• Business

    Το φαινόμενο Skroutz και το νέο τολμηρό «στοίχημα» για τους Γιώργο Χατζηγεωργίου, Βασίλη Δήμο και Γιώργο Αυγουστίδη

    Οι επικεφαλής του Skroutz.gr. Βασίλης Δήμος, Γιωργος Χατζηγεωργίου και Γιώργος Αυγουστίδης


    Υπάρχουν εταιρείες που αναγκάζονται να τρέχουν πίσω από τα γεγονότα κι άλλες, οι οποίες έχουν την τόλμη να τα δημιουργούν οι ίδιες. Με θαυμαστά μάλιστα αποτελέσματα, όπως πιστοποιείται από το… οικονομικό θαύμα που έχουν καταφέρει να πετύχουν «τα παιδιά της Skroutz». Ακολουθώντας τη δική τους, πρωτοποριακή και συνάμα «αντισυμβατική» επιχειρηματική διαδρομή.

    Πριν πατήσουν τα τριάντα, οι Γιώργος Χατζηγεωργίου, Γιώργος Αυγουστίδης και Βασίλης Δήμος έστησαν τον Φεβρουάριο του 2005 το Skroutz.gr. Μια «μηχανή» αναζήτησης και σύγκρισης τιμών και προϊόντων, η οποία στην πορεία των χρόνων έμελλε να γίνει… καθεστώς στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Τον Μάιο του 2006 η πλατφόρμα πήρε την μορφή της ομώνυμης εταιρείας, με 60.000 ευρώ μετοχικό κεφάλαιο, όλο κι όλο. Ένα μήνα μετά, η μισή Skroutz εκχωρήθηκε στην εισηγμένη στο χρηματιστήριο Dionic έναντι 300.000 ευρώ. Με το «καλημέρα» δηλαδή, οι τρεις συνιδρυτές έβγαλαν τα πενταπλάσια από τα κεφάλαια που εισέφεραν… Κρατώντας πλέον για λογαριασμό τους όχι ολόκληρο το ποσοστό, αλλά το 50% της Skroutz μαζί με το management.

    Στα τέλη του 2007 δημοσιοποιήθηκε η πρώτη εταιρική χρήση, η οποία ήταν υπερδωδεκάμηνη, αφού το οικονομικό «κοντέρ» είχε αρχίσει να αρχίζει να γράφει από τις 25 Μαΐου του 2006. Σε αυτή την πρώτη χρήση λοιπόν και με προσωπικό μόνο 2 ατόμων, βγήκαν και τα πρώτα καθαρά κέρδη που ήταν 11.287,65 ευρώ.

    Η τριπλέτα των συνιδρυτών

    Προ διμήνου, ανακοινώθηκαν τα οικονομικά αποτελέσματα της Skroutz για την περσινή χρονιά (2017). Με τα καθαρά και μετά από φόρους κέρδη σε ομιλικό επίπεδο, όπου απασχολούνται πλέον 143 άτομα, να διαμορφώνονται στα 1.631.015 ευρώ. Κάτι που σημαίνει ότι μέσα σε 11 οικονομικές χρήσεις τα καθαρά κέρδη ανέβηκαν κατά …144,5 φορές. Το γεγονός ότι το ξεκίνημα έγινε από πολύ χαμηλά, επιδρά βεβαίως σημαντικά στην υπολογιζόμενη θεαματική άνοδο. Ωστόσο, δεν είναι καθόλου εύκολο μια «νεόδμητη» εταιρεία του διαδικτύου να καταφέρνει να παράγει συνεχώς κέρδη, σε όλα τα μέχρι τώρα χρόνια του επιχειρηματικού της βίου. Και μάλιστα σε χρόνια κατά τα οποία η χώρα γνώρισε(και γνωρίζει ακόμα) τις εξοντωτικές συνέπειες της πολύπλευρης κρίσης, της βαθιάς ύφεσης και των αμοραλιστικών μνημονίων.

    Αναμφίβολα οι τρεις συνιδρυτές και διοικητικοί ηγέτες της Skroutz είναι εκείνοι που πιστώνονται τη μεγάλη επιτυχία. Δεν έμειναν όμως σε αυτήν, ούτε επιχείρησαν να την εξαργυρώσουν γρήγορα, όπως συχνά-πυκνά συμβαίνει σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Έσπευσαν να βάλουν ακόμη πιο ψηλά τον πήχη, παίρνοντας ακόμη ένα φιλόδοξο «στοίχημα».

    Η σκληρή μάχη και το τίμημα που πήγε 33,3 φορές πάνω

    Μετά από σκληρή μάχη «τα παιδιά της Skroutz», που έχουν πια σαρανταρίσει, κατάφεραν τον περασμένο Ιανουάριο να πάρουν πίσω το 50% της εταιρείας τους, που βγήκε «στο σφυρί» από την Dionic, έπειτα από απαίτηση των πιστωτριών τραπεζών.

