Business

Τα 5 projects των 2,2 δισ. που αναβαθμίζουν τις υποδομές της χώρας

Λιμάνι Πειραιά


Μια «νέα γενιά» έργων, δημόσιων και ιδιωτικών δρομολογούνται για την αναβάθμιση των υποδομών της χώρας.

Υποδομές σε λιμάνια, αυτοκινητόδρομους και αεροδρόμια που θεωρούνται κομβικής σημασίας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας και την μετατροπή της σε εμπορικό κόμβο στρατηγικής σημασίας για την ευρύτερη περιοχή.

Ωστόσο, 5 projects που ξεπερνούν σε προϋπολογισμό τα 2 δισ. ευρώ έχουν πάρει το πάρει το «πράσινο φως» και βρίσκονται σε τροχιά υλοποίηση, και τα οποία αναμένεται να βελτιώσουν άρδην τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές στην χώρα.

1. Αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού στον Πειραιά (611,8 εκατ. ευρώ)

Σε τροχιά υλοποίησης έχει μπει η επέκταση του λιμανιού στον Πειραιά, μετά το «πράσινο φως» που άναψε η ΕΣΑΛ στο master plan του ΟΛΠ. Περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ αναμένεται να επενδυθούν μεταξύ άλλων για τη δημιουργία νέου επιβατηγού σταθμού κρουαζιέρας και τη δημιουργία τεσσάρων ξενοδοχείων, αλλάζοντας για πάντα την εικόνα του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Οι Κινέζοι της Cosco μέσα από συνεχείς επενδύσεις την τελευταία δεκαετία έχουν καταστήσει τον Πειραιά το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και τέταρτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη.

2. Επέκταση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (300 εκατ. ευρώ)

Σε επίσπευση των επενδύσεων που έχει δεσμευθεί για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προχωρά ο νέος ιδιοκτήτης του ΟΛΘ, με αποκορύφωνα την επέκταση του 6 ου προβλήτα. Αν όλα πάνε βάσει του χρονοδιαγράμματος το έργο θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023, δίνοντας τη δυνατότητα στο λιμάνι να εξυπηρετήσει πλοία μεγάλης χωρητικότητας. Να σημειωθεί πως η κοινοπραξία της South East Gateway Thessaloniki (SEGT), του νέου βασικού μετόχου του ΟΛΘ (67%) έχει αναλάβει την υποχρέωση να υλοποιήσει επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ενέταξε πρόσθετες επενδύσεις 90 εκατ. ενώ άλλα 30 εκατ. ευρώ θα δαπανήσει για την αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού.

3. Δημιουργία νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης (500 εκατ. ευρώ)

Μετά την επικύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή τον περασμένο Μάιο και το πράσινο φως που άναψε πρόσφατα η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Comp), η δημιουργία του νέου αεροδρομίου στην Κρήτη εκτιμάται πως θα ξεκινήσει μέσα στο 2020. Για την κατασκευή του έργου υπολογίζεται ότι θα απαλλοτριωθούν πάνω 9.000 στρέμματα, από τα οποία περίπου 7.000 στρέμματα αντιστοιχούν σε 5.522 ιδιοκτήτες στην περιοχή του Κάμπου Καστελίου και αφορούν στην κατασκευή του αεροδρομίου και 1.000 στρέμματα για την κατασκευή της οδοποϊίας.

4. Εκσυγχρονισμός των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (400 εκατ. ευρώ)

Μετά την παράδοση των αεροδρομίων στα Χανιά, την Καβάλα, την Ζάκυνθο, σημαντική πρόοδος έχει σημειωθεί και στα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια που έχει αναλάβει η Fraport. Με βάση τον προγραμματισμό, μέσα στο 2019 αναμένεται να παραδοθούν τα αεροδρόμια του Ακτίου, της Κεφαλονιάς, της Σκιάθου και της Σάμου ενώ το 2020 της Μυτιλήνης, της Ρόδου και της Κω. Το 2021, θα είναι έτοιμα και της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, της Μυκόνου και της Σαντορίνης.

5. Αύξηση δυναμικότητας του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (400 εκατ. ευρώ)

Η σημαντική αύξηση των μεγεθών του αεροδρομίου άνοιξε τον δρόμο για μια νέα σειρά επενδύσεων στα Σπάτα. Πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν πως πρόκειται για έργα αξίας περίπου 400 εκατ. ευρώ, τα οποία έχουν ξεκινήσει προ διετίας με στόχο να υλοποιηθούν μέσα στην επόμενη 3ετία και αφορούν μεταξύ άλλων την επέκταση (σχεδόν διπλασιασμός) του υφιστάμενου Terminal 1 και την επέκταση ελέγχου των Διαβατηρίων μη Σένγκεν χωρών. Σύμφωνα με τη σύμβαση επέκτασης, προβλέπεται ότι κατά τη διάρκεια της περιόδου έως το 2046 ο ΔΑΑ θα κληθεί να πραγματοποιήσει συνολικές επενδύσεις περίπου 2,35 δισ. ευρώ.



ΣΧΟΛΙΑ