίας, σε θέματα presentation και σε διεθνή θέματα, από τα άλλα δυο, παρ’ ότι πηγαίνουν σε πολύ καλό σχολείο.

Τέλος, ο γνωστός επιχειρηματίας στάθηκε και στην κουλτούρα του ανθρώπινου δυναμικού, όπου όπως είπε «έχουμε τεράστιο θέμα». Ειδικά στον συνδυασμό τόλμη – πίστη – ομαδικότητα, όπως είπε υστερούμε σημαντικά κάτι που διαπίστωσε από πρώτο χέρι όταν ξεκίνησε την πρωτοβουλία για την πρόσληψη πιλότων πριν από δυο χρόνια. Παρ’ ότι η εταιρεία έδωσε ένα σημαντικό κίνητρο (η Aegean θα κάλυπτε το 50% του κόστους σε όσους ήταν εκτός εταιρείας και το 100% στους υπαλλήλους που δεν ήταν πιλότοι), ενδιαφέρθηκαν μόλις 130 άτομα, εκ των οποίων μόλις οι 8 κατάφεραν να περάσουν. Μάλιστα από αυτούς, οι πέντε από τους οκτώ είχαν είτε μεγαλώσει στο εξωτερικό ή είχαν έναν γονιό ξένο.

Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, αυτό δείχνει την έλλειψη τόλμης και πίστης των υπολοίπων από το να φύγουν από αυτό που κάνουν για να κάνουν κάτι άλλο, πολύ πιο προσοδοφόρο. «Αυτό είναι ανησυχητικό δεν είναι ενδιαφέρον. Είναι ανησυχητικό και για αυτό και πιστεύω ότι αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με την εκπαίδευση», υπογράμμισε ο ίδιος.

Προχωρώντας τον συλλογισμό του, επεσήμανε πως ένας λόγος που θεωρεί πως βγαίνουν περισσότεροι δάσκαλοι από μηχανικούς πληροφορικής «δεν είναι μόνο το ότι τα πανεπιστήμια δεν έχουν θέσεις αλλά είναι το τι είναι αυτό που φαίνεται πιο σίγουρο και αν η σιγουριά έχει μεγαλύτερη αξία στην ελληνική οικογένεια από ότι έχει το ρίσκο. Άρα είναι θέμα κουλτούρας και εκπαίδευσης αλλά και θέμα οικονομίας».

«Τώρα στο τέλος, όσον αφορά στις δικές μας προσπάθειες και τη δυνατότητα για σύμπραξη, νομίζω έχουμε κάνει κάποια πράγματα. Δηλαδή έχουμε βάλει μπροστά ναι, να βοηθήσουμε να γίνουν πιλότοι. Έχουμε βάλει μπροστά να φέρουμε 10-15 παιδιά κάθε καλοκαίρι στην επιχείρηση από πανεπιστήμια για να κάνουν κάποιο practical training αλλά αυτό που λείπει είναι ένα πιο βαθύ πρόγραμμα το οποίο να είναι βάθος εξαμήνου, γιατί κακά τα ψέματα τα internships καλοκαιριού του ενός μήνα είναι πιο πολύ για να γράψει ένα παιδί κάτι στο ρεζουμέ του παρά για να μπορέσει πραγματικά να μάθει κάτι. Ή η επιχείρηση να τον γνωρίσει ή να μάθει πραγματικά να κάνει κάποιες δουλειές. Άρα νομίζω ότι εξάμηνα προγράμματα σε συνεργασία με πανεπιστήμια ελληνικά η ελληνοαμερικάνικα, δεν έχει σημασία, στην Ελλάδα είναι ένα πράγμα που πρέπει να προχωρήσει φυσικά πάντα με τα κατάλληλα προγράμματα και την κατάλληλη συνεργασία», συμπλήρωσε κλείνοντας.