    Χρειάστηκε βέβαια να «ματώσουν» οικονομικά, καθώς απέναντί τους βρέθηκε ο Xάρης Καρώνης του ομίλου «Viva», στον οποίο μετέχει με 20% η πανίσχυρη οικογένεια Λάτση.

    Με διαδοχικές, ανοδικές αναπροσαρμογές από την πλευρά Καρώνη, το τίμημα έφτασε στα υψίπεδα των 10 εκατ. ευρώ. Δηλαδή… 33,3 φορές πιο πάνω από εκεί όπου είχε πουληθεί αρχικά.

    Η ιδρυτική τριπλέτα του Skroutz δεν λύγισε από τις θεόρατες απαιτήσεις. Κάνοντας χρήση του προτιμησιακού δικαιώματος, προσέφερε 10 εκατ. συν 1000 ευρώ στη Dionic και έτσι, πήρε πίσω τη μισή εταιρεία.

    Προφανώς οι συνιδρυτές θεώρησαν ότι η «χημεία» με την πλευρά Καρώνη δεν ήταν η καλύτερη δυνατή και για αυτό αποφάσισαν να κάνουν τις δικές τους κινήσεις. Όχι χωρίς ρίσκο, αφού για πρώτη φορά «τα παιδιά της Skroutz» έχουν εκτεθεί σε ένα ιδιαίτερα απαιτητικό δανεισμό.

    Ο ομάδα του skroutz.gr

    Η συμφερόντων τους εταιρεία Forty Four ήταν εκείνη που αποτέλεσε τον μοχλό της εξαγοράς, χρηματοδοτούμενη από το Fund South Bridge Marranian, με μετατρέψιμα ομολογιακά δάνεια. Πλέον η Forty Four βρίσκεται σε διαδικασία συγχώνευσης με απορρόφηση από τη Skroutz, οπότε και οι οφειλές περνάνε στη νέα επιχειρηματική οντότητα.

    Συνολικά έχουν εκδοθεί έξι «σειρές» ομολόγων, συνολικού ύψους 7,2 εκατ. ευρώ και με τετραετή διάρκεια.

    Οι τέσσερις από αυτές τις «σειρές» που συνολικά ανέρχονται σε 3,8 εκατ. ευρώ έχουν ετήσιο επιτοκιακό «κουπόνι» 5%, ενώ οι άλλες δύο, ύψους 3,4 εκατ. έχουν επιτόκιο 8%.

    Όπως είναι ευνόητο τα επιτοκιακό αυτά «κουπόνια» παραπέμπουν σε αλμυρό κόστος χρηματοδότησης.

    Σε κάθε περίπτωση και με βάση τους όρους έκδοσης, το Fund South Bridge μπορεί να μετατρέψει όποτε αυτό θέλει τις δυo σειρές των ομολόγων των 3,4 εκατ. ευρώ, σε μετοχές της «νέας» Skroutz.

    Με τον υπολογιζόμενο μαθηματικό τύπο, το Fund μπορεί να αποκτήσει μέσα στην προσεχή τετραετία το 14,5% των μετοχών της Skroutz που αποτιμάται στα 20 εκατ. ευρώ.

    Οι άλλες «σειρές» των ομολογιακών μπορούν να μετατραπούν σε μετοχές, μόνο στην περίπτωση κατά την οποία οι συνιδρυτές δεν αποπληρώσουν την οφειλή.

    Το μετατρέψιμο ομολογιακό των 7,2 εκατ. ευρώ εκδόθηκε στις 17 Ιανουαρίου του 2018. Στις 19 του ίδιου μήνα , αναλήφθηκε ομολογιακό δάνειο 337.000 ευρώ, με επιτόκιο 5% και ημερομηνία αποπληρωμής στα τέλη της εφετινής χρονιάς.

    Στις 5 Φεβρουαρίου προστέθηκε ακόμη ένα ομολογιακό, κοινό αυτήν τη φορά και για το ποσό των 2,5 εκατ. ευρώ. Με 10ετή ορίζοντα αποπληρωμής και με 5% επιτόκιο. Το συγκεκριμένο δάνειο καλύφθηκε με ιδιωτική τοποθέτηση, χωρίς να δίνονται άλλες λεπτομέρειες για τους πιστωτές, που φαίνεται να είναι τράπεζες. Πάντως με το δάνειο αυτό, ένα τμήμα του θα πάει για την αποπληρωμή της αμέσως προηγούμενης, μικρότερης οφειλής.

    Το οικονομικό θαύμα, οι κακές γλώσσες και το… ταμείο

    Προφανώς η ομάδα των συνιδρυτών έχει εμπιστοσύνη στις δυνάμεις της και στα μεγέθη της Skroutz, για να αποπληρωθεί ο βαρύς δανεισμός, το κόστος εξυπηρέτησης του οποίου ανέρχεται στα 587.000 ευρώ ετησίως. Στην περσινή χρήση, τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης της Skroutz ως ομίλου (καθόσον έχει δραστηριότητα στην Τουρκία και την Αγγλία) ανήλθαν τα 2,53 εκατ. ευρώ. Στον απόηχο της αλματώδους ανόδου των πωλήσεων που διαμορφώθηκαν στα 10,39 εκατ. ευρώ. Ενισχυμένες κατά 38,7% σε σύγκριση με αυτές του 2016.

    Σε χρονικό ορίζοντα διετίας οι πωλήσεις έχουν αυξηθεί κατά 59,3% ενώ στην τελευταία πενταετία η άνοδος είναι της τάξεως του… 415,6%. Έχοντας ξεκινήσει την επιχειρηματική διαδρομή από πωλήσεις μόλις 145.127 ευρώ στη υπερδωδεκάμηνη χρήση του 2007.

    Κατά φαινόμενα και στη διάρκεια του 2018 η Skroutz συνεχίζει να ανεβάζει στροφές σε τζίρους. Σε συνέχεια της περυσινής χρήσης, όπου το μικτό της κέρδος ανέβηκε στα επίπεδα του 61% από το 49,5% όπου βρισκόταν το 2016.

    Εκτός από το επίπεδο εξυπηρέτησης και ποιότητας των υπηρεσιών, το «κλειδί» για την ενίσχυση των μεγεθών φαίνεται να είναι η ανοδική αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής, για τα συνεργαζόμενα περίπου 3.000 ηλεκτρονικά καταστήματα. Τιμολογιακή πολιτική βασιζόμενη στα «κλικαρίσματα» που απορροφούν τα πωλούμενα προϊόντα. Η πλατφόρμα έχει περίπου 1 εκατ. χρήστες, ενώ με βάση τα στοιχεία του Οκτωβρίου τα «κλίκ» έτρεχαν με ρυθμό περίπου 910.000 ανά ημέρα.

    Ορισμένοι στη αγορά κάνουν λόγο για «αυστηρή εμπορική πολιτική της Skroutz που συνεπάγεται αυξημένα κόστη για τις συμμετέχουσες εταιρείες». Γίνονται επίσης και ορισμένες αιχμηρές αναφορές για το ρόλο της πλατφόρμας να ποδηγετεί τις εξελίξεις από θέση ισχύος που πλέον κατέχειΗ εταιρεία πάντως θεωρεί ορθολογική την πολιτική της, η οποία σε κάθε περίπτωση απεικονίζεται στην πολύπλευρη άνοδο των μεγεθών της.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά από 11 συνεχείς κερδοφόρες χρήσεις, η Skroutz έχει παράξει συνολικά καθαρά κέρδη 3,6 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 44,4% προέρχεται από τις περσινές της επιδόσεις. Όπου όμως οι εμπορικές της υποχρεώσεις προς τους εγχώριους προμηθευτές αυξήθηκαν από τα 31.496 στα 252.071 ευρώ.

    Γενικά το σύνολο των υποχρεώσεων ανέρχεται σε περίπου 2 εκατ. ευρώ, ενώ από την άλλη πλευρά οι απαιτήσεις αγγίζουν τα 800 εκατ. ευρώ.

    Στο ταμείο η εταιρεία έχει 3,36 εκατ. ευρώ, σχεδόν τριπλάσια από τη χρήση του 2016.

    Το συνολικό εργασιακό κόστος της εταιρείας για τους 143 υπαλλήλους ανήλθε πέρσι στα 4,45 εκατ. ευρώ. Ήτοι περίπου 2.200 ευρώ κατά μέσο όρο για τον κάθε έναν, ως δαπάνη για 14 μισθούς το χρόνο. Από το ποσό αυτό περίπου τα μισά εισπράττονται από τους εργαζομένους, επίσης κατά μέσο όρο.

    Συνεχίζοντας την τακτική των προσλήψεων η εταιρεία έχει στόχο να αυξήσει εφέτος το προσωπικό της κατά 50 άτομα.

    Σε ό,τι αφορά τη διοικητική ομάδα, πέρυσι, τα πέντε μέλη του ΔΣ στο οποίο φυσικά συγκαταλέγονται και οι τρεις συνιδρυτές της εταιρείας, είχαν συνολικές, μικτές αποδοχές ύψους 1,46 εκατ. ευρώ, μαζί με την κάλυψη ορισμένων εξόδων που έχει η θέση τους.

    Όπως όλα δείχνουν το «φαινόμενο Skroutz» μπαίνει τώρα βαθύτερα στις επιχειρηματικές προκλήσεις, αφού η τριάδα των συνιδρυτών αποφάσισε να πάρει και αυτό το τολμηρό «στοίχημα». Θέλοντας να πάνε ακόμη πιο μακριά το δημιούργημά τους…



    ΣΧΟΛΙΑ